Η βόμβα των 7 Όσκαρ που όλοι περιμέναμε

Η βόμβα των 7 Όσκαρ που όλοι περιμέναμε Facebook Twitter
Ο Κρίστοφερ Νόλαν με τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας για το «Οπενχάιμερ». Φωτ.: John Shearer/WireImage
0

ΟΤΑΝ ΣΤΟΝ ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΟ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ο για τέταρτη φορά παρουσιαστής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Τζίμι Κίμελ έκανε λογοπαίγνιο με τους δυο υποψήφιους Γιώργηδες, τον Λάνθιμο και τον μοντέρ Μαυροψαρίδη, υποψιαστήκαμε πως το «Poor Things» δεν είναι απλά μια ταινία με πολλές τιμητικές υποψηφιότητες, από τις οποίες μόνο η Έμα Στόουν απασχολεί σοβαρά τους ψηφοφόρους.

Και παρότι κανείς από τους δύο δεν ανέβηκε στο πόντιουμ, χάνοντας από τον Κρίστοφερ Νόλαν και την πρωτάρα στην πεντάδα της κατηγορίας της, Τζένιφερ Λέιμ αντίστοιχα, το «Poor Things» ξεκίνησε δυναμικά, κερδίζοντας την «Μπάρμπι» και το «Μαέστρο» σε μακιγιάζ-κομμώσεις, καλλιτεχνική διεύθυνση και στα απίθανα κοστούμια της Χόλι Γουόντινγκτον, φτάνοντας στο απόγειο με την αναγγελία του ονόματος της μούσας του Λάνθιμου στο πιο σφιχτό ντέρμπι της βραδιάς, ανάμεσα στην Έμα Στόουν και τη Λίλι Γκλάντστοουν.

Η πρωταγωνίστρια των «Δολοφόνων του Ανθισμένου Φεγγαριού» τελικά δεν έγραψε ιστορία για τους αυτόχθονες Αμερικανούς, και το κορίτσι από το Σκότσντεϊλ της Αριζόνα ευχαρίστησε για μια ακόμη φορά το αγόρι από το Παγκράτι για το δώρο της Μπέλα Μπάξτερ, τον αξέχαστο χαρακτήρα που της προσέφερε και εκείνη ενηλικίωσε συναρπαστικά, με τη μεταμόρφωση σε πέντε (τουλάχιστον) στάδια, κλέβοντας τις καρδιές με το συγκινητικό της speech, το χαλασμένο της φόρεμα (παρακάλεσε το κοινό να μην το κρυφοκοιτάζει κατά την αποχώρησή της από τη σκηνή) και τη μεταδοτική της χαρά – μπαίνοντας ταυτόχρονα στο σπάνιο κλαμπ των διπλών νικητών σε πρώτο ρόλο, μετά την πρώτη της νίκη με το «LaLaLand» του Ντέιμιαν Σαζέλ.

Η ιστορία του Αμερικανού Προμηθέα του 20ού αιώνα βρήκε στήριξη από τους σινεφίλ και τα μέλη της Ακαδημίας, και η ατομική βόμβα που όλοι ανέμεναν στην τελετή έσκασε ήσυχα κι ωραία, επισφραγίζοντας τις φετινές προβλέψεις.

Ομολόγησε, δε, πως σε μια από τις πολλές κρίσεις πανικού, ο Λάνθιμος τη συμβούλεψε να καθαρίσει το μυαλό της για να διαχειριστεί την πίεση, και να σκεφτεί πως μια ταινία είναι υπόθεση πολλών και όχι μόνο δική της.

Σε μια τελετή όπου τονίστηκε η έκκληση για εκεχειρία στη Γάζα, εξού και τα κόκκινα ribbons που φορούσαν πολλοί από τους υποψηφίους και νικητές, ο Τζόναθαν Γκλέιζερ επισήμανε την καπήλευση του Ολοκαυτώματος με την πολεμική διαμάχη και την αποκτήνωση που επισείει, και ο Μίτισλαβ Τσέρνοφ ευχαρίστως θα αντάλλασσε το Όσκαρ Ντοκιμαντέρ που κέρδισε για το «20 Μέρες στη Μαριούπολη», το πρώτο για ουκρανική ταινία, με τον τερματισμό της εισβολής της Ρωσίας στη χώρα του.

Αυτό δεν σημαίνει πως η τελετή θα μείνει στη μνήμη για την πολιτική της χροιά, αλλά τη χρονιά της ευφορίας για το αίσιο τέλος της διπλής νίκης των συνδικαλιστικών σωματείων ηθοποιών και σεναριογράφων μια αύρα δικαίωσης συναγωνίστηκε την καθιερωμένη κινηματογραφική γιορτή του Χόλιγουντ.

Ήταν μια από τις πιο ισορροπημένες τελετές στην πρόσφατη μνήμη, χωρίς λάθη και εντάσεις, πρωτοτυπίες και εξάρσεις, πειραματισμούς ή πισωγυρίσματα, περιττά αφιερώματα και παρουσιαστές από άσχετα πεδία της show business, ασφαλής και καλοντυμένη, κομψή (εκτός από την κωμική, σχεδόν γυμνή εμφάνιση του Τζον Σίνα) και καλοσυντονισμένη στην ποικιλία και την εκπροσώπησή της, που ξεκίνησε νωρίτερα, παραδόξως άργησε πέντε λεπτά από τον προγραμματισμένο χρόνο έναρξης αλλά ολοκληρώθηκε σχετικά σύντομα, τόσο που επέτρεψε στον Κίμελ να διαβάσει στα γρήγορα ένα θάψιμο που του επιφύλαξε στα social ο πολέμιός του, Ντόναλντ Τραμπ, προς τέρψιν της liberal πλειοψηφίας του κοινού του Dolby Theater.

Η βόμβα των 7 Όσκαρ που όλοι περιμέναμε Facebook Twitter
Ο Γιώργος Λάνθιμος συγχαίρει την Έμα Στόουν για το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου. Φωτ.: Rich Polk/Variety via Getty Images

Τα Όσκαρ Σεναρίου πήγαν στα φαβορί, τη Ζιστίν Τριέ και τον Αρτίρ Αραρί για την «Ανατομία μιας Πτώσης», και στο «American Fiction» για τον Κορντ Τζέφερσον, ο οποίος δεν παρέλειψε να παρακινήσει τους νέους κινηματογραφιστές να διαιρέσουν τους προϋπολογισμούς για να γυρίσουν περισσότερες ταινίες, αντί να επιδιώκουν τις λίγες των δυσθεώρητων budgets, με όλο τον σεβασμό προς τον Νόλαν και τον Σκορσέζε και τις πανάκριβες παραγωγές τους. Ο γίγας, και γηραιότερος ever υποψήφιος στη σκηνοθεσία, Σκορσέζε έδειχνε να συμφωνεί, και στο τέλος της βραδιάς αποχώρησε χωρίς κανένα βραβείο, όπως ακριβώς συνέβη και πριν από μερικά χρόνια, όταν ο «Ιρλανδός» του ήταν υποψήφιος για διψήφιο αριθμό Όσκαρ, χωρίς ανταπόκριση από τους ψηφοφόρους.

Η δακρυσμένη Νταβάιν Τζόι Ράντολφ κράτησε ψηλά τη σημαία για τα «Παιδιά του Χειμώνα», την ταινία του Αλεξάντερ Πέιν που βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, καθώς, σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του «Variety», κατηγορήθηκε πως μοιάζει επικίνδυνα με ένα σενάριο του 2013 που τιτλοφορείται «Frisco», δεν έχει γυριστεί ακόμη και είχε τεθεί εδώ και χρόνια υπόψιν του σκηνοθέτη του «Holdovers» – δεν έχει υπάρξει ακόμη αντίδραση ή δήλωση από την άλλη πλευρά.

Ο θρυλικός Χαγιάο Μιγιαζάκι, μετά το αριστούργημά του «Spirited Away», κέρδισε το δεύτερό του Όσκαρ για το «Το Αγόρι και ο Ερωδιός», κάνοντας τη σχετική έκπληξη έναντι του δεύτερου μέρους του «Spider Man across the Spider Verse», αν και δεν ήταν στο Λος Άντζελες για να το παραλάβει – απών επίσης ήταν ο Γουές Άντερσον, νικητής στην κατηγορία της μικρού μήκους μυθοπλασίας για τον «Henry Sugar», το πρώτο του Όσκαρ στην όγδοη υποψηφιότητά του.

Μετά την ιστορική της νίκη για το θέμα από το «No Time to Die» (είχε γίνει η πρώτη νικήτρια που γεννήθηκε τον 21ο αιώνα), η Μπίλι Άιλις έσπασε κι άλλο ένα ρεκόρ: έγινε η νεότερη νικήτρια δυο Όσκαρ με τη νίκη της για το «What was I made for», κι έτσι στα 23 της χρόνια έχει καταφέρει όσα άλλες, μην πάμε μακριά, η συνυποψήφιά της, Νταϊάν Γουόρεν, για παράδειγμα, ονειρεύονται μια ζωή. Αυτό ήταν και το μοναδικό βραβείο για τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του 2023, αν και το έτερο τραγούδι από την ταινία της Γκέργουιγκ, το «I Am Just Ken», ήταν το highlight της βραδιάς, με τον Ράιαν Γκόσλινγκ να οργώνει τη σκηνή, τον Slash να σολάρει αλύπητα και το θέατρο να τραγουδά τους στίχους όρθιο, με το ροζ φόντο να διαχέεται στις οθόνες της live μετάδοσης.

Η βόμβα των 7 Όσκαρ που όλοι περιμέναμε Facebook Twitter
Οι φετινοί νικητές στις ερμηνευτικές κατηγορίες: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Νταβάιν Τζόι Ράντολφ, Έμα Στόουν και Κίλιαν Μέρφι. Φωτ.: John Shearer/WireImage

Ο Κρίστοφερ Νόλαν, σταθερός αρνητής της digital τεχνολογίας και μετρ των επικά αλγεβρικών ψυχοδραμάτων, επιβεβαίωσε το μετρημένο του προφίλ παραλαμβάνοντας με βρετανική εγκράτεια τα δύο του Όσκαρ – μάλιστα στο δεύτερο, για την καλύτερη ταινία, δεν μίλησε καν, παραχωρώντας ιπποτικά το βήμα στη σύζυγο και συμπαραγωγό όλης της φιλμογραφίας του, Έμα Τόμας.

Ήταν όντως η μεγάλη οσκαρική του βραδιά, και παρότι ξεκίνησε χάνοντας τα πρώτα βραβεία, το Όσκαρ μοντάζ στη Λέιμ έδειξε το μονοπάτι προς την επικράτηση, φτάνοντας συνολικά τα 7, όσα απέσπασε πέρυσι και το «Τα Πάντα Όλα» των Ντάνιελς, ταινίας, σκηνοθεσίας, πρώτου ρόλου για τον Κίλιαν Μέρφι, τον πρώτο Ιρλανδό που το πετυχαίνει στην κατηγορία του, δεύτερου ρόλου για τη σπουδαία ερμηνεία του Ρόμπερτ Ντάουνι, μοντάζ, μουσικής (το δεύτερο για τον Λούντβιχ Γκόρανσον) και φωτογραφίας για τις συνθέσεις του Ολλανδοσουηδού σταθερού του συνεργάτη, Χόιτε βον Χόιτεμα. Η ιστορία του Αμερικανού Προμηθέα του 20ού αιώνα βρήκε στήριξη από τους σινεφίλ και τα μέλη της Ακαδημίας, και η ατομική βόμβα που όλοι ανέμεναν στην τελετή έσκασε ήσυχα κι ωραία, επισφραγίζοντας τις φετινές προβλέψεις.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όσκαρ 2024: Θρίαμβος του «Οπενχάιμερ» με 7 Όσκαρ – στα 4 σταμάτησε το «Poor Things»

Πολιτισμός / Όσκαρ 2024: Θρίαμβος του «Οπενχάιμερ» με 7 Όσκαρ – στα 4 σταμάτησε το «Poor Things»

Επτά Όσκαρ για το magnum opus του Νόλαν, ανάμεσα τους αυτά της Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α’ και Β’ Ανδρικού Ρόλου. H Έμα Στόουν έκανε την έκπληξη και κέρδισε την Λίλι Γκλάντστοουν στην κατηγορία του Α’ Γυναικείου Ρόλου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές

Οθόνες / Δέκα γυναικείες οσκαρικές πρωτιές που έγραψαν ιστορία

Η πρώτη μαύρη ηθοποιός, η πρώτη αυτόχθονας Αμερικανίδα, η πρώτη ΛΟΑΤΚΙ+ γυναίκα, η πρώτη που πήρε βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας ανταγωνιζόμενη τον πρώην σύζυγό της, η πρώτη zoomer και ως τώρα η μοναδική γεννηθείσα τον 21ο αιώνα με Όσκαρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ