Η φοκάτσια ίσως φτιαχνόταν πριν από 9.000 χρόνια στη Μεσοποταμία λένε επιστήμονες

Η φοκάτσια ίσως φτιαχνόταν πριν από 9.000 χρόνια στη Μεσοποταμία λένε επιστήμονες Facebook Twitter
Οι κοινότητες της Μεσοποταμίας μπορεί να άρχισαν ακόμη και να ψήνουν μεγάλα καρβέλια ψωμιού μεταξύ 7.000 και 5.000 π.Χ.. / φωτ.: Unsplash
0

Η φοκάτσια είναι βασικό στοιχείο του ιταλικού μενού τουλάχιστον από την εποχή της αρχαίας Ρώμης, αλλά νέα έρευνα δείχνει ότι η προέλευση του πλακέ ψωμιού χρονολογείται από τη Νεολιθική Εποχή και μάλιστα στη Μεσοποταμία

Σύμφωνα με ορισμένους αρχαιολόγους, οι κοινότητες της Μεσοποταμίας μπορεί να άρχισαν ακόμη και να ψήνουν μεγάλα καρβέλια ψωμιού μεταξύ 7.000 και 5.000 π.Χ., σε μία περιοχή που βρίσκεται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τις σύγχρονες ρωμαϊκές πόλεις.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στις 5 Νοεμβρίου στο περιοδικό Scientific Reports και επικεντρώνονται σε στοιχεία που ανακτήθηκαν σε όλη την Εύφορη Ημισέληνο, την περιοχή με σχήμα ημισελήνου στη Μέση Ανατολή, που εκτείνεται στο σύγχρονο Ιράκ, τη Συρία, τον Λίβανο, το Ισραήλ, την Παλαιστίνη, την Ιορδανία, την Αίγυπτο, μαζί με τη νοτιοανατολική περιοχή της Τουρκίας και τις δυτικές περιφέρειες του Ιράν. Συνεργάτες από το Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) στην Ισπανία, το Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου και το Πανεπιστήμιο Κοτς της Τουρκίας, καθώς και από το Πανεπιστήμιο La Sapienza στη Ρώμη, εξέτασαν 13 θραύσματα κεραμικών που ανακαλύφθηκαν στο Mezraa Teleilat, στο Akarçay Tepe και στο Tell Sabi Abyad. Η ομάδα πιστεύει ότι αυτά τα κομμάτια ανήκαν αρχικά σε δίσκους αποφλοίωσης - μεγάλα, οβάλ σχήματος, ταψιά ψησίματος με χαμηλά τοιχώματα φτιαγμένα από χοντρό πηλό.

Χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό εργαλείων όπως η στερεομικροσκόπηση και η χημική ανάλυση, οι ερευνητές εντόπισαν σημάδια χρήσης - φθοράς καθώς και ενώσεις από φυτόλιθους (υπολείμματα πυριτίου φυτών) και άλλα οργανικά υλικά. Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, τα σημάδια βαθμολόγησης που ήταν «χοντροκομμένα, επαναλαμβανόμενα και ομοιόμορφα κατανεμημένα σε ολόκληρη την εσωτερική επιφάνεια του σκεύους» υποδηλώνουν επίσης κοινά σχέδια που παρατηρούνται στα ταψιά ψησίματος.

Η φοκάτσια ίσως φτιαχνόταν πριν από 9.000 χρόνια στη Μεσοποταμία λένε επιστήμονες Facebook Twitter
Θραύσματα δίσκου που αναλύθηκαν στο ερευνητικό έργο / φωτ.: Scientific Reports

Ορισμένα από τα θραύσματα περιείχαν ακόμη και μικροσκοπικά σημάδια ζωικού λίπους και φυτικών καρυκευμάτων, των οποίων οι καταστάσεις αποδόμησης υποδηλώνουν έκθεση σε θερμοκρασίες ψησίματος έως και 420 βαθμούς Κελσίου. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της μελέτης από το UAB, οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι όλα αυτά ισοδυναμούν με «σαφείς αποδείξεις» που υποστηρίζουν ότι οι δίσκοι χρησιμοποιήθηκαν για παρασκευή αρχαίων ψωμιών που έμοιαζαν με τη φοκάτσια.

Η φοκάτσια ίσως φτιαχνόταν πριν από 9.000 χρόνια στη Μεσοποταμία λένε επιστήμονες Facebook Twitter
Η περιοχή της Μεσοποταμίας με τις τοποθεσίες που ερευνήθηκαν από τους επιστήμονες / φωτ.: Scientific Reports

Η ποικιλία των οργανικών υλικών που βρέθηκαν στα 13 θραύσματα οδήγησε τους ερευνητές στο συμπέρασμα επίσης ότι οι νεολιθικές κοινότητες πειραματίστηκαν με πολλές διαφορετικές συνταγές για τα ψωμιά που ψήνονται σε αυτούς τους δίσκους.

«Η μελέτη μας προσφέρει μια ζωντανή εικόνα των κοινοτήτων που χρησιμοποιούν τα δημητριακά που καλλιεργούσαν για να παρασκευάσουν ψωμι και 'φοκάτσια' εμπλουτισμένα με διάφορα συστατικά και καταναλώνονται σε ομάδες», δήλωσε ο Σέρτζιο Ταράντο, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και διδακτορικός ερευνητής στο UAB. Ο Ταράντο πρόσθεσε ότι η περαιτέρω χρονολόγηση των θραυσμάτων οδηγεί τους αρχαιολόγους να πιστεύουν ότι «αυτή η γαστρονομική παράδοση της Ύστερης Νεολιθικής αναπτύχθηκε σε περίπου έξι αιώνες σε μια ευρεία περιοχή της Εγγύς Ανατολής», προτού τέτοιες πρακτικές μεταναστεύσουν αλλού όπως η Ιταλία.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ