Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία

Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Πήλινη πινακίδα σφηνοειδούς γραφής του 1.750 π. Χ. που περιέχει την πρώτη σωζόμενη επιστολή παραπόνων για εμπορική συναλλαγή στην ιστορία.
0

Αν νομίζετε πως οι γεμάτες οργή επιστολές «σεντόνια» σε εταιρείες και παρόχους υπηρεσιών είναι κάτι που επινοήθηκε τη σύγχρονη εποχή, είστε πολύ γελασμένοι.

Τα ελαττωματικά προϊόντα και οι πονηροί έμποροι που εξαπατούν τους αδαείς αλλά και έμπειρους στις συναλλαγές υπάρχουν από την αυγή της εμπορικής δραστηριότητας του ανθρώπου και πολύ νωρίς εκείνοι που ένιωθαν να τους πνίγει το δίκιο πέρασαν από τις προφορικές διαμαρτυρίες στις γραπτές.

Και όταν λέμε πολύ νωρίς, εννοούμε το 1.750 π.Χ. Πώς το ξέρουμε αυτό; Από μια βαβυλωνιακή πήλινη πινακίδα που ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια ανασκαφών στην Ουρ του σημερινού Ιράκ.

Το εύρημα αυτό του Sir Leonard Woolley, σπουδαίου αρχαιολόγου που λέγεται ότι υπήρξε ένας από τους πρώτους «σύγχρονους» αρχαιολόγους, υπό την έννοια ότι τηρούσε λεπτομερή ημερολόγια και ήταν εξαιρετικά μεθοδικός στις ανασκαφές τους, είναι ουσιαστικά μια  επιστολή διαμαρτυρίας του έξαλλου Νάνι προς τον Έα-νάσιρ, ο οποίος τον εξαπάτησε σε μια συναλλαγή με χαλκό.

Κατά την ανασκαφή του Sir Leonard Woolley και του νεαρού βοηθού του Max Mallowan (μετέπειτα συζύγου της γνωστής συγγραφέως μυστηρίου Agatha Christie, η οποία λέγεται ότι από εκεί εμπνεύστηκε την περιπέτεια του Ηρακλή Πουαρό «Θάνατος στην Μεσοποταμία»), στην οικία του Έα-νάσιρ βρέθηκαν πάρα πολλές πήλινες πινακίδες από οργισμένους συνεργάτες που διεκδικούσαν τα χρήματα ή το εμπόρευμα που τους είχε τάξει.

Η πήλινη πινακίδα έχει 11,6 εκ. μήκος, 5 εκ. πλάτος και πάχος 2,6 εκ., ενώ έχει υποστεί ελαφριά φθορά. Αποκτήθηκε το 1953 από το Βρετανικό Μουσείο και εξακολουθεί να αποτελεί μέρος της συλλογής του, αν και δυστυχώς αυτή την στιγμή δεν εκτίθεται.

Μεταφράστηκε από τον Λίο Οπενχάιμ στο βιβλίο του «Επιστολές από την Μεσοποταμία» και λέει τα ακόλουθα:  

Πες στον Έα-νάσιρ: ο Νάνι στέλνει το ακόλουθο μήνυμα:

«Όταν ήρθες, μου είπες τα εξής: "Θα δώσω στον Γκίμιλ-Σιν (όταν έλθει) ράβδους χαλκού εξαιρετικής ποιότητας". Έφυγες αλλά δεν έπραξες όπως υποσχέθηκες. Παρουσίασες ράβδους που δεν ήταν καλές στον αγγελιαφόρο μου (Σιτ-Σιν) και είπες: "Αν θέλεις πάρ' τες, αν δεν τις θέλεις ξεκουμπίσου!".

Για ποιον με περνάς, ώστε να συμπεριφέρεσαι σε κάποιον σαν εμένα με τέτοια περιφρόνηση; Έστειλα ως αγγελιαφόρους κυρίους όπως εμείς για να πάρουν το πουγγί με τα χρήματά μου (που σου είχα δώσει), αλλά μου συμπεριφέρθηκες με τέτοια περιφρόνηση, στέλνοντάς τους πίσω με άδεια χέρια πολλές φορές, και μάλιστα μέσα από εχθρικά εδάφη. Υπάρχει κανείς ανάμεσα στους εμπόρους που συναλλάσσονται με την Ντιλμούν που να μου έχει φερθεί με αυτόν τον τρόπο;

Μόνο εσύ αντιμετωπίζεις τον αγγελιαφόρο μου με περιφρόνηση! Εξαιτίας εκείνης της (αμελητέας) αργυρής μνας που σου οφείλω, νιώθεις ελεύθερος να μιλάς με αυτόν τον τρόπο, ενώ έχω δώσει στο παλάτι εκ μέρους σου 1.080 λίβρες χαλκού και ο Ούμι-άμπουμ έχει επίσης δώσει 1.080 λίβρες χαλκού, χώρια όσα γράψαμε και οι δύο σε σφραγισμένη πινακίδα που φυλάσσεται στον ναό του Σαμάς.

Πώς μου φέρθηκες για τον χαλκό αυτόν; Έχεις κρατήσει το πουγγί με τα χρήματα μου σε εχθρικά εδάφη, πλέον εσύ οφείλεις να μου αποκαταστήσεις (τα χρήματα μου) πλήρως. 

Να γνωρίζεις πως (από εδώ και στο εξής) δεν πρόκειται να δεχθώ από εσένα χαλκό που να μην είναι εξαιρετικής ποιότητας. (Από εδώ και στο εξής) θα διαλέγω και θα παίρνω τις ράβδους μία μία στη δική μου αυλή και θα ασκήσω εναντίον σου το δικαίωμα μου απόρριψης επειδή μου συμπεριφέρθηκες με περιφρόνηση».

 

Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Πρόσθια όψη. Η πήλινη πινακίδα έχει 11,6 εκ. μήκος, 5 εκ. πλάτος και πάχος 2,6 εκ., ενώ έχει υποστεί ελαφριά φθορά.
Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Οπίσθια όψη.

 

Ήδη από την αρχή της καταλαβαίνουμε ότι συντάχθηκε από γραφέα, όπως και οι περισσότερες επιστολές, καθώς ξεκινά με την συνήθη φράση «Πες στον...».

Η διατύπωση της επιστολής παραπόνου του εξαπατημένου Νάνι, ιδίως η φράση «για ποιον με περνάς;» θυμίζει πάρα πολύ αντιδράσεις σύγχρονων ανθρώπων.

Ο Έα-νάσιρ πήρε το «πουγγί» του, αυτό που σήμερα θα ονομάζαμε «κεφάλαιο κίνησης» μιας επιχείρησης, και του υποσχέθηκε πως θα αγόραζε για λογαριασμό του ράβδους χαλκού υψηλής ποιότητας.

Ενδιαφέρον έχει και το ότι αναφέρεται η Ντιλμούν, μια πολιτεία στον Περσικό Κόλπο που εικάζεται ότι βρισκόταν κοντά στο σημερινό Μπαχρέιν. Την εποχή εκείνη κάποιοι έμποροι αναφέρονταν ως «άλικ Ντιλμούν», που στην κυριολεξία σημαίνει «εκείνος που πηγαίνει στην Ντιλμούν», και ήταν όσοι έκαναν εμπόριο στον Περσικό Κόλπο, μια περιοχή όπου η εμπορία χαλκού αποτελούσε σημαντικό μέρος των συναλλαγών που διεξάγονταν εκεί. 

Από τα συμφραζόμενα της συγκεκριμένης αλλά και από άλλες πήλινες πινακίδες που βρέθηκαν, ο Νάνι ήταν έμπορος χαλκού στην Ουρ και όσο έλειπε ο Έα-νάσιρ παρείχε στο όνομα του τελευταίου σημαντικές ποσότητες χαλκού στα ανάκτορα. Δηλαδή ο Νάνι εξαπατήθηκε διπλά. 

Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Ο Sir Leonard Woolley (δεξιά) φωτογραφίζεται με αρχαιολογικό εύρημα.

Όμως δεν ήταν ο μόνος. Κατά την ανασκαφή του Sir Leonard Woolley και του νεαρού βοηθού του Max Mallowan (μετέπειτα συζύγου της γνωστής συγγραφέως μυστηρίου Agatha Christie, η οποία λέγεται ότι από εκεί εμπνεύστηκε την περιπέτεια του Ηρακλή Πουαρό «Θάνατος στην Μεσοποταμία»), στην οικία του Έα-νάσιρ βρέθηκαν πάρα πολλές πήλινες πινακίδες από οργισμένους συνεργάτες που διεκδικούσαν τα χρήματα ή το εμπόρευμα που τους είχε τάξει.

Στο βιβλίο του W. F. Leemans σχετικά με το διεθνές εμπόριο στην αρχαία Βαβυλωνία αναφέρονται κι αναλύονται οι επιστολές εμπόρων όπως ο Αρμπιτουράμ, ο οποίος ήδη από την αρχή της επιστολής του είχε εξαλείψει τον συνήθη χαιρετισμό ευγενείας, κάτι που σημαίνει πως δεν είχε τον Έα-νάσιρ σε καμία εκτίμηση.

Αυτό αποδεικνύεται από δύο ακόμα πήλινες πινακίδες όπου αναφέρεται ότι κι εκείνος του είχε δώσει ένα κεφάλαιο κίνησης και απαιτούσε να του επιστραφεί, όπως θα έκανε σήμερα κάποιος που είχε δανείσει λεφτά σε κάποιον συνεργάτη. Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί και στους Ίλι-ιντίναμ, Σούμι-άμπουμ και άλλους.

Το πιο αξιοσημείωτο είναι πως ο Έα-νάσιρ είχε κρατήσει στο σπίτι του όλες αυτές τις επιστολές παραπόνων και ως πραγματικός απατεωνίσκος δεν φαίνεται να ίδρωνε ιδιαίτερα το αυτί του. Όπως εξάλλου συμβαίνει και με τους σημερινούς απατεώνες, γιατί απ' ό,τι φαίνεται το «ουδέν καινόν υπό τον ήλιον» ισχύει απόλυτα όταν έχουμε να κάνουμε με την ανθρώπινη φύση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 22.4.2018

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Βυζάντιο στις Κυκλάδες: Μια άγνωστη ιστορία

Ιστορία μιας πόλης / Το Βυζάντιο στις Κυκλάδες: Μια άγνωστη ιστορία

Όταν σκεφτόμαστε τις Κυκλάδες, το μυαλό μας ταξιδεύει συνήθως χιλιάδες χρόνια πίσω, στον προϊστορικό κυκλαδικό πολιτισμό. Κι όμως, στα ίδια νησιά, αιώνες αργότερα, έζησαν άνθρωποι της βυζαντινής εποχής που άφησαν το αποτύπωμά τους χαραγμένο στην πέτρα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τα Χριστούγεννα αλλιώς: Γιατί κάποτε στολίζαμε καραβάκια

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί στολίζουμε καράβια τα Χριστούγεννα;

Ποια είναι η ιστορία του πρώτου χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα και τι διαφορετικό έχει από το σημερινό στολισμένο έλατο; Τι ιστορίες έχουν να αφηγηθούν τα καραβάκια και οι ξύλινες εκκλησίες που στόλιζαν σε άλλα μέρη της χώρας; Η Μαίρη Βέργου, επιμελήτρια του Μουσείου Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη, απαντά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Η πρώτη μαζική απόδραση από ελληνικές φυλακές, με βάση τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ακρόπολις», πήρε διαστάσεις πολιτικού και κατασκοπευτικού θρίλερ.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ