Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο;

Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο; Facebook Twitter
Σώζεται, λοιπόν, ένα μεγάλο στρογγυλό καρβέλι, με μια ιδιαιτερότητα όμως: του λείπει ένα μικρό κομμάτι ή, αλλιώς, κάποιος δάγκωσε ή έκοψε ένα κομμάτι πριν το σφράγισμα του τάφου... Φωτ.: Φίλλιπος Λεμονής/ LIFO
1

Η Αιγυπτιακή Συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, αν και μικρή σχετικά σε μέγεθος, κατέχει σημαντική θέση παγκοσμίως λόγω του πλούτου, της ποιότητας και της σπανιότητας των αντικειμένων της.


Δύο μεγάλοι πολιτισμοί, ο ελληνικός και ο αιγυπτιακός, αναπτυχθήκαν στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου, τόσο μακριά και ταυτόχρονα τόσο κοντά ο ένας στον άλλον. Και οι δύο άφησαν έντονο το στίγμα τους στην παγκόσμια ιστορία και τέχνη και κατά την ελληνιστική περίοδο συναντήθηκαν και συγκεράστηκαν με μοναδικό τρόπο, κρατώντας όμως ο καθένας πάντα τα δικά του χαρακτηριστικά γνωρίσματα και διακριτά στοιχεία.

Σώζεται, λοιπόν, ένα μεγάλο στρογγυλό καρβέλι, με μια ιδιαιτερότητα όμως: του λείπει ένα μικρό κομμάτι ή, αλλιώς, κάποιος δάγκωσε ή έκοψε ένα κομμάτι πριν το σφράγισμα του τάφου, καθώς ο «ένοικος» του τάφου δεν θα έκανε κάτι τέτοιο. Αποτελεί ένα μικρό μυστήριο, λοιπόν, γιατί το καρβέλι είναι δαγκωμένο. Ποιος δάγκωσε αυτό το καρβέλι;


Οι Αιγύπτιοι υπήρξαν ένας ιδιαίτερα φιλόθρησκος λαός με βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις σχετικά με τον θάνατο, την ταφή και τον κόσμο των νεκρών. Για τον λαό αυτόν ο θάνατος σηματοδοτούσε την έναρξη μιας άλλης ζωής, για τη συμμετοχή στην οποία ήταν απαραίτητο να συνεχίσει να υπάρχει το όνομα και το σώμα του αποθανόντα.

Το νεκρό σώμα του αρχαίου Αιγύπτιου, μετά τον θάνατο, καλείται να πραγματοποιήσει ένα μεγάλο ταξίδι. Μάλιστα, στην αρχαία αιγυπτιακή γλώσσα και γραφή η έννοια «νεκρός» δεν υφίσταται. Αντικαθίσταται από τη λιγότερο απαισιόδοξη έννοια «δυτικός», και πράγματι, οι νεκρικές σoροί ταξίδευαν ως τη δυτική όχθη του Νείλου, για να ακολουθηθούν έπειτα οι συνήθεις νεκρικές φροντίδες.

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πραγματικά πίστευαν ότι ο άνθρωπος συνεχίζει να ζει στον Κάτω Κόσμο όπως ακριβώς ζούσε πριν και ότι μετέφερε μαζί του το σώμα, την προσωπικότητα, το πνεύμα, την ψυχή, το όνομα και τη σκιά του. Και, φυσικά, για να διατηρηθούν όλα αυτά χρειάζονται προμήθειες, όπως και στην κανονική ζωή. Έτσι, καθιερώθηκε η συνήθεια να τοποθετούνται μέσα στους τάφους προσωπικά αντικείμενα του νεκρού, εργαλεία, σκεύη, ακόμα και τρόφιμα και ποτά, τα οποία ήταν απαραίτητα για τη διατήρηση της ανθρώπινης ύπαρξης στον άλλο κόσμο.


Λόγω αυτής της συνήθειας κι επειδή στην Αίγυπτο, με τις συνθήκες υγρασίας και θερμοκρασίας που επικρατούν, διατηρούνται σχεδόν τα πάντα, έχουν βρεθεί μέσα σε τάφους τρόφιμα όλων των ειδών σε... μουμιοποιημένη μορφή. Έτσι, στην αιγυπτιακή συλλογή του ΕΑΜ συναντάμε σε μια προθήκη ένα καλάθι με διατηρημένες τροφές: ψωμί, αυγά και καρπούς φρούτων. Ιδιαίτερα το ψωμί έπαιζε ιδιαίτερο ρόλο στην καθημερινή ζωή των Αιγυπτίων, καθώς, μαζί με την μπίρα, η οποία δεν είχε τόσο σχέση με αυτό που σήμερα ονομάζουμε «μπίρα» αλλά ήταν ένας θρεπτικός χυλός που καταναλωνόταν ζεστός, ήταν τα δυο απαραίτητα στοιχεία της διατροφής.

Σώζεται, λοιπόν, ένα μεγάλο στρογγυλό καρβέλι, με μια ιδιαιτερότητα όμως: του λείπει ένα μικρό κομμάτι ή, αλλιώς, κάποιος δάγκωσε ή έκοψε ένα κομμάτι πριν το σφράγισμα του τάφου, καθώς ο «ένοικος» του τάφου δεν θα έκανε κάτι τέτοιο. Αποτελεί ένα μικρό μυστήριο, λοιπόν, γιατί το καρβέλι είναι δαγκωμένο. Γνωρίζουμε πόσο μεγάλη ήταν η πίστη των Αιγυπτίων στη μεταθανάτια ζωή και πόσο πιστά ακολουθούσαν το τελετουργικό και τις ταφικές πρακτικές. Ποιος δάγκωσε, λοιπόν, αυτό το καρβέλι;

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια