Σπένσερ: Μια έξοχα ιδιοσυγκρασιακή βιογραφία

Σπένσερ: Μια έξοχα ιδιοσυγκρασιακή βιογραφία Facebook Twitter
Η ταινία ανήκει στην Κρίστεν Στιούαρτ, ολοκληρωτικά και αξέχαστα που όχι μόνο κατάφερε να αφομοιώσει την αμήχανη στάση και το χαρακτηριστικό περπάτημα της χαριτωμένης καμηλοπάρδαλης, τα πεταχτά χαμόγελα και την ανάγκη για επικοινωνία και κατανόηση μέσα από το μπλόκο των συμβάσεων που την περιβάλλουν, αλλά ψήλωσε μαγικά, και χρησιμοποίησε τη γνώριμη συστολή της ως αντίδοτο για την εχθρότητα της Νταϊάνα στο σύμπαν που την απειλεί.
0

Ένα παραμύθι βγαλμένο από μια αληθινή τραγωδία, όπως διατυπώνεται ειρωνικά και κυριολεκτικά στο ξεκίνημα της ταινίας, το Σπένσερ του Πάμπλο Λαραϊν εξερευνά τις ψυχικές μεταπτώσεις της λαίδης Νταϊάνα κατά τη διάρκεια τριών γιορτινών ημερών, την παραμονή, ανήμερα Χριστούγεννα, και την επομένη, σε ένα από τα παλάτια όπου η βασιλική οικογένεια συγκεντρώνεται ετησίως, απαρέγκλιτα και ψυχαναγκαστικά, για να ανταλλάξει δώρα και, βασικά, να τσεκάρει τι γίνεται με τα μέλη της δυναστείας.

Μάλιστα, υπάρχει μια συνήθεια, όλοι οι συνδαιτημόνες να ελέγχουν το βάρος τους πριν από το πρώτο γεύμα σε μια παμπάλαια ζυγαριά, κάτι που η Νταϊάνα, ήδη βαθιά μέσα στη θλίψη του αποτυχημένου γάμου της με τον Κάρολο, σχεδόν αποστεωμένη από τις βουλιμικές της επιδρομές στον «άλλο» θρόνο, απεχθάνεται, και αρνείται να συμμετάσχει στο υποχρεωτικό decorum που η βασίλισσα διατηρεί, και βρίσκει πολύ διασκεδαστικό.

Το Σπένσερ βάζει πλώρη για το Χρυσό Λέόντα στο Φεστιβάλ Βενετίας και είναι σίγουρο πως, πέρα από την υποψηφιότητα της Στιούαρτ στα επερχόμενα Όσκαρ, θα πλασαριστεί σε πολλές κατηγορίες. Μαζί με τις Παράλληλες Μητέρες, το αριστούργημα της φετινής σεζόν.

Το στίγμα της διαφορετικής βιογραφίας που επιχειρεί ο Χιλιανός σκηνοθέτης φαίνεται από την αρχή: η Νταϊάνα οδηγεί την κάμπριο Πόρσε της, μεταβαίνει ασυνόδευτη στο ανάκτορο, χάνεται έξω από τα βασιλικά κτήματα, μπαίνει σε ένα τυχαίο επαρχιακό καφέ στη μέση του πουθενά, και με το ντροπαλό νάζι της ρωτάει που βρίσκεται, μπροστά σ’ ένα έκπληκτο κοινό, τον πυρήνα του fan club της, που την αναγνωρίζει και δεν το πιστεύει πως τη βλέπει με σάρκα και οστά. Λίγα λεπτά αργότερα, όταν συνέρχεται από το άγχος της, η αιωνίως αργοπορημένη πριγκίπισσα προσανατολίζεται και βλέπει ένα σκιάχτρο σε μια περιφραγμένη έκταση, ένα γνώριμο σημάδι των παιδικών της χρόνων, στο πατρικό κτήμα των Σπένσερ όπου μεγάλωσε παίζοντας ανέμελα κι ωραία.

Η κόλαση που την περιμένει είναι μεσοτοιχία, αλλά η άρνησή της είναι τόσο έντονη, που προς στιγμήν έχει χάσει την πυξίδα ακόμη και σε λημέρια τόσο οικεία. Ο Λαραΐν δεν κρύβει τις προθέσεις του. Το Σπένσερ, το πατρικό επώνυμο της Νταϊάνα, γίνεται το βαρόμετρο της συνείδησής της, όταν αισθάνεται πως έχει χάσει τη ζωή και την αξιοπρέπειά της, και βλέπει μπροστά της άλλο ένα εφιαλτικό, φωταγωγημένο, επίσημα ενδεδυμένο θέατρο στο οποίο οφείλει να παίξει τον προδιαγεγραμμένο ρόλο της διακοσμητικής παρείσακτης, που όλοι θεωρούν τρελή και ως ένα βαθμό επικίνδυνη.

Σπένσερ: Μια έξοχα ιδιοσυγκρασιακή βιογραφία Facebook Twitter
H αφίσσα της ταινίας.

Το σενάριο δεν ασχολείται με σκάνδαλα, και ουσιαστικά δεν ενδιαφέρεται για τη φύση, την προέλευση και τις λεπτομέρειες των κουτσομπολιών, αλλά για την ουσία του παρασκηνίου, ως concept υποκρισίας στα όρια του θρίλερ, που οδηγεί αυτή τη γυναίκα, και οποιονδήποτε άνθρωπο στην θέση της, στην αυτοκαταστροφική παράκρουση.

Η βασιλική οικογένεια είναι τόσο απρόσωπη, σχεδόν αόρατη στην αρχή, σαν ένας θίασος από ζόμπι που παρίσταται σε ένα κομψό γκραν γκινιόλ που λαμβάνει χώρα στο Σάντριγχαμ, έναν δαιδαλώδη, πάμφωτο χώρο διαδρόμων και δωματίων που ο Λαραΐν κινηματογραφεί συχνά σαν το ξενοδοχείο Overlook από τη Λάμψη του Κιούμπρικ. Όταν τα πρόσωπα γίνονται πιο συγκεκριμένα, σε αντίθεση με την ευλαβική συγκατάβαση όσων την υπηρετούν, τα βλέμματα του Καρόλου και της Ελισάβετ ειδικότερα καρφώνουν τη Νταϊάνα, την ξεγυμνώνουν μπροστά στις ευθύνες που αποποιείται, αγνοώντας την ανθρωπιά μπροστά στο καθήκον- άλλωστε, πόσο κακό κρύβει μια οικογενειακή συνάθροιση τις πιο γιορτινές μέρες του χρόνου;

«Το πρόβλημά σου είναι πως δεν κρατάς κλειστές τις κουρτίνες σου», της αντιγυρίζει ο σύζυγος, ως ευγενής που δεν θα συλληφθεί ποτέ για αγένεια, σαν πληρωμένη απάντηση, όταν η Νταϊάνα τον κατηγορεί για απιστία, με αιτία το κολιέ μαργαριταριών που έκανε εκείνος δώρο στην Καμίλα, και πρόσκαιρη αφορμή τις κουρτίνες του υπνοδωματίου που η Νταϊάνα πάντα ξεχνούσε να γείρει, προς μεγάλη χαρά των παπαράτσι που καραδοκούν στις απέναντι θημωνιές με τους δηλητηριώδεις τηλεφακούς τους.

Το μοναδικό καταφύγιό της είναι ο Γουίλιαμ και ο Χάρι: τα μεταξύ τους παιχνίδια και οι συνομιλίες τους, συχνά βεβιασμένες σαν κλεμμένα φιλιά, αλλά πάντα ειλικρινείς και θερμές, σαν βιωματικές παραβολές με κρυφά νοήματα και άρρητο λώρο αγάπης, ακούγονται σαν ονειρικό πλάνο απόδρασης από μια χρυσή φυλακή. Τα τρία πρόσωπα κλειδιά στην τριήμερη παραμονή της Νταϊάνα στο παλάτι είναι ο μάγειρας (Σον Χάρις), που την αντιμετωπίζει με ευθύτητα και ενστικτώδη αφοβία, η αγαπημένη της αμπιγιέζ (η εξαιρετική Σάλι Χόκινς) που της μιλά με τη γλώσσα της καρδιάς, τη νιώθει και την ψυχαναλύει σαν εξομολόγος και σπάνια φίλη, όταν της το επιτρέπουν οι εργοδότες της, και ο αρχιθαλαμηπόλος, παιγμένος μαεστρικά από τον Τίμοθι Σπόλ στον καλύτερο ρόλο μιας λαμπρής καριέρας, ένας άνθρωπος των μεγάλων αφεντικών, με στρατιωτική πείρα και ατσάλινη αυτοπειθαρχία, υπόδειγμα θεσμικής βρετανικότητας και οξυμένης αντίληψης, που την εγκαλεί στην τάξη και της υπενθυμίζει ποιό ακριβώς είναι το συμβόλαιο που έχει υπογράψει με τον γάμο της, γνωρίζοντας ωστόσο τις χαραμάδες της αλλόκοτης συμπεριφοράς της.

Ενδεχομένως είναι εκείνος που της υποδεικνύει την ομοιότητα της με την Αν Μπολέϊν, ένα παραλληλισμό της μοίρας με τον οποίο ο Λαραΐν διανθίζει την πλοκή αποσπασματικά και, σε επίπεδο τόνου, φαρσικά- εδώ φαίνεται περισσότερο να εξυπηρετεί μια ιδέα του σεναρίου του Στίβεν Νάϊτ (Peaky Blinders, Taboo), χωρίς να την έχει αφομοιώσει απόλυτα.

Η ταινία ανήκει στην Κρίστεν Στιούαρτ, ολοκληρωτικά και αξέχαστα. Ας προσπεράσουμε τις μέχρι τούδε ενσαρκώσεις της Νταϊάνα σε μικρή και μεγάλη οθόνη, από το φιάσκο της Ναόμι Γουότς μέχρι την συμπαθή μίμηση της Έμα Κόριν στο Crown. Όχι μόνο κατάφερε να αφομοιώσει την αμήχανη στάση και το χαρακτηριστικό περπάτημα της χαριτωμένης καμηλοπάρδαλης, τα πεταχτά χαμόγελα και την ανάγκη για επικοινωνία και κατανόηση μέσα από το μπλόκο των συμβάσεων που την περιβάλλουν, αλλά ψήλωσε μαγικά, και χρησιμοποίησε τη γνώριμη συστολή της ως αντίδοτο για την εχθρότητα της Νταϊάνα στο σύμπαν που την απειλεί.

Τα όρια της ατίθασης, ερμητικής, ευάλωτης Κρίστεν Στιούαρτ που έχουμε δει στο σινεμά με την Νταϊάνα που γνωρίζουμε από τα χιλιάδες αποσπάσματα συγχέονται συνεχώς, και το αποτέλεσμα είναι μια καινούρια περσόνα, η Σπένσερ που αγνοούσαμε τόσα χρόνια, και που πιστεύαμε πως κανείς δε μπορεί να ξεθάψει από το μαυσωλείο της αδικημένης πριγκίπισσας, και μαζί την πάγια εικόνα του συμπαθούς «θύματος». Ο Λαραΐν διέκρινε μια μεσοαστή γαλαζοαίματη που έχει κάνει ένα μεγάλο λάθος και βρήκε τρόπο να συμπτύξει δραματικά το ψυχικό της κόστος, με αίσθηση του επείγοντος και ένα εντελώς δικό του στιλ ιμπρεσιονιστικής, αλλά όχι αυθαίρετης αφήγησης που έχει κατακτήσει με το Νερούντα και την Τζάκι στο παρελθόν.

Βρήκε τρόπο να την τοποθετήσει στρατηγικά μέσα κι έξω από το κελί της, να την ντύσει με ευφάνταστες παραλλαγές φορεμάτων που υπαγορεύουν mood πίσω από το πρωτόκολλο (απίθανη η δουλειά της ενδυματολόγου Ζακλίν Ντουράν, με ελαφρά έμφαση στη Chanel) και να την πλαισιώσει με τις λειτουργικές δυσαρμονίες του συνθέτη Τζόνι Γκρίνγουντ, ειδικά στη σκηνή του μεγάλου δείπνου που ξεκινά με τυπική μουσική δωματίου και εξελίσσεται σε αποσυνάγωγα έγχορδα που παραπέμπουν σε σεκάνς φαντασμάτων- πώς φαίνεται ο σκηνοθέτης που ξέρει τι θέλει και εμπνέει δημιουργικά, με πολύ πρόσφατο δεδομένο οτι ο Γκρίνγουντ, πάντα πιστός στο στιλ του, έπεσε στο κενό υπό την ασαφή καθοδήγηση της Τζέϊν Κάμπιον στο The Power of the Dog.

Το Σπένσερ βάζει πλώρη για το Χρυσό Λέόντα στο Φεστιβάλ Βενετίας και είναι σίγουρο πως, πέρα από την υποψηφιότητα της Στιούαρτ στα επερχόμενα Όσκαρ, θα πλασαριστεί σε πολλές κατηγορίες. Μαζί με τις Παράλληλες Μητέρες, το αριστούργημα της φετινής σεζόν.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ