Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει τη συγκέντρωσή μας;

Facebook Twitter
0


ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΓΙΑ την μεγάλη διάρκεια των ταινιών (ή κάποιων επιφανών ταινιών) δεν είναι κάτι καινούριο, αλλά τα τελευταία χρόνια μοιάζουν να έχουν πολλαπλασιαστεί οι αντιδράσεις. Τον περασμένο μήνα μόλις, ένα άρθρο του Economist είχε τίτλο "Why Films Have Become So Ridiculously Long" [«Γιατί οι ταινίες έχουν γίνει τόσο γελοιωδώς μεγάλες σε διάρκεια»]. Κι όμως, αυτό δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Από το 1960 και μετά, η τάση είναι ουσιαστικά σταθερή. Ένας μπλόγκερ της επιστήμης των δεδομένων «έτρεξε» τους αριθμούς πριν από μερικά χρόνια και κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα: «Τα τελευταία 60 χρόνια, οι ταινίες έχουν κατά μέσο όρο το ίδιο μήκος».

Αλλά κι αν ακόμα οι ταινίες δεν κρατάνε πιο πολλή ώρα στην πραγματικότητα, μοιάζουν όντως σα να είναι μεγαλύτερες, όπως υποστήριξε το CNN πέρυσι, έτσι δεν είναι; Μια επαληθεύσιμη τάση είναι ότι, τα τελευταία 20 χρόνια και ιδίως τα τελευταία 10, στο box office – το αμερικανικό αλλά και το παγκόσμιο – κυριαρχούν όλο και περισσότερο οι ταινίες μεγαλύτερης διάρκειας. Το 1993 η μέση διάρκεια των 10 κορυφαίων ταινιών στις ΗΠΑ ήταν μόλις λίγο πάνω από δύο ώρες. Αυτή τη στιγμή, το 2023, είναι 2 ώρες και 23 λεπτά.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Η εκδοχή της Μικρής Γοργόνας του 1989 είχε διάρκεια 83 λεπτά- το ριμέικ του 2023 διαρκεί 135 λεπτά. Οι ταινίες που βλέπουμε περισσότερο είναι μεγαλύτερες, και μάλιστα κατά πολύ, από ό,τι ήταν πριν από μερικά χρόνια. Το συμπέρασμα που προκύπτει όμως είναι το εξής: Ο λόγος για τον οποίο οι πιο δημοφιλείς ταινίες γίνονται μεγαλύτερες σε διάρκεια είναι επειδή αυτές τις ταινίες πληρώνουν για να δουν οι περισσότεροι άνθρωποι στο σινεμά.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού (2023)

Οι φυσικοί περιορισμοί που έκαναν την προβολή και διανομή ταινιών μεγαλύτερης διάρκειας πιο ακριβή δεν ισχύουν πλέον: λιγότερες ώρες προβολής σε μια δεδομένη ημέρα σημαίνουν λιγότερα εισιτήρια, αλλά αυτό είναι λιγότερο σημαντικό όταν η ταινία παίζεται σε πολλές οθόνες και δεν χρειάζεται πλέον να συνυπολογίσει κανείς το κόστος κατασκευής και αποστολής μεγαλύτερων και βαρύτερων φιλμ. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Αλλά η ίδια δημοσκόπηση κατέληγε επίσης στο συμπέρασμα ότι σχεδόν οι μισοί από τους θεατές δεν συνηθίζουν να τσεκάρουν τη διάρκεια της ταινίας. Πρέπει να κατεβεί κανείς εννέα θέσεις κάτω από τη λίστα των 10 ταινιών με τα υψηλότερα έσοδα όλων των εποχών για να βρει μια ταινία που να είναι κάτω από δύο ώρες, ενώ οι τέσσερις πρώτες είναι όλες πάνω από 2 ώρες και 40 λεπτά. Αν κάποιοι θεατές απομακρύνονται εξαιτίας της διάρκειας αυτών των ταινιών, πολλοί περισσότεροι είτε αδιαφορούν είτε προσελκύονται από αυτήν.

Πρόσφατα, ο συναγερμός σήμανε για τη νέα ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού», διάρκειας 3 ωρών και 26 λεπτών. Δεν είχε σημασία τι έκανε ο Σκορσέζε με όλα αυτά τα λεπτά ή το γεγονός ότι έχει συνεργαστεί επί δεκαετίες με τη θρυλική μοντέρ Thelma Schoonmaker, η οποία ως γνωστόν δεν επιτρέπει ποτέ περιττό λίπος. Για κάποιους η ταινία, ό,τι κι αν ήταν, ήταν απλά πολύ μεγάλη.

Παρά το γεγονός ότι το Killers διαρκεί μόλις 24 λεπτά περισσότερο από τους Avengers: Endgame και 14 περισσότερο από το The Way of Water η ιδέα ότι ο δημιουργός της είχε την απαίτηση από τους θεατές να κάθονται στις θέσεις τους για σχεδόν τρεισήμισι ώρες θεωρήθηκε έγκλημα όχι μόνο κατά της φύσης αλλά και κατά της ίδιας της βιολογίας. Είναι άλλο πράγμα να είναι ο Σκορσέζε κατά της Marvel και άλλο να μη μας αφήνει να πάμε να κάνουμε την ανάγκη μας.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Avatar: The Way of Water (2022)

Ούτε η διάρκεια όμως ούτε το διάλειμμα για τουαλέτα είναι το βασικό ζήτημα εδώ. Όταν το θέμα των διαλειμμάτων προέκυψε με το Avatar: The Way of Water, η συζήτηση κυμάνθηκε στο επίπεδο της ελαφρότητας, ως αστείο, και ο ίδιος ο Τζέιμς Κάμερον το αντιμετώπισε ως τέτοιο. («Εδώ είναι λοιπόν είναι η μεγάλη κοινωνική αλλαγή παραδείγματος που πρέπει να συμβεί», πρότεινε ο Κάμερον, «ναι, λοιπόν, είναι εντάξει να σηκώνεσαι την ώρα της ταινίας και να πηγαίνεις για κατούρημα»).

Αλλά ο Σκορτσέζε, η ταινία του οποίου πραγματεύεται ένα ιδιαίτερα κρίσιμο και βίαιο επεισόδιο της αμερικανικής ιστορίας, τόλμησε να είναι ειλικρινής: «Αυτό που λέω στο κοινό εκεί έξω, αν υπάρχει κοινό για τέτοιου είδους πράγματα, είναι: ‘Δεσμευτείτε. Η ζωή σας μπορεί να εμπλουτιστεί’».

Με στοιχεία από Slate

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ