Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο;

Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο; Facebook Twitter
Σώζεται, λοιπόν, ένα μεγάλο στρογγυλό καρβέλι, με μια ιδιαιτερότητα όμως: του λείπει ένα μικρό κομμάτι ή, αλλιώς, κάποιος δάγκωσε ή έκοψε ένα κομμάτι πριν το σφράγισμα του τάφου... Φωτ.: Φίλλιπος Λεμονής/ LIFO
1

Η Αιγυπτιακή Συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, αν και μικρή σχετικά σε μέγεθος, κατέχει σημαντική θέση παγκοσμίως λόγω του πλούτου, της ποιότητας και της σπανιότητας των αντικειμένων της.


Δύο μεγάλοι πολιτισμοί, ο ελληνικός και ο αιγυπτιακός, αναπτυχθήκαν στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου, τόσο μακριά και ταυτόχρονα τόσο κοντά ο ένας στον άλλον. Και οι δύο άφησαν έντονο το στίγμα τους στην παγκόσμια ιστορία και τέχνη και κατά την ελληνιστική περίοδο συναντήθηκαν και συγκεράστηκαν με μοναδικό τρόπο, κρατώντας όμως ο καθένας πάντα τα δικά του χαρακτηριστικά γνωρίσματα και διακριτά στοιχεία.

Σώζεται, λοιπόν, ένα μεγάλο στρογγυλό καρβέλι, με μια ιδιαιτερότητα όμως: του λείπει ένα μικρό κομμάτι ή, αλλιώς, κάποιος δάγκωσε ή έκοψε ένα κομμάτι πριν το σφράγισμα του τάφου, καθώς ο «ένοικος» του τάφου δεν θα έκανε κάτι τέτοιο. Αποτελεί ένα μικρό μυστήριο, λοιπόν, γιατί το καρβέλι είναι δαγκωμένο. Ποιος δάγκωσε αυτό το καρβέλι;


Οι Αιγύπτιοι υπήρξαν ένας ιδιαίτερα φιλόθρησκος λαός με βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις σχετικά με τον θάνατο, την ταφή και τον κόσμο των νεκρών. Για τον λαό αυτόν ο θάνατος σηματοδοτούσε την έναρξη μιας άλλης ζωής, για τη συμμετοχή στην οποία ήταν απαραίτητο να συνεχίσει να υπάρχει το όνομα και το σώμα του αποθανόντα.

Το νεκρό σώμα του αρχαίου Αιγύπτιου, μετά τον θάνατο, καλείται να πραγματοποιήσει ένα μεγάλο ταξίδι. Μάλιστα, στην αρχαία αιγυπτιακή γλώσσα και γραφή η έννοια «νεκρός» δεν υφίσταται. Αντικαθίσταται από τη λιγότερο απαισιόδοξη έννοια «δυτικός», και πράγματι, οι νεκρικές σoροί ταξίδευαν ως τη δυτική όχθη του Νείλου, για να ακολουθηθούν έπειτα οι συνήθεις νεκρικές φροντίδες.

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πραγματικά πίστευαν ότι ο άνθρωπος συνεχίζει να ζει στον Κάτω Κόσμο όπως ακριβώς ζούσε πριν και ότι μετέφερε μαζί του το σώμα, την προσωπικότητα, το πνεύμα, την ψυχή, το όνομα και τη σκιά του. Και, φυσικά, για να διατηρηθούν όλα αυτά χρειάζονται προμήθειες, όπως και στην κανονική ζωή. Έτσι, καθιερώθηκε η συνήθεια να τοποθετούνται μέσα στους τάφους προσωπικά αντικείμενα του νεκρού, εργαλεία, σκεύη, ακόμα και τρόφιμα και ποτά, τα οποία ήταν απαραίτητα για τη διατήρηση της ανθρώπινης ύπαρξης στον άλλο κόσμο.


Λόγω αυτής της συνήθειας κι επειδή στην Αίγυπτο, με τις συνθήκες υγρασίας και θερμοκρασίας που επικρατούν, διατηρούνται σχεδόν τα πάντα, έχουν βρεθεί μέσα σε τάφους τρόφιμα όλων των ειδών σε... μουμιοποιημένη μορφή. Έτσι, στην αιγυπτιακή συλλογή του ΕΑΜ συναντάμε σε μια προθήκη ένα καλάθι με διατηρημένες τροφές: ψωμί, αυγά και καρπούς φρούτων. Ιδιαίτερα το ψωμί έπαιζε ιδιαίτερο ρόλο στην καθημερινή ζωή των Αιγυπτίων, καθώς, μαζί με την μπίρα, η οποία δεν είχε τόσο σχέση με αυτό που σήμερα ονομάζουμε «μπίρα» αλλά ήταν ένας θρεπτικός χυλός που καταναλωνόταν ζεστός, ήταν τα δυο απαραίτητα στοιχεία της διατροφής.

Σώζεται, λοιπόν, ένα μεγάλο στρογγυλό καρβέλι, με μια ιδιαιτερότητα όμως: του λείπει ένα μικρό κομμάτι ή, αλλιώς, κάποιος δάγκωσε ή έκοψε ένα κομμάτι πριν το σφράγισμα του τάφου, καθώς ο «ένοικος» του τάφου δεν θα έκανε κάτι τέτοιο. Αποτελεί ένα μικρό μυστήριο, λοιπόν, γιατί το καρβέλι είναι δαγκωμένο. Γνωρίζουμε πόσο μεγάλη ήταν η πίστη των Αιγυπτίων στη μεταθανάτια ζωή και πόσο πιστά ακολουθούσαν το τελετουργικό και τις ταφικές πρακτικές. Ποιος δάγκωσε, λοιπόν, αυτό το καρβέλι;

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

1 σχόλια