Το ανιαρό νέο «Hunger Games» έχει εξαντλήσει τις θεματικές του

The Hunger Games: Η μπαλάντα των αηδονιών και των φιδιών Facebook Twitter
Ο Βρετανός Τομ Μπλάιδ και η Ρέιτσελ Ζέγκλερ από το West Side Story και την επερχόμενη Χιονάτη δεν συνιστούν επ’ ουδενί λάθος κάστινγκ, δεν προκαλούν όμως αναταραχή και συγκίνηση.
0

Εξήντα τέσσερα χρόνια πριν από τις θρυλικές περιπέτειες της ατρόμητης Κάτνις, ο τελευταίος γόνος της ξεπεσμένης οικογένειας των Σνόου, ο νεαρός Κοριολανός με τους ξανθούς βοστρύχους και το μελαγχολικό βλέμμα, πληροφορείται πως ο γενναίος πατέρας του, ο Κράσος, έχει πεθάνει και οι ελπίδες του να κερδίσει το εισιτήριο για μια καλύτερη ζωή στη μεταπολεμική Κάπιτολ σβήνουν άδοξα, όταν, παρά τους εξαιρετικούς βαθμούς του, πρέπει να βγάλει τα προς το ζην σε Αγώνες Πείνας με ανανεωμένο, σαφώς πιο αιμοβόρο περιεχόμενο.

Έτσι δέχεται να γίνει ο μέντορας της ατίθασης Λούσι Γκρέι, «φάρος» μιας περιπλανώμενης στη φτωχή Περιοχή 12, συμμετέχοντας σε ένα παιχνίδι εξόντωσης αρχικά από απόσταση ασφαλείας και στη συνέχεια με μια ενεργή, ριψοκίνδυνη εμπλοκή στο κυνηγητό που αναμεταδίδεται ζωντανά προς τέρψιν ενός διψασμένου για βία και ίντριγκα κοινού, αφού ερωτεύεται τη νόστιμη τραγουδίστρια που καταφέρνει να μαγεύει τα δηλητηριώδη φίδια με τη μελένια φωνή της.

Το βασικό σκηνικό της μεταφοράς των μυθιστορημάτων της Σουζάν Κόλινς δεν έχει αλλάξει στο prequel επανεκκίνησης και η τοποθέτηση του Φράνσις Λόρενς στην καρέκλα του σκηνοθέτη φανερώνει το προφανές: όπως και στις συνέχειες του Χάρι Πότερ από ένα σημείο κι έπειτα ανέλαβε μόνιμα την κομψή διεκπεραίωση ο Ντέιβιντ Γιέιτς, έτσι και στους Αγώνες Πείνας αναζητούνται η πείρα και η εγγύηση ενός τεχνίτη που δεν πειράζει απολύτως τίποτα από την οπτικοακουστική και την αφηγηματική συνταγή.

Σε ένα ρημαγμένο, σκοτεινό κτίριο με παγίδες και ενέδρες, οι επιθέσεις από τους επαναστάτες, οι συμπλοκές ανάμεσα στα ανθρώπινα θηράματα και οι παρεμβάσεις των μεντόρων που παρακολουθούν ώσπου νιώσουν τη συμπόνια να υπερβαίνει την προνομιούχο θέση τους απλώς συμβαίνουν χωρίς χορογραφικό οίστρο ή σκηνοθετικό εύρημα. Λείπουν αισθητά οι ανοιχτοί ορίζοντες και η ανάσα του φυσικού χώρου που ανέδιδε κίνδυνο, όταν τα περιθώρια στένευαν.

Ωστόσο υπάρχουν μερικές βασικές διαφορές: στα μαγικά παραμύθια της Ρόουλινγκ οι χαρακτήρες ενηλικιώνονταν σε ένα περιβάλλον αμετάβλητο και οικείο και η ίντριγκα γινόταν συνώνυμη των χαρακτήρων, με τη δράση να προχωρά με αυτόματο πιλότο.

Επιπρόσθετα, ήταν εκείνη που έκανε τη διαφορά, με τη δυναμική παρουσία της και τον επιβλητικό έλεγχο της ενσυναίσθησης που διαθέτει γύρω από τις αμφιβολίες και τα διλήμματα που ανέκυπταν συνεχώς.

Ο Βρετανός Τομ Μπλάιδ και η Ρέιτσελ Ζέγκλερ από το West Side Story και την επερχόμενη Χιονάτη δεν συνιστούν επ’ ουδενί λάθος κάστινγκ (είναι φωτογενείς, γενικά σωστοί στο φιζίκ και ειδικά εύστοχοι στις επιμέρους αρετές τους, αυτός στον συνδυασμό φινέτσας με την απαραίτητη σωματικότητα, εκείνη στις φωνητικές απαιτήσεις των πολύ περισσότερων τραγουδιών σε σχέση με την πρώτη τριλογία), δεν προκαλούν όμως αναταραχή και συγκίνηση· αδυνατούν να πετύχουν αυτό που στο Χόλιγουντ ονομάζουν star making turn, ίσως γιατί μοιάζουν πολύ προκαθορισμένοι και προβλέψιμοι ως επιλογές, με τελματωμένους στα κλισέ διαλόγους που δεν τους βοηθάνε να λάμψουν. Κι αν υποθέσουμε πως το ειδικό βάρος του προικισμένου πρωταγωνιστή είναι καθαρά υποκειμενικό και μη μετρήσιμο, εντελώς απτή είναι η επίπεδη σκηνογραφία της βασικής αρένας, εκεί όπου εκτυλίσσεται κυρίως η δράση.

Σε ένα ρημαγμένο, σκοτεινό κτίριο με παγίδες και ενέδρες, οι επιθέσεις από τους επαναστάτες, οι συμπλοκές ανάμεσα στα ανθρώπινα θηράματα και οι παρεμβάσεις των μεντόρων που παρακολουθούν ώσπου νιώσουν τη συμπόνια να υπερβαίνει την προνομιούχο θέση τους απλώς συμβαίνουν χωρίς χορογραφικό οίστρο ή σκηνοθετικό εύρημα. Λείπουν αισθητά οι ανοιχτοί ορίζοντες και η ανάσα του φυσικού χώρου που ανέδιδε κίνδυνο, όταν τα περιθώρια στένευαν.

Η Βαϊόλα Ντέιβις σε ρόλο ρυθμιστή, ο Πίτερ Ντίκλατζ με τη σαιξπηρική αίσθηση του ζόφου προ των πυλών και ο Τζέισον Σουάρτσμαν σε ρόλο φαντεζί, αναίσθητου κονφερανσιέ απλώς πασπαλίζουν μια ταινία-επωδό, ένα όχημα επανάληψης γνώριμων καταστάσεων σε ήσσονα κλίμακα και αχνή αντήχηση.

The Hunger Games: Η μπαλάντα των αηδονιών και των φιδιών Facebook Twitter
Η Βαϊόλα Ντέιβις και ο Τομ Μπλάιδ σε σκηνή της ταινίας.

Το κόνσεπτ ενός δραματικού «Survivor», όπου η αριστεία απορρίπτεται, η αληθινή απόδοση θεωρείται αμελητέα, αν δεν εξυπηρετεί μεγάλα συμφέροντα, και η μονάδα, με τις ευαισθησίες και τις ιδιαιτερότητές της, εκμηδενίζεται για χάρη μιας μιλιταριστικής Ολυμπιάδας με μοναδικό στόχο την τηλεθέαση εξακολουθεί να αποτελεί μια ενδιαφέρουσα αλληγορία για την αξιακή κατάπτωση της σύγχρονης εποχής, αλλά το πρώτο saga, που, για να μην το ξεχνάμε, πάτησε πάνω στο πρωτοποριακό Battle Royale, έχει εξαντλήσει το θέμα και αυτό εδώ το love story δεν διαθέτει την πυγμή ή την απαραίτητη αιχμή για να αφυπνίσει την ιστορία από τη σύλληψή της. Εκτός αν η (σχεδόν βέβαιη) συνέχεια της ανιαρής Μπαλάντας των αηδονιών και των φιδιών, με τον στερημένο και μπερδεμένο Κόριο ως βασικό διεκδικητή της προεδρίας της Πανέμ φανερώσει κρυφά χαρτιά και μοιράσει αλλιώς την τράπουλα της εμπιστοσύνης και της προδοσίας.

Η ταινία «The Hunger Games: Η μπαλάντα των αηδονιών και των φιδιών» κυκλοφορεί την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Η λίστα / Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Ζητήσαμε από τέσσερις επαγγελματίες του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης αλλά και από έναν ακαδημαϊκό να ψηφίσουν τις καλύτερες ταινίες της εποχής της ελληνικής αθωότητας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ