Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier

Facebook Twitter
0

Ο ΚΡΙΣΤΟΜΠΑΛ ΜΠΑΛΕΝΣΙΑΓΚΑ (1895-1972), για τον οποίο η Κοκό Σανέλ είχε πει ότι είναι «ένας couturier με την πραγματική έννοια της λέξης, οι υπόλοιποι είναι απλώς σχεδιαστές μόδας», ήταν αναμφισβήτητα μια από τις πιο ιδιοφυείς και επιδραστικές προσωπικότητες στην ιστορία της μόδας. Τον διέκρινε πάντα μια βαθιά αφοσίωση στην τέχνη του, που τον οδήγησε στο να θεωρείται ο απόλυτος «μετρ».

Γι’ αυτό μοιάζει κάπως παράδοξο σήμερα να βλέπουμε το όνομα που κάποτε ήταν συνώνυμο με την εκλεπτυσμένη λεπτομέρεια να φιγουράρει κολλημένο στο πλάι πλαστικών αθλητικών παπουτσιών ή γραμμένο στα υπερμεγέθη πουλόβερ των αστέρων της ριάλιτι τηλεόρασης.

Όπως αφήνει να εννοηθεί αυτή η νέα βιογραφική τηλεοπτική σειρά που φέρει ως τίτλο το ονοματεπώνυμό του και προβάλλεται στο Disney+, το πιο πιθανό είναι να είχε τρομοκρατηθεί αν ζούσε και έβλεπε αυτό που έχει φτάσει να αντιπροσωπεύει το brand Balenciaga.  

Η ζωή του Μπαλενσιάγκα δεν ήταν χωρίς τραγωδίες, και η σειρά δείχνει πώς αυτές επηρέασαν τη δημιουργική του παραγωγή, όπως οι κολεξιόν που σχεδίαζε εξ ολοκλήρου σε μαύρο χρώμα όταν ο πενθούσε.

Η σειρά καλύπτει τα χρόνια που πέρασε στο Παρίσι, αρκετά από τα οποία η Γαλλία βρισκόταν υπό ναζιστική κατοχή. Ως (κρυφός) ομοφυλόφιλος, ήταν ιδιαίτερα ευάλωτος κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αλλά όπως του υπενθυμίζει στη σειρά ένας από τους συμπατριώτες συνεταίρους του στον οίκο υψηλής ραπτικής του, «τα πράγματα δεν είναι καλύτερα στην Ισπανία».

Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier Facebook Twitter
Διακριτικά επιβλητική η ερμηνεία του Αλμπέρτο Σαν Χουάν στον κεντρικό ρόλο. Φωτ.: David Herranz/ Disney+

Σ’ εκείνους τους ταραγμένους καιρούς, ο Μπαλενσιάγκα πρέπει να αποφασίσει αν η τέχνη του έχει θέση σε μια τόσο εκτεταμένη δυστυχία. Όμως, παρά τις απώλειες, σε προσωπική και παγκόσμια κλίμακα, ο ίδιος θεωρεί τελικά αξίζει τον κόπο να κάνεις τον κόσμο πιο όμορφο ακόμα και μ’ ένα ρούχο μόνο.

Ως παραγωγή, δεν περιέχει το υψηλό δράμα και τις βίαιες ανατροπές του House of Gucci ή του American Crime Story: Versace, η αναπαράσταση εποχής όμως είναι εξαίσια. Η ζωή του Μπαλενσιάγκα δεν ήταν χωρίς τραγωδίες, και η σειρά δείχνει πώς αυτές επηρέασαν τη δημιουργική του παραγωγή, όπως οι κολεξιόν που σχεδίαζε εξ ολοκλήρου σε μαύρο χρώμα όταν ο πενθούσε.

Όπως αρμόζει σε έναν σχεδιαστή που ασχολήθηκε εμμονικά με τις λεπτομέρειες, οι οποίες ήταν σχεδόν ανεπαίσθητες για οποιονδήποτε άλλον εκτός από τον ίδιο, τα ίδια τα ρούχα παίζουν κεντρικό ρόλο στη σειρά. Πέρα από τη διακριτικά επιβλητική ερμηνεία του Αλμπέρτο Σαν Χουάν, ο περισσότερος χρόνος στην οθόνη αφιερώνεται στην πολυπλοκότητα των μανικιών.

Η σειρά ολοκληρώνεται χρονικά στη δεκαετία του '60, όταν ο Μπαλενσιάγκα έντυνε γαλαζοαίματους αλλά τα καινοτόμα σχέδια του είχαν ως αποτέλεσμα ρούχα που έμοιαζαν με πρωτοποριακά γλυπτά που ακόμα και σήμερα θα προκαλούσαν ανατριχίλες σε οποιαδήποτε πασαρέλα.

Ο Μπαλενσιάγκα δεχόταν πιέσεις να κινηθεί στο prêt-a-porter και να μην κάνει μόνο υψηλή ραπτική, κάτι που ο ίδιος –ένας άνθρωπος που μπορούσε να δει τον Θεό στην πιο μικρή πτυχή– αισθανόταν ότι αντιβαίνει σε αυτό που πραγματικά πρεσβεύει.

Εμφανίζεται τόσο αφοσιωμένος στην τέχνη του που του είναι πιο εύκολο να αποδεχτεί τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου παρά την ακατανόητη και ανατριχιαστική για τον ίδιον, δημοτικότητα της πολυεστέρας.

Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier Facebook Twitter
Όπως αρμόζει σε έναν σχεδιαστή που ασχολήθηκε εμμονικά με τις λεπτομέρειες, οι οποίες ήταν σχεδόν ανεπαίσθητες για οποιονδήποτε άλλον εκτός από τον ίδιο, τα ίδια τα ρούχα παίζουν κεντρικό ρόλο στη σειρά. Φωτ.: David Herranz/ Disney+

Ο τόνος είναι δραματικός, με ευλάβεια για τον ίδιον και το έργο ζωής του. Η μόνη ατάκα που προκαλεί γέλιο είναι όταν η σειρά κλείνει το μάτι στην τρέχουσα κατάσταση των πραγμάτων. Μη γνωρίζοντας πώς θα εξελιχθεί ο οίκος μόδας του, σκέφτεται να τον κλείσει και εξομολογείται στον έμπιστό του Ραμόν τους φόβους του, λέγοντας: «Είμαι σίγουρος ότι χωρίς εμένα, ο οίκος Balenciaga δεν μπορεί να συνεχίσει. Τι νόημα θα είχε αυτό;».

Όταν ο Ραμόν του επισημαίνει ότι «ο Yves Saint Laurent ανέλαβε μετά τον Dior», το αίμα φαίνεται να στραγγίζει από το πρόσωπο του Μπαλενσιάγκα καθώς βρυχάται: «Πάντα το έβρισκα αηδιαστικό. Πώς μπορεί κάποιος να υπογράφει με το δικό μου όνομα;».

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ