Ανατομία μιας Πτώσης: Η καθηλωτική ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα

Ανατομία μια πτώσης Facebook Twitter
Ηθοποιός με γειωμένα αντανακλαστικά και ποικιλία κινήσεων, η Σάντρα Χούλερ κυριαρχεί, όχι μόνο στην «Ανατομία μιας Πτώσης», αλλά και στο φεστιβάλ, αφού ήταν πρωταγωνίστρια και στο «The Zone of Interest». 
0



ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΕΓΑΛΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
του 76ου Φεστιβάλ Καννών ήταν δίκαια, ίσως όχι απαραίτητα στη σωστή σειρά: το (μαεστρικά σκηνοθετημένο) σενάριο του Χιροκάζου Κορεέντα για το Monster τιμήθηκε ορθώς, ο Τραν Αν Χουνγκ έφυγε με το βραβείο σκηνοθεσίας για το γευστικότατο και πολύ ανθρώπινο Pot-au-Feu, ενώ ο Τζόναθαν Γκλέιζερ περιορίστηκε στο μεγάλο βραβείο της επιτροπής στην οποία προήδρευσε ο Ρούμπεν Έστλουντ.

H Ζιστίν Τριέ με την «Ανατομία μιας Πτώσης» έγινε η τρίτη γυναίκα, μετά την Τζέιν Κάμπιον και τη Ζουλιά Ντικουρνό, η οποία ήταν μέλος της επιτροπής, με το τρόπαιο του κορυφαίου φεστιβάλ του κόσμου στην κατοχή της. Το Zone of Interest του Γκλέιζερ αγγίζει ένα υψηλότερο επίπεδο, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η δημιουργός του «Σίμπιλ» δεν υπέγραψε ένα πολύπλοκο, αμείωτα ενδιαφέρον πορτρέτο μιας γυναίκας στο επίκεντρο δικαστικής έρευνας αλλά και παραβίασης της προσωπικότητάς της, μετά τον τραγικό θάνατο του άνδρα της.

Η μεγάλη επιτυχία της Ζιστίν Τριέ είναι η πολλαπλή αμφισημία: οι φαν του δικαστικού δράματος έχουν μια υπόθεση ζουμερή και ολισθηρή στην εξέλιξή της. 

Η Γερμανίδα Σάντρα, συγγραφέας, σύζυγος του Σαμιέλ και μητέρα του Ντανιέλ, ο οποίος έχει μόνιμο πρόβλημα στην όραση, μετά από ένα ατύχημα για το οποίο, όπως μαθαίνουμε, ευθύνη είχε ο απαρηγόρητος πατέρας του, ζει με την οικογένειά της σε ένα σαλέ στην Ελβετία και δίνει χαλαρή συνέντευξη σε μια θαυμάστρια. Η μαγνητοφωνημένη κουβέντα τους διακόπτεται από την εκκωφαντική μουσική που βάζει ο Σαμιέλ από τον πάνω όροφο – πάλαι ποτέ επίδοξος συγγραφέας κι εκείνος, ίσως ζηλεύει ή απλά έτσι έχει συνηθίσει να δουλεύει, μαστορεύοντας για να μετατρέψει την κατοικία που κληρονόμησε από τους δικούς του σε Airb&b.

Λίγο αργότερα, ο μικρός βγάζει βόλτα τον σκύλο του, τον Σνουπ (που παρεμπιπτόντως κέρδισε το Palme Dog στις Κάννες!), και ανακαλύπτει στο πίσω μέρος του σπιτιού, μέσα στα αίματα, το πτώμα του πατέρα του, αρκετά μέτρα κάτω από το ανοιχτό παράθυρο του δώματός του. Η μητέρα του σπεύδει, δηλώνει στους αστυνομικούς πως κοιμόταν κατά τη διάρκεια του συμβάντος, εμπειρογνώμονες εκτιμούν τις περιστάσεις του δυστυχήματος, κι ένας δικηγόρος, παλιός της φίλος, αφού ακούει την εκδοχή της και χωρίς διάθεση να την κρίνει, ξεκινά τη γραμμή υπεράσπισής της, καθώς όλα δείχνουν πως θα κατηγορηθεί για δολοφονία. 

Ανατομία μια πτώσης Facebook Twitter
O μικρός Ντάνιελ βγάζει βόλτα τον σκύλο του, τον Σνουπ, και ανακαλύπτει στο πίσω μέρος του σπιτιού, μέσα στα αίματα, το πτώμα του πατέρα του, αρκετά μέτρα κάτω από το ανοιχτό παράθυρο του δώματός του.

Έτσι και γίνεται, σε μια υπόθεση που από το ξεκίνημα προκαλεί το ενδιαφέρον των media, γιατί η Σάντρα αποφυλακίζεται προσωρινά για να προσέχει το παιδί της, με τον σημαντικό αστερίσκο πως Ντανιέλ είναι ο μόνος και βασικός μάρτυρας, οπότε ορίζεται και επίτροπος μόνιμα εγκατεστημένη στο σπίτι, έτσι ώστε να μην επηρεαστεί. Αναδρομικά, η Σάντρα ξεδιπλώνει το βιογραφικό της, καθώς και τα πολλά και άνισα στάδια της σχέσης της με τον όμορφο, ασταθή και απογοητευμένο (αλλά σε ποιον βαθμό δεν θα μάθουμε ποτέ πραγματικά…) Σαμιέλ, σε μια αναγκαστικά μακροσκελή και εκ βαθέων εξομολόγηση των βιωμάτων, των σκέψεων και των συναισθημάτων της – ειρωνικά, σε μια άτυπη συνέχεια της συνέντευξης που δεν έδωσε ποτέ. Της ζητείται να μιλά στα γαλλικά, γεγονός που δυσκολεύει μια επαγγελματία των λέξεων να εκφραστεί με ακρίβεια και να υπερασπιστεί τον εαυτό της.

Η ενστικτώδης της αντίδραση είναι να μην προσπαθήσει να δικαιολογήσει την αυτονόητη αθωότητά της, αλλά η λογική τής υπαγορεύει να γίνει προσεκτική, με συνέπεια να φαίνεται όχι και τόσο άδολη, ή να παγιδεύεται σε ψέματα που κάτω από πιο αόριστες συνθήκες ίσως και να μην είχαν τόση σημασία. Όπως συμβαίνει σε παρόμοιες καταστάσεις, ακόμη και στην προηγμένη Δύση, η δικαστική διαδικασία ασχολείται με την προσωπική της ζωή, το αν καυγάδιζε και πόσο συχνά, τι είδους μητέρα ήταν, αν αγαπούσε ή όχι, και ποια ακριβώς ήταν η σεξουαλικότητά της, σε συνδυασμό με την ψυχική ισορροπία του άνδρα που δεν βρίσκεται πλέον στη ζωή για να διευκρινίσει πόσο άσχετες ή χρήσιμες είναι τέτοιας συνομοταξίας λεπτομέρειες.

Η πτώση αυτή καθαυτή ανατέμνεται κανονικά, με ενδελεχείς μετρήσεις των σταγόνων αίματος στον περιβάλλοντα χώρο και μια κούκλα στη θέση του πτώματος, για μέτρηση στο χιλιοστό, υπενθυμίζεται ψυχρά και ρεαλιστικά, και στέκει ως μεταφορική αφορμή για την επώδυνη μετάβαση της Σάντρα σε μια νέα ζωή, με τα μάτια της κοινωνίας τελεσίδικα στραμμένα πάνω της, όχι για τους λόγους που η ίδια θα επιθυμούσε.

Ανατομία μια πτώσης Facebook Twitter
Η Ζιστίν Τριέ έγινε η τρίτη γυναίκα, μετά την Τζέιν Κάμπιον και την Ζουλιά Ντικουρνό, που ήταν μέλος της επιτροπής, με το τρόπαιο του κορυφαίου φεστιβάλ του κόσμου στην κατοχή της.

Η μεγάλη επιτυχία της Ζιστίν Τριέ είναι η πολλαπλή αμφισημία: οι φαν του δικαστικού δράματος έχουν μια υπόθεση ζουμερή και ολισθηρή στην εξέλιξή της. Κάτω όμως από τα γεγονότα αναπνέει με δυσκολία η ειλικρίνεια μιας γυναίκας, η οποία από τη μια στιγμή στην άλλη παίρνει τον ρόλο μιας αμφισβητούμενης ηρωίδας σε ένα live μυθιστόρημα, χωρίς το δικαίωμα προσωπικής παρέμβασης. Η Τριέ καταλαβαίνει και προβάλλει όλες τις παραμέτρους, κρατώντας το σασπένς μέχρι τέλους. 

Ηθοποιός με γειωμένα αντανακλαστικά και ποικιλία κινήσεων, η Σάντρα Χούλερ κυριαρχεί, όχι μόνο στην «Ανατομία μιας Πτώσης», αλλά και στο φεστιβάλ, αφού είναι πρωταγωνίστρια και στο «The Zone of Interest». 

ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ Η ΤΑΙΝΙΑ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

POT AU FEU

Κάννες 2023 / «Pot Au Feu»: Ασταμάτητη γαστριμαργία και λεπτεπίλεπτος έρωτας

Κάτι πολύ ανώτερο από το σινέ-food porn της μόδας είναι το νέο έργο του Τραν Αν Χουνγκ, με τον Μπενουά Μαζιμέλ και τη Ζιλιέτ Μπινός, που διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ