«Malcolm & Marie»: Το ερωτικό πινγκ-πονγκ του Τζ. Ντ. Γουόσινγκτον και της τρομερής Zεντάγια

«Malcolm & Marie»: Το ερωτικό πινγκ-πονγκ του Τζ. Ντ. Γουόσινγκτον και της τρομερής Zεντάγια Facebook Twitter
Ο Μάλκολμ επιδίδεται σε μια λογόρροια υπερέντασης και δικαίωσης, επιτέλους, για το όραμα που πραγματοποίησε, την ώρα που η Μαρί μοιάζει κουρασμένη και ελαφρώς αποστασιοποιημένη, ετοιμάζοντάς του μια μακαρονάδα με τυρί.
0



ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΡΙΝΗΣ καλιφορνέζικης καραντίνας ο Σαμ Λέβινσον δεν έχασε χρόνο. Αμέσως μετά τον πρώτο κύκλο του τηλεοπτικού «Euphoria» πρότεινε ό,τι πίστευε πως μπορεί να ταίριαζε και να ενδιέφερε τη σταρ της μεγάλης του επιτυχίας. Η Ζεντάγια τον άκουσε προσεκτικά και οι δυο τους κατέληξαν σε ένα δράμα δωματίου με σημείο εκκίνησης την αληθινή παράλειψη του Λέβινσον να ευχαριστήσει τη σύζυγό του στην πρεμιέρα της ταινίας του Assassination Nation.

Διάβασε τις δέκα πρώτες σελίδες του σεναρίου του στον Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον από το τηλέφωνο κι εκείνος δέχτηκε με ενθουσιασμό. Πήρε, λοιπόν, την Arri του, τη γέμισε με Kodak 35άρι φιλμ, μάζεψε καμιά δεκαριά από τους στενούς του συνεργάτες, κλείστηκαν όλοι τους σε ένα μεγάλο σπίτι στο Καρμέλ επί δύο ζεστές εβδομάδες του καλοκαιριού που μας πέρασε, χωρίς ενδυματολόγο και μακιγιέρ, και έμειναν «εσωτερικοί» τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα, για ευνόητους λόγους.

Το Malcolm & Marie, το χρονικό λίγων ωρών της έντονης αντιπαράθεσης ενός ζευγαριού, στοίχισε 2,5 εκατομμύρια δολάρια, πουλήθηκε υπερδεκαπλάσια στο Netflix και κάνει πρεμιέρα στην πλατφόρμα στις 5 Φεβρουαρίου, έχοντας στραμμένο το βλέμμα στα επερχόμενα βραβεία – αν και, παρά τις αρετές του, μένει μετεξεταστέο στο τεστ της αυτοαναφορικότητας και των meta συγχαρητηρίων που αξιώνει σε κάθε πλάνο του.

Η παραλλαγή του «Malcolm & Marie» ακουμπά στο χολιγουντιανό υπόστρωμα των κινηματογραφιστών που πασχίζουν να αρθρώσουν τη δική τους φωνή και την ουσία της ανθρωπιάς που συχνά επαίρονται πως τους κάνει να ξεχωρίζουν από τον σωρό της απρόσωπης βιομηχανίας που τους σκιάζει, τους γοητεύει, τους προκαλεί και, ως έναν βαθμό, τους διαφεντεύει ερήμην τους.


Πρόκειται για ένα mumblecore στα κόκκινα, που στριφογυρίζει τη σχέση ενός σκηνοθέτη με την ηθοποιό φίλη του αμέσως μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα της ταινίας του πρώτου. Μεθυσμένος από τα ποτά της δεξίωσης και τους επαίνους που εισέπραξε, ο Μάλκολμ επιδίδεται σε μια λογόρροια υπερέντασης και δικαίωσης, επιτέλους, για το όραμα που πραγματοποίησε, την ώρα που η Μαρί μοιάζει κουρασμένη και ελαφρώς αποστασιοποιημένη, ετοιμάζοντάς του μια μακαρονάδα με τυρί, λίγο πριν πέσουν για ύπνο.

Σε μια διακοπή του μεθεόρτιου θριάμβου του τη ρωτά τι έχει και μετά από λίγες στιγμές συγκαταβατικής άρνησης αυτή του υπενθυμίζει ότι το γεγονός πως δεν θυμήθηκε να την ευχαριστήσει, έχοντας αναφερθεί στους πάντες στον λόγο του, δεν προκύπτει απλώς από μια άτυχη στιγμή, αλλά σημαίνει κάτι πολύ βαθύτερο.

«Malcolm & Marie»: Το ερωτικό πινγκ-πονγκ του Τζ. Ντ. Γουόσινγκτον και της τρομερής Zεντάγια Facebook Twitter
Η ταινία είναι στέρεη και τεχνικά ολόσωστα δομημένη, μια ωραία πρόταση του Λέβινσον προς τους γκρινιάρηδες συναδέλφους του που αδράνησαν στο lockdown.

Από κει και πέρα, ξεκινά ο αλληλοσπαραγμός ανάμεσα σε πολύ παραπάνω από τέσσερις τοίχους, από την κουζίνα και την κρεβατοκάμαρα ως το σαλόνι και τον υπέροχο περιβάλλοντα χώρο – που υποτίθεται πως είναι το Μάλιμπου, σε μια βίλα που τους έχει παραχωρήσει το στούντιο, όσο διαρκεί η προώθηση της ταινίας του. Το ζήτημα είναι το παρελθόν της Μαρί, μιας πρώην τοξικομανούς που ο Μάλκολμ σχεδόν έσωσε, δείχνοντας εμπιστοσύνη στις δυνάμεις και τις δυνατότητές της (και επειδή τη γούσταρε πολύ, προφανώς), και το αγκάθι στον εμφανή προβληματισμό της το ότι δεν τη στήριξε όσο εκείνη θα ήθελε, αποδεικνύοντάς το έμπρακτα, καθώς δεν της έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην εν λόγω ταινία.

Όσο ο Μάλκολμ ωρύεται για την άδικη αντιμετώπιση των φαύλων κριτικών (η μανιακή αντίδρασή του στην πρώτη κριτική της «ασπρουλιάρας» συντάκτριας των «Los Angeles Times» είναι υστερικά νόστιμη), την ασχετοσύνη αδιάβαστων και άσχετων στον χώρο, αραδιάζοντας αναφορές από το παλιό Χόλιγουντ του Γουίλιαμ Γουάιλερ, της Άιντα Λουπίνο και του Μπίλι Γουάιλντερ και συγκρίνοντας τον εαυτό του μόνο με τον Σπάικ Λι και τον Μπάρι Τζένκινς, λόγω χρώματος, η γυναίκα της ζωής του ξεμυτίζει από το περιθώριο της μεγάλης του στιγμής και φανερώνει μια καλά κρυμμένη πίκρα που έχει να κάνει με τα λάθη της προηγούμενης διαδρομής της και τις παραχωρήσεις για χάρη του. 

Το περιστατικό γίνεται απωθημένο και η «καλύτερη μέρα της ζωής» του Μάλκολμ ξινίζει σοβαρά – το πόσο ανεπανόρθωτα το δείχνει το σαφώς πιο ήσυχο, οριζόντιο φινάλε.

Αυτό το σπιράλ μοχθηρίας και λατρείας, μοιρασμένο ισόποσα στους δύο ηθοποιούς, μοιάζει πολύ με γαλλικό υπαρξιακό δράμα: οι διάλογοι σε κλειστό χώρο, η συζήτηση περί έρωτος και τέχνης, το ξεπούλημα της ψυχής σε ένα περιβάλλον πολυτελείας, η αποδόμηση μιας σχέσης που απωθεί πολύ περισσότερα απ' όσα επιδεικνύει, δεν αποτελούν φυσικά μονοπώλιο των Γάλλων. Από το Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ μέχρι το Άφτερλωβ, οι διακυμάνσεις στην υφή του ζευγαριού που επιβιβάζεται στο τρενάκι του τρόμου είναι πολλές.

Ο Μάλκολμ του Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον συμπεριφέρεται σαν τους ανεξάρτητους κινηματογραφιστές που τα ξέρουν όλα, καλύπτουν ευγενικά τον αυταρχισμό τους και τον εξαπολύουν όταν τους δοθεί η ευκαιρία, δηλαδή όταν οι άλλοι αναγνωρίσουν το ταλέντο που οι ίδιοι γνωρίζουν εξαρχής. Η Μαρί της Ζεντάγια είναι το σέξι δεκανίκι που στέκει επάξια δίπλα του επειδή σκαμπάζει από σινεμά και δεν μοιάζει με χαζό τρόπαιο, μολονότι βρυχάται και, όταν μένει πίσω στην κούρσα, προσπερνάει.

Ο Λέβινσον αποσπά οικειότητα, οι ηθοποιοί του, εκτός από διαβασμένοι, συχνά αισθάνονται το κείμενο και μοιράζονται τις στιγμές, έστω κι αν το πινγκ-πονγκ που παίζουν, αναγκαστικά, τους φέρνει αντιμέτωπους. Ωστόσο, ο Γουόσινγκτον, σε έναν ρόλο και μια ταινία που απέχουν όσο γίνεται περισσότερο από το λιγομίλητο, ογκώδες μυστήριο του Tenet, μετράει περισσότερο τις κινήσεις του και υπολογίζει πόσο πόνο θα δώσει.

«Malcolm & Marie»: Το ερωτικό πινγκ-πονγκ του Τζ. Ντ. Γουόσινγκτον και της τρομερής Zεντάγια Facebook Twitter
Η Μαρί της Ζεντάγια είναι το σέξι δεκανίκι που στέκει επάξια δίπλα του επειδή σκαμπάζει από σινεμά και δεν μοιάζει με χαζό τρόπαιο, μολονότι βρυχάται και, όταν μένει πίσω στην κούρσα, προσπερνάει.

Η Ζεντάγια είναι η αποκάλυψη. Αλλάζει γρήγορα, συναισθάνεται, μαζεύει υλικό και αφορμές όταν υπομένει τους τόνους λέξεων με τις οποίες την κατακλύζει ο σύντροφός της. «Θα σε σπάσω σαν κλαράκι» την απειλεί στο ντελίριό του κι εκείνη, πειστικότερα από τους δυο τους, αντιστρέφει την άμυνα σε μια winning επίθεση, πολύπλοκη, διάφανη, απολαυστική.

Η πρώην μικρή του Disney Channel, με αστραφτερό φόρεμα ή μόνο με το φανελάκι που διαγράφει τις θηλές της (στο γαλλικό αντίστοιχο θα ήταν σίγουρα γυμνόστηθη στο μισό έργο), έχει χαρακτήρα και δύναμη. Είναι η ψυχή του κασαβετικά ξεγυμνωτικού δράματος και ενώ προς στιγμήν πείθεται πως είναι το «κλαράκι» του μποξ, χορεύει στον δικό της εσωτερικό ρυθμό ολόκληρη την ταινία, παίζοντας μια ευάλωτη γυναίκα που επίσης παίζει την ηθοποιό στη σχέση, όποτε το κρίνει σκόπιμο.


Η ταινία είναι στέρεη και τεχνικά ολόσωστα δομημένη, μια ωραία πρόταση του Λέβινσον προς τους γκρινιάρηδες συναδέλφους του που αδράνησαν στο lockdown (και, ευτυχώς, δεν πραγματεύεται την αδράνεια της καραντίνας), αλλά καλλιτεχνικά λιποθυμά μέσα της από τη διαφορά που νομίζει ότι κάνει. Δεν είναι πρωτότυπη και αν σε κάποιες γωνίες της ασκεί έμμεση κριτική στην κοινότητα και την κοινωνία που την έχει εμπνεύσει, φαντάζει περιστασιακή και «επί τούτου».

Μια κατά τόπους ενδιαφέρουσα, εξουθενωτικά συμπαθής πόζα υπερβολής και χυμένου αισθήματος είναι το Malcolm & Marie, ευτυχώς χωρίς θεατρικότητα ή εφετζίδικα κόλπα, από έναν σκηνοθέτη που θαυμάζει πολλούς, μάλλον αγαπά ενδόμυχα τον Ρομέρ, αλλά τείνει περισσότερο προς τον πρώιμο Μπενέξ. Η Ζεντάγια (συγγνώμη, Ζεντέιγια) είναι τελικά ο λόγος που υπάρχει η ταινία!

 

Το «Malcolm & Marie» προβάλλεται από τις 5 Φεβρουαρίου στο Netflix.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

TV & Media / Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

Ανατριχιαστικά καίριο το ντοκιμαντέρ του Netflix για την επί δεκαετίες σεξουαλική κακοποίηση των κοριτσιών της αμερικανικής εθνικής ομάδας ενόργανης και την αισχρή φάμπρικα συγκάλυψης που είχε στηθεί από την ομοσπονδία του αθλήματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Φραν Λίμποβιτς: Pretend It's a City

Δημήτρης Πολιτάκης / Φραν Λίμποβιτς: Pretend It's a City

Η χαρά του χιούμορ, της γκρίνιας και της ζωής στην εξαιρετική –και σπαρταριστή– σειρά που γύρισε ο Μάρτιν Σκορσέζε με κεντρική μορφή την πιο εμβληματική ίσως φιγούρα της νεοϋρκέζικης κουλτούρας εδώ και πέντε δεκαετίες, τη φοβερή Φραν Λίμποβιτς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ