Η Μαρία, η Κάλλας, η Τζολί σαν διάφανη βασίλισσα του πόνου

Η «Μαρία» μετά την Κάλλας Facebook Twitter
Η Κάλλας αφηγείται τμηματικά την αυτοβιογραφία που δεν έγραψε ποτέ σ' ένα φανταστικό τηλεοπτικό συνεργείο.
0


H TZAKI KAI H Νταϊάνα ήταν δυο ξεχωριστές προσωπικότητες που παντρεύτηκαν τους πρίγκιπες του παραμυθιού και ο εφιάλτης που βίωσαν ενδιέφερε δραματουργικά –και εν μέρει ανορθόδοξα σε σχέση με τις κλασικές βιογραφίες– τον Πάμπλο Λαραΐν.

Δεν είναι μόνο το μεγάλο ταλέντο και η αυτόφωτη απήχηση που κάνουν τη Μαρία Κάλλας, την τρίτη ηρωίδα στη σειρά των πορτρέτων του Χιλιανού σκηνοθέτη, να ξεχωρίζει από τις προηγούμενες δύο, αλλά και η ίδια η πρωταγωνίστρια, η Αντζελίνα Τζολί, που από μόνη της συνιστά ιδιαίτερη περίπτωση, για ανάλυση, θαυμασμό, περιέργεια, κουτσομπολιό- ανάλογα με την περίσταση και τη φάση της.

Η επτάμηνη προετοιμασία και το εντατικό γύρισμα ήταν η ψυχοθεραπεία που η Τζολί δεν περίμενε να της προκύψει, όπως δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ Βενετίας, αρνούμενη, με αυστηρή διακριτικότητα, να δώσει λαβές για περαιτέρω σχόλια περί σύγκρισης των δυο γυναικών.

Αναμφισβήτητα, είναι δύσκολο να ξεπεράσεις αυτό το πρόσωπο, τα χείλη, τα μάτια και τις γωνίες, τόσο διαφορετικές από την κατατομή αλλά και τον αέρα της Ελληνίδας σοπράνο, παρά τις δυο προσθήκες–κλειδιά στα χρόνια του Παρισιού, δηλαδή τα υπερμεγέθη γυαλιά και τα μακριά μαλλιά. Κι ενώ οι Κρίστεν Στιούαρτ/Σπένσερ και η Νάταλι Πόρτμαν/Τζάκι είναι γνωστές, ικανές και οσκαρικές, ντίβες σαν την Αμερικανίδα σουπερστάρ δεν υπήρξαν ποτέ.

Η «Μαρία» μετά την Κάλλας Facebook Twitter
Μετά από την πολυετή αποχή της από τη μεγάλη οθόνη, και παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες η Τζολί συλλαμβάνει την βαριά, ετοιμόρροπη ψυχή ενός πληγωμένου κοριτσιού που ωστόσο θέλει να γευθεί μια γλυκιά λύτρωση με την ικμάδα των δυνάμεών της.

Τώρα τι είναι και τι δεν είναι ντίβα σηκώνει κουβέντα, και αποτελεί ένα από τα θέματα της ταινίας, που βασικά καταπιάνεται με μια εύθραυστη ύπαρξη στην ύστατη και εν τέλει απέλπιδα προσπάθειά της να απεγκλωβιστεί από το τραυματικό παρελθόν της και να αγκαλιάσει, τρυφερά και αδέξια, τη χαμένη της αυτοπεποίθηση.

Με την κάποτε τρομερή φωνή της να έχει αποδημήσει στον ουρανό και στην τελειότητα των ηχογραφήσεων που εύλογα μισούσε, η Κάλλας αφηγείται τμηματικά την αυτοβιογραφία που δεν έγραψε ποτέ σ' ένα φανταστικό τηλεοπτικό συνεργείο και την επισκέπτονται στον ύπνο της τα δυο μεγαλύτερα φαντάσματα της ζωής της, ο Ωνάσης και η μητέρα της.

Κι ενώ τον πρώτο δείχνει ως ένα βαθμό να τον ελέγχει, ποντάροντας στη βεβαιότητα της αγάπης τους, την απαξίωση της δεύτερης δεν την ξεπέρασε ποτέ, κι εκεί, όχι στη σωματική της εκπόρνευση, βρίσκεται το μυστικό της βαθιάς δυστυχίας της. Η μάνα την έσπρωξε στο τραγούδι, ο εραστής της το απαγόρευσε, και τώρα, στην τρίτη πράξη της ζωής της, είπε να δοκιμάσει τις λιγοστές δυνάμεις της για τον εαυτό της, κάνοντας σλάλομ στον μύθο, τη μουσική και τον θάνατο.

Η επτάμηνη προετοιμασία και το εντατικό γύρισμα ήταν η ψυχοθεραπεία που η Τζολί δεν περίμενε να της προκύψει, όπως δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ Βενετίας, αρνούμενη, με αυστηρή διακριτικότητα, να δώσει λαβές για περαιτέρω σχόλια περί σύγκρισης των δυο γυναικών. Στην Μαρία δεν τραγουδάει η ίδια, ούτε φυσικά τις αξεπέραστες ιταλικές και γερμανικές άριες, ούτε ευτυχώς τις καταστροφικές ηχογραφήσεις των '70s που κατακρεούργησαν οι κριτικοί και την ώθησαν στην chic παρισινή απομόνωση, παρέα μόνο με τον μπάτλερ (Πιερφραντσέσκο Φαβίνο – εξαιρετικός), την οικονόμο και μαγείρισσα (Άλμπα Ρορβάκερ) και τα σκυλάκια της.

Μετά από την πολυετή αποχή της από τη μεγάλη οθόνη, και παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες (ένα αμήχανο ξεκίνημα στην ταινία, με αργή εκφραστική ανάπτυξη, και βέβαια οι σημαντικές διαφορές στην εξωτερική εμφάνιση), η Τζολί συλλαμβάνει την βαριά, ετοιμόρροπη ψυχή ενός πληγωμένου κοριτσιού που ωστόσο θέλει να γευθεί μια γλυκιά λύτρωση με την ικμάδα των δυνάμεών της, και φτιάχνει μερικές πολύ συγκινητικές στιγμές, κυριαρχώντας στην οθόνη σαν διάφανη βασίλισσα του πόνου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ