Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Το virtual reality θέαμα είναι μια ψυχοδυναμική υπενθύμιση πως ο κυνισμός είναι υπερεκτιμημένη αρετή.
0

Είχα ήδη παραδώσει το κινητό και το πορτοφόλι μου στην είσοδο, όταν μπήκα σε ένα μικρό διάδρομο γεμάτο με στοιβαγμένα, φθαρμένα παπούτσια και ακολούθησα τις οδηγίες της μικρής πινακίδας μπροστά μου. Έβγαλα τα παπούτσια και τις κάλτσες μου, τα τοποθέτησα σε ένα ντουλαπάκι και περίμενα μέχρι να ανάψει το κόκκινο φως, για να ανοίξω μια βαριά πόρτα. Σε ένα σκοτεινό χώρο σκεπασμένο με τέντες, με περίμεναν δύο άνδρες, οι tour operators της μικρής ψηφιακής Οδύσσειας. Με παρακάλεσαν να φορέσω ένα ελαφρύ σακίδιο στην πλάτη μου, να τοποθετήσω τη μάσκα και τα ακουστικά της "παράστασης", μου εξήγησαν πως πρέπει να τα προσαρμόσω ελαφρά στη μύτη και τα αυτιά αν έβλεπα λίγο θολά στην αρχή, να μην πανικοβληθώ και κυρίως να μην αρχίσω να τρέχω. Σε περίπτωση που σκόνταφτα ή χτυπούσα στον πάνινο τοίχο, μου είπαν να μην ανησυχώ γιατί θα ήταν συνεχώς δίπλα μου και θα με επανέφεραν προς το κέντρο της αίθουσας. Τα φόρεσα και περίμενα στο σκοτάδι για λίγα δευτερόλεπτα. Ένιωσα ένα ελαφρύ αεράκι στο δωμάτιο, σα να άλλαξε το κλίμα. Η εμπειρία ξεκίνησε να με περικυκλώνει, σε τρεις διαστάσεις και 360 μοίρες, από γη και ουρανό, με ένα establishing shot της μεθοριακής ζώνης ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ, λίγο μετά από εκείνα τα ηλιοβασιλέματα που φυγαδεύουν ανθρώπινες ζωές από τη μια χώρα στην άλλη, χωρίς κανείς να γνωρίζει αν θα καταλήξουν σε ένα αγχωτικό happy end ή μια ακόμη ανώνυμη τραγωδία.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Η εμπειρία ξεκίνησε να με περικυκλώνει, σε τρεις διαστάσεις και 360 μοίρες, από γη και ουρανό, με ένα establishing shot της μεθοριακής ζώνης ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ, λίγο μετά από εκείνα τα ηλιοβασιλέματα που φυγαδεύουν ανθρώπινες ζωές από τη μια χώρα στην άλλη

Η σάρκα στην άμμο πρέπει να είναι βιωματική, διαπεραστική και απερίσπαστη, ένα χτύπημα στις αισθήσεις, που επιχειρεί να ανατρέψει την αδιαφορία μπροστά στην καθημερινή επανάληψη παρόμοιων γεγονότων.


Μια ομάδα από μετανάστες επιχειρούν να διασχίσουν τα σύνορα. Ξαφνικά, δύο περιπολικά κι ένα ελικόπτερο διακόπτουν με πάταγο τα σχέδια τους, με τις ντουντούκες να κρώζουν ακατάληπτα και τις μηχανές να ταρακουνάνε τον χώρο, κι εμένα μαζί. Η δράση είναι κυκλική και καθηλωτική. Περπατώ στο χώρο και βρίσκομαι τη μια μπροστά στους προβολείς του αυτοκινήτου, και την άλλη ενώπιος ενός αστυνομικού που με σημαδεύει με το όπλο του, τυφλώνοντας με με το φωτάκι που βρίσκεται ακριβώς πάνω από το στόχαστρο του. Προσπαθώ ασυναίσθητα να απομακρυνθώ από το βαλλιστικό πεδίο και να πλησιάσω τους μετανάστες, που, με ένα στιγμιαίο μοντάζ, βρίσκονται ακινητοποιημένοι στο έδαφος, σαστισμένοι, όπως κι εγώ, από τις δυνατές προσταγές και το θόρυβο. Κοιτούσα πάνω-κάτω, δεξιά κι αριστερά, με περιορισμένο το οπτικό μου πεδίο από το χώμα που σηκώθηκε μέσα στα λίγα δευτερόλεπτα που μεσολάβησαν από τη σιγαλιά της ερήμου στο σκηνικό του τρόμου. Είχα το νου μου να εκμεταλλευτώ όλο το χώρο αλλά δεν χρειάστηκε. Αποφάσισα να αλλάζω το δικό μου υποκειμενικό πλάνο από το να ψάχνω άσκοπα διαφορετικά σημεία παρακολούθησης. Ήμουν η κάμερα, Οι μετανάστες με διαπερνούσαν. Έναν τον πάτησα, ας πούμε. Έναν άλλον νόμιζα πως τον σκούντηξα. Τους frontiermen, τους άφησα να κάνουν τη δουλειά τους. Κοίταξα αθέλητα προς τα πόδια μου και φυσικά δεν τα έβλεπα, αν και ένιωθα την άμμο και τα χαλίκια στα πέλματά μου. Αισθάνθηκα αόρατος, όπως και τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών- ένας επίσημος προσκεκλημένος παρατηρητής σε ένα τυπικό δράμα, με χαρακτηριστικά γουέστερν και οπτικοακουστικά εφέ χολιγουντιανής υπερπαραγωγής. Ακόμη χειρότερα, λειτούργησα ως προσομοιωμένος Δυτικός, από εκείνους που έχουν δει παρόμοιες σκηνές σε ταινίες ή ειδήσεις στην τηλεόραση, ώσπου ξαφνικά ξύπνησα στον εφιάλτη, ανήμπορος αλλά πληρέστερα πληροφορημένος, μιας και τίποτε δε μπορούσε να σπάσει την αυτοσυγκέντρωσή μου. Μετά τη σύλληψη, ήρθε η αναμονή, η διαδικασία της εξακρίβωσης και η διακομιδή των λαθραίων προς τα κοντινά μεταγωγικά κέντρα. Στο τελευταίο πλάνο, είχε μόλις ανατείλει ο ήλιος, και μικρές μπλε σακούλες, τα απομεινάρια από τα σνακ της διαδρομής των κρατούμενων πλέον, αιωρούνταν πάνω από τους κάκτους και τα χαμηλά βράχια. Στην έξοδο, τα πρόσωπα μερικών από των συμμετεχόντων συστήνονταν συνοπτικά και αφηγούνταν με ένα μικρό κείμενο την δική τους εμπειρία και τους επόμενους, και καθόλου ρόδινους, σταθμούς του αμερικάνικου ονείρου τους.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
O Aλεχάντρο Ινιαρίτου με τον Εμάνιουελ Λουμπέτσκι στο Φεστιβάλ των Καννών. Φωτο: Getty Images


Η εμπειρία διάρκεσε 6μιση λεπτά και μου φάνηκε πολύ μεγαλύτερη, λόγω της αδιάλειπτης έντασης και της σαρωτικής τεχνολογίας, που τελειοποίησε ο Εμάνιουελ Λουμπέτσκι. Ο Ινιάριτου συνηθίζει να σπρώχνει τα θέματα του στα άκρα, να συνεργεί με την εικόνα και τους ήχους για να δημιουργεί ένα λυρικό θέατρο συναισθημάτων και υπέρβασης. Έχοντας το προνόμιο να είμαι ένας από τους λίγους καλεσμένους σε αυτήν την έκθεση, που μετά τις Κάννες θα περιοδεύσει και σε άλλες πόλεις του κόσμου, κατάλαβα πως ο συνδυασμός του θέματος με τον χειρισμό δεν θα μπορούσε να μεταφραστεί σε κλασσική ταινία αίθουσας, όχι μόνο γιατί θα ήταν ανάρμοστο να καταλήξει κάποια στιγμή σε τηλεοπτική μετάδοση, αλλά γιατί η μοναδικότητα της θέασης, με τον καθένα να μπαίνει μόνος του στον περιφραγμένο χώρο, ήταν απολύτως επιβεβλημένη: η σάρκα στην άμμο πρέπει να είναι βιωματική, διαπεραστική και απερίσπαστη, ένα χτύπημα στις αισθήσεις, που επιχειρεί να ανατρέψει την αδιαφορία μπροστά στην καθημερινή επανάληψη παρόμοιων γεγονότων, και μάλιστα σε μια περίοδο που ένας τοίχος, σαν κι αυτόν που ο Ινιάριτου και οι συνεργάτες του μετέφεραν από τα σύνορα στις Κάννες, βρίσκεται στην οικοδομική ατζέντα του Τραμπ. Το virtual reality θέαμα του στεγάστηκε σε ένα hangar του τοπικού αεροδρομίου των Καννών, στο Mandelieu, και προβλήθηκε στο περιθώριο του Φεστιβάλ, είναι μια ψυχοδυναμική υπενθύμιση πως ο κυνισμός είναι υπερεκτιμημένη αρετή και πως ένα μάγος κινηματογραφιστής μπορεί να πετύχει ακόμη και τηλεμεταφορά, χωρίς να καταφύγει σε παραμύθι για να δικαιολογήσει την άπιαστη υφή της.

Αποστολή στις Κάννες: Carne y Arena, η 3D εμπειρία της μετανάστευσης από τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου Facebook Twitter
Ο Ινιάριτου συνηθίζει να σπρώχνει τα θέματα του στα άκρα, να συνεργεί με την εικόνα και τους ήχους για να δημιουργεί ένα λυρικό θέατρο συναισθημάτων και υπέρβασης.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ