Enter the Dragon: Η θριαμβευτική καταξίωση του Μπρους Λι

Μπους Λι Facebook Twitter
Ο μύθος του «Enter the Dragon» ανήκει ολοκληρωτικά στον μικρόσωμο, αλλά τόσο επιβλητικό ηθοποιό και δάσκαλο με τη μαγνητική παρουσία.
0

Πενήντα χρόνια κλείνουν από τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών στο είδος των πολεμικών τεχνών, την περιπέτεια που στάθηκε το διαβατήριο για την αιωνιότητα για τον Μπρους Λι, και μαζί μια απολαυστική ταινία δράσης, γεμάτη πυκνή πλοκή και τρομερές σκηνές, όπως η αξέχαστη μονομαχία στο φινάλε μεταξύ του εκδικητικά ενάρετου Λι και του απροκάλυπτα διαβολικού Χαν στην αίθουσα με τους καθρέφτες και τα πολλαπλά είδωλα που θρυμματίζονται, μέχρι τον θεαματικό… ανασκολοπισμό.

Κοσμοπολίτικα ψαγμένο και ταυτόχρονα τζεϊμσποντικό θρίλερ, ο Κίτρινος Πράκτωρ του Χονγκ Κονγκ (αντιπαρερχόμαστε τον κιτρινισμό του πολύ πιασάρικου πρωτότυπου τίτλου της εποχής εκείνης…) οφείλει την τελειότητά του στις ικανότητες του σκηνοθέτη Ρόμπερτ Κλάουζ να στήσει τις σεκάνς με το ξύλο σε ένα υπόστρωμα κοινωνικού και προσωπικού προβληματισμού (σύγχρονο δουλεμπόριο, οικογενειακό δράμα) καθώς και στην ενέργεια που προέκυψε από ένα βασικά αμερικανικό συνεργείο που αναγκάστηκε να βρει δημιουργικές λύσεις δουλεύοντας με Κινέζους στην έδρα τους. Ωστόσο ο μύθος του Enter the Dragon ανήκει ολοκληρωτικά στον μικρόσωμο, αλλά τόσο επιβλητικό ηθοποιό και δάσκαλο με τη μαγνητική παρουσία, τη διαίσθηση σε ένα πεδίο που κατείχε μόνο αποσπασματικά και κυρίως τη θέληση να ανακατέψει την τράπουλα σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών.

Ξεχωριστός με κάθε του εμφάνιση μέχρι τότε και ολοένα και πιο δημοφιλής κυρίως σε αυτές τις δύο χώρες, έγινε αυτόματα superstar, έμβλημα και πόστερ, σχολή και τάση, έμπνευση για μιμήσεις και παρωδίες, και πολύ γρήγορα τραγική φιγούρα. 

Με την κατάρρευση των στούντιο, οι ταινίες είδους ανθούσαν και οι ανεξάρτητες παραγωγές έφερναν ειδίκευση, αναζητώντας ένα παραγκωνισμένο κοινό. Αγκαζέ με το blaxploitation που έσκιζε σε βαθμό κορεσμού, μικρές ταινίες με ασιατικές πολεμικές τέχνες ξεφύτρωναν και ο Μπρους Λι συμμετείχε σε μερικές από αυτές, αν και δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένος με τον τρόπο που τον αντιμετώπιζαν. Αποφασισμένος να ξεφύγει από το στερεότυπο, και καθόλου ικανοποιημένος με τη μικρή φήμη του Κέιτο στο Green Hornet, ανέπτυξε μια σειρά που του άρπαξαν μέσα από τα χέρια, γιατί τα στούντιο περίμεναν σύγχρονο φόντο κι εκείνος επέμενε σε γουέστερν πλοκή· τελικά το προσάρμοσαν στον Ντέιβιντ Καραντάιν. Πρόκειται για το πολύκροτο Κουνγκ Φου και ο Λι δεν έλαβε ποτέ credit ούτε χρήματα για την ιδέα του.

Μπους Λι Facebook Twitter
O Μπους Λι με τον φίλο του και παραγωγό Φρεντ Γουάιντραουμπ, που τον συμβούλεψε να πάει στο Χονγκ Κονγκ και στην ασφάλεια των Shaw Brothers, στα γυρίσματα της ταινίας το 1973. Φωτ.: Stanley Bielecki Movie Collection/Getty Images/Ideal Image

Με το Blood and Steel στα σκαριά, το πολυπόθητο αμερικανικό του ντεμπούτο φαινόταν κάτι παραπάνω από ορατό, αλλά όταν το σχέδιο δυσκόλεψε, ο φίλος του και παραγωγός Φρεντ Γουάιντραουμπ τον συμβούλεψε να πάει στο Χονγκ Κονγκ και στην ασφάλεια των Shaw Brothers. Μετά από ελιγμούς, που περιγράφει ο Κλάουζ στο βιβλίο του για τα γυρίσματα της ταινίας, η Warner συμφώνησε σε συμπαραγωγή με το Χονγκ Κονγκ, την πρώτη ανάμεσα στις δύο χώρες, και με κάτι λιγότερο από ένα εκατομμύριο δολάρια προϋπολογισμό το πρότζεκτ ξεκίνησε, αν και ο Λι κόμπλαρε λίγο πριν από την έναρξη και δεν έλεγε να εμφανιστεί στα πρώτα γυρίσματα.

Οι φίλοι και συνεργάτες του διασκέδασαν τις ανησυχίες των στελεχών στην άλλη άκρη του Ειρηνικού και τελικά ο Λι ξεπέρασε τις ανασφάλειες και ίσως τον φόβο επίδοσης και έπιασε δουλειά, με αποτελέσματα που μαγνητίζουν. Οι τραυματισμοί του στο χέρι και στο σώμα και το γερό δάγκωμα από την κόμπρα που δεν είχε ακριβώς ξεδοντιαστεί, για λόγους αυθεντικότητας, αλλά ευτυχώς για τον πρωταγωνιστή είχε στερηθεί το δηλητήριό της, απλώς επέτειναν τις μικρές ιστορίες γύρω από τη μία και μεγάλη, που δεν είναι άλλη από τη θριαμβευτική καταξίωση του Λι στην κορυφή της ποπ κουλτούρας των ’70s.

Ο κίτρινος πράκτωρ του Χονγκ Κονγκ Facebook Twitter
Ο Λι ξεπέρασε τις ανασφάλειες και ίσως τον φόβο επίδοσης και έπιασε δουλειά, με αποτελέσματα που μαγνητίζουν.

Ξεχωριστός με κάθε του εμφάνιση μέχρι τότε και ολοένα και πιο δημοφιλής κυρίως σε αυτές τις δύο χώρες, έγινε αυτόματα superstar, έμβλημα και πόστερ, σχολή και τάση, έμπνευση για μιμήσεις και παρωδίες, και πολύ γρήγορα τραγική φιγούρα, αφού βρέθηκε νεκρός στο σπίτι μιας φίλης του στο Χονγκ Κονγκ μετά από δείπνο με τον Τζορτζ Λάζεμπι και πέρασμα στους διαλόγους σεναρίου, ούτε τέσσερις μήνες μετά την πρεμιέρα του Enter the Dragon, στις 20 Ιουλίου του 1973. Μπορεί να γλύτωσε από το δηλητήριο του φιδιού, αλλά έφυγε από τη ζωή από θανάσιμη αλλεργία σε παυσίπονο για τις χρόνιες ημικρανίες του. Ο άνθρωπος που ήθελε να γίνει νερό, έμεινε στην Ιστορία με μια ταινία που ξεκινούσε με μία από εκείνες τις φιλοσοφικές ρήσεις που τόσο αγαπούσε: «για να λυγίσεις τον αντίπαλο, πρέπει να καταστρέψεις την εικόνα».

Η ταινία «Ο Κίτρινος Πράκτωρ του Χονγκ Κονγκ» θα προβληθεί την Παρασκευή 15/9 και το Σάββατο 16/9 στις 22:00 στο Studio New Star Art Cinema.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ