«Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Εμφύλιος πόλεμος Facebook Twitter
Η Κίρστεν Ντανστ σε σκηνή της ταινίας.
0

Κάτι ανάμεσα σε αφαιρετική επιστημονική φαντασία, ψευδοντοκιμαντέρ με τους πολεμικούς ανταποκριτές στο προσκήνιο και μυθοπλαστική εικασία, ο Εμφύλιος Πόλεμος παραλλάσσει αληθινότατα γεγονότα όπως η εισβολή στο Καπιτώλιο της 6ης Ιανουαρίου του 2021 και εμπνέεται από την επικείμενη σύρραξη ανάμεσα στις δύο ευδιάκριτα εχθρικές κουλτούρες που συμβιώνουν μετά βίας στις ΗΠΑ καθώς και από την ψευδαισθητικά επικίνδυνη ρητορική του Προέδρου της χώρας (περιττά τα ονόματα), αλλά ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Άλεξ Γκάρλαντ επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού και επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια, την ίδια στιγμή που το περιεχόμενο της ταινίας κραυγάζει για την πολιτική σημασία μιας παρόμοιας εφιαλτικής κατάστασης.

Η άγκυρά του είναι η Κίρστεν Ντανστ, μια ηθοποιός που, αν και από μικρή έδειξε το ταλέντο της, η μεταμόρφωσή της από την «Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον κι έπειτα φανερώνει ενηλικίωση στην έκφραση, μια ζηλευτή λιτότητα και, στην περίπτωση της Λι, μια πειθώ που καθηλώνει και κρατά την αγωνία στην καρδιά του σκότους.

Το ακρωτηριασμένο τοπίο μοιάζει με πυρετώδες όνειρο ενός σαδιστικού μυαλού, απογυμνωμένο από τη ζωή και την κοινωνία όπως τη γνωρίζουμε, με τους ένστολους να έχουν αναλάβει δράση σε αναπάντεχους σχηματισμούς και συμμαχίες. Ενώ η Καλιφόρνια και το Τέξας έχουν ταχθεί στο πλευρό των αποσχισμένων, μια ομάδα φωτορεπόρτερ αιχμής αποφασίζει να περάσει τα μπλόκα του Δυτικού Μετώπου (Western Front, με αρχικά WF, που άνετα κάνουν τον What the Fuck συνειρμό) με απώτατο σκοπό να φτάσουν στην αποκλεισμένη πρωτεύουσα, όπου ο εμφανώς ταραγμένος αρχηγός του διαλυμένου κράτους (Νικ Όφερμαν) κρύβεται στον Λευκό Οίκο και σποραδικά καθησυχάζει τους πολίτες με τηλεοπτικά διαβήματα ανεδαφικής αισιοδοξίας.

Εμφύλιος πόλεμος ***1/2 Facebook Twitter
Η Κέιλι Σπέινι υποδύεται μια φιλόδοξη νεαρή φωτορεπόρτερ.

Αρχηγός της ομάδας που ξεκινά από τη Νέα Υόρκη είναι η Λι, βραβευμένη, ψύχραιμη, με ένα βλέμμα «τα έχω δει όλα και δεν περιμένω κάτι καλύτερο» και μια εμπειρία που προκαλεί σεβασμό. Δίπλα της δύο ρεπόρτερ, ο βουτηγμένος στην αδρεναλίνη Τζόελ (Βάγκνερ Μάουρα) και ο στωικός βετεράνος Σάμι (Στίβεν Μακίνλι Χέντερσον), αντίρροπες δυνάμεις απέναντι στη φυσική αρχηγό τους.

Στην παράτολμη παρέα τρυπώνει, διπλαρώνοντας τον Τζόελ, η καλών προθέσεων και απερίσκεπτων κινήσεων νεαρή Τζέσι (Κέιλι Σπέινι, η Πρισίλα της Σοφία Κόπολα), μια φιλόδοξη φωτορεπόρτερ που θαυμάζει απεριόριστα την Λι και εύλογα αναστατώνει το coolness της, καθώς στο πρόσωπό της διακρίνει τον νεότερο εαυτό της, περιττό βάρος στην αχαρτογράφητη διαδρομή και πιθανό θύμα στη γραμμή του πυρός.

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, ο Εμφύλιος Πόλεμος δεν είναι μόνο η λιγότερο αλληγορική ταινία του Γκάρλαντ αλλά και μια ανακουφιστική παρένθεση μετα-αποκαλυπτικής δραματικής περιπέτειας όπου οι δράστες δεν είναι εξωγήινοι ή άλλοι ανεξήγητοι οργανισμοί που αναγκαστικά θα συσπειρώσουν όλους εμάς, και κυρίως τους φίλους Αμερικανούς, εναντίον τους.

Εμφύλιος πόλεμος ***1/2 Facebook Twitter

Μπορεί να μην κατονομάζει τον Τραμπ, αλλά η πανδημία του μίσους που έχει αποσυνδέσει τους μισούς από τους άλλους μισούς πρωταγωνιστεί, ανασαίνοντας βαριά στις συναντήσεις των τεσσάρων στον δρόμο τους προς την Ουάσινγκτον. Ακόμα και παραλείποντας την προέλευση και τα αίτια της ρήξης, ο Βρετανός δημιουργός γεμίζει με βία την ατμόσφαιρα και σχεδιάζει αδρά ένα ρεαλιστικό σενάριο.

Η άγκυρά του είναι η Κίρστεν Ντανστ, μια ηθοποιός που, αν και από μικρή έδειξε το ταλέντο της, η μεταμόρφωσή της από την Εξουσία του Σκύλου της Τζέιν Κάμπιον κι έπειτα φανερώνει ενηλικίωση στην έκφραση, μια ζηλευτή λιτότητα και, στην περίπτωση της Λι, μια πειθώ που καθηλώνει και κρατά την αγωνία στην καρδιά του σκότους.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«The Power of the Dog»: Μεγάλος καμβάς, μεγάλο σινεμά

Δημήτρης Πολιτάκης / «The Power of the Dog»: Μεγάλος καμβάς, μεγάλο σινεμά

Είτε στη μεγάλη οθόνη είτε στην πλατφόρμα του Netflix δει κανείς τη νέα ταινία της Τζέιν Κάμπιον «Η εξουσία του σκύλου», θα νιώσει ότι βρίσκεται επιτέλους ενώπιον κινηματογράφου μεγάλης κλίμακας που τόσο πολύ λείπει, ανεξαρτήτως του πού μπορεί να προβάλλεται.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ