«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο

«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο Facebook Twitter
Oι Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ δίνουν το 110% του εαυτού τους και έχουν χτίσει μια πολύ πειστική σχέση ανδρόγυνου μεταξύ τους.
0

Στις αρχές του περασμένου έτους το «Foe» ήταν ψηλά στις λίστες με τις πιο αναμενόμενες ταινίες του 2023. Ο συνδυασμός των ονομάτων των δυο κορυφαίων Ιρλανδών ηθοποιών της νέας γενιάς, Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ, με ένα σενάριο βασισμένο στο δεύτερο μυθιστόρημα του Καναδού Ίαν Ριντ («I’m Thinking of Ending Things») φάνταζε ακαταμάχητος. Η ταινία κυκλοφόρησε το φθινόπωρο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η κριτική την αντιμετώπισε εχθρικά, το κοινό με απόλυτη αδιαφορία και τελικά, σε πολλές χώρες του κόσμου, όπως και στη δική μας, έκανε πρεμιέρα απευθείας στην πλατφόρμα του Amazon Prime.

Το «Foe» εξελίσσεται σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, όπου οι γήινοι πόροι εξαντλούνται, η ξηρασία και η σκόνη καθιστούν την καλλιέργεια δυσχερή και η μετοίκηση στο διάστημα φαντάζει μονόδρομος. Κεντρικοί χαρακτήρες είναι ο Τζούνιορ και η Χεν, ένα παντρεμένο ζευγάρι που ζει σε μια απομονωμένη φάρμα. Την κοινή ζωή τους έρχεται να ταράξει ένας εκπρόσωπος κυβερνητικής υπηρεσίας που ανακοινώνει ότι ο Τζούνιορ πρόκειται να επιστρατευτεί εντός της επόμενης διετίας για να εργαστεί στον Installation, έναν διαστημικό σταθμό που κινείται σε τροχιά γύρω από τη Γη. 

Μια ταινία για την ανθρώπινη, πλην (αυτο)καταστροφική επιθυμία μας να παραμείνει ο άνθρωπός μας όπως τον γνωρίσαμε, την επιμονή μας να τον κρατήσουμε στάσιμο, την απροθυμία μας να αποδεχθούμε την εξέλιξή του και την επιγενόμενη οργή μας ή την παγίωση της αδιαφορίας μας.

Περισσότερα δεν κάνει να αποκαλύψουμε, επειδή ο σκηνοθέτης Γκαρθ Ντέιβις του «Lion» αλλά και ο ίδιος ο συγγραφέας Ίαν Ριντ, που συνυπογράφει την κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου του, επέλεξαν την οδό της μυστικοπάθειας. Και αυτό είναι το πρώτο δομικό σφάλμα της ταινίας. Προκρίνοντας το μυστήριο, τα ληθαργικά πρώτα 70 λεπτά δεν βγάζουν ιδιαίτερο νόημα, με την πεισματικά αποσπασματική αφήγηση και την εξωφρενικά αφύσικη στα μάτια μας συμπεριφορά των χαρακτήρων. Η τέλεση των γυρισμάτων στο μούχρωμα, τα ανάλογα φίλτρα του ήδη σπουδαίου διευθυντή φωτογραφίας Ματίας Ερντέλι («Son of Saul», «The Nest»), τα έγχορδα και τα πλήκτρα που πότε κλαίνε και πότε απειλούν, η φωτογένεια και η θαυμαστή ερμηνευτική προσήλωση του πρωταγωνιστικού διδύμου ίσως κρατήσουν όσους θεατές δεν αποχωρήσουν στα μισά της διαδρομής. Χτίζοντας, όμως, τη δομή της ταινίας με γνώμονα ένα μυστικό αλά «Twilight Zone», ποντάρεις τα ρέστα σου στον αντίκτυπο της αποκάλυψής του και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, θυσιάζεις την ουσία για μια (απρόσφορη) απόπειρα εντυπωσιασμού.

«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο Facebook Twitter
O σκηνοθέτης Γκαρθ Ντέιβις στα γυρίσματα της ταινίας.

Το δεύτερο σφάλμα των δημιουργών είναι ότι το ίδιο το sci-fi στοιχείο είναι πρόσχημα, αν όχι gimmick. Μέσα στην κατά βάση κοινότοπη sci-fi ίντριγκα κρύβεται μια πικρή ιστορία για τον διαχρονικά μεγάλο «εχθρό» μιας ερωτικής σχέσης: την αλλαγή των μερών που την απαρτίζουν και τη στάση τους απέναντί της. Μια ταινία για την ανθρώπινη, πλην (αυτο)καταστροφική επιθυμία μας να παραμείνει ο άνθρωπός μας όπως τον γνωρίσαμε, την επιμονή μας να τον κρατήσουμε στάσιμο, την απροθυμία μας να αποδεχθούμε την εξέλιξή του και την επιγενόμενη οργή μας ή την παγίωση της αδιαφορίας μας. Εν ολίγοις, για τη δραματική προσπάθειά μας να επαναφέρουμε ένα παρελθόν που δεν υφίσταται πια – και, σε κάποιες περιπτώσεις, ίσως να μην υπήρξε ποτέ και πουθενά, πέρα από το ερωτοχτυπημένο μυαλό μας.

Σε αυτή την ταινία παίζουν οι Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ, που, πραγματικά, δίνουν το 110% του εαυτού τους και έχουν χτίσει μια πολύ πειστική σχέση ανδρόγυνου μεταξύ τους – στις φευγαλέες ερωτικές τους περιπτύξεις τα σώματά τους επικοινωνούν μια ευρεία γκάμα συναισθημάτων, αφηγούμενα τη δική τους ιστορία.  Αυτή την ταινία εξυπηρετεί η επιλογή των δύο ηθοποιών από τους casting directors. Διαβάζουμε κριτικούς και θεατές να παραπονιούνται γιατί ανατέθηκε σε δύο Ιρλανδούς ηθοποιούς η ενσάρκωση Αμερικανών χαρακτήρων, με τις αντίστοιχες προφορές. Μα μήπως η αλλοίωση της εικόνας που έχουμε γι’ αυτούς στοχεύει στην εξυπηρέτηση της κεντρικής θεματικής και όσων θα ήθελαν οι δημιουργοί να καταθέσουν γύρω από αυτή; Μήπως αυτή η διαφοροποίηση στις προφορές και στη χροιά των φωνών τους, που ειδικά στην περίπτωση του Μέσκαλ είναι εμφανής, στοχεύει στην υποσυνείδητη αντιπαραβολή του γνώριμου «πριν» με το αισθητά, μα όχι πρόδηλα ανοίκειο «τώρα» και, κατ’ επέκταση, στη δημιουργική επισήμανση της αλλαγής; Είναι συχνές τέτοιες ερμηνευτικές παρεξηγήσεις, που οδηγούν σε επιπόλαια αφοριστικές (ή αποθεωτικές) αποτιμήσεις, γιατί αναπτύξαμε το κακό συνήθειο να στεκόμαστε στο «τι» και όχι στο «γιατί», να περιοριζόμαστε στην πρώτη εντύπωση και να μη σκαλίζουμε την επιφάνεια για να εντοπίσουμε ό,τι μπορεί να κρύβεται από κάτω – βλέπεις, αυτό θέλει κόπο και επιχειρηματολογία, και έχουμε από καιρό επιλέξει την άνεση και τα quotes. 

«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο Facebook Twitter
H Σίρσα Ρόναν υποδύεται τη Χεν.

Από το σαφές τελευταίο εικοσάλεπτο, από σκόρπιες ατάκες κι από τη γραμμή των ερμηνειών των Ρόναν και Μέσκαλ διαπιστώνουμε ότι κατά βάθος σε αυτή την ταινία στόχευε και ο Ντέιβις. Κρίμα που τη θυσίασε στην εξυπηρέτηση του gimmick, στον βωμό ενός (ακατ)ανόητου, ετερόφωτου επεισοδίου «Twilight Zone» - ή «Black Mirror», αν θέλεις. Ενός επεισοδίου που κρατά βασανιστικά περισσότερο από όσο θα έπρεπε, ώσπου να έρθει το τετριμμένο punchline  του και να ξεκινήσει η πραγματική ταινία, μόνο για να τελειώσει πριν προλάβει να εκπληρώσει τις αβάσταχτα οικείες εννοιολογικές της υποσχέσεις και να αφήσει το γλυκόπικρο συναισθηματικό της αποτύπωμα.

Το «Foe» του Γκαρθ Ντέιβις είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του Amazon Prime.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ