Η Φαιστός στο Netflix: Τα άλυτα μυστήρια και τα «πλαστά» ευρήματα σε ένα ντοκιμαντέρ

Η Φαιστός στο Netflix: τα άλυτα μυστήρια και τα «πλαστά» ευρήματα σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
Ο δίσκος της Φαιστού. Εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου και στο ντοκιμαντέρ σημειώνεται η άρνηση του μουσείου να ταυτοποιηθεί η αυθεντικότητά του, σε αντίθεση με την Νεφερτίτη του Βερολίνου που υποβλήθηκε σε μια ευαίσθητη επιχείρηση προκειμένου να αποδειχθεί η αυθεντικότητα του έργου... Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος/ LIFO
0

O Έβανς, ο Περνιέ,  οι Ζιλιερόν, ο Σλίμαν, ο καθηγητής κλασικής αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης Διαμαντής Παναγιωτόπουλος,  ο αρχαιολόγος Γκάρεθ Όουενς, ο αρχαιολόγος Αλεσάντρο Γκρέκο, ο αντικέρ και ειδικός σε πλαστές αρχαιότητες Τζερόμ  Άιζενμπεργκ είναι τα πρόσωπα που παρελαύνουν στο ντοκιμαντέρ του Netflix, «τα μυστικά της Φαιστού» που επιχειρεί ένα ταξίδι στο χρόνο και τους μύθους της Κρήτης του μινωϊκού βασιλείου και εξετάζει την αυθεντικότητα του δίσκου της Φαιστού, τις μεθόδους συντήρησης των αρχαιοτήτων στις αρχές του 20ου αιώνα και την δημιουργία μύθων, που συνάδουν με το φιλόδοξο και ρομαντικό πνεύμα των εξερευνητών της αρχαιολογίας.

ηη
Σερ Άρθρουρ Έβανς

Το γερμανικής παραγωγής ντοκιμαντέρ ξεκινά από τις ανακαλύψεις του Έβανς και σημειώνει τον ενθουσιασμό του αρχαιολόγου  - σημειώνει όμως και τις διαφοροποιημένες απόψεις, σήμερα, των σύγχρονων ερευνητών. Ο Έβανς ήθελε πάση θυσία να πάρει τη δόξα μιας μεγάλης αρχαιολογικής ανακάλυψης και τα κατάφερε, αφού χρίστηκε ιππότης για τις υπηρεσίες του. Ονόμασε τις αίθουσες της Κνωσσού αυθαίρετα  όπως ήθελε και ισχυρίστηκε ότι το αλαβάστρινο κάθισμα που βρέθηκε ήταν ο θρόνος του Μίνωα, αποδίδοντάς το σε ένα πρόσωπο που δεν έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξή του, αναφέρει το ντοκιμαντέρ.

σ
Η αφίσα του ντοκιμαντέρ στο Νetflix

Η ΚΡΗΤΗ αποτελεί ένα μυστήριο για τους αρχαιολόγους ακόμα και μετά από 100 χρόνια αρχαιολογικής έρευνας σημειώνει ο αρχαιολόγος Διαμαντής Παναγιωτόπουλος που ανασκάπτει στη Μεσσαρά. «Είναι σπουδαίο ότι ανακαλύφθηκε ένας πολιτισμός εφάμιλλος αυτών της Ανατολής» λέει «με κέντρα την Κνωσσό και τη Φαιστό». Ο καθηγητής Παναγιωτόπουλος μαζί με 130 επιστήμονες από 13 χώρες μελετά στη Χαϊδελβέργη  μια συλλογή Μινωϊκών και Μυκηναϊκών σφραγιδόλιθων, 100.000 φωτογραφίες και 9.000 αποτυπώματα σφραγίδων. Ο καθηγητής ερευνά με μεγάλο ενδιαφέρον μέσω αυτών την κοινωνική δομή την ιδεολογία και τη νοοτροπία των κατοίκων του νησιού. «υπάρχουν και σφραγιδόλιθοι που δεν ξέρουμε αν είναι αυθεντικοί» λέει. «Συγκρίνουμε τα προβληματικά κομμάτια με σφραγίδες που προέρχονται από συστηματικές ανασκαφές των οποίων η αυθεντικότητα δεν αμφισβητείται.

Ένα προβληματικό κομμάτι είναι το δαχτυλίδι του Μίνωα. Υπάρχει η υποψία ότι είναι πλαστό, κάτι που εξηγείται στο ντοκιμαντέρ. Ο Έβανς το αγόρασε από κάποιον, παρά τις αντίθετες συμβουλές των ειδικών. Σήμερα εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου― αν δεν είναι αυθεντικό, ποιος μπορεί να είναι ο πλαστογράφος;

Φαιστός, τα άλυτα μυστήρια και τα αναπάντητα ερωτηματικά σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
O αρχαιολογικός χώρος της Φαιστού. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης / LIFO

Μετά την περίοδο της Τουρκοκρατίας η Κρήτη είναι γαλλικό, βρετανικό και ιταλικό προτεκτοράτο. Οι Ιταλοί αρχαιολόγοι εργάζονται ελεύθερα, χωρίς εμπόδια, ο Λουίτζι Περνιέ που έχει φτάσει στην Κρήτη το 1900 λαχταρά να έχει τις επιτυχίες του Έβανς. Στο ντοκιμαντέρ ο Αμερικανός αρχαιοπώλης, «ειδικός σε πλαστά αρχαία έργα τέχνης», Τζερόμ Άιζενμπεργκ διατυπώνει ακόμα μια φορά μια θεωρία του, κατηγορώντας τον Περνιέ ότι το πιο γνωστό εύρημά του, ο πήλινος δίσκος της Φαιστού, δεν πλάστηκε περί το 1700 π.Χ. και ως εκ τούτου δεν είναι αυθεντικός, αλλά πως ήταν δημιούργημα του ίδιου του Ιταλού αρχαιολόγου, το 1908, στην προσπάθειά του να κατασκευάσει ένα νέο εύρημα, που θα γινόταν πιο διάσημο κι από αυτά του Βρετανού σερ Άρθουρ Έβανς στην Κνωσό και θα γνώριζε την καταξίωση των συναδέλφων του. Έτσι, είπε ο Αμερικανός συνεχίζοντας να θεωρητικολογεί, πως «αποφάσισε ο Περνιέ να δημιουργήσει ένα ακατάληπτο κείμενο πάνω σε ένα κομμάτι πηλού, που δεν θα ήταν δυνατόν να μεταφραστεί, τυπωμένο με κινητά στοιχεία». Μέχρι σήμερα ο Άιζενμπεργκ δεν έχει κατορθώσει να πείσει την επιστημονική κοινότητα.

Φαιστός, τα άλυτα μυστήρια και τα αναπάντητα ερωτηματικά σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
O καθηγητής  Γκάρεθ Όουενς ειδικός σε θέματα μινωικής γραφής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Στο ντοκιμαντέρ ο Αμερικανός αρχαιοπώλης Τζερόμ Άιζενμπεργκ, «ειδικός σε πλαστά αρχαία έργα τέχνης», κατηγορεί τον Περνιέ ότι το πιο γνωστό εύρημά του, ο πήλινος δίσκος της Φαιστού, δεν πλάστηκε περί το 1700 π.Χ. και ως εκ τούτου δεν είναι αυθεντικός, αλλά πως ήταν δημιούργημα του ίδιου του Ιταλού αρχαιολόγου, το 1908, στην προσπάθειά του να κατασκευάσει ένα νέο εύρημα, που θα γινόταν πιο διάσημο από αυτά του Βρετανού σερ Άρθουρ Έβανς στην Κνωσό. 


Στην άλλη πλευρά, ο καθηγητής  Γκάρεθ Όουενς ειδικός σε θέματα μινωικής γραφής, έχοντας αφοσιωθεί στη μελέτη του Δίσκου για περισσότερα από δέκα χρόνια έχει προχωρήσει, σε συνεργασία με τον καθηγητή Φωνητικής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Τζον Κόουλμαν, την «ανάγνωση» του Δίσκου στο 99%.  Πλέον είναι σε θέση να μας «αποκαλύψει» τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού, δίνοντας μια τεκμηριωμένη, εμπεριστατωμένη και αξιόπιστη ερμηνεία του δίσκου.  Με σεβασμό απέναντι στην ιστορία και επίγνωση του βάρους του εγχειρήματός του, προχωράει ένα βήμα παραπέρα στην «ερμηνεία» του δίσκου, μιλάει για την πεμπτουσία του και μας δίνει ίσως το «κλειδί» για την είσοδο στα άδυτα του μινωικού κόσμου. Ο δίσκος της Φαιστού όπως λέει είναι άξιο απορίας με ποιο τρόπο σώθηκε, κάτι για το οποίο ούτε ο Περνιέ, ούτε οι διάδοχοί του μπόρεσαν να δώσουν πειστικές απαντήσεις.

Όπως είναι γνωστό, ο Δίσκος ανακαλύφθηκε το 1908 από τους Ιταλούς ανασκαφείς της Φαιστού και χρονολογήθηκε γύρω στα 1.700 π.Χ. Σήμερα εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου. Χρονολογικά ανήκει στην περίοδο της Μινωικής Γραφής, αλλά διαφέρει σε πολλά σημεία από αυτήν. Η γραφή του δίσκου είναι εντυπωμένη σε πηλό, με τη βοήθεια διαφορετικών σφραγίδων και θεωρείται το αρχαιότερο σε παγκόσμιο επίπεδο έντυπο, περίπου 2.500 χρόνια πριν από τα πρώτα δείγματα έντυπου υλικού.

Η Φαιστός στο Netflix: τα άλυτα μυστήρια και τα «πλαστά» ευρήματα σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
Ο δίσκος της Φαιστού στο Μουσείο του Ηρακλείου. Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος/ LIFO

Έχει διάμετρο περίπου 16 εκ. με σημεία γραφής και στις δυο όψεις, τα οποία ανέρχονται σε 242 και διαιρούνται σε 61 ομάδες. Υπάρχουν 45 διαφορετικού χαρακτήρα σημεία στον Δίσκο, περισσότερα για να απαρτίσουν ένα αλφάβητο και λιγότερα για να αποτελέσουν μια πραγματική ιδεογραφική γραφή, όπως συμβαίνει με τα κινέζικα.  Σε κάθε περίπτωση η γλώσσα του Δίσκου, που αποτελεί το πιο γνωστό δείγμα της συλλαβικής «μινωικής γραφής», είναι ακόμη απροσπέλαστη.

δδ
Το δαχτυλίδι του Μίνωα υπάρχει η υποψία ότι είναι πλαστό, κάτι που εξηγείται στο ντοκιμαντέρ. Ο Έβανς το αγόρασε από κάποιον, παρά τις αντίθετες συμβουλές των ειδικών. Σήμερα εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου.

Εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου και στο ντοκιμαντέρ σημειώνεται η άρνηση του μουσείου να ταυτοποιηθεί η αυθεντικότητά του, σε αντίθεση με την Νεφερτίτη του Βερολίνου που υποβλήθηκε σε μια ευαίσθητη επιχείρηση προκειμένου να αποδειχθεί η αυθεντικότητα του έργου.

Ο Όουενς πιστεύει ότι θα υπάρξει πρόοδος στην ανάγνωση του δίσκου της Φαιστού, εκεί που ο Άιζενμπεργκ παρατηρεί «ύποπτα λάθη», όπως ένα γάντι πυγμαχίας που βρίσκουμε στη ρωμαϊκή εποχή 1500 χρόνια αργότερα, ενώ τα σύμβολα στο δίσκο πάνε από δεξιά στα αριστερά και όχι το αντίθετο, όπως συμβαίνει με τη Μινωϊκή γραφή.

Ποιος όμως ήταν ο πλαστογράφος; Οι υποψίες πέφτουν στον Ζιλιερόν, που είχε φτιάξει περίτεχνα αντίγραφα, δούλεψε με τον Έβανς και τον Περνιέ και ήταν με τον γιο του επιχειρηματίες με κατάλογο αντιγράφων, με  διεθνή πελατεία και υψηλές τιμές. Πιθανολογείται ότι δεν πουλούσαν μόνο αντίγραφα. Οι Ζιλιερόν είναι οι πιο πιθανοί πλαστογράφοι αυτής της περιόδου γιατί γνώριζαν καλά από αρχαιολογικά υλικά.
 

ηηηρ
Το χρυσελεφάντινο αγαλμάτιο από την Κρήτη Η Κυρά των Φιδιών στη Βοστώνη,  αγοράστηκε το 1914 από τον Έβανς και απεσύρθη από την έκθεση επειδή αμφισβητείται πλέον η αυθεντικότητά του.

Εν τω μεταξύ, το μουσείο της Βοστώνης απέσυρε από την έκθεση την Κυρά με τα φίδια, ένα έργο προερχόμενο από την Κρήτη που χρονολογείται από το 1450 π.Χ. (παρεμφερές με την Θεά των Όφεων, που εκτίθεται στο Μουσείο του Ηρακλείου), επειδή το ελεφαντόδοντο που χρησιμοποιήθηκε ήταν πολύ μεταγενέστερο και το αντικείμενο μεταφέρθηκε με συνοπτικές διαδικασίες στην αποθήκη.

Ο Ελβετός Εμίλ Ζιλιερόν του οποίου σήμερα οι μέθοδοι αμφισβητούνται αποθεώθηκε στην Αθήνα που αναπτυσσόταν ραγδαία όταν είχε προσληφθεί από τον Σλίμαν. Μετά τον θάνατο του Σλίμαν τον προσέλαβε ο Έβανς. Λίγο αργότερα προσλαμβάνεται ο γιος του, παίρνοντας τη θέση του πατέρα του επί 40 χρόνια, ενώ ζωγραφίζουν και δημιουργούν την εξιδανικευμένη Κρήτη του Ομήρου.

Σε όποια μεριά και αν σταθεί ένας θεατής του ντοκιμαντέρ ένα είναι το βασικό ερώτημα που θέτει: Αν επιβάλλεται τα μουσεία με τις σύγχρονες μεθόδους να επανεξετάσουν τα ευρήματά τους, ακόμα και αυτά που τους φέρνουν χρήμα και επισκεψιμότητα. Και όσο εμείς θα αναρωτιόμαστε για αυτό, ο Δίσκος της Φαιστού θα προκαλεί συζητήσεις, έρευνες, θα εξακολουθεί να είναι ένα αριστούργημα που περιβάλλεται από μυστήριο, άλυτο μέσα στους αιώνες.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr

Ο Γκάρεθ Όουενς ήρθε σαν φοιτητής στην Κρήτη, έμεινε για πάντα και αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην αποκρυπτογράφηση των μυστικών ενός εκ των αρχαιότερων μινωϊκών γραπτών μνημείων
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Ιστορία μιας πόλης / H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Το 1820, και ενώ η Επανάσταση μαίνεται, ένας αγρότης ανακαλύπτει σε ένα χωράφι της Μήλου ένα μαρμάρινο άγαλμα, η τύχη του οποίου έμελλε να μοιάσει με ταινία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Όλγα Παλαγγιά για μία από τις συναρπαστικότερες ιστορίες στην Ιστορία της Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Η μελέτη του αρχαίου DNA και άλλες σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις αμφισβητούν τις υποθέσεις σχετικά με αυτές τις τελετουργίες που συνέβαιναν σε όλα σχεδόν τα μέρη του κόσμου.
THE LIFO TEAM
Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας.

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους ιστορικούς πέτρινους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, παρουσιάζει άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τρεις πανέμορφους φάρους της Ελλάδας, του Πειραιά (Ψυττάλεια), της Αίγινας και της Σύρου, που μετρούν σχεδόν δύο αιώνες ζωής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Τσιγγάνοι, Γύφτοι, Κατσίβελοι, Αθίγγανοι. Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Προ τριετίας, η Γενική Απογραφή του Πληθυσμού κατέγραψε σχεδόν 117.500 μόνιμους κατοίκους οι οποίοι ανήκουν στη φυλή των Ρομά, ενώ η μεγαλύτερη συγκέντρωση εντοπίζεται στην περιφέρεια Αττικής. Για κάποιους από εμάς είναι γείτονές μας ενώ για άλλους ένα ξένο σώμα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαρία Φακιολά για τους Ρομά στην Αττική.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Σαν Σήμερα Γεννήθηκε / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ιστορία μιας πόλης / Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για το πανεπιστήμιο με το επιβλητικό κεντρικό κτίριο - σήμα κατατεθέν επί της Πατησίων, σχεδιασμένο από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Αναστάσιο Μεταξά, τον πρώτο πρόεδρο του ιστορικού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ποιες ήταν οι αντιλήψεις των Βυζαντινών για το φύλο και τη σεξουαλικότητα;

Βιβλίο / Mια συζήτηση για το σεξ και το φύλο στο Βυζάντιο με τον ιστορικό Χάρη Μεσσή

Ίσως όχι πάντα τόσο σκοταδιστικές όσο θα πίστευε κανείς, και σίγουρα ενδιαφέρουσες, καθώς μάλιστα κάποιες από τις αντιλήψεις αυτές επιβιώνουν μέσω της θρησκείας μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια βόλτα στους κήπους του Τατοΐου

Ιστορία μιας πόλης / Τατόι: Τι μένει ίδιο και τι αλλάζει στους περίφημους κήπους του;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχιτέκτονα τοπίου Έλλη Παγκάλου για τους κήπους του Τατοΐου, του θερινού ανακτόρου της πρώην βασιλικής οικογένειας. Tι θα μείνει το ίδιο και τι πρόκειται να αλλάξει στο πλαίσιο της ανάπλασής τους;
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Ιστορία μιας πόλης / Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Πότε δημιουργείται η αποικία των ανθρώπων που έπασχαν από τη νόσο του Χάνσεν, από ποιους και με τι σκοπό; Και πώς βρέθηκαν στην Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Στέλιο Λεκάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ