«American Fiction»: Μια ωραία τούρτα στα μούτρα συντηρητικών-προοδευτικών

«American Fiction»: Μια ωραία τούρτα στα μούτρα συντηρητικών-προοδευτικών Facebook Twitter
Ο μεγάλος, άδικα παραγνωρισμένος από το ευρύ κοινό Τζέφρι Ράιτ είναι ιδανικός πλοηγός σε αυτή την κωμική περιπέτεια.
0

Το «American Fiction» είναι μια ωραία τούρτα στα μούτρα των συντηρητικών-προοδευτικών, ένα έργο που μαζεύει ένα σωρό κλισέ, για την οικογένεια, το χρώμα, τη σεξουαλικότητα, τη διανόηση και την κατάκτηση της υποτιθέμενης επιτυχίας, και τα σερβίρει εκδικητικά και συγκινητικά, ως οφείλει η κορυφαία λογοτεχνική κομεντί της χρονιάς – μαζί με το «Poor Things». Διασκευάζοντας (ενίοτε κόβοντας ό,τι θεώρησε πλεονασμό) το μυθιστόρημα «Erasure» του Πέρσιβαλ Έβερετ από το 2001, ο τηλεοπτικός σεναριογράφος Κορντ Τζέφερσον κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με μια πανέξυπνη σάτιρα, που ως ένα βαθμό μοιάζει στη βασική πλοκή με τους «Παραγωγούς» του Μελ Μπρουκς: ο Αφροαμερικανός Τελόνιους Έλισον, που όλοι αποκαλούν για ευνόητους λόγους Μονκ –εκτός από τη μητέρα του, η οποία πάσχει από άνοια και από μικρό τον φωνάζει χαϊδευτικά «Monkee» (η θρυλική Λέσλι Άγκαμς, υπέροχη)– είναι καθηγητής ανθρωπιστικών σπουδών που τσακώνεται με τους μαθητές του και συγγραφέας απελπιστικά αποτυχημένων βιβλίων, ο οποίος γράφει ένα ψευδο-βιωματικό μυθιστόρημα προκλητικά κολακευτικό προς ένα αναγνωστικό κοινό πολύ λευκό και ακόμη περισσότερο πρόθυμο να αγκαλιάσει τη μαύρη κοινότητα και τις βασανισμένες ραψωδίες της.

Βασικά, ο σκυθρωπός Μονκ είναι βαθιά απογοητευμένος από την εμπορευματοποίηση του μαύρου ιδιώματος και με το σατιρικό του αφήγημα βάζει το δάχτυλο στην πληγή της έντεχνα μελοδραματικής πλοκής που το κοινό έχει μάθει να περιμένει και, αντιδρώντας με υπερβάλλοντα ζήλο πολιτικής ορθότητας, σπεύδει να επικροτήσει.

Το υπογράφει με το ψευδώνυμο Σταγκ Ρ. Λι, παριστάνοντας έναν φυγόδικο βαρυποινίτη, κι ενώ είναι σίγουρος για την αποτυχία του, βρίσκει αναπάντεχα μεγάλη εμπορική και κριτική ανταπόκριση, έκπληκτος μπροστά στην πανηγυρική διάψευση όσων ήθελε να αποδείξει στον εαυτό του, τον ατζέντη του, και μια συγγραφέα που ανταγωνίζεται και ολόψυχα σιχαίνεται, τη Σιντάρα Γκόλντεν (Ίσα Ρέι), η οποία είχε σουξέ με το επιτηδευμένου ύφους και γλώσσας «We’s Lives in da Ghetto». Βασικά, ο σκυθρωπός Μονκ είναι βαθιά απογοητευμένος από την εμπορευματοποίηση του μαύρου ιδιώματος και με το σατιρικό του αφήγημα βάζει το δάχτυλο στην πληγή της έντεχνα μελοδραματικής πλοκής που το κοινό έχει μάθει να περιμένει και, αντιδρώντας με υπερβάλλοντα ζήλο πολιτικής ορθότητας, σπεύδει να επικροτήσει.

AMERICAN FICTION Facebook Twitter
Η Έρικα Αλεξάντερ και ο Τζέφρι Ράιτ σε σκηνή της ταινίας.

Παράλληλα με την εκδοτική φάρσα, που μάλιστα φτάνει στα όρια της αστρονομικής προσφοράς από χολιγουντιανό παραγωγό για τα δικαιώματα της κινηματογραφικής μεταφοράς, ο Μονκ επιστρέφει στο πατρικό του στη Βοστώνη. Εκεί βρίσκει, για σύντομο χρονικό διάστημα, τη γιατρό αδελφή του, Λίσα (Τρέισι Έλις Ρος), και τον αδελφό του Κλιφ (ο Στέρλινγκ Κ. Μπράουν σε μια πολύ διασκεδαστική ερμηνεία), ο οποίος μόλις έχει χωρίσει από τη σύζυγό του, έχει κάνει coming out και, ξεδίνοντας στα ναρκωτικά και το αλκοόλ, γλεντάει και το χάνει από τη μια σκηνή στην άλλη. Η ιδιαιτερότητα και η επιτυχία του ασυνήθιστου, κοφτερού «American Fiction» είναι πως, παράλληλα με τη συνειδητοποίηση του μηχανισμού της σύγχρονης κουλτούρας ιδεών, ο πρωταγωνιστής συμφιλιώνεται με τους απομακρυσμένους συγγενείς του, ανακαλύπτει τη δική του αισθηματική παθολογία στη γνωριμία του με μια ενδιαφέρουσα και θερμή γυναίκα (μια σχέση που αρχικά υποτιμά) και ζυμώνεται με τους ανθρώπους που μια ζωή απέφευγε, κυνηγώντας στεγνές εμμονές και ανεφάρμοστες θεωρίες.

Ο μεγάλος, άδικα παραγνωρισμένος από το ευρύ κοινό Τζέφρι Ράιτ είναι ιδανικός πλοηγός σε αυτή την κωμική περιπέτεια, καταπληκτικός παρτενέρ σε όλους τους συμπρωταγωνιστές του –η σχέση του στην ταινία με την Έλις Ρος φαίνεται πραγματικά συγγενική, ενώ αξίζει κανείς να παρακολουθήσει τις εκφραστικές αντιδράσεις του απέναντι στον Μπράουν– και συνδημιουργός σε μια σεναριακή κατασκευή δύσκολης ερμηνείας, δίνοντας ζωντάνια και ειλικρίνεια στο meta περιεχόμενό της. Το βιβλίο που τόσα χρόνια πάσχιζε να γράψει, τελικά, ήταν η ζωή που άφησε πίσω του και ξεδιπλώνεται αναδρομικά και σταδιακά μπροστά στα πιο έμπειρα μάτια και μέσα στην πιο ραγισμένη του καρδιά. Είναι υποψήφιος για Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου, όπως και ο Στέρλινγκ Κ. Μπράουν στον αντίστοιχο δεύτερο, ο Κορντ Τζέφερσον στις κατηγορίες της ταινίας και του σεναρίου, καθώς και η Λόρα Κάρπμαν για το έξοχο, τζαζ μουσικό σκορ της.

Το υποψήφιο για 5 Όσκαρ «American Fiction» προβάλλεται στη streaming πλατφόρμα Amazon Prime.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Οθόνες / Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Ο βασιλιάς της κινηματογραφικής χαρμολύπης και ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές σε μια ζουμερή συζήτηση με αφορμή τα «Παιδιά του χειμώνα», μια από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Οθόνες / «Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Η πολύκροτη δίκη του Πιέρ Γκολντμάν στη Γαλλία των ‘70s αποτελεί πηγή έμπνευσης για ένα σχολαστικό δικαστικό δράμα που στοχεύει σε κάτι (πολύ) ευρύτερο από μια δραματοποιημένη αναπαράσταση της δίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Κάποιοι θα περιμένουν τη συνέχεια που δεν αρνήθηκε κανείς από τους συντελεστές κατηγορηματικά στην κοινή συνέντευξη τύπου στο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Room Next Door: Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κινηματογραφεί την πολιτική επιλογή της ευθανασίας σαν ελεγειακό αποχαιρετισμό

Ανταπόκριση από τη Βενετία / The Room Next Door: Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κινηματογραφεί έναν ελεγειακό αποχαιρετισμό

Η πρώτη αγγλόφωνη μεγάλου μήκους ταινία του Ισπανού auteur προσφέρει δυο αξιοσημείωτους γυναικείους ρόλους σε δυο σπουδαίες ηθοποιούς: την Τίλντα Σουίντον και την Τζούλιαν Μουρ — SPOILER ALERT
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα είναι Δράμα!: 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Πολιτισμός / «Όλα είναι Δράμα»: Τι θα δούμε στο 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους

Οι οικογενειακές σχέσεις, οι φιλίες που δοκιμάζονται, ο πρώτος έρωτας, η απότομη ενηλικίωση καθώς και τα κοινωνικά ζητήματα που ταλανίζουν τη σύγχρονη Ελλάδα εμπνέουν για άλλη μια φορά τους νέους μικρομηκάδες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«The Deliverance» στο Netflix: Ακόμα ένας άχαρος κινηματογραφικός «Εξορκιστής»

Οθόνες / «The Deliverance» στο Netflix: Ακόμα ένας άχαρος κινηματογραφικός «Εξορκιστής»

Ο Λι Ντάνιελς του «Precious» και του «The United States vs Billy Holiday» ζητά τη βοήθεια της Άντρα Ντέι και της Γκλεν Κλόουζ για να αναμετρηθεί με το φάντασμα του Φρίντκιν και ηττάται κατά κράτος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Babygirl, το οργασμικό χάσμα γενεών σε ένα συνοπτικό ψυχο-θρίλερ, περισσότερο ευχάριστο απ’ ότι άβολο.

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Babygirl, το οργασμικό χάσμα γενεών σε ένα συνοπτικό ψυχο-θρίλερ, περισσότερο ευχάριστο απ’ ότι άβολο

Σεξ και καριέρα, ταμπού και ηδονή, για τη γενναία Νικόλ Κίντμαν στο Babygirl, που κάνει update στον διάλογο ανάμεσα στις «Αποκαλύψεις» και τη «Γραμματέα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Alien: Romulus» – Ένα ψυχαγωγικό compilation με τα μεγάλα hits των προηγούμενων ταινιών

Οθόνες / «Alien: Romulus» – Ένα κινηματογραφικό best of από προηγούμενες ταινίες της σειράς

Ο Φέντε Άλβαρες επιχειρεί, επί της ουσίας, ένα χαλαρό remake του πρώτου «Alien», επικαλούμενος στοιχεία και χαρακτηριστικά στιγμιότυπα (και) από τα υπόλοιπα κεφάλαια της σειράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Τσαγκόζη

Μυθολογίες / «Το Blues Brothers με ανεβάζει όταν είμαι down»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Τσαγκόζη

Η ταινία που παραλίγο να κοστίσει την περιουσία του Κόπολα και αυτή του Ρίντλεϊ Σκοτ που καθόρισε την αισθητική του cyberpunk, Ταρκόφσκι και Pixar. Ο δημοσιογράφος Γιώργος Τσαγκόζης επιλέγει ταινίες που βλέπει ξανά και ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ