Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Το virtual reality θέαμα είναι μια ψυχοδυναμική υπενθύμιση πως ο κυνισμός είναι υπερεκτιμημένη αρετή.
0

Είχα ήδη παραδώσει το κινητό και το πορτοφόλι μου στην είσοδο, όταν μπήκα σε ένα μικρό διάδρομο γεμάτο με στοιβαγμένα, φθαρμένα παπούτσια και ακολούθησα τις οδηγίες της μικρής πινακίδας μπροστά μου. Έβγαλα τα παπούτσια και τις κάλτσες μου, τα τοποθέτησα σε ένα ντουλαπάκι και περίμενα μέχρι να ανάψει το κόκκινο φως, για να ανοίξω μια βαριά πόρτα. Σε ένα σκοτεινό χώρο σκεπασμένο με τέντες, με περίμεναν δύο άνδρες, οι tour operators της μικρής ψηφιακής Οδύσσειας. Με παρακάλεσαν να φορέσω ένα ελαφρύ σακίδιο στην πλάτη μου, να τοποθετήσω τη μάσκα και τα ακουστικά της "παράστασης", μου εξήγησαν πως πρέπει να τα προσαρμόσω ελαφρά στη μύτη και τα αυτιά αν έβλεπα λίγο θολά στην αρχή, να μην πανικοβληθώ και κυρίως να μην αρχίσω να τρέχω. Σε περίπτωση που σκόνταφτα ή χτυπούσα στον πάνινο τοίχο, μου είπαν να μην ανησυχώ γιατί θα ήταν συνεχώς δίπλα μου και θα με επανέφεραν προς το κέντρο της αίθουσας. Τα φόρεσα και περίμενα στο σκοτάδι για λίγα δευτερόλεπτα. Ένιωσα ένα ελαφρύ αεράκι στο δωμάτιο, σα να άλλαξε το κλίμα. Η εμπειρία ξεκίνησε να με περικυκλώνει, σε τρεις διαστάσεις και 360 μοίρες, από γη και ουρανό, με ένα establishing shot της μεθοριακής ζώνης ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ, λίγο μετά από εκείνα τα ηλιοβασιλέματα που φυγαδεύουν ανθρώπινες ζωές από τη μια χώρα στην άλλη, χωρίς κανείς να γνωρίζει αν θα καταλήξουν σε ένα αγχωτικό happy end ή μια ακόμη ανώνυμη τραγωδία.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Η εμπειρία ξεκίνησε να με περικυκλώνει, σε τρεις διαστάσεις και 360 μοίρες, από γη και ουρανό, με ένα establishing shot της μεθοριακής ζώνης ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ, λίγο μετά από εκείνα τα ηλιοβασιλέματα που φυγαδεύουν ανθρώπινες ζωές από τη μια χώρα στην άλλη

Η σάρκα στην άμμο πρέπει να είναι βιωματική, διαπεραστική και απερίσπαστη, ένα χτύπημα στις αισθήσεις, που επιχειρεί να ανατρέψει την αδιαφορία μπροστά στην καθημερινή επανάληψη παρόμοιων γεγονότων.


Μια ομάδα από μετανάστες επιχειρούν να διασχίσουν τα σύνορα. Ξαφνικά, δύο περιπολικά κι ένα ελικόπτερο διακόπτουν με πάταγο τα σχέδια τους, με τις ντουντούκες να κρώζουν ακατάληπτα και τις μηχανές να ταρακουνάνε τον χώρο, κι εμένα μαζί. Η δράση είναι κυκλική και καθηλωτική. Περπατώ στο χώρο και βρίσκομαι τη μια μπροστά στους προβολείς του αυτοκινήτου, και την άλλη ενώπιος ενός αστυνομικού που με σημαδεύει με το όπλο του, τυφλώνοντας με με το φωτάκι που βρίσκεται ακριβώς πάνω από το στόχαστρο του. Προσπαθώ ασυναίσθητα να απομακρυνθώ από το βαλλιστικό πεδίο και να πλησιάσω τους μετανάστες, που, με ένα στιγμιαίο μοντάζ, βρίσκονται ακινητοποιημένοι στο έδαφος, σαστισμένοι, όπως κι εγώ, από τις δυνατές προσταγές και το θόρυβο. Κοιτούσα πάνω-κάτω, δεξιά κι αριστερά, με περιορισμένο το οπτικό μου πεδίο από το χώμα που σηκώθηκε μέσα στα λίγα δευτερόλεπτα που μεσολάβησαν από τη σιγαλιά της ερήμου στο σκηνικό του τρόμου. Είχα το νου μου να εκμεταλλευτώ όλο το χώρο αλλά δεν χρειάστηκε. Αποφάσισα να αλλάζω το δικό μου υποκειμενικό πλάνο από το να ψάχνω άσκοπα διαφορετικά σημεία παρακολούθησης. Ήμουν η κάμερα, Οι μετανάστες με διαπερνούσαν. Έναν τον πάτησα, ας πούμε. Έναν άλλον νόμιζα πως τον σκούντηξα. Τους frontiermen, τους άφησα να κάνουν τη δουλειά τους. Κοίταξα αθέλητα προς τα πόδια μου και φυσικά δεν τα έβλεπα, αν και ένιωθα την άμμο και τα χαλίκια στα πέλματά μου. Αισθάνθηκα αόρατος, όπως και τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών- ένας επίσημος προσκεκλημένος παρατηρητής σε ένα τυπικό δράμα, με χαρακτηριστικά γουέστερν και οπτικοακουστικά εφέ χολιγουντιανής υπερπαραγωγής. Ακόμη χειρότερα, λειτούργησα ως προσομοιωμένος Δυτικός, από εκείνους που έχουν δει παρόμοιες σκηνές σε ταινίες ή ειδήσεις στην τηλεόραση, ώσπου ξαφνικά ξύπνησα στον εφιάλτη, ανήμπορος αλλά πληρέστερα πληροφορημένος, μιας και τίποτε δε μπορούσε να σπάσει την αυτοσυγκέντρωσή μου. Μετά τη σύλληψη, ήρθε η αναμονή, η διαδικασία της εξακρίβωσης και η διακομιδή των λαθραίων προς τα κοντινά μεταγωγικά κέντρα. Στο τελευταίο πλάνο, είχε μόλις ανατείλει ο ήλιος, και μικρές μπλε σακούλες, τα απομεινάρια από τα σνακ της διαδρομής των κρατούμενων πλέον, αιωρούνταν πάνω από τους κάκτους και τα χαμηλά βράχια. Στην έξοδο, τα πρόσωπα μερικών από των συμμετεχόντων συστήνονταν συνοπτικά και αφηγούνταν με ένα μικρό κείμενο την δική τους εμπειρία και τους επόμενους, και καθόλου ρόδινους, σταθμούς του αμερικάνικου ονείρου τους.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
O Aλεχάντρο Ινιαρίτου με τον Εμάνιουελ Λουμπέτσκι στο Φεστιβάλ των Καννών. Φωτο: Getty Images


Η εμπειρία διάρκεσε 6μιση λεπτά και μου φάνηκε πολύ μεγαλύτερη, λόγω της αδιάλειπτης έντασης και της σαρωτικής τεχνολογίας, που τελειοποίησε ο Εμάνιουελ Λουμπέτσκι. Ο Ινιάριτου συνηθίζει να σπρώχνει τα θέματα του στα άκρα, να συνεργεί με την εικόνα και τους ήχους για να δημιουργεί ένα λυρικό θέατρο συναισθημάτων και υπέρβασης. Έχοντας το προνόμιο να είμαι ένας από τους λίγους καλεσμένους σε αυτήν την έκθεση, που μετά τις Κάννες θα περιοδεύσει και σε άλλες πόλεις του κόσμου, κατάλαβα πως ο συνδυασμός του θέματος με τον χειρισμό δεν θα μπορούσε να μεταφραστεί σε κλασσική ταινία αίθουσας, όχι μόνο γιατί θα ήταν ανάρμοστο να καταλήξει κάποια στιγμή σε τηλεοπτική μετάδοση, αλλά γιατί η μοναδικότητα της θέασης, με τον καθένα να μπαίνει μόνος του στον περιφραγμένο χώρο, ήταν απολύτως επιβεβλημένη: η σάρκα στην άμμο πρέπει να είναι βιωματική, διαπεραστική και απερίσπαστη, ένα χτύπημα στις αισθήσεις, που επιχειρεί να ανατρέψει την αδιαφορία μπροστά στην καθημερινή επανάληψη παρόμοιων γεγονότων, και μάλιστα σε μια περίοδο που ένας τοίχος, σαν κι αυτόν που ο Ινιάριτου και οι συνεργάτες του μετέφεραν από τα σύνορα στις Κάννες, βρίσκεται στην οικοδομική ατζέντα του Τραμπ. Το virtual reality θέαμα του στεγάστηκε σε ένα hangar του τοπικού αεροδρομίου των Καννών, στο Mandelieu, και προβλήθηκε στο περιθώριο του Φεστιβάλ, είναι μια ψυχοδυναμική υπενθύμιση πως ο κυνισμός είναι υπερεκτιμημένη αρετή και πως ένα μάγος κινηματογραφιστής μπορεί να πετύχει ακόμη και τηλεμεταφορά, χωρίς να καταφύγει σε παραμύθι για να δικαιολογήσει την άπιαστη υφή της.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Ο Ινιάριτου συνηθίζει να σπρώχνει τα θέματα του στα άκρα, να συνεργεί με την εικόνα και τους ήχους για να δημιουργεί ένα λυρικό θέατρο συναισθημάτων και υπέρβασης.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM