Η Νεικώ της Σικίνου στο μικροσκόπιο - Τι λέει ο Έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων για το σπάνιο ταφικό εύρημα

Η Νεικώ της Σικίνου στο μικροσκόπιο - Τι λέει ο Έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων για το σπάνιο ταφικό εύρημα Facebook Twitter
H ανεύρεση της σορού μιας αρχόντισσας της ρωμαϊκής εποχής μαζί με πλούσια κτερίσματα σε μυστική κρύπτη της Επισκοπής στη Σίκινο είναι μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων χρόνων. Φωτο: EUROKINISSI/ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
0

Μια από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων χρόνων έγινε φέτος τον Ιούλιο στη διάρκεια αναστηλωτικών εργασιών στην Επισκοπή Σικίνου.

H ανεύρεση της σορού μιας αρχόντισσας της ρωμαϊκής εποχής μαζί με πλούσια κτερίσματα σε μυστική κρύπτη εντός ταφικού μνημείου, που με την προσθήκη τρούλου μετατράπηκε αργότερα σε βυζαντινό ναό, διατηρώντας, εντούτοις, σχεδόν ακέραια τα αρχικά αρχιτεκτονικά του στοιχεία –κάτι ιδιαίτερα σπάνιο–, το γεγονός ότι η μεγαλοπρεπής αυτή ταφή αφορούσε γυναίκα και όχι άντρα, το ότι πιθανότατα η νεκρή μεταφέρθηκε στο νησί από άλλο τόπο, στοιχειοθετούν ένα εύρημα ξεχωριστό.


Για τη σημασία του μνημείου αυτού αλλά και το εν γένει δραστήριο και εξωστρεφές ερευνητικό και αναστηλωτικό έργο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων –στην οποία «χρεώνεται» και η αποκατάσταση της βυζαντινής εκκλησίας της Αγίας Κυριακής στη Νάξο, που τιμήθηκε φέτος τον Μάιο με το 1ο Βραβείο Ευρωπαϊκής Κληρονομιάς-Europa Nostra– είπαμε μερικά πράγματα με τον Έφορο Δημήτρη Αθανασούλη που ευτύχησε κιόλας να είναι παρών τη στιγμή της μεγάλης ανακάλυψης.

Η ανακάλυψη ήταν μια ενδιαφέρουσα όσο και ευτυχής συγκυρία καθώς ο τάφος της Νεικούς βρέθηκε ασύλητος. Αυτό συνέβη επειδή είχε τοποθετηθεί όχι στις κανονικές κρύπτες στο υπόγειο του μνημείου, όπου υπήρχαν δευτερεύουσες ταφές αλλά σε «κρυφό» διπλό τοίχωμα που είχαν επί τούτου κατασκευάσει.

— Γιατί το εύρημα της Σίκινου χαρακτηρίζεται ιδιαίτερο;

Αφενός πρόκειται για μια εξέχουσα και απρόσμενα πλούσια για τον τόπο όπου βρέθηκε ταφή. Αφετέρου το ναόμορφο αυτό μαυσωλείο είναι ένα όντως ξεχωριστό εύρημα.

Οι μετασκευές αρχαίων μνημείων είναι συνήθεις μεν –ο Παρθενώνας και το Θησείο, αρχαίοι ναοί που μετατράπηκαν στους βυζαντινούς χρόνους σε χριστιανικές εκκλησίες είναι δύο από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα–, σπανίως όμως διατηρούνται οι αλλεπάλληλες ιστορικές φάσεις ενός μνημείου ανά τους αιώνες, όπως συνέβη στην περίπτωση του ταφικού αυτού μνημείου που λειτουργεί έτσι σαν ιστορικό παλίμψηστο.

Η ανακάλυψη ήταν μια ενδιαφέρουσα όσο και ευτυχής συγκυρία καθώς ο τάφος της Νεικούς βρέθηκε ασύλητος. Αυτό συνέβη επειδή είχε τοποθετηθεί όχι στις κανονικές κρύπτες στο υπόγειο του μνημείου, όπου υπήρχαν δευτερεύουσες ταφές αλλά σε «κρυφό» διπλό τοίχωμα που είχαν επί τούτου κατασκευάσει.

— Πώς όμως συνέβη η ανακάλυψη;

Στο κτίσμα, ετοιμόρροπο και κλειστό για το κοινό τα προηγούμενα χρόνια, πραγματοποιούνταν εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Στη διάρκεια της ερευνητικής δουλειάς που κάναμε παράλληλα προέκυψε η πέτρινη επιγραφή που ανέγραφε το όνομα της θανούσας και βέβαια ο μαρμάρινος τάφος με τα οστά και τα κτερίσματα: χρυσά βραχιόλια, δακτυλίδια, ένα περιδέραιο, μια πόρπη με ανάγλυφη μορφή, μια οστέινη γραφίδα, ένα καθρεφτάκι, αγγεία και οργανικά σπαράγματα από την ενδυμασία της νεκρής.

— Είναι νομίζω ασυνήθιστες τέτοιες ταφές για γυναίκες στην αρχαιότητα...

Πράγματι. Η συγκεκριμένη ήταν προφανώς κάποια αρχόντισσα, πιθανόν και από άλλον τόπο καθώς στη Σίκινο δεν έχουμε κάποιο σημαντικό αστικό κέντρο ή μεγάλα μνημειακά κατάλοιπα. Η αρχική χρονολόγηση τοποθετεί την ταφή στους ρωμαϊκούς χρόνους, 2ο-3ο αι. μ.Χ., κάτι που βέβαια θα προσδιοριστεί με μεγαλύτερη ακρίβεια όταν μελετηθεί το DNA των οστών και τα οργανικά κατάλοιπα των ρούχων.


— Πόσο σημαντικές είναι από αρχαιολογικής άποψης οι Κυκλάδες;

Οι Κυκλάδες υπήρξαν επίκεντρο ενός σπουδαίου πολιτισμού που άνθισε την 3η χιλιετία π.Χ., του Κυκλαδικού, αλλά το αρχαιολογικό και ιστορικό τους ενδιαφέρον δεν περιορίζεται εκεί.

Όλα τα κυκλαδίτικα νησιά διαθέτουν, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, μοναδικό αρχαιολογικό πλούτο από πολλές ιστορικές περιόδους, ο οποίος αλλού έχει ερευνηθεί και αναδειχθεί περισσότερο, όπως σε Σαντορίνη, Δήλο, Νάξο, Πάρο, Άνδρο, Μήλο κ.λπ., αλλού η έρευνα είναι ακόμα σε εξέλιξη ή σε πρώιμα ακόμα στάδια, όπως στην Κέα, την Κύθνο και τη Σίκινο. Ενδεχομένως λοιπόν να προκύψουν μελλοντικά κι άλλες τέτοιες ευχάριστες «εκπλήξεις»!

Πολύ σημαντικές είναι και οι ανασκαφές που κάνει η Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή στην Κέρο και το Δασκαλιό, εξέχοντα κέντρα πολιτισμού της Πρωτοκυκλαδικής περιόδου.

Η Νεικώ της Σικίνου στο μικροσκόπιο - Τι λέει ο Έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων για το σπάνιο ταφικό εύρημα Facebook Twitter
Στο κτίσμα, ετοιμόρροπο και κλειστό για το κοινό τα προηγούμενα χρόνια, πραγματοποιούνταν εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.


— Λίγα λόγια για το ευρύτερο έργο και τη «φιλοσοφία» της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων;

Εκτός από τις ανασκαφές, τις επεμβάσεις και τις εκτεταμένες αναστηλώσεις και αποκαταστάσεις που πραγματοποιούμε σε πολλά νησιά, επιχειρούμε να εντάξουμε τα αρχαιολογικά μνημεία και τα μουσεία μας στον τουριστικό χάρτη με ελκυστικότερους όρους, αναβαθμίζοντας έτσι το συνολικότερο τουριστικό προϊόν μέσω του πολιτισμού.

Στόχος μας είναι οι Έλληνες και ξένοι επισκέπτες των Κυκλάδων να μην τις μνημονεύουν μόνο για τον ήλιο και τη θάλασσα αλλά επίσης για τη μακραίωνη ιστορία τους και τα σωζόμενα μνημεία.

Στο πλαίσιο αυτά ανοίγουμε τα μουσεία μας σε περιοδικές εκθέσεις, φιλοξενούμε σύγχρονη τέχνη, προβάλλουμε και προστατεύουμε αρχαιολογικές τοποθεσίες, μεσαιωνικούς οικισμούς, ναούς, κάστρα και δομημένα περιβάλλοντα από την αλόγιστη ανάπτυξη, που είναι και ο μεγαλύτερος «εχθρός» των Κυκλάδων πολιτιστικά, αρχιτεκτονικά, περιβαλλοντικά αλλά κι από πλευράς ποιότητας ζωής.

Ξοδεύουμε πολλές δυνάμεις σε αυτή την προσπάθεια, όμως αξίζει τον κόπο. Ό,τι έχει προστατευθεί και διασωθεί ως τώρα, ειδικά στα πιο επιβαρυμένα τουριστικά νησιά, οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στους αρχαιολόγους.

Η Νεικώ της Σικίνου στο μικροσκόπιο - Τι λέει ο Έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων για το σπάνιο ταφικό εύρημα Facebook Twitter
H ανεύρεση της σορού μιας αρχόντισσας της ρωμαϊκής εποχής μαζί με πλούσια κτερίσματα σε μυστική κρύπτη εντός ταφικού μνημείου, είναι ένα ιδιαιτέρως ξεχωριστό εύρημα.
Η Νεικώ της Σικίνου στο μικροσκόπιο - Τι λέει ο Έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων για το σπάνιο ταφικό εύρημα Facebook Twitter
Στη διάρκεια της ερευνητικής δουλειάς που κάναμε παράλληλα προέκυψε η πέτρινη επιγραφή που ανέγραφε το όνομα της θανούσας και βέβαια ο μαρμάρινος τάφος με τα οστά και τα κτερίσματα: χρυσά βραχιόλια, δακτυλίδια, ένα περιδέραιο, μια πόρπη με ανάγλυφη μορφή, μια οστέινη γραφίδα, ένα καθρεφτάκι, αγγεία και οργανικά σπαράγματα από την ενδυμασία της νεκρής. Φωτο: EUROKINISSI/ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Η Νεικώ της Σικίνου στο μικροσκόπιο - Τι λέει ο Έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων για το σπάνιο ταφικό εύρημα Facebook Twitter
Η αρχαιολογική ομάδα στην Επισκοπή Σικίνου. Φωτο: EUROKINISSI/ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ