«History of the World: Part II»: Η μεγάλη επιστροφή του Μελ Μπρουκς

Η μεγάλη επιστροφή του Μελ Μπρουκς με το «History of the World Part II» Facebook Twitter
Έχουν μεσολαβήσει τέσσερις δεκαετίες από την πρώτη ταινία και στο μεσοδιάστημα αυτό το παρωδικό χιούμορ έχει γίνει τόσο συνηθισμένο από εκπομπές τύπου «Saturday Νight Live» ώστε απουσιάζει πια το στοιχείο της έκπληξης. 
0

Χωρίς τον Μελ Μπρουκς, δεν θα είχαμε κινηματογραφική, τηλεοπτική και ιντερνετική παρωδία, τόσο απλά. Φυσικά, δεν ήταν ο μόνος εκπρόσωπος του είδους στον καιρό του, μα βρισκόταν ανάμεσα στους πρωτοπόρους.

Τα πρώτα σημάδια της φιλμογραφίας που θα ακολουθούσε εντοπίζονται στο οσκαρικό «Producers» (1968) και, συγκεκριμένα, στο μιούζικαλ που ετοιμάζουν οι παραγωγοί του τίτλου, το «Springtime for Hitler». Το ξεχασμένο «Τwelve Chairs» (1970), ως σάτιρα τοποθετημένη στα μεθεόρτια της Οκτωβριανής Επανάστασης, ίσως είναι πιο κοντά στο φιλμικό του ιδίωμα, όπως το αντιλαμβανόμαστε σήμερα, για να έρθει το 1974 και μαζί του η κυκλοφορία του δίπτυχου «Young Frankenstein» και «Blazing Saddles». Τα υπόλοιπα είναι ιστορία.

Η κωμωδία του Μελ Μπρουκς ήταν meta δεκαετίες πριν ο όρος εισαχθεί για τα καλά στην κινηματογραφική κουλτούρα, στηριζόταν στην παρωδία ειδών και τίτλων παρόντος και παρελθόντος, στην κωμική στόφα των συμμετεχόντων, στα διαρκή λογοπαίγνια, στην αγνή φάρσα, στο random χιούμορ, σε όποιον πιθανό και απίθανο τρόπο θα μπορούσε να προσφύγει μια κωμική διάνοια για να σε κάνει να γελάσεις. 

Στο «Ηistory of the World: Part 1», που βγήκε στις αίθουσες το 1981, ο Μπρουκς επιστράτευσε ως αφηγητή τον Όρσον Γουέλς και έστησε μια σειρά από σκετσάκια που σατίριζαν χαρακτηριστικές στιγμές της ανθρώπινης ιστορίας, από τη Λίθινη Εποχή και τις μέρες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορία ως τον Μυστικό Δείπνο και τη Γαλλική Επανάσταση.

Το «Part 1» στον τίτλο ήταν μέρος του αστείου, στο φινάλε η ταινία είχε και τρέιλερ από τα σκετς που υποτίθεται ότι θα αποτελούσαν το δεύτερο μέρος, με το «Jews in Space» να προοικονομεί το «Spaceballs» (1987), μια παρωδία του «Πολέμου των Άστρων».

Η ταινία αποτελεί προσκλητήριο προς του Μελ Μπρουκς τους θαυμαστές: και μόνο που ακούμε τη φωνή του και βλέπουμε ένα θέαμα αφιερωμένο σε αυτόν, το οποίο περιστασιακά συλλαμβάνει κι ένα μέρος της αλλοτινής κωμικής του ιδιοφυΐας, δεν μπορούμε παρά να νιώσουμε χαρά κι ευγνωμοσύνη.

Όταν τον Οκτώβριο του 2021 ένας ενενηνταπεντάχρονος Μελ Μπρουκς δήλωνε ότι θα ετοιμάσει το σίκουελ της ταινίας υπό τη μορφή μιας μίνι σειράς 8 επεισοδίων, με στόχο να πει «για ακόμα μια φορά την αλήθεια πίσω από απίστευτα ψέματα που έχουν περάσει στη συνείδηση του κόσμου ως ιστορικά γεγονότα», πιστεύαμε ότι πρόκειται για ακόμα ένα αστείο. Να, όμως, που ο καιρός έφτασε και τον Μάρτιο του 2023 και ενώ ο θρυλικός κωμικός οδεύει αισίως προς τα 97 του, το «History of the World: Part II» είναι γεγονός.

Η μεγάλη επιστροφή του Μελ Μπρουκς με το «History of the World Part II» Facebook Twitter
Σίγουρα το «History of the World:Part II» αργεί να βρει το momentum του, ίσως να το χαλάει και η τηλεοπτική αφήγηση, που πηγαίνει άνευ συγκεκριμένης αιτίας από το ένα σκετς στο άλλο, αντί να τα παραθέσει με τη σειρά από την αρχή ως το τέλος, όπως συνέβαινε στον κινηματογραφικό προκάτοχό του.

Στο Part II ο Μελ Μπρουκς αντικαθιστά τον Όρσον Γουέλς στον ρόλο του αφηγητή – αν έκανε την αφήγηση και πάλι ο Όρσον Γουέλς, θα είχαμε να γράψουμε όντως για ένα κοσμοϊστορικό γεγονός. Το μυαλό του κωμικού μπορεί να δουλεύει ακόμα με τη μηχανή στο full –οι τυχεροί που τον ακολουθούν στο Τwitter γνωρίζουν–, λόγω ηλικίας όμως δεν θα μπορούσε να έχει τη hands-on προσέγγιση του παρελθόντος.

Η σειρά χτίστηκε με τον ίδιο να επικοινωνεί, κυρίως μέσω Ζoom, με έναν στρατό από κωμικούς γραφιάδες που δεν έβλεπαν την ώρα να συνεργαστούν με το είδωλό τους –ανάμεσά τους ονόματα όπως ο Νικ Κρολ και η Γουάντα Σάικς– κι εκείνον να διατηρεί μια γενική επιμέλεια και να δίνει κάποιες κατευθύνσεις και μερικές ιδέες για τα σκετς.

Ως φόρο τιμής, οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούν αστεία από το σύνολο της καριέρας του Μελ Μπρουκς –ένα ωραίο παιχνίδι «βρες την ταινία» για τους φαν του δημιουργού– και προσπαθούν να στήσουν σκετσάκια στο ύφος της φιλμογραφίας του.

Μια ειδοποιός διαφορά γίνεται εμφανής από τα πρώτα λεπτά και έγκειται στην ίδια την κατασκευή. Σε αντίθεση με την πρώτη εντύπωση που μπορεί να αφήνει η αναρχίζουσα διάθεση, ο Μελ Μπρουκς έπαιρνε πάρα πολύ στα σοβαρά τις ταινίες του και μεριμνούσε για τη mise-en-scene μέχρι τελικής λεπτομέρειας. Αν απομονώσετε τον ήχο στο «Young Frankenstein» και παρατηρήσετε το κάδρο, θα δείτε ότι θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί ακόμα μία προσθήκη στον κατάλογο «τεράτων» της Universal των '30s. Βλέπεις τους (ψευδο)λίθινους τοίχους, τα props, την τοποθέτηση και την κίνηση του ερμηνευτικού επιτελείου εντός του κάδρου και, πραγματικά, θες να γλείψεις την οθόνη.

Πάρτε ως παράδειγμα και την κορυφαία σεκάνς του «History of the World: Part 1», το μουσικοχορευτικό νούμερο της ισπανικής Ιεράς Εξέτασης. Αυτά που λέγονται και συμβαίνουν είναι αστεία, η ίδια η ιδέα ενός μιούζικαλ με τους βασανιστές και τους βασανιζόμενους αποτελεί υπόδειγμα κωμωδίας, μα η σεκάνς συνιστά ταυτόχρονα μια πραγματική ωδή στο είδος, αναφερόμενη ακόμα και στον Μπάσμπι Μπέρκλεϊ.

Αν θέλετε να δείτε με τι μοιάζει μια σκηνή μιούζικαλ από κάποιον που λατρεύει ειλικρινά το είδος, σε αντίθεση με σύγχρονους εκφραστές του που περισσότερο το καπηλεύονται –ονόματα δεν λέμε, Σαζέλ δεν θίγουμε–, αναζητήστε το συγκεκριμένο απόσπασμα και θα μας θυμηθείτε.

Ε, αν και η σειρά έχει κάποια εντελώς μελμπρουκσικά (sic) μουσικοχορευτικά ιντερλούδια, ειδικά στο σοβιετικό σκετς, σε κανένα δεν θα δεις ανάλογη επιμέλεια. Γενικά, αν και σίγουρα παίζει ρόλο το μέγεθος της παραγωγής, έχουν αλλάξει οι καιροί, δεν την παιδεύουν την κωμωδία τους τόσο οι δημιουργοί της σε επίπεδο κατασκευής.

Έπειτα, είναι και ότι έχουν μεσολαβήσει τέσσερις δεκαετίες από την πρώτη ταινία και στο μεσοδιάστημα αυτό το παρωδικό χιούμορ έχει γίνει τόσο συνηθισμένο από εκπομπές τύπου «Saturday Νight Live» και σειρές σαν το «Drunk History», ώστε απουσιάζει πια το στοιχείο της έκπληξης. 

Η μεγάλη επιστροφή του Μελ Μπρουκς με το «History of the World Part II» Facebook Twitter
Ο Τζακ Μπλακ πρωταγωνιστεί σε ένα από τα επεισόδια της σειράς.

Με δεδομένο ότι το format είναι εκείνο της τηλεοπτικής σειράς, η παρωδία προσαρμόζεται προς αυτή την κατεύθυνση, κανιβαλίζοντας από τα sitcom των '70s στο «Shirley» της Γουάντα Σάικς –το πιο ανιαρό σκετσάκι, αν μας ρωτάτε– και το «Curb your enthusiasm» ως το «Punk’d» και το «Jackass».

Γελάς περιστασιακά, κάνεις απλώς υπομονή αρκετά συχνά, μα η σειρά παίρνει φωτιά στο έκτο επεισόδιο, όταν το «Get Back» του Πίτερ Τζάκσον μετατρέπεται στο «Last Supper Sessions», με τον Ιησού και κάποιους μαθητές του να αντικαθιστούν τους Beatles και τη Μαρία Μαγδαληνή στη θέση της Γιόκο Όνο – έκτακτη η Ζαζί Μπιτς στον ρόλο, αν και MVP είναι ο Ρίτσαρντ Κάιντ, κάθε φορά που τον βλέπαμε στο συγκεκριμένο σκετς χτυπιόμασταν στο πάτωμα, μπορείτε να φανταστείτε τι συνέβαινε όταν άνοιγε το στόμα του.

Το έβδομο επεισόδιο έχει και «ελληνικό» ενδιαφέρον, στο όγδοο, και αφού έχουμε παρακολουθήσει στα προηγούμενα μια εναλλακτική αφήγηση της ζωής του Ιησού, μέρος της οποίας ήταν και τα προαναφερθέντα «Last Supper Sessions», η σειρά πετυχαίνει το καυστικό της ζενίθ, με το σκετς της Πρώτης Συνόδου της Νίκαιας – δεν κάνει να πούμε περισσότερα, θα σας χαλάσουμε την έκπληξη.

Σίγουρα το «History of the World: Part II» αργεί να βρει το momentum του, ίσως να το χαλάει και η τηλεοπτική αφήγηση που πηγαίνει άνευ συγκεκριμένης αιτίας από το ένα σκετς στο άλλο, αντί να τα παραθέσει με τη σειρά από την αρχή ως το τέλος, όπως συνέβαινε στον κινηματογραφικό προκάτοχό του. Μολαταύτα, αποτελεί προσκλητήριο προς του Μελ Μπρουκς τους θαυμαστές: και μόνο που ακούμε τη φωνή του και βλέπουμε ένα θέαμα αφιερωμένο σε αυτόν, το οποίο περιστασιακά συλλαμβάνει κι ένα μέρος της αλλοτινής κωμικής του ιδιοφυΐας, δεν μπορούμε παρά να νιώσουμε χαρά κι ευγνωμοσύνη.

Και αν καταφέρει να συστήσει τις ταινίες του σε μια νεότερη γενιά σινεφίλ, να τις επαναφέρει στην επικαιρότητα και το χιούμορ τους και η κατασκευή τους επηρεάσουν κωμικούς που τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα, στο τέλος θα βγούμε όλοι κερδισμένοι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

9 ξεκαρδιστικές φορές που ο Τζιν Γουάιλντερ απέδειξε χωρίς κόπο ότι ήταν μεγάλος κωμικός

Οθόνες / 9 ξεκαρδιστικές φορές που ο Τζιν Γουάιλντερ απέδειξε χωρίς κόπο ότι ήταν μεγάλος κωμικός

Από τον "Φρανκενστάιν Τζούνιορ" μέχρι τον "Πιο Μεγάλο Εραστή του Κόσμου" ο λόγιος της κωμωδίας χρειαζόταν ένα γούρλωμα των ματιών και μία ατάκα για να κάνει θαύματα
ΤΑΣΟΣ ΜΕΛΕΜΕΝΙΔΗΣ
Διονύσης Ατζαράκης: «Είναι μεγάλη χαρά να κάνεις τους ανθρώπους να γελούν»

Θέατρο / Διονύσης Ατζαράκης: «Είναι μεγάλη χαρά να κάνεις τους ανθρώπους να γελούν»

Ένας από τους πιο αγαπητούς stand-up κωμικούς της Ελλάδας μιλά στη LifO για την τέχνη του να κάνεις τους άλλους να γελούν αλλά και το πώς ένα ντροπαλό παιδί μπορεί να μεταμορφωθεί στον πιο αστείο τύπο πάνω στη σκηνή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο θρύλος της κωμωδίας Καρλ Ράινερ κατείχε το μυστικό της δημιουργικής μακροζωίας

Απώλειες / Ο θρύλος της κωμωδίας Καρλ Ράινερ κατείχε το μυστικό της δημιουργικής μακροζωίας

Στα 98 του έφυγε από τη ζωή ένας από τους πιο σημαντικούς εκπρόσωπους της αμερικανικής κωμικής παράδοσης, και μέχρι τις τελευταίες στιγμές του ήταν υπόδειγμα ζωτικότητας και διαύγειας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ