ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι Facebook Twitter
0

Αρχαιολόγοι από το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ και το Εθνικό Μουσείο της Κοπεγχάγης ανακάλυψαν τα δακτυλικά αποτυπώματα παιδιών ηλικίας 7 ή 8 ετών σε αγγεία 4.500 ετών που βρέθηκαν σε αρχαιολογικό χώρο στη Συρία.

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα, μια πόλη στην άκρη του Βασιλείου της Έμπλα, ενός από τα σημαντικότερα συριακά βασίλεια στην Πρώιμη Εποχή του Χαλκού, και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών. Εκτός από τη χρήση των παιδιών για τις ανάγκες του βασιλείου, ανακάλυψαν στοιχεία για τις ανεξάρτητες δημιουργίες των παιδιών έξω από το βιομηχανικό πλαίσιο, δείχνοντας τη σπίθα της παιδικής ηλικίας ακόμη και στις πρώιμες αστικές κοινωνίες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας προσθέτουν πολύτιμο βάθος στην εκτίμησή μας για το τι σήμαινε το να είσαι παιδί στο παρελθόν. Μετά από προσεκτική ανάλυση αυτές οι παρατηρήσεις δείχνουν ότι η μελλοντική έρευνα για τα αρχαιολογικά δακτυλικά αποτυπώματα έχει τη δυνατότητα να εμβαθύνει την κατανόησή μας για την παιδική ηλικία σε διάφορες τοποθεσίες και εποχές. Επικεφαλής της έρευνας ήταν ο Akiva Sanders από το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ σε συνεργασία με ερευνητές από την Κοπεγχάγη. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Childhood in the Past.

«Η έρευνά μας επιτρέπει μια σπάνια ματιά στη ζωή των παιδιών που ζούσαν στην περιοχή του Βασιλείου της Έμπλα, ενός από τα παλαιότερα βασίλεια στον κόσμο», λέει ο Σάντερς. «Ανακαλύψαμε ότι στην ακμή της, περίπου από το 2400 έως το 2000 π.Χ., οι πόλεις που συνδέονται με το βασίλειο άρχισαν να βασίζονται στην παιδική εργασία για τη βιομηχανική παραγωγή αγγειοπλαστικής. Τα παιδιά δούλευαν σε εργαστήρια ξεκινώντας από την ηλικία των επτά ετών και εκπαιδεύτηκαν ειδικά για να δημιουργούν κύπελλα όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφα – τα οποία χρησιμοποιούνταν στο βασίλειο στην καθημερινή ζωή και στα βασιλικά συμπόσια».

Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι Facebook Twitter

Ως γνωστόν, τα δακτυλικά αποτυπώματα ενός ανθρώπου δεν αλλάζουν σε όλη του τη ζωή. Για το λόγο αυτό, το μέγεθος της παλάμης μπορεί να συναχθεί χονδρικά μετρώντας την πυκνότητα των περιθωρίων του δακτυλικού αποτυπώματος – και από το μέγεθος της παλάμης μπορεί να εκτιμηθεί η ηλικία και το φύλο του ατόμου.

Από την ανασκαφή της στη δεκαετία του 1930, η κεραμική από την Τελ Χάμα, η οποία βρίσκεται στο νότιο άκρο του Βασιλείου της Έμπλα, φυλάσσεται στο Εθνικό Μουσείο της Δανίας. Με βάση την ανάλυση των δακτυλικών αποτυπωμάτων της κεραμικής, φαίνεται ότι τα παιδιά κυριαρχούσαν. Στη Χάμα, τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά, ενώ το υπόλοιπο τρίτο δημιουργήθηκε από ηλικιωμένους άνδρες.

«Στις αρχές της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού, μερικές από τις πρώτες πόλεις-βασίλεια στον κόσμο εμφανίστηκαν στον Λεβάντε και τη Μεσοποταμία», λέει ο Sanders. «Θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε τα δακτυλικά αποτυπώματα στην κεραμική για να καταλάβουμε πώς διαδικασίες όπως η αστικοποίηση και ο συγκεντρωτισμός των κυβερνητικών λειτουργιών επηρέασαν τα δημογραφικά στοιχεία της κεραμικής βιομηχανίας. Στην πόλη Χάμα, αρχαίο κέντρο παραγωγής κεραμικών, βλέπουμε αρχικά αγγειοπλάστες περίπου στην ηλικία των 12 και 13 ετών, με τους μισούς αγγειοπλάστες να είναι κάτω των 18 ετών και με αγόρια και κορίτσια σε ίσες αναλογίες. Αυτό το στατιστικό αλλάζει με το σχηματισμό του Βασιλείου της Έμπλα, όταν βλέπουμε ότι οι αγγειοπλάστες άρχισαν να παράγουν περισσότερα κύπελλα για συμπόσια. Και δεδομένου ότι γίνονταν όλο και περισσότερες γιορτές που τροφοδοτούνταν με αλκοόλ, τα κύπελλα σπάζονταν συχνά – και ως εκ τούτου χρειαζόταν να γίνουν περισσότερα κύπελλα».

Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι Facebook Twitter

«Όχι μόνο το Βασίλειο άρχισε να βασίζεται όλο και περισσότερο στην παιδική εργασία, αλλά τα παιδιά εκπαιδεύτηκαν να κάνουν τα κύπελλα όσο το δυνατόν πιο παρόμοια μεταξύ τους. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που βλέπουμε επίσης στη βιομηχανική επανάσταση στην Ευρώπη και την Αμερική: είναι πολύ εύκολο να ελέγχεις τα παιδιά και να τους μαθαίνεις συγκεκριμένες κινήσεις για τη δημιουργία τυποποίησης στις χειροτεχνίες». Ωστόσο, υπήρχε ένα φωτεινό σημείο στη ζωή των παιδιών: να φτιάξουν μικροσκοπικά ειδώλια και μικροσκοπικά αγγεία για τον εαυτό τους. «Αυτά τα παιδιά δίδαξαν το ένα το άλλο να φτιάχνουν μικροσκοπικά ειδώλια και αγγεία, χωρίς τη συμμετοχή των ενηλίκων», λέει ο Δρ Σάντερς.

 «Είναι ασφαλές να πούμε ότι δημιουργήθηκαν από παιδιά – και πιθανώς να περιλαμβάνουν εκείνα τα έμπειρα παιδιά από τα εργαστήρια κατασκευής κυπέλλων. Φαίνεται ότι σε αυτά τα ειδώλια τα παιδιά εξέφρασαν τη δημιουργικότητά τους και τη φαντασία τους».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τουρκία: Μινωικό στιλέτο ανακαλύφθηκε σε αρχαίο ναυάγιο στο ακρωτήριο της Χελιδωνίας στη Μικρά Ασία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τουρκία: Μινωικό στιλέτο ανακαλύφθηκε σε αρχαίο ναυάγιο στο ακρωτήριο της Χελιδωνίας στη Μικρά Ασία

Ο υπουργός Πολιτισμού της Τουρκίας το χαρακτήρισε: «μια από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και στον κόσμο της υποβρύχιας αρχαιολογίας»
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Εύα Γανίδου και τον Τάσο Θεοφίλου για τις γκαρσονιέρες, τα σεπαρέ και τα απρόσμενα μέρη στην πόλη τα οποία επέλεγαν οι Αθηναίοι για τις ερωτικές συνευρέσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κλάους-Μίκαελ Κουν

Iστορία / Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Ο πατέρας του Γερμανού μεγιστάνα έχτισε μεγάλο μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων. Αντίθετα όμως με άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Deutsche Bank, η εταιρεία του αρνείται να ανοίξει τα σκοτεινά αρχεία της.
THE LIFO TEAM
Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Το θρυλικό νεοκλασικό οίκημα με τη μαγευτική θέα, που φιλοξένησε αρχηγούς κρατών, βασιλείς και πρωθυπουργούς, αναβιώνει και μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ