Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού»

Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού» Facebook Twitter
Φωτο: Antony Jones/Getty Images
1

Πριν την τετ α τετ συνέντευξή μας, ο Γιώργος Λάνθιμος είχε απαντήσει, αν και δεν του αρέσει να δίνει σαφείς εξηγήσεις, στα βασικά ερωτήματα του οικογενειακού θρίλερ που έφερε στις Κάννες, τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού», στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου.

Δίνοντας βαρύτητα στην υπόγεια πλευρά της ταινίας, οδήγησε τη Νικόλ Κίντμαν σε μια όσο γίνεται λιγότερο σοβαροφανή προσέγγιση του θέματος, επαναλαμβάνοντας κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων: «Και μην ξεχνάς Νικόλ, κάνουμε κωμωδία!».

Θίγοντας τις δύο βασικές παραμέτρους του φιλμ, για την Kubrick όψη του είπε: «δεν ξέρω αν εννοείτε το ύφος και την αισθητική αλλά το σενάριο υπαγορεύει τη σκηνοθεσία μου» και για την αρχαιοελληνική παραπομπή στο μεταφυσικό, ο Έλληνας δημιουργός συμπλήρωσε: «με τον συνσεναριογράφο μου, Ευθύμη Φιλίππου, θελήσαμε να ανοίξουμε διάλογο με το αρχαίο κείμενο της "Ιφιγένειας" του Ευριπίδη. Οι έννοιες της ηθικής, της εκδίκησης και της επιλογής προϋπήρχαν στη μυθολογία, την τραγωδία και τη θρησκεία. Τα αρχέγονα ερωτήματα απασχολούσαν τον άνθρωπο από την αρχή της ύπαρξης του».


Δύο ώρες αργότερα συνάντησα τον Γιώργο, δύο χρόνια μετά τον «Αστακό» και την αθηναϊκή πρεμιέρα, στην ταράτσα του Palais des Festivals. Ήταν εξαιρετικά ευδιάθετος και μάλλον ανακουφισμένος που θα τελείωνε τον πρώτο γύρο των αναμετρήσεων του με τους δημοσιογράφους, μια διαδικασία που διασχίζει με ευγένεια, αλλά ποτέ με πραγματική άνεση.

Οι ιστορίες που φτιάχνουμε έχουν να κάνουν με το πώς, ως άνθρωποι, αντιμετωπίζουμε καθημερινά καταστάσεις που προκύπτουν, και προφανώς μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε καταστάσεις στα άκρα, για να αποκαλύψουμε περισσότερα για την ανθρώπινη φύση, μέσα από όσα υπάρχουν αλλά δεν φαίνονται ή δεν συζητιούνται γιατί είναι ταμπού.

Από το ξεκίνημα της ενασχόλησης μου με τη δουλειά του δημοσιογράφου-κριτικού, η αρνητική μου γνώμη για μια ταινία με οδηγούσε σε έναν εύσχημο τρόπο απόδρασης από την αγενή ειλικρίνεια του κριτικού, όταν επρόκειτο να κάνω συνέντευξη με τις συντελεστές της ταινίας που δεν μου άρεσε.

Άλλωστε, σε ένα ρεπορτάζ μπορείς να ρωτήσεις και να μάθεις πολλά και τελείως αποκομμένα από την ξερή γνώμη ή την δοκιμιακή ανάλυση. Το λέω γιατί είναι σπάνιο να έχω συνεντεύξεις για μια ταινία που με έχει συναρπάσει πραγματικά. Η πολυθεματική δύναμη και η υφολογική ακρίβεια ενός τόσο καταρτισμένου δημιουργού, με κάνει πάντα να τον συγχαρώ αυθεντικά, γιατί τολμάει να εξελίσσεται, να ρωτάει, να πηγαίνει παραπέρα - στην περίπτωση αυτή, να ενσωματώσει το μεταφυσικό στοιχείο με έναν εντελώς δικό του τρόπο.

Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού» Facebook Twitter
Με τον συνσεναριογράφο μου, Ευθύμη Φιλίππου, θελήσαμε να ανοίξουμε διάλογο με το αρχαίο κείμενο της «Ιφιγένειας» του Ευριπίδη. Οι έννοιες της ηθικής, της εκδίκησης και της επιλογής προϋπήρχαν στη μυθολογία, την τραγωδία και τη θρησκεία. Φωτο: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO


— Από πού να αρχίσουμε τώρα;

Ωχ, πρέπει να μιλήσουμε ελληνικά, σωστά. Έχω ξεσυνηθίσει μετά από τόσες συνεντεύξεις στα αγγλικά.

 
— Επιστροφή στη μητρική γλώσσα. Επιβάλλεται και από το αρχαιοελληνικό στοιχείο της ταινίας. Τι ήθελες να πετύχεις με το φιλμ; Τι επιδίωξες;

Αυτό που κάνουμε πάντα είναι να θέτουμε ερωτήσεις για θέματα που μας απασχολούν. Οι ιστορίες που φτιάχνουμε έχουν να κάνουν με το πώς, ως άνθρωποι, αντιμετωπίζουμε καθημερινά καταστάσεις που προκύπτουν, και προφανώς μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε καταστάσεις στα άκρα, για να αποκαλύψουμε περισσότερα για την ανθρώπινη φύση, μέσα από όσα υπάρχουν αλλά δεν φαίνονται ή δεν συζητιούνται γιατί είναι ταμπού. Από εκεί ξεκινάμε, και να γράφουμε την ταινία, και να σκηνοθετώ, και να προχωράω σε όλες τις δημιουργικές διαδικασίες.

 
— Και πάνω λοιπόν που νόμιζα πως έγινε αισθηματίας, σχεδόν ρομαντικός με τον «Αστακό» (γελάει), ενσωματώνεις το μεταφυσικό στοιχείο, με όποιον τρόπο θέλει να το ερμηνεύσει κανείς. Εγώ το βλέπω σαν μια Κατάρα, που εκφράζεται με Κιουμπρίκειες σημάνσεις και φτάνει σε μια Λανθιμική συντέλεια.

Όπα, όλο αυτό είναι μια καλή περιγραφή της ταινίας.

 
— Είναι μια από τις πιθανές αναγνώσεις. Δεν ήξερα πως σε απασχολούσε το ανεξήγητο μέσα από τους ελληνικούς μύθους και επίσης, είναι φανερή μια επιστροφή στον «Κυνόδοντα», στην έννοια της οικογένειας...

Δεν υπήρχε καμία πρόθεση να πάω πίσω στον «Κυνόδοντα». Απλά, η ιστορία που φτιάξαμε και αυτά που επιδιώξαμε να διερευνήσουμε, είναι λογικό να γίνουν μέσα από το πρίσμα της οικογένειας, γιατί οι οικογενειακοί δεσμοί παραμένουν οι ισχυρότεροι που γνωρίζουμε στον κόσμο, στη ζωή μας. Οπότε, αν θες να σπρώξεις στα άκρα τα ερωτήματα που σχετίζονται με τη δικαιοσύνη, την αγάπη, το σωστό, το λάθος, ο καλύτερος τρόπος είναι να ανατρέξεις σε τέτοιους ισχυρούς δεσμούς.

— Έχεις απέναντί σου τη Νικόλ Κίντμαν και της ζητάς να μην κάνει τίποτε. Πώς το καταφέρνει αυτό; Πώς «αδειάζει»;

Ναι, είναι πολύ δύσκολο και δεν σημαίνει και τίποτε, γιατί ποτέ κανείς δεν μπορεί να μην κάνει τίποτε. Αυτό που δεν μου αρέσει είναι να βλέπω τη συνηθισμένη τεχνική ενός ηθοποιού, που κάνει μια πολύ συνειδητή προσπάθεια να μεταδώσει κάτι συγκεκριμένο. Αυτό μου φαίνεται επιφανειακό και ψεύτικο. Άρα προσπαθούμε να κάνουμε ασυνείδητα τα πράγματα, δηλαδή να βρίσκονται εκεί, στη στιγμή, απέναντι στον άλλον άνθρωπο, με τα συγκεκριμένα λόγια του σεναρίου. Προσπαθώ να πετύχω την πραγματική παρουσία τους, γιατί αλλιώς το συγκεκριμένο στο μυαλό τους γίνεται πολύ πιο μικρό και προφανές.


— Στον «Κυνόδοντα» είχες έναν λόγο στο τσεπάκι σου στην απονομή των Όσκαρ. Δυστυχώς, δεν χρειάστηκε να τον εκφωνήσεις. Στον «Αστακό», στην φετινή υποψηφιότητα του, είχες μαζί σου ανάλογο χαρτάκι;

Όχι, έχω πλέον μάθει να μην πάω προετοιμασμένος. Άλλωστε, το μόνο που πρέπει να πω είναι ένα ευχαριστώ στους ανθρώπους που με βοήθησαν στην ταινία, άρα δεν είναι δύσκολο να θυμηθώ τα λόγια μου.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Αν δεις τον Λανθιμο με το ματι του διανοουμενου ηδη ξερεις τι θελει να πει, να εκφρασει. Αν ομως τον δεις με το ματι αυτου που το ψαχνει μενεις μετεωρος κι αβοηθητος. Κι αν τον δεις με το ματι που που βλεπει φτηνα σηριαλ τοτε θα καταραστεις την ωρα και τη στιγμη που αρχισες να βλεπεις το εργο. Η μεταφορικη/συμβολικη γλωσσα ειναι καλη, αλλα ειναι σαν το αλατι: θελει με μετρο. Το οτι εχει ταλεντο δεν μπορει να το αρνηθει κανεις, αν εξαιρεσουμε την ομαδα των φτηνων σηριαλ, κατι εκατομυρια δηλαδη. Προσωπικα χαιρομαι που υπαρχει, και δρα, ο Λανθιμος.