ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Όταν η Χάλι Μπέρι κέρδισε το Όσκαρ για τον Χορό των Τεράτων, μνημόνευσε όσες άνοιξαν τον δρόμο και έκλαψε και γι’ αυτές αλλά και για τις συνοδοιπόρους της.

Δέκα γυναικείες οσκαρικές πρωτιές που έγραψαν ιστορία

0

HALLE BERRY

Όταν η Χάτι Μακντάνιελ είχε προταθεί για Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου στο Όσα παίρνει ο άνεμος, σχεδόν δεν της είχε επιτραπεί η είσοδος στην αίθουσα. Με το ζόρι κάθισε στο βάθος – όσοι έχετε παρακολουθήσει τη μίνι σειρά «Hollywood», ίσως θυμάστε πώς το χειρίστηκε η Queen Latifah, που την υποδυόταν δυναμικά. Η νίκη της ήταν ιστορική, αν και ο χαρακτήρας της ακουμπούσε σε ρατσιστικά στερεότυπα και δεν είχε συνέχεια.

Η Ντόροθι Ντάντριτζ ήταν η πρώτη υποψήφια για Όσκαρ α’ ρόλου, για το Carmen Jones, ενώ στην απονομή του 1973 πάλεψαν στην ίδια κατηγορία η Νταϊάνα Ρος για το Lady sings the blues και η συγκλονιστική Σίσιλι Τάισον για το Sounder, για να δουν το φαβορί, τη Λάιζα Μινέλι, να φεύγει με το τρόπαιο για το Καμπαρέ.

Όταν τελικά νίκησε η Χάλι Μπέρι για τον Χορό των Τεράτων, μνημόνευσε όσες άνοιξαν τον δρόμο και έκλαψε και γι’ αυτές αλλά και για τις συνοδοιπόρους της, την Τζέιντα Πίνκετ, την Άντζελα Μπάσετ και την Βίβικα Φοξ. Πέρα από μια θαρραλέα ερμηνεία, ήταν μια νίκη που δεν έχει επαναληφθεί, παρά τη δυναμική παρουσία της Βαϊόλα Ντέιβις την τελευταία δεκαπενταετία.

Σε μια κρίση απογοήτευσης, η Μπέρι δήλωσε το 2017 πως, αν και είχε πιστέψει ότι η νίκη της σηματοδοτούσε μια αλλαγή, έφτασε στο συμπέρασμα πως δεν σήμαινε απολύτως τίποτε, υπονοώντας τα βήματα που δεν είδε να γίνονται προς την ουσιαστική συμπερίληψη και την τιμητική αναγνώριση των μη λευκών γυναικών στη βιομηχανία.

JULIA PHILLIPS

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Τζούλια Φίλιπς φωτογραφίζεται με τον Μάρτιν Σκορτσέζε κατά τη διάρκεια της εμφάνισής της στην ταινία New York, New York (1977).

Η παρουσία γυναικών παραγωγών στην πεντάδα και στη δεκάδα της κατηγορίας καλύτερης ταινίας των Όσκαρ είναι πλέον συχνότατο φαινόμενο. Φέτος, μάλιστα, μαζί με άλλους στα credits, το διεκδικούν η Μαριάνζ Λισιανί για την Ανατομία μιας πτώσης, η Έμα Στόουν για το Poor Things, η Μάργκο Ρόμπι για την Barbie, δύο κυρίες από το Μαέστρο, η σημαντικότατη Κριστίν Βασόν για τις Περασμένες Ζωές και η Έμα Τόμας, σύζυγος του Κρίστοφερ Νόλαν, για το Οπενχάιμερ, που μάλλον θα το πάρει από κοινού με τον δημιουργό της ταινίας.

Η πρωτιά της Τζούλια Φίλιπς για το Κεντρί, το 1974, αποτέλεσε γεγονός και η ίδια στον ευχαριστήριο λόγο της υπογράμμισε την ταπεινή της καταγωγή. Η συνέχεια υπήρξε σύντομη και δραματική. Μετά τον Ταξιτζή και τη δεύτερη υποψηφιότητά της στην κατηγορία, και πάλι μαζί με τον τότε σύζυγό της Μάικλ, η εξάρτηση από ουσίες και η επιθετική της συμπεριφορά οδήγησε σε έχθρα με τον Φρανσουά Τριφό, αναγκάζοντας το στούντιο να την απολύσει λίγο μετά το πέρας των γυρισμάτων των Στενών επαφών τρίτου τύπου. Με τελειωμένη την καριέρα της ως παραγωγού, έβγαλε πολλά βρόμικα μυστικά στη φόρα και ακόμα περισσότερους πρωτοκλασάτους σταρ στη σέντρα στο πικάντικο, ένοχα απολαυστικό μπεστ-σέλερ της You’ll never eat lunch in this town again, προφητεύοντας τον ολικό εξοστρακισμό της από το ευρύτερο Χόλιγουντ. Αν ισχύει έστω κι ένα ψήγμα από τη διαβόητη κατάρα των Όσκαρ, η Φίλιπς, που έφυγε από τη ζωή το 2001, έχει εξασφαλισμένη μια θέση στην πρώτη πεντάδα.

BUFFY SAINTE-MARIE

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Μπάφι Σεντ-Μαρί με τον Γουίλ Τζένινγκς και τον Τζακ Νίτσι, 1983. Φωτ.: ABC Photo Archives/Disney General Entertainment Content via Getty Images/Ideal Images

Η Λίλι Γκλάντστοουν, της φυλής Οσέιτζ, έγινε η πρώτη αυτόχθονας Αμερικανίδα που διεκδικεί το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου μόλις φέτος για το σκορσεζικό έπος Οι δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού. Ωστόσο, η πρώτη αυτόχθονας που κέρδισε Όσκαρ σε οποιαδήποτε κατηγορία ήταν η Μπάφι Σεντ-Μαρί για τη σύνθεση του πασίγνωστου hit που ερμήνευσε ο Τζο Κόκερ με την Τζένιφερ Γουόρνς στο Αξιωματικός και Τζέντλεμαν, του «Up where we belong»· το μοιράστηκε με τον Γουίλ Τζένινγκς και τον Τζακ Νίτσι, το 1983. Εδώ και μισό αιώνα οι φήμες, προερχόμενες κυρίως από τα μέλη της οικογένειάς της, για την πραγματική καταγωγή της τραγουδοποιού και τροβαδούρου της φολκ-ποπ που είχαμε ακούσει και στο σάουντρακ του Φράουλες και Αίμα να τραγουδάει το «Circle Game», δεν έχουν σταματήσει, με αποκορύφωμα δυο τηλεοπτικές έρευνες από υψηλού προφίλ δίκτυα.

Η Σεντ-Μαρί ανέκαθεν υποστήριζε πως γεννήθηκε σε καταυλισμό του Σασκάτσουαν στον Καναδά, αν και πρόσφατα βρέθηκε το πιστοποιητικό γέννησής της, που αναφέρει τη Μασαχουσέτη. Εκπρόσωποι της φυλής Πιοπάτ τη στηρίζουν, θεωρώντας πως με το έργο και τον ακούραστο ακτιβισμό της μόνο καλό έχει προσφέρει στην κοινότητα που πλέον την έχει υιοθετήσει. Η ίδια έχει διαψεύσει δημοσίως θείο, αδελφό και ρεπόρτερ, μπλοκάροντας νομικά ενέργειες που έκρινε πως θα έβλαπταν την υπόληψή της. Αν είναι στ’ αλήθεια Cree μπορεί να μην το γνωρίζει τελικά ούτε η ίδια, αλλά η προβολή που έχει προσφέρει στους αυτόχθονες μέσα από την αναγνωρισιμότητα του Όσκαρ της δεν συζητείται.

KATHRYN BIGELOW

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Κάθριν Μπίγκελοου έγινε η πρώτη γυναίκα που πήρε Όσκαρ Σκηνοθεσίας το 2010 για το πολεμικό δράμα Hurtlocker

Έχοντας αγνοήσει εντελώς τις Αμερικανίδες που με το σταγονόμετρο κατάφεραν να πιάσουν κάμερα στα χέρια τους, ειδικά όσες έπεισαν τα στούντιο να αναλάβουν τη σκηνοθεσία λίγων από τις πολύτιμες παραγωγές του, η Ακαδημία πρότεινε για πρώτη φορά στην πεντάδα της σκηνοθεσίας μια βέρα Ιταλίδα, τη Λίνα Βερτμίλερ για τον Πασκουαλίνο και τις επτά καλλονές το 1976. Ακολούθησε η Τζέιν Κάμπιον για τα Μαθήματα Πιάνου και η Σοφία Κόπολα για το Χαμένοι στη Μετάφραση – παρηγορήθηκε με το βραβείο σεναρίου.

Η Κάθριν Μπίγκελοου έγινε η πρώτη γυναίκα που πήρε Όσκαρ Σκηνοθεσίας το 2010 για το πολεμικό δράμα Hurtlocker, και μάλιστα τη χρονιά του Avatar, ανταγωνιζόμενη τον πρώην σύζυγό της, τον περιχαρή εκείνη τη βραδιά Τζέιμς Κάμερον, σπάζοντας το ανδρικό άβατο και παραλαμβάνοντας συγκινημένη το βραβείο από την Μπάρμπρα Στράιζαντ. Αγαλματένια και κομψότατη, η Αμερικανίδα δημιουργός αποδέχτηκε το αγαλματάκι εκ μέρους των συναδέλφων της που δεν είχαν ακουστεί τόσα χρόνια. Έγινε ταυτόχρονα η πρώτη που παρέλαβε και το Όσκαρ Παραγωγής για ταινία σκηνοθετημένη από γυναίκα. Η Κλοέ Ζάο, η πρώτη μη λευκή σκηνοθέτις με Όσκαρ, και η Τζέιν Κάμπιον, η μοναδική που έχει προταθεί δις, ακολούθησαν, ενώ φέτος το διεκδικεί η Ζιστίν Τριέ, πρώτη Γαλλίδα στην κατηγορία.

JODIE FOSTER

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Τζόντι Φόστερ με το πρώτο από τα δύο της Όσκαρ α’ ρόλου για την Κατηγορούμενη. Φωτ.: Getty Images/Bob Riha, Jr./Ideal Images

Η Τζόντι Φόστερ είχε ξεκινήσει την καριέρα της στα 2 της χρόνια. Ανήλικη ακόμη προτάθηκε για Όσκαρ β’ ρόλου στον Ταξιτζή και μετά από μια επεισοδιακή αποχή, λόγω του συσχετισμού της με την απόπειρα δολοφονίας του Προέδρου Ρίγκαν, τη φυγή της στη Γαλλία και μια σειρά από ασήμαντες ταινίες, επέστρεψε θριαμβευτικά για να παραλάβει το πρώτο από τα δύο της Όσκαρ α’ ρόλου για την Κατηγορούμενη.

Ταυτόχρονα, έγινε η πρώτη ΛΟΑΤΚΙ+ γυναίκα με Όσκαρ, με τη διαφορά πως τότε όχι μόνο δεν είχε κάνει coming out (αυτό συνέβη μετά από δεκαετίες, στην τιμητική της διάκριση στις Χρυσές Σφαίρες) αλλά τρία χρόνια αργότερα εξόργισε σε μεγάλο βαθμό ακτιβιστές που διαδήλωσαν έντονα έξω από την αίθουσα της τελετής επειδή είχε και το θράσος να πρωταγωνιστήσει στη Σιωπή των Αμνών χωρίς, όπως υποστηρίζουν, να έχει την ευαισθησία να απορρίψει έναν ρόλο σε μια τόσο ομοφοβική ταινία. Η Φόστερ προσπέρασε τους πολέμιούς της και αρνήθηκε να κάνει οποιαδήποτε δήλωση επί του θέματος.

RUTH E. CARTER

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Ρουθ Κάρτερ. Φωτ.: EPA/David Swanson

Η αισθητική του Μαύρου Πάνθηρα, το ξεχωριστό ρετροφουτουριστκό σύμπαν της επικής περιπέτειας της Marvel, τιμήθηκε δεόντως στα Όσκαρ· βραβεύθηκε για την καλλιτεχνική διεύθυνση και τα σκηνικά της Χάνα Μπίτσλερ και, φυσικά, για τα κοστούμια της Ρουθ Κάρτερ. Αμφότερες έγιναν οι πρώτες μαύρες γυναίκες που κερδίζουν Όσκαρ στις κατηγορίες τους αντίστοιχα. Η Κάρτερ ευχαρίστησε την Ακαδημία γιατί έτσι τίμησε το concept της υπερήφανης Αφρικανής βασίλισσας που δημιούργησε και τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2022, έγινε η πρώτη Αφροαμερικανή που διπλασίασε τα Όσκαρ της, με το Wakanda Forever.

BILLIE EILISH

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Μπίλι Άιλις έγινε η πρώτη zoomer και ως τώρα η μοναδική γεννηθείσα τον 21ο αιώνα (Δεκέμβριος του 2001) με Όσκαρ! Φωτ.: Matt Winkelmeyer/Getty Images for ABA

Στα 19 της χρόνια, η Τσεχο-ισλανδή Μαρκέτα Ιργκλόβα παραμένει η νεότερη νικήτρια στην κατηγορία του καλύτερου τραγουδιού για το «Falling Slowly» από το μιούζικαλ Once. Ωστόσο, η Μπίλι Άιλις έγινε η πρώτη zoomer και ως τώρα η μοναδική γεννηθείσα τον 21ο αιώνα (Δεκέμβριος του 2001) με Όσκαρ! Όταν κέρδισε μαζί με τον αδελφό της για το θέμα του τζεϊμσμποντικού No time to die, είχε μόλις κλείσει τα 20 και στη σκηνή απείλησε να βάλει τις φωνές από τον ενθουσιασμό της! Με την αδιανόητα σαρωτική επιτυχία της στα Grammys και την ισχυρή πιθανότητα να ντουμπλάρει τα Όσκαρ της φέτος με το τραγούδι «What was I made for» από την Barbie, η Άιλις «απειλεί να δημιουργήσει κι άλλο ρεκόρ για την Generation Z που εκπροσωπεί.

Billie Eilish - No Time To Die

RITA MORENO

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Ρίτα Μορένο στο West Side Story.

Η Πορτορικανή Ρόζα Ντολόρες Άλβαρεζ Μαρκάνο μακάριζε την τύχη της όταν βρήκε την ευκαιρία να παίξει έστω κι ένα ρολάκι στον μαγικό κόσμο του Χόλιγουντ, αλλά πολύ γρήγορα συνειδητοποίησε πως θα περιδινιζόταν στο εξής στη στερεοτυπική και από ένα σημείο κι έπειτα προσβλητική λούπα της Κοντσίτα-Λολίτα, ενός κουτοπόνηρου, διακοσμητικού αντικείμενου του πόθου. Αργότερα βρήκε το θάρρος να καταγγείλει σε συνεντεύξεις και ντοκιμαντέρ παραγωγούς και παράγοντες που τη βίασαν, ακόμα και τον Μάρλον Μπράντο για την άκρως κακοποιητική συμπεριφορά του κατά τη διάρκεια της σχέσης τους, που εκείνος προτίμησε να διατηρήσει κρυφή.

Είχε προηγηθεί το Όσκαρ της β’ γυναικείου ρόλου για το West Side Story το 1961, για τον ζωτικό, ορμητικό, αξέχαστο χαρακτήρα της Ανίτα, αν και από την έκπληξή της (πήγε για να χάσει από την Τζούντι Γκάρλαντ) στάθηκε αδύνατο να μεταδώσει τη σημαντικότητα της διάκρισής της στο κοινό που την επευφημούσε. Τα χρόνια περνούσαν και η Ρίτα Μορένο έβλεπε πως το βραβείο δεν εξαργυρωνόταν σε πρώτους ρόλους – βασικά, το τηλέφωνό της σταμάτησε να χτυπά και η απογοητευτική εξέλιξη της καριέρας της ως της πρώτης Λατίνας με Όσκαρ ερμηνείας δεν βρήκε ποτέ λογική εξήγηση.

Ευτυχώς κατάφερε να ξεφύγει από την παγίδα του σινεμά και συμπλήρωσε το τετραπλό στέμμα υποκριτικής, γνωστό ως EGOT, αποσπώντας Grammy για ένα παιδικό άλμπουμ, Tony β’ ρόλου για τη φάρσα του Τέρενς Μακνάλι, The Ritz, και δυο Emmy για το «Muppet Show» και τους «Φακέλους Ρόκφορντ», κι όλα αυτά μέσα σε έξι δημιουργικά χρόνια, τη δεκαετία του ’70.

Επιστρέφοντας στον ρόλο που την καθόρισε, η ακμαία στα 90 της χρόνια Μορένο ένωσε το νήμα της 60χρονης ιστορίας του West Side Story από το πρωτότυπο ως το remake, λειτουργώντας ως πνευματική καθοδηγήτρια του καστ στο πλευρό του σκηνοθέτη Στίβεν Σπίλμπεργκ, ενώ έπαιξε κι έναν μικρό ρόλο στην ταινία.

ARIANA DEBOSE

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Αριάνα Ντεμπόουζ έγινε η πρώτη queer Αφρολατίνα με το βραβείο της Ακαδημίας.

Ο ρόλος της Ανίτα στο West Side Story αποδείχθηκε τόσο διαχρονικός που το remake του χάρισε άλλο ένα Όσκαρ στην ερμηνεύτριά του, μετά το πρώτο της Ρίτα Μορένο. Η Αριάνα Ντεμπόουζ έγινε η πρώτη queer Αφρολατίνα με το βραβείο της Ακαδημίας. Στον ευχαριστήριο λόγο της αναφέρθηκε στη δύναμη που έχει αντλήσει από την τέχνη, ορίζοντάς την ως τον φυσικό χώρο των ατόμων που ψάχνουν την ταυτότητά τους και παραθέτοντας την αθάνατη ατάκα της ταινίας «there is a place for us».

BRENDA CHAPMAN

10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές Facebook Twitter
Η Μπρέντα Τσάπμαν και ο Μαρκ Άντριου ποζάρουν με τα Όσκαρ τους, 2013. Φωτ.: Jeff Kravitz/FilmMagic

Ξεκινώντας την καριέρα της από το Who framed Roger Rabbit, η Μπρέντα Τσάπμαν συνέδεσε το όνομά της ως story artist με τη χρυσή ’90s περίοδο της Disney, από τη Μικρή Γοργόνα ως την Παναγία των Παρισίων, αν και έπρεπε να μετακομίσει για να της εμπιστευθεί ένα στούντιο, εν προκειμένω η Dreamworks, τον αρχηγικό ρόλο, μαζί με άλλους δύο βέβαια, σε μια πανάκριβη παραγωγή, τον επιτυχημένο Πρίγκιπα της Αιγύπτου, το 1998. Η πρώτη γυναίκα που σκηνοθέτησε ταινία μεγάλου μήκους στο Χόλιγουντ έγινε και η πρώτη που κέρδισε Όσκαρ στη συγκεκριμένη κατηγορία δεκαπέντε χρόνια μετά το ντεμπούτο της στο Brave. Από σκηνής ευχαρίστησε τη «θαυμάσια, δυνατή, όμορφη» κόρη της, Έμα, για την έμπνευση.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λάνθιμος vs. Hollywood

Οθόνες / Λάνθιμος vs. Hollywood

Κι ενώ το παγκόσμιο fandom –και ειδικά ο Ράιαν Γκόσλινγκ– ωρύεται για την αναπάντεχη απουσία της Γκρέτα Γκέργουιγκ και της Μάργκοτ Ρόμπι από τις πεντάδες τους και το ηχηρό σνομπάρισμα του Λεονάρντο ντι Κάπριο, ο Γιώργος Λάνθιμος κάνει κρουαζιέρα με 11 υποψηφιότητες και το «Poor Things» του βολεύεται αναπαυτικά στη θέση του ενισχυμένου outsider.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ