Η ανάσταση της καταστροφικής «κωμωδίας» που γύρισε ο Τζέρι Λιούις για το Ολοκαύτωμα

Η ανάσταση της καταστροφικής «κωμωδίας» που γύρισε ο Τζέρι Λιούις για το Ολοκαύτωμα Facebook Twitter
«Όταν σε κυβερνά ο φόβος, το γέλιο είναι ο πιο τρομακτικός ήχος στον κόσμο»: Ο Τζέρι Λιούις σε μια σκηνή της ταινίας «Η μέρα που έκλαψε ο κλόουν».
0

Ο ΤΖΕΡΙ ΛΙΟΥΙΣ ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ να δει κανείς ποτέ την ταινία The Day the Clown Cried [Η μέρα που έκλαψε ο κλόουν]. Τουλάχιστον όχι κατά τη διάρκεια της ζωής του. Ήξερε ότι αυτό που ήλπιζε ότι θα ήταν ένα αριστούργημα είχε στην πραγματικότητα αποδειχθεί μια μνημειώδης καταστροφή και ένα στίγμα στην καριέρα του.

Όταν παρέλαβε τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες το 2013, είπε αναφερόμενος στην ταινία που είχε γυρίσει πριν από σαράντα χρόνια: «Κανείς δεν θα τη δει ποτέ επειδή ντρέπομαι για το πόσο κακή δουλειά ήταν. Ήταν όλα λάθος και ήταν λάθος επειδή είχα χάσει τη μαγεία».

Ο Λιούις, ο επονομαζόμενος βασιλιάς της κωμωδίας, κράτησε για τον εαυτό του τη μοναδική κόπια της «περιβόητης» ταινίας, η οποία αφηγείται την ιστορία ενός κλόουν που φυλακίζεται στο Άουσβιτς επειδή κορόιδευε τον Χίτλερ και, σαν τον αυλητή με τον μαγικό αυλό, καταλήγει να οδηγεί υπνωτικά τα παιδιά του στρατοπέδου στους θαλάμους αερίων. Πριν από μερικές μέρες, προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το ντοκιμαντέρ From Darkness to Light [Από το σκοτάδι στο φως], των Έρικ Φίντλερ και Μάικλ Λιούρι, το οποίο επιχειρεί να ρίξει φως σε μια ταινία που ο διάσημος κωμικός ήθελε να θαφτεί για πάντα και βασίζεται σε ένα άλλο ντοκιμαντέρ και σε μια συνέντευξη του ίδιου του Λιούις.

Κανείς άλλος δεν είχε τολμήσει να γυρίσει το σενάριο αυτό με κεντρικό χαρακτήρα έναν ξεπεσμένο κλόουν ονόματι Χέλμουτ Ντορκ, ο οποίος οδηγείται στο Άουσβιτς όπου εκνευρίζει διαρκώς τους Ναζί δεσμοφύλακες, διασκεδάζοντας τα μικρά παιδιά του στρατοπέδου.

Η ραχοκοκαλιά του From Darkness to Light προέρχεται από το The Last Laugh [Το τελευταίο γέλιο, 2016] της Φερν Πέρλστιν, η οποία παίρνει συνεντεύξεις από διάσημους κωμικούς. Η καρδιά της ταινίας όμως προέρχεται από μια συνέντευξη που έδωσε ο Λιούις στον Φρίντλερ, λίγο καιρό πριν από τον θάνατό του το 2017 σε ηλικία 91 ετών. Πρόκειται για μια συνάντηση κατά την οποία ο κωμικός, ο οποίος ήταν πάντα εξαιρετικά επιφυλακτικός απέναντι στον Τύπο, μίλησε ανοιχτά για το «μεγάλο φιάσκο» της χαμένης ταινίας του.

Η ανάσταση της καταστροφικής «κωμωδίας» που γύρισε ο Τζέρι Λιούις για το Ολοκαύτωμα Facebook Twitter
Ο Λιούις, ο επονομαζόμενος βασιλιάς της κωμωδίας, κράτησε για τον εαυτό του τη μοναδική κόπια της «περιβόητης» ταινίας,

Οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ είχαν επίσης πρόσβαση στο αρχικό, ακυκλοφόρητο, υλικό της ταινίας, το οποίο ενσωματώνουν στο ντοκιμαντέρ – 30 λεπτά από το οποίο είχαν ήδη εμφανιστεί στο διαδίκτυο για ένα διάστημα το 2016. Ο Λιούις παραχώρησε το υλικό που ήταν αρχειοθετημένο στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου των ΗΠΑ, υπό τον όρο ότι δεν θα δημοσιοποιηθεί μέχρι το 2024. «Δεν πιστεύαμε καν ότι η ταινία υπήρχε», εμφανίζεται να λέει ο Μάρτιν Σκορσέζε στο ντοκιμαντέρ. «Νομίζαμε ότι ήταν ένας μύθος».

Όλα ξεκίνησαν γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 1960 στη Γαλλία, όπου, αντίθετα από την πατρίδα του, ο Τζέρι Λιούις θεωρείτο μαέστρος του σινεμά και μάλιστα από τους πιο απαιτητικούς κριτικούς, οι οποίοι έβλεπαν στο έργο του ένα διακριτικά ειρωνικό όραμα του αμερικανικού τρόπου ζωής. Μετά από μια παράστασή του στο θέατρο Olympia στο Παρίσι, πήγε να τον βρει στα καμαρίνια ένας Ούγγρος παραγωγός, ο Νέιθαν Γουάσμπεργκερ, ο οποίος κατείχε τα δικαιώματα ενός σεναρίου γραμμένου από τους Τσαρλς Ντέντον και Τζόαν Ο’ Μπράιεν.

Η ανάσταση της καταστροφικής «κωμωδίας» που γύρισε ο Τζέρι Λιούις για το Ολοκαύτωμα Facebook Twitter
Ο Τζέρι Λιούις στα γυρίσματα της ταινίας

Κανείς άλλος δεν είχε τολμήσει να γυρίσει το σενάριο αυτό με κεντρικό χαρακτήρα έναν ξεπεσμένο κλόουν ονόματι Χέλμουτ Ντορκ, ο οποίος οδηγείται στο Άουσβιτς όπου εκνευρίζει διαρκώς τους Ναζί δεσμοφύλακες, διασκεδάζοντας τα μικρά παιδιά του στρατοπέδου.

Κάποια στιγμή φτάνει κι η σειρά του για εκτέλεση, αλλά σώζεται τελικά όταν οι Ναζί του προτείνουν να χρησιμοποιήσει το ταλέντο του για να οδηγεί χωρίς φασαρίες τα παιδιά μέχρι τους θαλάμους αερίων. Ο Ντορκ δέχεται και εκτελεί το έργο του χωρίς να συνειδητοποιεί ακριβώς τι κάνει. Στο τέλος, τα παιδιά κρέμονται από τον κλόουν και τον ρωτούν: «Πού πάμε, Χέλμουτ;» και όλοι μαζί, τραγουδώντας και γελώντας, μπαίνουν σε έναν θάλαμο αερίων. Οι πόρτες κλείνουν.

Ο Τζέρι Λιούις «τσίμπησε» αμέσως. Ήθελε να γίνει ένας αξιοσέβαστος κινηματογραφιστής, κι αυτή φαινόταν μια καλή ευκαιρία. Στις αρχές του 1972, έχασε σχεδόν 20 κιλά κατά τη διάρκεια της προ-παραγωγής της ταινίας στο Παρίσι και προσέλαβε τη Χάριετ Άντερσον για να υποδυθεί τη σύζυγο του κλόουν (δηλαδή του ίδιου). Στα μισά των γυρισμάτων στη Στοκχόλμη, ο Ούγγρος παραγωγός την κοπάνησε με μέρος των χρημάτων και όλες τις κάμερες, αυτό όμως δεν εμπόδισε τον Λιούις να ολοκληρώσει την ταινία. Όταν τελείωσαν τα γυρίσματα, πήγε το υλικό στο Λος Άντζελες. Εκεί, συντετριμμένος από το πόσο κακό του φαινόταν, αρνήθηκε να προχωρήσει περαιτέρω τη διαδικασία και το έργο θάφτηκε.

Η ανάσταση της καταστροφικής «κωμωδίας» που γύρισε ο Τζέρι Λιούις για το Ολοκαύτωμα Facebook Twitter
Σε μια σκηνή ο κλόουν αγκιστρώνει τη μύτη του στο συρματόπλεγμα.

Τι πήγε τόσο στραβά; Η σεναριογράφος Τζόαν Ο’ Μπράιεν πιστεύει ότι έφταιγε το γεγονός ότι εκείνη κι ο Ντέντον είχαν γράψει την ιστορία ενός εγωιστή που αναζητά τη λύτρωση, αλλά ο Λιούις το ξαναέγραψε, αναζητώντας τη δική του εκδοχή στον «Μεγάλο Δικτάτορα» του Τσάπλιν. Η Ο’ Μπράιεν πάλεψε για να ανακτήσει τα δικαιώματα του σεναρίου της, το οποίο είναι τώρα και πάλι διαθέσιμο, αν κάποιος άλλος σκηνοθέτης είναι πρόθυμος να το αναλάβει.

Τα αποσπάσματα της ταινίας που μπορεί να δει κανείς στο ντοκιμαντέρ αφήνουν την εντύπωση μιας ασύνδετης και άκαμπτης δουλειάς, είναι δύσκολο όμως να κρίνει κανείς στην πραγματικότητα. Σε μια σκηνή ο κλόουν αγκιστρώνει τη μύτη του στο συρματόπλεγμα. Δίπλα του, ένας άλλος κρατούμενος συλλογίζεται: «Όταν σε κυβερνά ο φόβος, το γέλιο είναι ο πιο τρομακτικός ήχος στον κόσμο». Αυτό που ακούγεται, ωστόσο, είναι οι φωνές των εβραιόπουλων που έχουν συγκεντρωθεί για να παρακολουθήσουν τον Χέλμουτ από την άλλη πλευρά του φράχτη. Αυτά τα παιδιά είναι εκείνα που θα τον ακολουθήσουν στον όλεθρο.

Υπάρχουν πάντως και εκείνοι που πιστεύουν ότι η ταινία απλά ήταν πολύ τολμηρή και μπροστά από την εποχή της. Είκοσι πέντε χρόνια αργότερα ο Ρομπέρτο Μπενίνι θα θριάμβευε στα Όσκαρ με την ταινία «Η ζωή είναι ωραία», ακολουθώντας σχεδόν την ίδια πλοκή.

Jerry Lewis - The Day the Clown Cried

Με στοιχεία από EL PAÍS

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ