21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε Facebook Twitter
Made in England: The Films of Powell and Pressburger (2024).

21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

0

Καθώς περνούσαμε στον εικοστό πρώτο αιώνα, το σινεμά τεκμηρίωσης γινόταν δημοφιλέστερο από ποτέ. Καταρχάς, αυξήθηκε η ποσότητα της παραγωγής, κατά ένα μέρος χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία – στο παρελθόν ο προϋπολογισμός για το γύρισμα σε φιλμ υπήρξε σκόπελος που χιλιάδες επίδοξοι ντοκιμαντερίστες δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν. Κατά ένα άλλο μέρος, η αύξηση οφείλεται στις streaming πλατφόρμες. Η ανάγκη τους για περισσότερο «περιεχόμενο» έλυσε τα χέρια των κινηματογραφιστών, οι ταινίες των οποίων βρήκαν τη δυνατότητα μιας δεύτερης καριέρας, μετά την (ως επί το πλείστον) φεστιβαλική πορεία τους. Αυτό είναι ένα νόμισμα με δύο όψεις, καθώς τα τελευταία χρόνια παρενέβη ο αλγόριθμος, με αποτέλεσμα οι streaming πάροχοι να χρηματοδοτούν και να ζητούν ντοκιμαντέρ συγκεκριμένης (και περιορισμένης) φύσης και θεματολογίας – άρα οι κινηματογραφιστές βρέθηκαν και πάλι σε αναζήτηση χώρου για τη ζωή του έργου τους μετά τα φεστιβάλ.

Φυσικά, η προσφορά ντοκιμαντέρ δεν θα ήταν τέτοια, αν δεν υπήρχε και η ανάλογη ζήτηση – τι ωραία και καλλιτεχνικά φορτισμένα που το γράψαμε. Το κοινό του εικοστού πρώτου αιώνα διψά για ρεαλισμό, τουλάχιστον όπως τον αντιλαμβάνεται – μεγάλη κουβέντα αυτή. Πιο σωστά, διψά για αληθινές ιστορίες, για αφηγήσεις που έχουν το ένα πόδι τους στην πραγματικότητα, και τα ντοκιμαντέρ, που στο μεταξύ πρόσεξαν περισσότερο την αφήγησή τους και άρχισαν να φλερτάρουν ακόμα περισσότερο με τη μυθοπλασία, μπόρεσαν να καλύψουν αυτή την ανάγκη.

Η προσφορά ντοκιμαντέρ δεν θα ήταν τέτοια, αν δεν υπήρχε και η ανάλογη ζήτηση. Το κοινό του εικοστού πρώτου αιώνα διψά για ρεαλισμό, τουλάχιστον όπως τον αντιλαμβάνεται.

Καθώς έχουμε συμπληρώσει πια το πρώτο τέταρτο του 21ου αιώνα, επιλέξαμε 21 ντοκιμαντέρ που πιστεύουμε ότι αξίζει να έχει δει κάθε σινεφίλ. Η επιλογή έγινε ανάμεσα σε μεγάλες στιγμές του είδους, σε επιδραστικές ταινίες που ενδεχομένως δεν «γέρασαν» τόσο καλά, αλλά αντανακλούν την εποχή τους –για τον Μάικλ Μουρ χτυπά η καμπάνα–, σε σινεφιλικούς τίτλους, γιατί κάποιοι είμαστε σινεφίλ πάνω από όλα, και σε λιγότερο γνωστές στιγμές του σινεμά τεκμηρίωσης που αξίζει να ανακαλύψετε.

The Gleaners and I (2000)

Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο παρωχημένων μοντερνισμών και δημιουργικής στειρότητας, που, στην καλύτερη περίπτωση, μπορούσε να γεννήσει ένα απλώς χαριτωμένο σινεφιλικό παιχνίδι («One Hundred and One Nights»), η Ανιές Βαρντά βρήκε την υγεία της χάρη στα ψηφιακά μέσα, συστήνοντας μια συνταγή που θα ακολουθούσε με μικρές παραλλαγές μέσα στα επόμενα χρόνια, συλλέγοντας εικόνες που οι άλλοι προσπερνούν, μιμούμενη κατά κάποιον τρόπο τους συνεντευξιαζόμενους στο «Gleaners and I». Αναζητήστε και τα «Les Plages d’ Agnes» (2008) και «Faces, Places» (2014).

The Gleaners and I 

Bowling for Columbine (2002)

Ο υπογράφων δεν είναι φαν του τρόπου του Μάικλ Μουρ, ωστόσο η συμβολή του στο άνοιγμα του ντοκιμαντέρ σε ένα ευρύτερο κοινό υπήρξε καθοριστική, έστω κι αν εδραίωσε, ταυτόχρονα, ένα είδος σινεμά τεκμηρίωσης (αλλά και δημοσιογραφίας) που δυστυχώς επιβιώνει μέχρι σήμερα. Ωστόσο, είναι δύσκολο να κλείσεις στη μέση ένα ντοκιμαντέρ του κι αυτό εδώ είναι μάλλον το πιο αντιπροσωπευτικό της φιλμογραφίας του. Με αφετηρία την τραγωδία στο γυμνάσιο Κόλουμπαϊν, ο Μουρ εδώ στηλιτεύει την αμερικανική εμμονή με την οπλοχρησία. Συμφωνείς μεν με όσα λέει, αλλά σκέψου πώς θα σου φαινόταν αν κάποιος γύριζε ένα ντοκιμαντέρ υποστηρίζοντας την αντίθετη άποψη με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.

Grizzly Man (2004)

Η συναρπαστική, παράλληλη φιλμογραφία του Βέρνερ Χέρτζογκ στο ντοκιμαντέρ συνεχίζεται μέχρι σήμερα και άγγιξε τη δημοφιλέστερη στιγμή της με αυτό το θαυμάσιο έργο για έναν άνθρωπο που έζησε με τις αρκούδες για χρόνια, μέχρι να βρει φριχτό θάνατο στα δόντια μίας από αυτές. Ένας κυνικός γυρίζει μια ταινία για έναν ρομαντικό και γοητεύεται από την προσωπικότητά του, χωρίς ποτέ να τη συμμερίζεται – γι’ αυτό και η ταινία του Χέρτζογκ είναι, μεταξύ άλλων, υπόδειγμα διαλεκτικής.

Grizzly Man (2005) Official Trailer 

Bob Dylan: No Direction Home (2004)

Καλύπτοντας περίπου την ίδια χρονολογική περίοδο με το «A Complete Unknοwn», ο Μάρτιν Σκορσέζε βλέπει στο πρόσωπο του Μπομπ Ντίλαν έναν γνήσιο σκορσεζικό ήρωα, που ανεβαίνει ταχύτατα, διαπράττει ύβρη κι έπειτα μαστιγώνεται αλύπητα από τον σκορσεζικό Θεό, μέχρι να λάβει ηττημένος ένα ξεροκόμματο λύτρωσης στο πιάτο του. Δεν υπερβάλλουμε, είναι μία από τις καλύτερες ταινίες του Αμερικανού σκηνοθέτη.

No Direction Home: Bob Dylan

Senna (2010)

Χωρίς το βοηθητικό εργαλείο της αφήγησης και χρησιμοποιώντας το αρχειακό υλικό όπως χρησιμοποιούν οι σκηνοθέτες της μυθοπλασίας το τεχνητό που γύρισαν, ο Ασίφ Καπάντια στήνει μια συναρπαστική αφήγηση που υπερβαίνει το υποκείμενό του –τον αδικοχαμένο Άιρτον Σένα–, εκφράζοντας τον θρήνο του και την οργή του για όποιον εκεί πάνω ορίζει με το έτσι θέλω ότι μια μέρα πρέπει να σταματήσουμε να «τρέχουμε». Απαραίτητη προβολή, ακόμα κι αν δεν δίνεις δεκάρα για τους αγώνες ταχύτητας.   

SENNA - Official Trailer

Exit Through the Giftshop (2010)

Ο Banksy είναι, αναμφίβολα, ο δημοφιλέστερος εικαστικός της εποχής μας κι ένας πρωτοπόρος της street art. Προφανώς και δεν θα βλέπαμε ένα συμβατικό κινηματογραφικό πορτρέτο για την περίπτωσή του. Κι αν στην αρχή της ταινίας ξεκαθαρίζει ότι θα κάνει ένα ντοκιμαντέρ για εκείνον που νόμισε ότι μπορεί να γυρίσει τέτοιο για τον ίδιο –μπερδευτήκατε;–, στην πράξη αυτό που ακολουθεί είναι ένα υβριδικό φιλμ, κινούμενο μεταξύ ψεύδους και αλήθειας, συγγενές προς το «F for Fake» του Όρσον Γουέλς και μνημείο του «λαϊκισμού» που ξέρουμε και προτιμάμε όσοι αγαπάμε τον τραγουδοποιό Ρίτσαρντ Χόλεϊ – ξεκινάει με το «Tonight the Streets are Ours».

Exit Through The Gift Shop: Official Trailer

Nostalgia for the Light (2010)

Είτε μιλάμε για μυθοπλασία είτε για τεκμηρίωση, η μετάβαση από το ειδικό στο γενικό είναι συνήθως το ζητούμενο. Η μετάβαση από το ειδικό στο κοσμικό, όμως, προκύπτει λιγότερο συχνά και σπάνια με λυρισμό σαν εκείνον του Πατρίσιο Γκουσμάν, στο σινεμά του οποίου η πονεμένη χιλιανή ιστορία του 20ού αιώνα βρίσκει ταυτόχρονα τον ποιητή και τον ιστορικό της. Το «Nostalgia for the Light», όπου αστρονόμοι αναζητούν εξωγήινη ζωή στ’ αστέρια, ενώ γυναίκες ψάχνουν τα υπολείμματα των «εξαφανισμένων» από το καθεστώς Πινοσέτ αγαπημένων τους, είναι το αριστούργημα της sui generis φιλμογραφίας του.

Nostalgia for the Light - Official Trailer

The Queen of Versailles (2012)

Αν κάποιος αναζητά περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο φτάσαμε στο οικονομικό κραχ του 2008, ας δει το «Inside Job». Αν θέλει, όμως, να καταλάβει γιατί φτάσαμε εκεί, ας δει το «Queen of Versailles», την απίθανη, κωμικοτραγική ιστορία ενός δισεκατομμυριούχου και της συζύγου του που θέλησαν να φτιάξουν παλάτι σαν εκείνο των Βερσαλιών στη Φλόριντα. Η ταινία που ανέδειξε τη Λόρα Γκρίνφιλντ σε μία από τις σημαίνουσες φωνές του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης. 

The Queen of Versailles (Official HD trailer from Magnolia Pictures)

The Act of Killing (2012) & The Look of Silence (2014)

Οποιαδήποτε σχετική λίστα θα ήταν ελλιπής δίχως το «The Act of Killing» του Τζόσουα Οπενχάιμερ, που μαζί με το «Τhe Look of Silence» συνθέτουν ένα δίπτυχο που έφερε στο προσκήνιο μια σχετικά άγνωστη για τον δυτικό κόσμο ιστορία, τις μαζικές σφαγές του ινδονησιακού στρατού κατά την περίοδο 1965-1966. Είναι, πραγματικά, προβολές που δεν θα ξεχάσεις ποτέ, ταινίες που αποτύπωσαν σε ματωμένα βλέμματα και σοκαριστικές αναπαραστάσεις τη φρίκη της αποκτήνωσης, την επιμονή της μνήμης, τη χρεία αλλά και την ουτοπική φύση της εξιλέωσης.

The Act of Killing - Official Trailer

The Look of Silence Official Trailer 2 (2015) - Joshua Oppenheimer Documentary HD

Searching for Sugar Man (2012)

Aν δεν έχετε ιδέα ποιος είναι ο Σίξτο Ροντρίγκεζ, σας προτρέπουμε να μη διαβάσετε τίποτα για την ταινία. Γιατί είναι μουσικό ντοκιμαντέρ μεν, έχει όμως τη δομή μιας ταινίας μυστηρίου – και σας περιμένει έκπληξη μεγάλη. Διαθέτει, επίσης, μια μοναδική ιστορία που υπερβαίνει τις όποιες αισθητικές ευκολίες, κατά κάποιον τρόπο παίρνει το γνώριμο μοτίβο του «καταραμένου καλλιτέχνη» και το αναποδογυρίζει, αντιπαραβάλλοντας τον μύθο με την πραγματικότητα και εξερευνώντας την αλληλένδετη σχέση της επιτυχίας με τη φήμη και τη συγκυρία.  

Searching for Sugar Man Official Trailer 

Stories we Tell (2012)

Αναζητώντας την ιστορία των καταβολών της ίδιας και της οικογένειάς της και ανασυνθέτοντας περιστατικά από το παρελθόν με τον τεχνητό τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η μνήμη μας, η Σάρα Πόλεϊ καταθέτει μία από τις πιο ενδιαφέρουσες δημιουργίες των τελευταίων ετών, με αντικείμενο την πάντα διαφεύγουσα φύση της αλήθειας και τις «ιστορίες που λέμε» στον εαυτό μας για να βγάλουμε το βράδυ. Στεναχωριέσαι που δεν είναι ευρύτερα γνωστή.

Stories We Tell - Official Trailer

Life Itself (2014)

Δεν υπάρχει μόνο το στοιχείο της ιδιοτέλειας στη συγκεκριμένη επιλογή, επειδή καθιστά (κάπως πιο) κατανοητό το παρεξηγημένο επάγγελμα του κριτικού κινηματογράφου. Το επιλέξαμε γιατί η σχέση του υποκειμένου του, του Αμερικανού κριτικού Ρότζερ Ίμπερτ, με το μέσο που υπηρέτησε μέχρι το τέλος της ζωής του αντανακλά με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο εκείνη κάθε ανθρώπου που προσβλήθηκε από την ανίατη νόσο της σινεφιλίας και βλέπει ταινίες πρωτίστως επειδή δεν μπορεί να κάνει αλλιώς.

Life Itself - Official Trailer

They Shall Not Grow Old (2017)

Έχοντας δώσει κινηματογραφική υπόσταση στη συγκαλυμμένη εκδοχή της εμπειρίας ενός παγκοσμίου πολέμου, με την τριλογία του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», ο Νεοζηλανδός Πίτερ Τζάκσον στρέφεται στον πραγματικό. Επιστρατεύοντας αρχειακό υλικό, το οποίο οι τεχνικοί του επιχρωμάτισαν και επεξεργάστηκαν ψηφιακά, ο Τζάκσον μάς δίνει μια γερή ιδέα για την εμπειρία της χαμένης γενιάς του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και, παράλληλα, συνεχίζει (και εξελίσσει) την προβληματική του περί ανδρείας και συντροφικότητας.

They Shall Not Grow Old | Official Trailer

Robin Williams: Come Inside my Mind (2018)

Ένας τίτλος που, πραγματικά, δεν μας κοροϊδεύει, καθώς το υπέροχο αυτό ντοκιμαντέρ κατορθώνει να μας δώσει μια ιδέα για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε το μυαλό του ανθρώπου που πυροβολούσε το κοινό με ατάκες πιο γρήγορα κι από τον ίσκιο του και εξηγεί την απόφασή του να βάλει τέλος στη ζωή του. Κυριολεκτούμε όταν γράφουμε ότι θα γελάσετε μέχρι δακρύων – μέχρι το τέλος της διαδρομής, δύσκολα θα μείνει μάτι στεγνό.

ROBIN WILLIAMS: COME INSIDE MY MIND Official Trailer

The Mole Agent (2020)

Πιθανότατα έχετε δει την αμερικανική τηλεοπτική διασκευή του ντοκιμαντέρ με τον Τεντ Ντάνσον στο Netflix («A Man on the Inside»), ωστόσο ο Χιλιανός προκάτοχός του σε τίποτα δεν έχει να ζηλέψει ως προς τις crowdpleasing αρετές, συνδυάζοντας κατασκοπεία με μια γλυκόπικρη ματιά στην τρίτη ηλικία που έφτασε μέχρι τα Όσκαρ εκείνης της χρονιάς, για να χάσει από το κινούμενο εγχειρίδιο αυτοβοήθειας «My Octopus Teacher» – θα γράφαμε «ντροπής πράγματα», αλλά ας μη γινόμαστε προβοκάτορες.

The Mole Agent - Official Trailer

Bloody Nose Empty Pockets (2020)

O τρόπος που γυρίστηκε η ταινία θολώνει τα όρια μεταξύ σινεμά μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης – δεν θα επεκταθούμε εδώ, αλλά γεννά μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση επί του θέματος. Το φιλμ πέρασε απαρατήρητο επειδή η κυκλοφορία του έπεσε πάνω στο ξέσπασμα της πανδημίας. Η ειρωνεία είναι ότι η ιστορία ενός μπαρ που κλείνει, των θαμώνων του και του βαλς των χαμένων ονείρων που παίζει μπροστά στα μάτια τους ίσως ήταν ακριβώς το θέαμα που χρειαζόμασταν την εποχή εκείνη.

Bloody Nose, Empty Pockets | Trailer

Ennio (2021)

Kάθε κινηματογραφική δημιουργία που ευλογήθηκε με σάουντρακ του Ένιο Μορικόνε τελεί σε συμβιωτική σχέση μαζί του. Το ντοκιμαντέρ του τακτικού του συνεργάτη Τζιουζέπε Τορνατόρε αποτελεί έναν πλήρη και διαφωτιστικό φόρο τιμής σε έναν άνθρωπο που έγραψε μουσικές που αγαπήσαμε, μουσικές με τις οποίες αγαπήσαμε, καθόρισε στιγμές της κινηματογραφικής μας πραγματικότητας κι έδωσε κινηματογραφικότητα σε στιγμές της άλλης μας πραγματικότητας – για μερικούς από εμάς η «κανονική» είναι εκείνη του σινεμά.

ENNIO | Official Trailer 

2nd Chance (2022)

Με ένα σενάριο γεμάτο ανατροπές –ναι, έχουν και τα ντοκιμαντέρ τέτοιο– ο Ραμίν Μπαρανί δικαιώνει όσα είχε δει σ’ αυτόν ο Ρότζερ Ίμπερτ, διαβάζοντας στην ιστορία του Αμερικανού εφευρέτη του αλεξίσφαιρου γιλέκου το πορτρέτο μιας χώρας που εμφανίζεται ως «σωτήρας» μόνο για να επιβάλει τη σωτηρία της διά της βίας. Δυστυχώς, δεν ζούσε πια ο Ίμπερτ για να το αναδείξει, η κριτική ασχολήθηκε ελάχιστα μαζί του και παραμένει άγνωστο.

2ND CHANCE | Official Trailer 

All the Beauty and the Bloodshed (2022)

Στην κορυφαία στιγμή της, η Λόρα Πόιτρας ξεκινά με αφετηρία την κατάρτιση μιας βιογραφίας της Ναν Γκόλντιν για να στήσει μια συναρπαστική αφήγηση διαρκών μεταβάσεων από το προσωπικό στο συλλογικό τραύμα, να αποφύγει τον σκόπελο του διδακτισμού και να παραδώσει, τελικά, μια συνταρακτική στιγμή του πολιτικού σινεμά του 21ου αιώνα. Χρυσός Λέων στο Φεστιβάλ Βενετίας και (δικαιολογημένα) αποθεωτικές κριτικές.

All the Beauty and the Bloodshed - Official Trailer

Made in England: The Films of Powell and Pressburger (2024)

Πλάι στην καριέρα ενός από τους σημαντικότερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, ο Μάρτιν Σκορσέζε έχει κι εκείνη του θεματοφύλακα της κινηματογραφικής μας κληρονομιάς. Κι όποτε συμμετέχει σε εγχειρήματα σαν αυτό εδώ, ντοκιμαντέρ για το σινεμά δηλαδή, κοινωνεί τη γνώση του πάντα από το ύψος του βλέμματος και ποτέ από κάποιο βάθρο – γι’ αυτό και ενθαρρύνει ακόμα περισσότερο την αναζήτηση του σινεμά στο οποίο αναφέρεται. Εδώ συνοψίζει όσα πρέπει να ξέρετε για ένα θαυματουργό κινηματογραφικό δίδυμο, που έφερε το χρώμα στη σκοτεινότερη εποχή της σύγχρονης ανθρώπινης ιστορίας. Must-see προβολή για κάθε εραστή της έβδομης τέχνης.

MADE IN ENGLAND: THE FILMS OF POWELL AND PRESSBURGER | Official Trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ