Απεργία την Πρωτομαγιά

Beckett: Είναι καλή η κατασκοπική περιπέτεια του Netflix που γυρίστηκε στην Ελλάδα;

Beckett: Είναι καλή η κατασκοπική περιπέτεια του Netflix που γυρίστηκε στην Ελλάδα; Facebook Twitter
0

Με αρχικό τίτλο Born to be Murdered, το Beckett του Φερντινάντο Φιλομαρίνο, βοηθού του Λούκα Γκουαντανίνο στις τρεις τελευταίες του ταινίες και σκηνοθέτη του Antonia, παρακολουθεί τον αγώνα επιβίωσης ενός Αμερικανού στην Ελλάδα.

Ο φερώνυμος πρωταγωνιστής (Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον) είναι ζευγάρι με την Έιπριλ (Αλίσια Βικάντερ). Έχουν χημεία, ένα ενδιαφέρον κράμα κομψού, συνεσταλμένου δεσμού και φιλικής συνενοχής, αν και η σχέση τους σκιάζεται από δυσοίωνα σημάδια, μετά την επίσκεψή τους στους Δελφούς.

Η βραδινή τους επιστροφή με αυτοκίνητο στα Γιάννενα φαίνεται από την αρχή πως θα καταλήξει σε τραγωδία: το τιμόνι ξεφεύγει από τον έλεγχό του, το αμάξι ντεραπάρει και η Έιπριλ σκοτώνεται επί τόπου. Όχι μόνο έχει να αντιμετωπίσει την ενοχή, αλλά πριν συνειδητοποιήσει ποια θα είναι η επόμενη κίνηση του, ο Μπέκετ πυροβολείται στην εξοχή, στο ακατοίκητο σπίτι όπου χάθηκε η σύντροφός του, από τον αστυνομικό (Πάνος Κορώνης) που τον ανέκρινε διακριτικά και μια άγνωστη ένστολη (Λένα Κιτσοπούλου).

Ένας άνθρωπος που δεν έχει να επιδείξει κάτι σημαντικό στη ζωή του, απλός τουρίστας σε μια χώρα που δεν γνωρίζει, καταντά στόχος για λόγους που αρχικά αγνοεί και καταλήγει παίκτης σε ένα παιχνίδι πολιτικής κατασκοπίας, ξεκινώντας από τα βουνά του Μετσόβου, σε μια σεναριακά ξέφρενη και σκηνοθετικά άνιση πορεία προς την ταραγμένη Αθήνα του 2015. 

Είναι σαφές πως ο Ιταλός σκηνοθέτης και σεναριογράφος αγαπά, γι’ αυτό και επαναφέρει στο προσκήνιο, τις περιπέτειες συνωμοσίας της δεκαετίας του '70 και υιοθετεί τη γραμμή αμυντικής δράσης του παρεξηγημένου αθώου, στο στιλ του Φυγά.

Φανταστείτε τις 3 Μέρες του Κόνδορα, χωρίς τη CIA, την κομψότητα και την επείγουσα συμπαραδήλωση φυσικά, σε μια αντιστροφή των βασικών δεδομένων. Ο Μπέκετ δεν κυνηγήθηκε επειδή έλειπε από την υπολογισμένη εξίσωση των εκτελεστών, αλλά βρέθηκε εκεί που δεν τον έσπειραν, δηλαδή σε εντελώς λάθος, εξαιρετικά απρόσμενο σημείο.

Beckett: Είναι καλή η κατασκοπική περιπέτεια του Netflix που γυρίστηκε στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον και Αλίσια Βικάντερ. © Netflix

Η θεαματική αντίθεση της ταινίας είναι πως ένας Αμερικανός, και μάλιστα αφρικανικής καταγωγής, δεν προκαλεί εντύπωση στη σύγχρονη Ελλάδα. Η επαρχία κινείται στον δικό της ρυθμό, ενώ η Αθήνα ανησυχεί πολιτικά και έχει κατέβει στους δρόμους.

Ο Φιλομαρίνο συλλαμβάνει την ειρωνεία, πως ένας τέτοιος «ξένος» δεν αποτελεί εχθρό, όπως de facto θα ήταν κάποιες δεκαετίες πριν, γιατί στην πρωτεύουσα οι Ευρωπαίοι με τα μνημόνια είναι πλέον οι αόρατοι κακοί, ενώ η επαρχία απλώς δεν ασχολείται, και τη χρησιμοποιεί προς όφελος μιας καταδίωξης με πολλούς σταθμούς και τις απαραίτητες ανατροπές που συνοδεύουν ένα ανθεκτικό, πεισματάρικο θύμα. Έναν τέτοιο τύπο, οι αριστεροί της πόλης τον βοηθούν, και μάλιστα σε μια σκηνή τον συνοδεύουν στην πρεσβεία του.

Είναι σαφές πως ο Ιταλός σκηνοθέτης και σεναριογράφος αγαπά, γι’ αυτό και επαναφέρει στο προσκήνιο, τις περιπέτειες συνωμοσίας της δεκαετίας του '70 και υιοθετεί τη γραμμή αμυντικής δράσης του παρεξηγημένου αθώου, στο στιλ του Φυγά.

Beckett: Είναι καλή η κατασκοπική περιπέτεια του Netflix που γυρίστηκε στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Backstage φωτογραφία από τα γυρίσματα στο μετρό της Αθήνας. © Netflix

Μερικές σκηνές αναπτύσσονται με ένταση και αίσθηση έκπληξης. Όπως και ο Γκουαντανίνο, ο Φιλομαρίνο, που βλέπει το genre όπως ένας απενοχοποιημένος Ευρωπαίος διανοούμενος θα διάβαζε τα αμερικανικά κλισέ, δεν φοβάται να στρίψει ξαφνικά από μια βολική ατμόσφαιρα, όπως η χαλαρή ερωτική διάθεση ανάμεσα στον Μπέκετ και την Έιπριλ, σε ένα θρίλερ με πολλά ερωτηματικά ή και να εγκαταλείψει το νεφελώδες ορεινό τοπίο της αρχής για να επιβιβάσει τον απορημένο ήρωα σε τρένα, πούλμαν και το αυτοκίνητο μιας Γερμανίδας ακτιβίστριας (Βίκι Κριπς, η σύζυγος του Ντάνιελ Ντέι Λιούις στην Αόρατη Κλωστή), που τον αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη καχυποψία από τους μάλλον βοηθητικούς συμπατριώτες μας.

Ο Φιλομαρίνο δεν στερείται ταλέντου και ευαισθησίας. Έχει ωστόσο μια φιλοδοξία στο πνεύμα του Γκουαντανίνο χωρίς το μέγεθός του – το οποίο ούτως ή άλλως αμφισβητείται από πολλούς. Παίρνει κάποια ρίσκα, αλλά τα φρενάρει με σεναριακά παραγεμίσματα και ακροβασίες που δεν του βγαίνουν. 

Οι υπερβολές δεν λείπουν. Πολλά αδιευκρίνιστα σημεία επανέρχονται με ασύνδετο τρόπο και η μετατόπιση του Μπέκετ στην Αθήνα γίνεται με κενά στην υπόθεση – τα διαβόητα άλματα της αληθοφάνειας, που συχνά ταλαιπωρούν το είδος και διαπιστώνονται εύκολα από τα μάτια θεατών που έχουν δει πάμπολλα παρόμοια δείγματα.

Beckett: Είναι καλή η κατασκοπική περιπέτεια του Netflix που γυρίστηκε στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Οι υπερβολές δεν λείπουν. Πολλά αδιευκρίνιστα σημεία επανέρχονται με ασύνδετο τρόπο και η μετατόπιση του Μπέκετ στην Αθήνα γίνεται με κενά στην υπόθεση. © Netflix

Ο Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον, ο ηθοποιός που άθελά του γίνεται έμβλημα του σινεμά της καραντίνας, μετά το τεράστιας κλίμακας Tenet και το «μεταξύ μας» γυρισμένο Malcolm and Marie, επίσης μέσω του Netflix, εφαρμόζει με επιτυχία τη σωματικότητα που έμαθε από την εφηβική θητεία του στο αμερικανικό football και κερδίζει τη συμπάθεια μάλλον εύκολα, καθώς όλοι οι διώκτες του γράφουν τη διαβολή στο μέτωπό τους. Δεν φταίει αυτός που ώρες-ώρες κατορθώνει πράγματα που ούτε κασκαντέρ δεν θα αποτολμούσε. 

Το ελληνικό τοπίο κερδίζει άνετα στα σημεία σε μια ταινία με κλιμακούμενα κενά, πολιτική αοριστολογία βασισμένη στην πρόσφατη επικαιρότητα και μια μπερδεμένη τελική πράξη στην Αθήνα. Μακάρι να έμενε περισσότερο στην περιφέρεια το Beckett, στις φυσικές κρυψώνες και τον έξοχα αξιοποιημένο παλμό μιας χώρας που δεν έχει καμία καλλιτεχνική ορατότητα. Ακόμη και σημεία της Αθήνας οικεία σε μας, σπάνια φωτογραφημένα, δένουν οργανικά στη μετάβαση από το αγροτικό τοπίο και ρέουν στην κούρσα του Γουόσινγκτον του νεότερου. 

Πραγματικός νικητής στην υπόθεση του Beckett; Μάλλον το Athens Film Office.

Beckett trailer

Σκηνοθεσία: Φερνινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο

Πρωταγωνιστούν: Τζον Ντέϊβιντ Γουόσινγκτον, Αλίσια Βικάντερ, Βίκι Κριπς

Πρεμιέρα στις 13 Αυγούστου στο Netflix

Οθόνες
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

yelena popovic

Συνέντευξη / Γελένα Πόποβιτς: Τι κοινό έχουν ο Άγιος Νεκτάριος και η Γκρέτα Γκάρμπο;

Η σκηνοθέτις και σεναριογράφος Γελένα Πόποβιτς συσχετίζει τον «Άνθρωπο του Θεού» με το μεγαλύτερο αίνιγμα στην ιστορία του σινεμά, την Γκρέτα Γκάρμπο, που αποτελεί το κεντρικό θέμα της επόμενης ταινίας της, με τίτλο «Loveless».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ