Χρήστος Πασσαλής: Ταινίες και πρόσωπα που με επηρέασαν στο «Ησυχία 6-9»

Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Ο Χρήστος Πασσαλής σε σκηνή από την ταινία «Ησυχία 6-9».
0

1.

Βlade Runner

Ridley Scot (1982)

Νομίζω είναι δύσκολο να μιλήσεις κανείς γι’ αυτή την ταινία χωρίς να πλατειάσει, θα περιοριστώ μόνο να πω ότι ο τρόπος με τον οποίο ερωτεύονται η Rachael και ο Deckard είναι φανταστικός. Ήθελα στην «Ησυχία» η Άννα και ο Άρης να ερωτεύονται με τον ίδιο τρόπο: χωρίς να το καταλάβουν και όντας μέσα σε έναν παράξενο, εχθρικό, sci-fi κόσμο. Two lovers on the run.

(Ένα από τα πρώτα πλάνα της «Ησυχίας», όπου ο ήρωας βλέπει για πρώτη φορά τις κεραίες, είναι απευθείας αφιέρωση.)

Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Blade Runner

2.

Ζama

Lucrecia Martel (2017)

α. Η παραληρηματική ατμόσφαιρα του «Zama». 

β. Όπως ο πρωταγωνιστής της Martel, έτσι και ο ήρωας της «Ησυχίας» έχει κάτι από έργα του Μπέκετ ή του Κάφκα, περιμένει μια απάντηση από έναν παράλογο γραφειοκρατικό μηχανισμό και κινείται –ή μάλλον περιμένει–  σε έναν κόσμο ανάμεσα στην πραγματικότητα και την παραίσθηση, σε ένα Καθαρτήριο. 

γ. Στο sound design του «Zama», οι ήχοι σχεδόν διαφωνούν με την εικόνα, σε κάνουν διαρκώς να αμφισβητείς την πραγματικότητα του πλάνου, να θέλεις να κοιτάξεις πέρα από το προφανές, πίσω από την εικόνα. Αυτή η τακτική ήταν οδηγός για το sound design στην «Ησυχία».

3.

Τop Secret!

Jim Abrahams, David Zucker & Jerry Zucker (1984)

Το ξέρω, είναι ίσως μια χαζή ταινία, με πολύ αμφιλεγόμενης ποιότητας χιούμορ (χιούμορ λυκείου μάλλον, το ξέρω επίσης). Αλλά έχω γελάσει πολύ, μου έχει μάθει το deadpan και μου υπενθυμίζει πάντα πόσο απαραίτητο και ανακουφιστικό είναι το χιούμορ, ακόμα και μέσα στην πιο δραματική συνθήκη/αφήγηση. 

Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Τop Secret!

4.

Τoo old to die young

Nicolas Winding Refn (2019)

Η σειρά του Nicolas Refn έχει φωτογραφία ασύλληπτη, η βραδύτητα της σκηνοθεσίας και των πλάνων και η σκηνογραφία δίνουν αμέσως ένα δεύτερο επίπεδο στο σύγχρονο Λος Άντζελες και σε μια κατά τ’άλλα ρεαλιστική συνθήκη. Εξίσου ιδιότροπη είναι η υποκριτική προσέγγιση: η αποστασιοποίηση στον λόγο, με σώματα που είναι σχεδόν παγωμένα σε μερικά πλάνα, σαν να μην μπορούν ή να μη θέλουν να κινηθούν σε κανονικό ρυθμό. Μια γενική αντίσταση ούτως ώστε οι ηθοποιοί να μην ενδώσουν στη δράση ή στη συγκίνηση της στιγμής. Όλα αυτά μαζί με μια αίσθηση graphic novel.

5.

Dog

Andrea Arnold (2001)

Η έφηβη αυτής της μικρού μήκους της Andrea Arnold έχει μια συγκεκριμένη αντίδραση προς το τέλος της ταινίας, που μένει αξέχαστη ως προς το πώς μια παράλογη αλλά απλή δράση μπορεί να προκαλέσει τόση συγκίνηση και να οδηγήσει τον θεατή σε τέτοιο βάθος τόσο γρήγορα. Δεν το έχω ξαναδεί πουθενά.

6.

Tropical Malady

Apichatpong Weerasethakul (2004)

Οι δύο ερωτευμένοι ανταλλάσσουν κασέτες, κάθονται δίπλα-δίπλα χωρίς να αγγίζονται πολύ, οι χειρονομίες τους μοιάζουν εφηβικές και όχι ενήλικες, ο έρωτάς τους φαινομενικά δεν θα προχωρήσει πέρα από αυτές τις λίγες και δειλές συναντήσεις. Βλέποντας για πρώτη φορά το «Tropical Malady» είχα συγκινηθεί με την ιδέα αυτή, να αφηγηθεί κανείς έναν ενήλικο έρωτα μέσα από εφηβικές, ντροπαλές, αβέβαιες χειρονομίες. Η Άννα και ο Άρης φέρονται κάπως έτσι. Ώσπου, όπως και στην ταινία του Apichatpong, ο ένας από τους δύο εξαφανίζεται.

Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Tropical Malady

1.

Angelica Liddell (1966-)

Ισπανίδα συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτις θεάτρου. Η «Ησυχία» της χρωστάει πολλά ως προς τον τόνο μερικών κειμένων. Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ότι φοβάμαι. Όχι που είμαι εδώ. Αλλά που θα ξυπνήσεις.

2.

Tarjei Vesaas (1897-1970)

Νορβηγός συγγραφέας που το μυθιστόρημά του «Η Πυρκαγιά» δεν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά, ούτε καν στα αγγλικά. Το διάβασα στα γαλλικά. Ένας άντρας φτάνει σε μια παράξενη πόλη, ένα μικρό κορίτσι τον υποδέχεται και τον ξεναγεί. Συναντά διάφορους ταραγμένους ανθρώπους μέχρι να συνειδητοποιήσει ότι έχει εξαφανιστεί ένα κορίτσι εκεί.

Δεν ξέρω αν το βιβλίο μου φάνηκε παραισθησιογόνο επειδή είναι όντως γραμμένο έτσι ή αν ήταν όλο μια δική μου προβολή/παρεξήγηση λόγω των μέτριων γαλλικών μου, γεγονός όμως παραμένει ότι η «Πυρκαγιά» ήταν για καιρό ο κορμός του σεναρίου της «Ησυχίας 6-9».

3.

Francesca Woodman (1958 – 1981)

Οι φωτογραφίες της είναι –στο μυαλό μου– οι φωτογραφίες της πρωταγωνίστριας της «Ησυχίας».

Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter
Πασσαλής Ησυχία 6-9 Facebook Twitter

Η ταινία «Ησυχία 6-9» προβάλλεται στους κινηματογράφους.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ