Λίγο πριν την προβολή της ταινίας «Η Πόλη και η Πόλη» στο φεστιβάλ του Βερολίνου Facebook Twitter

«Η πόλη και η πόλη»: 14 συντελεστές της ταινίας σχολιάζουν εικόνες από τα γυρίσματα

0

Η ταινία «Η πόλη και η πόλη» των Χρήστου Πασσαλή και Σύλλα Τζουμέρκα που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα Encounters του κορυφαίου ευρωπαϊκού κινηματογραφικού φεστιβάλ του Βερολίνου και συμμετέχει στις Ειδικές Προβολές του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι ένα κινηματογραφικό έργο που διατρέχει επτά δεκαετίες της ιστορίας της Θεσσαλονίκης και της πικρής εμπειρίας της εβραϊκής της κοινότητας.

Ο Χρήστος Πασσαλής (ομάδα blitz, Luzerner theater, κ.α.) και ο Σύλλας Τζουμέρκας (Χώρα Προέλευσης, Η Έκρηξη, Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών) επιστρέφουν δημιουργικά στη γενέτειρά τους και συνσκηνοθετούν μια ταινία κοφτερή σαν μαχαίρι, δομημένη σε έξι κεφάλαια, έναν πρόλογο και έναν επίλογο.

Γυρισμένη σε μόλις 14 μέρες, με μια εξαιρετική ομάδα καλλιτεχνικών συντελεστών, και πολυαγαπημένων αλλά και πρωτοεμφανιζόμενων ηθοποιών, «Η πόλη και η πόλη» θαμπώνει τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και ταινίας-δοκιμίου.

Με αφορμή την ελληνική πρεμιέρα της ταινίας, 14 συντελεστές της σχολιάζουν αποκλειστικά για τη LiFO από μία φωτογραφία για κάθε μία από τις 14 ημέρες των γυρισμάτων της ταινίας.  

Μέρα 1η - Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός

Ορέστης Ανδρεαδάκης (curator): «Αλάνα, ράγες, μπάζα. Τίποτε δεν θυμίζει τη φρίκη του 1943 στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης λίγη ώρα πριν αρχίσει το γύρισμα. Φτάνω καθυστερημένος. Όλα είναι έτοιμα. Θέλω να χτυπήσω μια κλακέτα, λέω στον Σύλλα και τον Χρήστο. Ο Σίμος με κοιτάει πίσω από την κάμερα».

Σύλλας Τζουμέρκας Facebook Twitter
Σύλλας Τζουμέρκας. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 2η - Πλατεία Ελευθερίας

Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου (ηθοποιός): «Ένιωσα για πρώτη φόρα την ανάγκη ενός ανθρώπου να μικρύνει, να εξαφανιστεί όσο γίνεται, να γίνει αόρατος. Να περάσει απαρατήρητος όταν ξεσπάει αυτή η αλόγιστη βία. Πώς είναι να είναι ο μόνος τρόπος για να έχεις μια ευκαιρία να επιβιώσεις τους εξευτελισμούς, τον θάνατο».

Λίγο πριν την προβολή της ταινίας «Η Πόλη και η Πόλη» στο φεστιβάλ του Βερολίνου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Από αριστερά, Μιχάλης Ράβναλης, Αλέξανδρος Βαρδαξογλου, Άγγελος Κωνσταντίνου, Άρης Αρμαγανίδης, Κώστας Πεντερίδης.

Μέρα 3η - Εκδρομή

Αγγελική Παπούλια (ηθοποιός): «Ο Λεονάρδος Μπατής έπαιζε κλαρίνο ενώ χορεύαμε βαλς κάπου κοντά στην Επανομή. Τον κοιτούσα και σκεφτόμουν πως ο παππούς του, Λέων Μπατής, που επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη περπατώντας από το Άουσβιτς, ίσως να είχε διασχίσει το ίδιο μέρος 75 χρόνια πριν».

Bασίλης Καραμπούλας, Aγγελική Παπούλια Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Bασίλης Καραμπούλας, Aγγελική Παπούλια

Μέρα 4η - Πορεία

Βασίλης Καραμπούλας (ηθοποιός): «Περπατούσαμε από το πρωί σε μια αχανή έκταση. Ήλιος με δόντια... Ξεκολλούσαμε με δυσκολία τα παπούτσια μέσ' απ' τη λάσπη. Δεν μιλούσε κανένας. Από μακριά ακούγαμε τους γλάρους».

Bασίλης Καραμπούλας Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Bασίλης Καραμπούλας

Μέρα 5η - Νομός Κιλκίς

Βασίλης Κανάκης (ηθοποιός): «Τα αγκάθια, τη λάσπη μέσα στις μπότες, τον κόσμο στο καφενείο του χωριού, τα βαμβάκια και την επιστροφή στο τσιμέντο της πόλης».

Bασίλης Κανάκης Facebook Twitter
Bασίλης Κανάκης. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 6η - Πλατεία Δημοκρατίας (Βαρδαρίου)

Νίκη Παπανδρέου (ηθοποιός): «Πορτοκαλί-κόκκινο-πράσινο, φωνές, περαστικοί, αυτοκίνητα και ζάλη, σφιχτές αγκαλιές».

Βασίλης Κανάκης, Νίκη Παπανδρέου Facebook Twitter
Βασίλης Κανάκης, Νίκη Παπανδρέου. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 7η - Δίκη 1

Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου (ηθοποιός): «Δεν είχα μπει ποτέ στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης. Από μικρή το ήθελα. Ήταν ένα ταξίδι στον χρόνο».

Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου

Μέρα 8η - Cityscapes 

Σίμος Σαρκετζής (διευθυντής φωτογραφίας): «Φώτα αυτοκινήτου που στρίβει πίσω από την κάμερα ξαφνικά υπερφωτίζουν δύο πρόσωπα μιας άλλης εποχής. Όπως θα κάνανε σίγουρα οι προβολείς στο στρατόπεδο συγκέντρωσης, δεκαετίες πριν. Πίσω από τον φακό δεν υπάρχει ποτέ μία εποχή».

Σίμος Σαρκετζής. Facebook Twitter
Σίμος Σαρκετζής. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 9η - Δίκη 2

Χρήστος Πασσαλής (συν-σεναριογράφος, συν-σκηνοθέτης): «Επέτειος απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, άδειο Δικαστικό Μέγαρο. Εκατοντάδες κλειδωμένες πόρτες γραφείων. Περιμένω μια από αυτές να ανοίξει και να εμφανιστεί ο Franz Kafka».

Χρήστος Πασσαλής Facebook Twitter
Χρήστος Πασσαλής. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 10η - Αγορά  1

Αργύρης Ξάφης (ηθοποιός): «Ξαναμοίραζε ο Εσκεναζί ο παλαιοπώλης την ιστορία που άφησε πίσω. Την ιστορία των καπέλων, των pantalones, των παπουτσιών όλων αυτών που ήρθαν θέλοντας να ξεκινήσουν μια καινούργια ζωή, που έφεραν καινούργια ζωή και δυναμική στη γερασμένη μέχρι τότε πόλη. Και αυτή η πόλη ξαναπήρε μπροστά με αυτά τα ropa uzada. Και ίσως βρήκε τον πραγματικό της εαυτό, μέχρι να τον απαρνηθεί λίγο αργότερα».

Αργύρης Ξάφης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Αργύρης Ξάφης

Μέρα 11η - Αγορά 2

Μαρία Δρανδάκη (παραγωγός): «Ο Χρήστος Πασσαλής και ο Σύλλας Τζουμέρκας μεταμορφώνουν με λίγα μέσα, πολύ ταλέντο και ένα μικρό, αλλά φοβερό συνεργείο, ένα συγκρότημα αποθηκών σε μια γειτονιά της Θεσσαλονίκης των αρχών της δεκαετίας του ’30. Σύγχρονα στοιχεία παρεισφρύουν οργανικά στη σύνθεση του πλάνου, λάστιχα αυτοκινήτων καίγονται, μαύρος καπνός στον ουρανό, μπαρουτοκαπνισμένα πρόσωπα, και ανάμεσά τους, η Δανάη Πριμάλη, η "κόρη" της Μαρίσσας Τριανταφυλλίδου στο Η Δουλειά της, την προηγούμενη συνεργασία μας, 18 χρονών πια, παίζει ένα κορίτσι στις φτωχογειτονιές της πόλης – και της πόλης».

Ανδρόνικος Χρηστάρας, Δανάη Πριμάλη Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Ανδρόνικος Χρηστάρας, Δανάη Πριμάλη

Μέρα 12η - Η κηδεία

Θέμις Μπαζάκα (ηθοποιός): «Κηδεία! Πρώτο γύρισμα που κάνω μέσα στο lockdown. Ποτέ δεν φανταζόμουν πόση χαρά θα ένιωθα μέσα σε μια τόσο οδυνηρή σκηνή. Ζωντανή και ελεύθερη ανάμεσα σε αγαπημένους… μόνο στο σινεμά! Σύλλα, Χρήστο, Σίμο, Αγγελική, Φιντέλ, ευχαριστώ». 

Θέμις Μπαζάκα, Φιντέλ Ταλαμπούκας Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Θέμις Μπαζάκα, Φιντέλ Ταλαμπούκας

Μέρα 13η - Εκτέλεση

Σύλλας Τζουμέρκας (συν-σεναριογράφος, συν-σκηνοθέτης): «Mια εξαιρετικά περίπλοκη σκηνή, με πολλά πλάνα μέσα στο κρύο. Το προηγούμενο βράδυ έχει απρόσμενα χιονίσει, πού και πού ρίχνει λίγο αραιό χιονόνερο. Μπροστά στον άνδρα που κρύβει η κουκούλα, άτακτοι, ταλαιπωρημένοι, πικροί στρατιώτες. Πίσω, μια γίδα».

Λίγο πριν την προβολή της ταινίας «Η Πόλη και η Πόλη» στο φεστιβάλ του Βερολίνου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.

Μέρα 14η - Κάμπινγκ

Μαρία Φιλίνη (ηθοποιός): «Μια παλιά ντίσκο κάπου προς την Πεντέλη, φτάσαμε εκεί τη νύχτα. Είχαμε περάσει τη μέρα στη θάλασσα και στις καλαμιές. Ήταν Νοέμβρης πια, νομίζω. Ήμασταν ακούραστοι και χαρούμενοι».

Λαέρτης Μαλκότσης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Λαέρτης Μαλκότσης

Τη συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Homemade Films με τη συνεργασία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, υπογράφει η Μαρία Δρανδάκη, και την επιμέλεια ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. 

Η ταινία υποστηρίχθηκε από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) στο πλαίσιο της δωρεάς του για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, το Claims Conference - the Conference of Jewish Material Claims Against Germany, το Ελληνογερμανικό Ταμείο για το Μέλλον, το Rosa Luxemburg Stiftung - Office in Greece, το ΕΚΟΜΕ, τo Kέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, το MOMus, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης.

Τρίτη 15/3, 20:00, Ολύμπιον

Οθόνες
0

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ Η ΠΟΛΗ

Οθόνες / «Η πόλη και η πόλη»: Μια τραγική, εγκληματική και επονείδιστη σελίδα της ελληνικής Ιστορίας

Το πολυεστιακό αφήγημα των Σύλλα Τζουμέρκα και Χρήστου Πασσαλή που αναδιατυπώνει την επώδυνη εμπειρία της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μόλις έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Βερολίνου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η ιστορία της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης σε ένα συναρπαστικό πρότζεκτ

Οθόνες / Η ιστορία της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης σε ένα συναρπαστικό πρότζεκτ

Ο Χρήστος Πασσαλής και ο Σύλλας Τζουμέρκας μιλούν για το «Η πόλη και η πόλη» που παρουσιάζεται στο ΚΠΙΣΝ ως εγκατάσταση, ενώ θα κυκλοφορήσει και ως κανονική κινηματογραφική ταινία, αργότερα μέσα στη χρονιά.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ