Διπλή ταυτότητα: Το άφθαστο νουάρ της χρυσής περιόδου του Χόλιγουντ

Διπλή ταυτότητα ***** (1944) Facebook Twitter
Αν πρέπει οπωσδήποτε να τσεκάρετε ενδελεχώς αποκλειστικά ένα φιλμ νουάρ της χρυσής περιόδου του Χόλιγουντ, η «Διπλή Ταυτότητα» είναι μονόδρομος.
0

«Ποντίκι είσαι εσύ ή ηθοποιός;», ταρακούνησε την Μπάρμπαρα Στάνγκουικ ο Μπίλι Γουάιλντερ, εγκαλώντας τα καλλιτεχνικά αντανακλαστικά της, όταν η μεγάλη ηθοποιός φοβήθηκε μήπως ο ρόλος της κακιάς Φίλις Ντίτρικσον χαλάσει το προφίλ των τραγικών ηρωίδων που τόσα χρόνια φιλοτεχνούσε με πολλή δουλειά και σταθερή επιτυχία στο Χόλιγουντ. Η «Στάνι» ήταν η πρώτη επιλογή του πεισματάρη Αυστριακού, και αμέσως συνήλθε και έπαιξε μια γυναίκα που έμελλε να στερεωθεί με άνεση στο πάνθεο των femmes fatales, ενδεχομένως στην κορυφή. Και μπορεί συχνά τα περιοδικά και τα sites να επαναφέρουν τον όρο για να ξορκίσουν με μια δόση αιχμής και κινδύνου τις μελιστάλαχτες ηθοποιούς που ολοένα ξεπετάγονται (πρόσφατα συζητούν εκτεταμένα τη Ναόμι Άκι, δεν νομίζω ωστόσο…), αλλά μόνο η Καθλίν Τέρνερ κατάφερε να πλησιάσει αυτό το ψυχρό και δολοφονικό στάτους που εκτροχιάζει το διακύβευμα της δραματικής πλοκής και μπερδεύει τους αναμενόμενους κώδικες της θηλυκότητας. 

Από την άλλη, ο χαρακτήρας του ασφαλιστή Γουόλτερ Νεφ πέρασε από πολλά ανδρικά μάτια – Τζέιμς Κάγκνεϊ, Σπένσερ Τρέισι, Γκρέγκορι Πεκ, αλλά κανείς δεν διέκρινε το ζουμί, προφανώς θεωρώντας πως ένα θύμα του έρωτα, των περιστάσεων και της απληστίας του δεν συνιστά macho κατάσταση με εμπορικό αντίκρισμα ή βραβεία στον ορίζοντα. Ο άχαρος κλήρος έπεσε στον Φρεντ Μακμάρεϊ, που το μόνο του κοινό με τη Στάνγουικ ήταν πως αμφότεροι βρίσκονταν στην κορυφή των πιο ακριβοπληρωμένων ηθοποιών της τότε πρωτεύουσας του παγκόσμιου σινεμά. Ο ευχάριστος Μακμάρεϊ έκανε καριέρα σε κομεντί, παίζοντας τον καλόβολο κύριο με το ολόγιομο χαμόγελο και την περίσσεια αισιοδοξία, κι έτσι συνέχισε, καταφεύγοντας στη ζαχαρένια αγκαλιά της Disney στη δεκαετία του '60. Εδώ ρίσκαρε και αρίστευσε, πετυχαίνοντας να ορίσει το job description του εν λόγω ασφαλιστή σε ένα κράμα δικαστή, χειρουργού, λογιστή, στατιστικολόγου, αστυνομικού, λαγωνικού, συμβούλου – καθόλου απλό, απατηλά εύκολο, πανέξυπνα αποπροσανατολιστικό. Και με αυτό το φωτεινό, ανέμελο πρόσωπο, έπειθε πως δεν θα διανοούνταν ποτέ να διαπράξει ένα τόσο σκοτεινό έγκλημα – ή, τουλάχιστον, θα πάσχιζε να εξηγήσει τις καλά κρυμμένες προθέσεις του.

Η «Κολασμένη Αγάπη», όπως είχε χαρακτηριστικά πρωτοπαιχτεί στην Ελλάδα, διαθέτει μια ασταμάτητα και αδάμαστα τραχιά, ευφάνταστη και αυτοκρατορικά εκτελεσμένη υπόθεση, με ήρωες δύο αμαρτωλούς συμφεροντολόγους που μιλάνε όπως επιτάσσει ο Ρέιμοντ Τσάντλερ και φέρονται όπως επιθυμεί ο Μπίλι Γουάιλντερ.

Όπως και στη «Λεωφόρο της Δύσης» έξι χρόνια αργότερα, το έργο ξεκινά με έναν θανάσιμα τραυματισμένο άνδρα, αν και όχι ακόμη νεκρό, που θα υπαγορεύσει τα συμβάντα από τη δική του οπτική, έχοντας καρφώσει ανεξίτηλα στο μυαλό του θεατή τη μοιραία έκβαση. Και ίσως να είναι αυτή, η πρώτη και κρίσιμη σκηνή, το σοκ του αδύναμου πρωταγωνιστή, που διέλυσε το δίλημμα του φινάλε. Ο Μπίλι Γουάιλντερ είχε γυρίσει ένα εντελώς διαφορετικό τέλος, έχοντας μάλιστα ξοδέψει 150 χιλιάδες δολάρια, για το οποίο ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος. Ωστόσο, ορθώς αποφάσισε πως η ταινία αφορούσε βασικά τον Νεφ και τον μέντορά του, και έκρινε πως εκεί, στο γραφείο όπου συζητήθηκαν τα σπουδαία και σχεδιάστηκαν τα φριχτά, στον δικό τους μικρόκοσμο, όφειλε να πέσει η αυλαία, τιμωρώντας έτσι, εντελώς κινηματογραφικά, την αρνητική επίδραση της γυναίκας που υποκίνησε τη μεταστροφή. 

Διπλή ταυτότητα ***** (1944) Facebook Twitter
Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ με τον Φρεντ Μακμάρεϊ και τον Έντουαρντ Ρόμπινσον (δεξ.) σε σκηνή της ταινίας.

Αν πρέπει οπωσδήποτε να τσεκάρετε ενδελεχώς αποκλειστικά ένα φιλμ νουάρ της χρυσής περιόδου του Χόλιγουντ, η «Διπλή Ταυτότητα» είναι μονόδρομος. Η «Κολασμένη Αγάπη», όπως είχε χαρακτηριστικά πρωτοπαιχτεί στην Ελλάδα, διαθέτει μια ασταμάτητα και αδάμαστα τραχιά, ευφάνταστη και αυτοκρατορικά εκτελεσμένη υπόθεση, με ήρωες δύο αμαρτωλούς συμφεροντολόγους που μιλάνε όπως επιτάσσει ο Ρέιμοντ Τσάντλερ και φέρονται όπως επιθυμεί ο Μπίλι Γουάιλντερ (συνέγραψαν το σενάριο, διασκευάζοντας Τζέιμς Κέιν), σε ένα έγκλημα που επιβάλλει τιμωρία με τον σκληρότερο δυνατό τρόπο. Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ είναι τρομερή και τρομακτική, η αρχετυπική μοιραία γυναίκα, που αποδεικνύει πως δεν χρειάζεται να είσαι κλασικά όμορφη για να παίξεις την ελκυστική-fatale. Και ο Έντουαρντ Ρόμπινσον, στερεοτυπικά κακός μέχρι τούδε, πέρασε κι αυτός σε μια άλλη ζώνη, πιο στοχαστικών και σάρκινων χαρακτήρων, προοικονομώντας το υπέροχο κύκνειο άσμα του στο «Soylent Green», πολλά χρόνια αργότερα. 

Διπλή ταυτότητα ***** (1944) Facebook Twitter
Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ είναι τρομερή και τρομακτική, η αρχετυπική μοιραία γυναίκα, που αποδεικνύει πως δεν χρειάζεται να είσαι κλασικά όμορφη για να παίξεις την ελκυστική-fatale.

Αθάνατη ταινία, παράδειγμα ενός είδους που ανακάλυψαν οι θεωρητικοί μετά τον πόλεμο, αλλά οι Αμερικανοί και οι εμιγκρέδες του Χόλιγουντ ασκούσαν κατ' επανάληψη σαν να γύριζαν με στυλ και επαγγελματισμό γκανγκστερικό δράμα σε μετεξέλιξη. Στην απονομή των Όσκαρ του 1945, η ταινία προτάθηκε για 7 βραβεία, ανάμεσα στα οποία για καλύτερη ταινία, τη σκηνοθεσία και το σενάριο του Γουάιλντερ και την ερμηνεία της Στάνγγουϊκ. Ωστόσο, καταμεσίς του πολέμου, ο άνεμος έπνεε προς την κατεύθυνση της ελπίδας και του ανεβασμένου ηθικού, και το «Going My Way» θριάμβευσε, με τον Λίο Μακέρεϊ να κατακτά τρία αγαλματίδια. Εκνευρισμένος, ο Γουάιλντερ λέγεται πως έβαλε τρικλοποδιά στον συνάδελφό του ενώ εκείνος ανέβαινε στο πόντιουμ και μετά, στην αποδρομή της τελετής, αναφώνησε «τι στο διάολο σημαίνουν τα βραβεία της Ακαδημίας, η Λουίζε Ράινερ έχει πάρει δυο από δαύτα, ποια, η Λουίζε Ράινερ!» – αδιαφορώντας αν κακολογεί μια συμπατριώτισσά του. Η φοβέρα πάντως έπιασε, καθώς την αμέσως επόμενη χρονιά κέρδισε τα πρώτα δύο από τα εφτά συνολικά Όσκαρ του, για το ήσσονος καλλιτεχνικής σημασίας «Χαμένο Σαββατοκύριακο». 

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Διπλή Ταυτότητα» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 29 Aυγούστου. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας Λάκωνας που έζησε 30 χρόνια αυτάρκης στην αυτοσχέδια καλύβα του

Οθόνες / Ένας Λάκωνας που έζησε 30 χρόνια αυτάρκης στην αυτοσχέδια καλύβα του

Πώς είναι να ζεις «στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα», τα περισσότερα από τα οποία μάλιστα έχεις φτιάξει με τα ίδια σου τα χέρια; Μια τρυφερή όσο και διδακτική ταινία-ντοκιμαντέρ με πρωταγωνιστή τον κύριο Βαγγέλη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ