«American Fiction»: Μια ωραία τούρτα στα μούτρα συντηρητικών-προοδευτικών

«American Fiction»: Μια ωραία τούρτα στα μούτρα συντηρητικών-προοδευτικών Facebook Twitter
Ο μεγάλος, άδικα παραγνωρισμένος από το ευρύ κοινό Τζέφρι Ράιτ είναι ιδανικός πλοηγός σε αυτή την κωμική περιπέτεια.
0

Το «American Fiction» είναι μια ωραία τούρτα στα μούτρα των συντηρητικών-προοδευτικών, ένα έργο που μαζεύει ένα σωρό κλισέ, για την οικογένεια, το χρώμα, τη σεξουαλικότητα, τη διανόηση και την κατάκτηση της υποτιθέμενης επιτυχίας, και τα σερβίρει εκδικητικά και συγκινητικά, ως οφείλει η κορυφαία λογοτεχνική κομεντί της χρονιάς – μαζί με το «Poor Things». Διασκευάζοντας (ενίοτε κόβοντας ό,τι θεώρησε πλεονασμό) το μυθιστόρημα «Erasure» του Πέρσιβαλ Έβερετ από το 2001, ο τηλεοπτικός σεναριογράφος Κορντ Τζέφερσον κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με μια πανέξυπνη σάτιρα, που ως ένα βαθμό μοιάζει στη βασική πλοκή με τους «Παραγωγούς» του Μελ Μπρουκς: ο Αφροαμερικανός Τελόνιους Έλισον, που όλοι αποκαλούν για ευνόητους λόγους Μονκ –εκτός από τη μητέρα του, η οποία πάσχει από άνοια και από μικρό τον φωνάζει χαϊδευτικά «Monkee» (η θρυλική Λέσλι Άγκαμς, υπέροχη)– είναι καθηγητής ανθρωπιστικών σπουδών που τσακώνεται με τους μαθητές του και συγγραφέας απελπιστικά αποτυχημένων βιβλίων, ο οποίος γράφει ένα ψευδο-βιωματικό μυθιστόρημα προκλητικά κολακευτικό προς ένα αναγνωστικό κοινό πολύ λευκό και ακόμη περισσότερο πρόθυμο να αγκαλιάσει τη μαύρη κοινότητα και τις βασανισμένες ραψωδίες της.

Βασικά, ο σκυθρωπός Μονκ είναι βαθιά απογοητευμένος από την εμπορευματοποίηση του μαύρου ιδιώματος και με το σατιρικό του αφήγημα βάζει το δάχτυλο στην πληγή της έντεχνα μελοδραματικής πλοκής που το κοινό έχει μάθει να περιμένει και, αντιδρώντας με υπερβάλλοντα ζήλο πολιτικής ορθότητας, σπεύδει να επικροτήσει.

Το υπογράφει με το ψευδώνυμο Σταγκ Ρ. Λι, παριστάνοντας έναν φυγόδικο βαρυποινίτη, κι ενώ είναι σίγουρος για την αποτυχία του, βρίσκει αναπάντεχα μεγάλη εμπορική και κριτική ανταπόκριση, έκπληκτος μπροστά στην πανηγυρική διάψευση όσων ήθελε να αποδείξει στον εαυτό του, τον ατζέντη του, και μια συγγραφέα που ανταγωνίζεται και ολόψυχα σιχαίνεται, τη Σιντάρα Γκόλντεν (Ίσα Ρέι), η οποία είχε σουξέ με το επιτηδευμένου ύφους και γλώσσας «We’s Lives in da Ghetto». Βασικά, ο σκυθρωπός Μονκ είναι βαθιά απογοητευμένος από την εμπορευματοποίηση του μαύρου ιδιώματος και με το σατιρικό του αφήγημα βάζει το δάχτυλο στην πληγή της έντεχνα μελοδραματικής πλοκής που το κοινό έχει μάθει να περιμένει και, αντιδρώντας με υπερβάλλοντα ζήλο πολιτικής ορθότητας, σπεύδει να επικροτήσει.

AMERICAN FICTION Facebook Twitter
Η Έρικα Αλεξάντερ και ο Τζέφρι Ράιτ σε σκηνή της ταινίας.

Παράλληλα με την εκδοτική φάρσα, που μάλιστα φτάνει στα όρια της αστρονομικής προσφοράς από χολιγουντιανό παραγωγό για τα δικαιώματα της κινηματογραφικής μεταφοράς, ο Μονκ επιστρέφει στο πατρικό του στη Βοστώνη. Εκεί βρίσκει, για σύντομο χρονικό διάστημα, τη γιατρό αδελφή του, Λίσα (Τρέισι Έλις Ρος), και τον αδελφό του Κλιφ (ο Στέρλινγκ Κ. Μπράουν σε μια πολύ διασκεδαστική ερμηνεία), ο οποίος μόλις έχει χωρίσει από τη σύζυγό του, έχει κάνει coming out και, ξεδίνοντας στα ναρκωτικά και το αλκοόλ, γλεντάει και το χάνει από τη μια σκηνή στην άλλη. Η ιδιαιτερότητα και η επιτυχία του ασυνήθιστου, κοφτερού «American Fiction» είναι πως, παράλληλα με τη συνειδητοποίηση του μηχανισμού της σύγχρονης κουλτούρας ιδεών, ο πρωταγωνιστής συμφιλιώνεται με τους απομακρυσμένους συγγενείς του, ανακαλύπτει τη δική του αισθηματική παθολογία στη γνωριμία του με μια ενδιαφέρουσα και θερμή γυναίκα (μια σχέση που αρχικά υποτιμά) και ζυμώνεται με τους ανθρώπους που μια ζωή απέφευγε, κυνηγώντας στεγνές εμμονές και ανεφάρμοστες θεωρίες.

Ο μεγάλος, άδικα παραγνωρισμένος από το ευρύ κοινό Τζέφρι Ράιτ είναι ιδανικός πλοηγός σε αυτή την κωμική περιπέτεια, καταπληκτικός παρτενέρ σε όλους τους συμπρωταγωνιστές του –η σχέση του στην ταινία με την Έλις Ρος φαίνεται πραγματικά συγγενική, ενώ αξίζει κανείς να παρακολουθήσει τις εκφραστικές αντιδράσεις του απέναντι στον Μπράουν– και συνδημιουργός σε μια σεναριακή κατασκευή δύσκολης ερμηνείας, δίνοντας ζωντάνια και ειλικρίνεια στο meta περιεχόμενό της. Το βιβλίο που τόσα χρόνια πάσχιζε να γράψει, τελικά, ήταν η ζωή που άφησε πίσω του και ξεδιπλώνεται αναδρομικά και σταδιακά μπροστά στα πιο έμπειρα μάτια και μέσα στην πιο ραγισμένη του καρδιά. Είναι υποψήφιος για Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου, όπως και ο Στέρλινγκ Κ. Μπράουν στον αντίστοιχο δεύτερο, ο Κορντ Τζέφερσον στις κατηγορίες της ταινίας και του σεναρίου, καθώς και η Λόρα Κάρπμαν για το έξοχο, τζαζ μουσικό σκορ της.

Το υποψήφιο για 5 Όσκαρ «American Fiction» προβάλλεται στη streaming πλατφόρμα Amazon Prime.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Οθόνες / Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Ο βασιλιάς της κινηματογραφικής χαρμολύπης και ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές σε μια ζουμερή συζήτηση με αφορμή τα «Παιδιά του χειμώνα», μια από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ