Sex Education: Το φινάλε της ουτοπίας

Sex Education, το φινάλε Facebook Twitter
Tο «Sex Education» καταφέρνει να δώσει ελπίδες ότι κάποια μέρα ο κόσμος θα είναι όπως το ουτοπικό σχολείο που παρουσιάζει.
0

Το ξεκίνημα της τέταρτης –και τελευταίας σεζόν– της Sex Education, της νεανικής σειράς που ασχολήθηκε με τη σεξουαλικότητα με έναν τρόπο τολμηρό και σύγχρονο, όπως δεν είχαμε ξαναδεί όταν πρωτοεμφανίστηκε, γίνεται μέσα σε παστέλ χρώματα, σε ένα σχολείο που δεν είναι το γυμνάσιο του Μούρντεϊλ, το επί τρεις σεζόν σκηνικό της – πλέον έχει κλείσει λόγω έλλειψης πόρων.

Η νέα σχολική χρονιά βρίσκει τους 18χρονους πλέον πρωταγωνιστές τελειόφοιτους σε νέο σχολείο, το Cavendish Sixth Form College, σε ένα περιβάλλον σχεδόν ουτοπικό, τόσο τέλειο που μοιάζει με σκηνικό από κόμικ: τα παιδιά κατεβαίνουν από τον πρώτο όροφο στο ισόγειο με τσουλήθρα, τα χαρτιά και τα πλαστικά απαγορεύονται (για να μην καταστρέφεται ο πλανήτης), όλοι οι μαθητές έχουν τάμπλετ και όχι τετράδια, υπάρχουν αίθουσες με χαλαρωτικούς ήχους, μαθήματα μελισσοκομίας, κυρίως όμως υπάρχει μια απίστευτη ποικιλομορφία και ανεκτικότητα και μια επιβεβλημένη θετικότητα που φτάνει στα όρια της αλλοφροσύνης – ένα από τα νέα παιδιά που συστήνονται στον τελευταίο κύκλο (ένα τρανς κορίτσι) ζητάει από τους συμμαθητές του να πληρώνουν πρόστιμο κάθε φορά που λένε κάτι αρνητικό ή κουτσομπολεύουν (τα λεφτά προορίζονται για φιλανθρωπικό σκοπό).

Όταν εμφανίστηκε ο πρώτος κύκλος του «Sex Education» το 2018 δεν υπήρχε ανάλογη σειρά στην τηλεόραση. Ήταν η πρώτη φορά που το (νεανικό) κοινό μπορούσε να ταυτιστεί με ήρωες που μιλούσαν μια γλώσσα ρεαλιστική, αναλύοντας τις σεξουαλικές τους ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους, που είχε τόσους queer χαρακτήρες και αναφερόταν σε θέματα που αφορούν έναν έφηβο με πρωτότυπο, ελκυστικό, ακόμα και για τους γονείς τους, τρόπο.

Το Cavendish είναι γεμάτο queer παιδιά και παιδιά με αναπηρίες ή δυσμορφίες που δύσκολα θα μπορούσαν να επιβιώσουν χωρίς δυσκολίες σε ένα άλλο σχολείο – εν ολίγοις μοιάζει με παράδεισο για τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη.

Οι γνώριμοι ήρωες ή όσοι από αυτούς γράφτηκαν στο Cavendish (η Ολίβια, ο Άνουαρ, η Λίλι και η Όλα έχουν πάει σε άλλο σχολείο και δεν εμφανίζονται στα νέα επεισόδια) βρίσκουν μέσα σε αυτό το κλίμα υπερβολικής θετικότητας και ανεκτικότητας το ιδανικό περιβάλλον για να ανθήσουν αλλά και μεγάλες δυσκολίες, π.χ. ο Ότις πλέον έχει επαγγελματική αντίζηλο μια επιτυχημένη σεξοθεραπεύτρια. 

Sex Education, το φινάλε Facebook Twitter
Οι γνώριμοι ήρωες, ή όσοι από αυτούς γράφτηκαν στο σχολείο του Cavendish, βρίσκουν μέσα σε αυτό το κλίμα υπερβολικής θετικότητας και ανεκτικότητας το ιδανικό περιβάλλον για να ανθήσουν.

Όταν εμφανίστηκε ο πρώτος κύκλος του «Sex Education» το 2018, δεν υπήρχε ανάλογη σειρά στην τηλεόραση. Ήταν η πρώτη φορά που το (νεανικό) κοινό μπορούσε να ταυτιστεί με ήρωες που μιλούσαν μια γλώσσα ρεαλιστική, αναλύοντας τις σεξουαλικές τους ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους, που είχε τόσους queer χαρακτήρες και αναφερόταν σε θέματα που αφορούν τους εφήβους με πρωτότυπο και ελκυστικό, ακόμα και για τους γονείς τους, τρόπο. Ήταν η πρώτη φορά που αυτή η γενιά παρουσιάστηκε όπως είναι, ή όπως θα ήθελε να είναι, σε σίριαλ του Netflix (να σημειωθεί ότι το είχε απορρίψει το Channel 4 ως υπερβολικά ακραίο – γιατί το σεξ σόκαρε πάντα και θα σοκάρει, ενώ η ακραία βία είναι μέρος της ζωής και ρεαλισμός).

Τέλος πάντων, το 2023 δεν είναι 2018 και στα πέντε αυτά χρόνια σχεδόν όλες οι νεανικές σειρές που εμφανίστηκαν και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού πάτησαν πάνω στη συνταγή του: οι queer χαρακτήρες έγιναν βασικοί ήρωες ή πρωταγωνιστές (δεν υπάρχει πλέον νεανική σειρά χωρίς queer χαρακτήρα), είδαμε σειρές με πρωταγωνιστή ανάπηρο και queer, το «Heartstopper» έγινε το νέο teen saga του Netflix.

Που σημαίνει ότι το κοινό τα έχει πλέον δει όλα και ότι οι δημιουργοί του «Sex Education» έπρεπε να ετοιμάσουν το φινάλε σε μια κατάσταση που ήταν εντελώς διαφορετική από την εποχή που έφτιαχναν τον πιλότο. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι αυτή η αγωνία να χωρέσουν τα πάντα, να θίξουν τα πάντα, να παρουσιάσουν τη νέα πραγματικότητα που δημιουργείται από μια γενιά που προσπαθεί να σπάσει κάθε στερεότυπο με τα φύλα (αλλά ζει σε έναν κόσμο πνιγμένο στις προκαταλήψεις και την συντήρηση) φαίνεται από το (απίθανο και εξαιρετικά αστείο) πρώτο επεισόδιο που συστήνει το νέο σχολείο και τους νέους χαρακτήρες (όλοι queer).

Το κλίμα θετικότητας, αλληλεγγύης και ωριμότητας είναι τόσο υπερβολικό που μοιάζει ψεύτικο, έως και τοξικό, και αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα που θίγει ο τέταρτος κύκλος, όπως υπερβολική και εκτός πραγματικότητας φαίνεται η απουσία κάθε είδους bullying, κάθε είδους διάκρισης, κάθε σοβαρού προβλήματος στο σχολείο – το μόνο που δυσκολεύει τη ζωή των παιδιών είναι ένα χαλασμένο ασανσέρ! Ακόμα και το θέμα της αντιζηλίας και του ανταγωνισμού αντιμετωπίζεται με ένα δημοψήφισμα που θυμίζει το «Election» του Αλεξάντερ Πέιν – οι μόνες στιγμές στο σχολείο που ξεφεύγουν από τα όρια της ορθότητας.  

Sex Education, το φινάλε Facebook Twitter
O Ότις ξεκινάει τη νέα σχολική χρονιά με το σπίτι του σε κατάσταση πανικού: η μάνα του έχει γεννήσει και έχει επιλόχεια κατάθλιψη.

Αυτό το θέμα της ορθότητας που είναι τραβηγμένo από τα μαλλιά είναι αρκετά ενοχλητικό, όπως και ο διδακτικός χαρακτήρας των διαλόγων (οι λόγοι που στη Βρετανία ψιλοθάφτηκε η σειρά), αλλά να μην ξεχνάμε ότι είναι μια σειρά που απευθύνεται σε νεανικό κοινό, με αρκετή δόση δράματος, και το χολιγουντιανού τύπου φινάλε μέσα σε ένα κλίμα αγάπης και γενικής συμφιλίωσης είναι μάλλον αυτό που θα έπρεπε να είναι. Γιατί μια νεανική σειρά οφείλει να μην είναι μόνο ψυχαγωγική αλλά να έχει και επιμορφωτικό χαρακτήρα, για να δικαιολογεί και budget αρκετό για τέσσερις σεζόν. 

Κατά τ’ άλλα, ο Ότις ξεκινάει τη νέα σχολική χρονιά με το σπίτι του σε κατάσταση πανικού: η μάνα του, που έχει γεννήσει, έχει επιλόχεια κατάθλιψη (η αδερφή του είναι δύο μηνών), ο σύντροφός της την έχει εγκαταλείψει γιατί το παιδί δεν είναι δικό του, ξεκινάει διαλυμένη σωματικά και ψυχολογικά νέα δουλειά στο ραδιόφωνο, και, συν τοις άλλοις, εμφανίζεται η άσωτη αδερφή της, που είναι μπελάς. Ο έρωτάς του, η Μέιβ, έχει μετακομίσει στην Αμερική, στο Πανεπιστήμιο του Wallace, και έχει να αντιμετωπίσει τον σκληρό ανταγωνισμό και τη σχέση τους που είναι πλέον από απόσταση. Στο δεύτερο επεισόδιο αναγκάζεται να επιστρέψει στο Μούρντεϊλ για να αντιμετωπίσει ένα προσωπικό δράμα, βρίσκοντας την ευκαιρία να ξεκαθαρίσει την (μάλλον) αμήχανη σχέση τους.

Ο Έρικ σε αυτόν τον κύκλο λάμπει κυριολεκτικά, βρίσκεται σε ένα περιβάλλον όπου μπορεί ελεύθερα να εκφραστεί και να είναι ο εαυτός του, έχει όμως να αντιμετωπίσει ένα ηθικό δίλημμα, γιατί η μητέρα του, που θέλει να μη χάσει επαφή με την κοινότητα, του ζητάει να κρύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα και να βαφτιστεί χριστιανός. Ο τρόπος που θίγεται το θέμα ΛΟΑΤΚΙ+ και θρησκεία είναι από τα πιο δυνατά σημεία του τελευταίου κύκλου, ο οποίος σώζεται (και θριαμβεύει) λόγω του Ncuti Gatwa, του ηθοποιού που υποδύεται τον Έρικ. Ο Έρικ υπερασπίζεται τον εαυτό του και αποκαλύπτει την αλήθεια του μπροστά σε ένα μουδιασμένο εκκλησίασμα, το οποίο τον εξορίζει στην ουσία εκτός κοινότητας σε μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές της σειράς.

Sex Education, το φινάλε Facebook Twitter
Ο έρωτας του Ότις, η Μέιβ, έχει μετακομίσει στην Αμερική, στο Πανεπιστήμιο του Wallace, και έχει να αντιμετωπίσει τον σκληρό ανταγωνισμό και τη σχέση τους, που είναι πλέον από απόσταση.

Οι ιστορίες των χαρακτήρων, που αποκτούσαν τη δική τους δυναμική σε κάθε κύκλο, εδώ συμπιέζονται σε μια προσπάθεια να παρουσιαστούν όλοι και όσο πιο ολοκληρωμένα γίνεται, συνυπάρχοντας σε ένα λογικό φινάλε – δεν είναι όμως το ίδιο επιτυχημένες. Ο Τζάκσον π.χ. που σοκάρεται όταν έχει προστατικό οργασμό και αμφιβάλλει για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του (στον προηγούμενο κύκλο ήταν ερωτευμένος με το Καλ, ένα τρανς αγόρι που χρησιμοποιεί το they για να αυτοπροσδιοριστεί), αναλώνεται κυρίως στην αναζήτηση του φυσικού του πατέρα και τον κατατρώει το ενδεχόμενο να είναι άρρωστος.

Αντιθέτως, για τους χαρακτήρες της Ρούμπι, της Έιμι και του Άνταμ υπάρχει πιο ολοκληρωμένη εξέλιξη, με απαντήσεις, αποκαλύψεις και κάθαρση. Το ίδιο και για το Καλ, που είναι από τα πιο βασικά πρόσωπα αυτής της σεζόν. Η Βιβ μπλέκει σε μια κακοποιητική σχέση, ενώ η Ο, η σεξοθεραπεύτρια-ανταγωνίστρια του Ότις, εξελίσσεται από την απόλυτη bitch στο ασέξουαλ κορίτσι που «ταπώνει» τον Ότις στο debate πριν από το δημοψήφισμα. Όλα ανατρέπονται στο τέλος για να επικρατήσει το καλό, με μια κριτική στην υπερβολική θετικότητα που γίνεται τοξική. 

Sex Education, το φινάλε Facebook Twitter
Κρατάω για το τέλος το τρανς ζευγάρι των Άμπι και Ρόμαν (ένα τρανς αγόρι και ένα τρανς κορίτσι) που δίνουν μαθήματα θετικότητας και καλής συμπεριφοράς, πολεμώντας με τους δαίμονές τους.

Υπάρχουν πολύ αστείες στιγμές, υπάρχει δράμα, συγκίνηση, υπάρχουν αλήθειες, υπάρχουν πολύ καλοί ηθοποιοί και χαρακτήρες που έχουν αλλάξει εντελώς από τον πρώτο κύκλο, υπάρχει ακόμα το σεξ ως κυρίαρχο στοιχείο, αλλά κάπως ξεφτισμένο και χωρίς το αρχικό σοκ, κι ένα φινάλε που είναι εντελώς προβλέψιμο, αλλά αφήνει μάλλον μια γλυκιά γεύση.

Κρατάω για το τέλος το τρανς ζευγάρι των Άμπι και Ρόμαν (ένα τρανς αγόρι και ένα τρανς κορίτσι) που δίνουν μαθήματα θετικότητας και καλής συμπεριφοράς, πολεμώντας με τους δαίμονές τους. Είναι από τους πιο δυνατούς χαρακτήρες αυτής της σεζόν, δίνοντας μαθήματα αποδοχής και διαφορετικότητας σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να μη σε πείθουν – δεν είναι έτσι η αληθινή ζωή, δεν υπάρχουν τέτοια σχολεία, δεν υπάρχουν ομάδες εφήβων με τέτοια ανεκτικότητα και τέτοια αλληλεγγύη. Ωστόσο είναι ένα καλό παράδειγμα για το πώς θα έπρεπε να είναι η κοινωνία.

Και αυτό το πετυχαίνει σε μεγάλο βαθμό το «Sex Education», να δώσει ελπίδες ότι κάποια μέρα ο κόσμος θα είναι όπως το ουτοπικό σχολείο που παρουσιάζει.  

Σεξουαλική Αγωγή: Σεζόν 4 | Επίσημο teaser | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ