Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Το virtual reality θέαμα είναι μια ψυχοδυναμική υπενθύμιση πως ο κυνισμός είναι υπερεκτιμημένη αρετή.
0

Είχα ήδη παραδώσει το κινητό και το πορτοφόλι μου στην είσοδο, όταν μπήκα σε ένα μικρό διάδρομο γεμάτο με στοιβαγμένα, φθαρμένα παπούτσια και ακολούθησα τις οδηγίες της μικρής πινακίδας μπροστά μου. Έβγαλα τα παπούτσια και τις κάλτσες μου, τα τοποθέτησα σε ένα ντουλαπάκι και περίμενα μέχρι να ανάψει το κόκκινο φως, για να ανοίξω μια βαριά πόρτα. Σε ένα σκοτεινό χώρο σκεπασμένο με τέντες, με περίμεναν δύο άνδρες, οι tour operators της μικρής ψηφιακής Οδύσσειας. Με παρακάλεσαν να φορέσω ένα ελαφρύ σακίδιο στην πλάτη μου, να τοποθετήσω τη μάσκα και τα ακουστικά της "παράστασης", μου εξήγησαν πως πρέπει να τα προσαρμόσω ελαφρά στη μύτη και τα αυτιά αν έβλεπα λίγο θολά στην αρχή, να μην πανικοβληθώ και κυρίως να μην αρχίσω να τρέχω. Σε περίπτωση που σκόνταφτα ή χτυπούσα στον πάνινο τοίχο, μου είπαν να μην ανησυχώ γιατί θα ήταν συνεχώς δίπλα μου και θα με επανέφεραν προς το κέντρο της αίθουσας. Τα φόρεσα και περίμενα στο σκοτάδι για λίγα δευτερόλεπτα. Ένιωσα ένα ελαφρύ αεράκι στο δωμάτιο, σα να άλλαξε το κλίμα. Η εμπειρία ξεκίνησε να με περικυκλώνει, σε τρεις διαστάσεις και 360 μοίρες, από γη και ουρανό, με ένα establishing shot της μεθοριακής ζώνης ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ, λίγο μετά από εκείνα τα ηλιοβασιλέματα που φυγαδεύουν ανθρώπινες ζωές από τη μια χώρα στην άλλη, χωρίς κανείς να γνωρίζει αν θα καταλήξουν σε ένα αγχωτικό happy end ή μια ακόμη ανώνυμη τραγωδία.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Η εμπειρία ξεκίνησε να με περικυκλώνει, σε τρεις διαστάσεις και 360 μοίρες, από γη και ουρανό, με ένα establishing shot της μεθοριακής ζώνης ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ, λίγο μετά από εκείνα τα ηλιοβασιλέματα που φυγαδεύουν ανθρώπινες ζωές από τη μια χώρα στην άλλη

Η σάρκα στην άμμο πρέπει να είναι βιωματική, διαπεραστική και απερίσπαστη, ένα χτύπημα στις αισθήσεις, που επιχειρεί να ανατρέψει την αδιαφορία μπροστά στην καθημερινή επανάληψη παρόμοιων γεγονότων.


Μια ομάδα από μετανάστες επιχειρούν να διασχίσουν τα σύνορα. Ξαφνικά, δύο περιπολικά κι ένα ελικόπτερο διακόπτουν με πάταγο τα σχέδια τους, με τις ντουντούκες να κρώζουν ακατάληπτα και τις μηχανές να ταρακουνάνε τον χώρο, κι εμένα μαζί. Η δράση είναι κυκλική και καθηλωτική. Περπατώ στο χώρο και βρίσκομαι τη μια μπροστά στους προβολείς του αυτοκινήτου, και την άλλη ενώπιος ενός αστυνομικού που με σημαδεύει με το όπλο του, τυφλώνοντας με με το φωτάκι που βρίσκεται ακριβώς πάνω από το στόχαστρο του. Προσπαθώ ασυναίσθητα να απομακρυνθώ από το βαλλιστικό πεδίο και να πλησιάσω τους μετανάστες, που, με ένα στιγμιαίο μοντάζ, βρίσκονται ακινητοποιημένοι στο έδαφος, σαστισμένοι, όπως κι εγώ, από τις δυνατές προσταγές και το θόρυβο. Κοιτούσα πάνω-κάτω, δεξιά κι αριστερά, με περιορισμένο το οπτικό μου πεδίο από το χώμα που σηκώθηκε μέσα στα λίγα δευτερόλεπτα που μεσολάβησαν από τη σιγαλιά της ερήμου στο σκηνικό του τρόμου. Είχα το νου μου να εκμεταλλευτώ όλο το χώρο αλλά δεν χρειάστηκε. Αποφάσισα να αλλάζω το δικό μου υποκειμενικό πλάνο από το να ψάχνω άσκοπα διαφορετικά σημεία παρακολούθησης. Ήμουν η κάμερα, Οι μετανάστες με διαπερνούσαν. Έναν τον πάτησα, ας πούμε. Έναν άλλον νόμιζα πως τον σκούντηξα. Τους frontiermen, τους άφησα να κάνουν τη δουλειά τους. Κοίταξα αθέλητα προς τα πόδια μου και φυσικά δεν τα έβλεπα, αν και ένιωθα την άμμο και τα χαλίκια στα πέλματά μου. Αισθάνθηκα αόρατος, όπως και τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών- ένας επίσημος προσκεκλημένος παρατηρητής σε ένα τυπικό δράμα, με χαρακτηριστικά γουέστερν και οπτικοακουστικά εφέ χολιγουντιανής υπερπαραγωγής. Ακόμη χειρότερα, λειτούργησα ως προσομοιωμένος Δυτικός, από εκείνους που έχουν δει παρόμοιες σκηνές σε ταινίες ή ειδήσεις στην τηλεόραση, ώσπου ξαφνικά ξύπνησα στον εφιάλτη, ανήμπορος αλλά πληρέστερα πληροφορημένος, μιας και τίποτε δε μπορούσε να σπάσει την αυτοσυγκέντρωσή μου. Μετά τη σύλληψη, ήρθε η αναμονή, η διαδικασία της εξακρίβωσης και η διακομιδή των λαθραίων προς τα κοντινά μεταγωγικά κέντρα. Στο τελευταίο πλάνο, είχε μόλις ανατείλει ο ήλιος, και μικρές μπλε σακούλες, τα απομεινάρια από τα σνακ της διαδρομής των κρατούμενων πλέον, αιωρούνταν πάνω από τους κάκτους και τα χαμηλά βράχια. Στην έξοδο, τα πρόσωπα μερικών από των συμμετεχόντων συστήνονταν συνοπτικά και αφηγούνταν με ένα μικρό κείμενο την δική τους εμπειρία και τους επόμενους, και καθόλου ρόδινους, σταθμούς του αμερικάνικου ονείρου τους.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
O Aλεχάντρο Ινιαρίτου με τον Εμάνιουελ Λουμπέτσκι στο Φεστιβάλ των Καννών. Φωτο: Getty Images


Η εμπειρία διάρκεσε 6μιση λεπτά και μου φάνηκε πολύ μεγαλύτερη, λόγω της αδιάλειπτης έντασης και της σαρωτικής τεχνολογίας, που τελειοποίησε ο Εμάνιουελ Λουμπέτσκι. Ο Ινιάριτου συνηθίζει να σπρώχνει τα θέματα του στα άκρα, να συνεργεί με την εικόνα και τους ήχους για να δημιουργεί ένα λυρικό θέατρο συναισθημάτων και υπέρβασης. Έχοντας το προνόμιο να είμαι ένας από τους λίγους καλεσμένους σε αυτήν την έκθεση, που μετά τις Κάννες θα περιοδεύσει και σε άλλες πόλεις του κόσμου, κατάλαβα πως ο συνδυασμός του θέματος με τον χειρισμό δεν θα μπορούσε να μεταφραστεί σε κλασσική ταινία αίθουσας, όχι μόνο γιατί θα ήταν ανάρμοστο να καταλήξει κάποια στιγμή σε τηλεοπτική μετάδοση, αλλά γιατί η μοναδικότητα της θέασης, με τον καθένα να μπαίνει μόνος του στον περιφραγμένο χώρο, ήταν απολύτως επιβεβλημένη: η σάρκα στην άμμο πρέπει να είναι βιωματική, διαπεραστική και απερίσπαστη, ένα χτύπημα στις αισθήσεις, που επιχειρεί να ανατρέψει την αδιαφορία μπροστά στην καθημερινή επανάληψη παρόμοιων γεγονότων, και μάλιστα σε μια περίοδο που ένας τοίχος, σαν κι αυτόν που ο Ινιάριτου και οι συνεργάτες του μετέφεραν από τα σύνορα στις Κάννες, βρίσκεται στην οικοδομική ατζέντα του Τραμπ. Το virtual reality θέαμα του στεγάστηκε σε ένα hangar του τοπικού αεροδρομίου των Καννών, στο Mandelieu, και προβλήθηκε στο περιθώριο του Φεστιβάλ, είναι μια ψυχοδυναμική υπενθύμιση πως ο κυνισμός είναι υπερεκτιμημένη αρετή και πως ένα μάγος κινηματογραφιστής μπορεί να πετύχει ακόμη και τηλεμεταφορά, χωρίς να καταφύγει σε παραμύθι για να δικαιολογήσει την άπιαστη υφή της.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Ο Ινιάριτου συνηθίζει να σπρώχνει τα θέματα του στα άκρα, να συνεργεί με την εικόνα και τους ήχους για να δημιουργεί ένα λυρικό θέατρο συναισθημάτων και υπέρβασης.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM