Η Μαρία, η Κάλλας, η Τζολί σαν διάφανη βασίλισσα του πόνου

Η «Μαρία» μετά την Κάλλας Facebook Twitter
Η Κάλλας αφηγείται τμηματικά την αυτοβιογραφία που δεν έγραψε ποτέ σ' ένα φανταστικό τηλεοπτικό συνεργείο.
0


H TZAKI KAI H Νταϊάνα ήταν δυο ξεχωριστές προσωπικότητες που παντρεύτηκαν τους πρίγκιπες του παραμυθιού και ο εφιάλτης που βίωσαν ενδιέφερε δραματουργικά –και εν μέρει ανορθόδοξα σε σχέση με τις κλασικές βιογραφίες– τον Πάμπλο Λαραΐν.

Δεν είναι μόνο το μεγάλο ταλέντο και η αυτόφωτη απήχηση που κάνουν τη Μαρία Κάλλας, την τρίτη ηρωίδα στη σειρά των πορτρέτων του Χιλιανού σκηνοθέτη, να ξεχωρίζει από τις προηγούμενες δύο, αλλά και η ίδια η πρωταγωνίστρια, η Αντζελίνα Τζολί, που από μόνη της συνιστά ιδιαίτερη περίπτωση, για ανάλυση, θαυμασμό, περιέργεια, κουτσομπολιό- ανάλογα με την περίσταση και τη φάση της.

Η επτάμηνη προετοιμασία και το εντατικό γύρισμα ήταν η ψυχοθεραπεία που η Τζολί δεν περίμενε να της προκύψει, όπως δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ Βενετίας, αρνούμενη, με αυστηρή διακριτικότητα, να δώσει λαβές για περαιτέρω σχόλια περί σύγκρισης των δυο γυναικών.

Αναμφισβήτητα, είναι δύσκολο να ξεπεράσεις αυτό το πρόσωπο, τα χείλη, τα μάτια και τις γωνίες, τόσο διαφορετικές από την κατατομή αλλά και τον αέρα της Ελληνίδας σοπράνο, παρά τις δυο προσθήκες–κλειδιά στα χρόνια του Παρισιού, δηλαδή τα υπερμεγέθη γυαλιά και τα μακριά μαλλιά. Κι ενώ οι Κρίστεν Στιούαρτ/Σπένσερ και η Νάταλι Πόρτμαν/Τζάκι είναι γνωστές, ικανές και οσκαρικές, ντίβες σαν την Αμερικανίδα σουπερστάρ δεν υπήρξαν ποτέ.

Η «Μαρία» μετά την Κάλλας Facebook Twitter
Μετά από την πολυετή αποχή της από τη μεγάλη οθόνη, και παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες η Τζολί συλλαμβάνει την βαριά, ετοιμόρροπη ψυχή ενός πληγωμένου κοριτσιού που ωστόσο θέλει να γευθεί μια γλυκιά λύτρωση με την ικμάδα των δυνάμεών της.

Τώρα τι είναι και τι δεν είναι ντίβα σηκώνει κουβέντα, και αποτελεί ένα από τα θέματα της ταινίας, που βασικά καταπιάνεται με μια εύθραυστη ύπαρξη στην ύστατη και εν τέλει απέλπιδα προσπάθειά της να απεγκλωβιστεί από το τραυματικό παρελθόν της και να αγκαλιάσει, τρυφερά και αδέξια, τη χαμένη της αυτοπεποίθηση.

Με την κάποτε τρομερή φωνή της να έχει αποδημήσει στον ουρανό και στην τελειότητα των ηχογραφήσεων που εύλογα μισούσε, η Κάλλας αφηγείται τμηματικά την αυτοβιογραφία που δεν έγραψε ποτέ σ' ένα φανταστικό τηλεοπτικό συνεργείο και την επισκέπτονται στον ύπνο της τα δυο μεγαλύτερα φαντάσματα της ζωής της, ο Ωνάσης και η μητέρα της.

Κι ενώ τον πρώτο δείχνει ως ένα βαθμό να τον ελέγχει, ποντάροντας στη βεβαιότητα της αγάπης τους, την απαξίωση της δεύτερης δεν την ξεπέρασε ποτέ, κι εκεί, όχι στη σωματική της εκπόρνευση, βρίσκεται το μυστικό της βαθιάς δυστυχίας της. Η μάνα την έσπρωξε στο τραγούδι, ο εραστής της το απαγόρευσε, και τώρα, στην τρίτη πράξη της ζωής της, είπε να δοκιμάσει τις λιγοστές δυνάμεις της για τον εαυτό της, κάνοντας σλάλομ στον μύθο, τη μουσική και τον θάνατο.

Η επτάμηνη προετοιμασία και το εντατικό γύρισμα ήταν η ψυχοθεραπεία που η Τζολί δεν περίμενε να της προκύψει, όπως δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ Βενετίας, αρνούμενη, με αυστηρή διακριτικότητα, να δώσει λαβές για περαιτέρω σχόλια περί σύγκρισης των δυο γυναικών. Στην Μαρία δεν τραγουδάει η ίδια, ούτε φυσικά τις αξεπέραστες ιταλικές και γερμανικές άριες, ούτε ευτυχώς τις καταστροφικές ηχογραφήσεις των '70s που κατακρεούργησαν οι κριτικοί και την ώθησαν στην chic παρισινή απομόνωση, παρέα μόνο με τον μπάτλερ (Πιερφραντσέσκο Φαβίνο – εξαιρετικός), την οικονόμο και μαγείρισσα (Άλμπα Ρορβάκερ) και τα σκυλάκια της.

Μετά από την πολυετή αποχή της από τη μεγάλη οθόνη, και παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες (ένα αμήχανο ξεκίνημα στην ταινία, με αργή εκφραστική ανάπτυξη, και βέβαια οι σημαντικές διαφορές στην εξωτερική εμφάνιση), η Τζολί συλλαμβάνει την βαριά, ετοιμόρροπη ψυχή ενός πληγωμένου κοριτσιού που ωστόσο θέλει να γευθεί μια γλυκιά λύτρωση με την ικμάδα των δυνάμεών της, και φτιάχνει μερικές πολύ συγκινητικές στιγμές, κυριαρχώντας στην οθόνη σαν διάφανη βασίλισσα του πόνου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ