Βίος ανεόρταστος μακρή οδός απανδόκευτος

Βίος ανεόρταστος μακρή οδός απανδόκευτος Facebook Twitter
4

Κάποτε είχα την μεγάλη χαρά και τιμή να παρευρεθώ σε μια κοπή βασιλόπιτας όπου ήταν παρών ο σπουδαίος καθηγητής Φιλοσοφίας, πρώην υπουργός και νυν ακαδημαϊκός κ. Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, ο οποίος έκλεισε το 2013 τα 100 του χρόνια.

Τελειώνοντας τη μικρή μας γιορτή, αυτός ο αληθινά σημαντικός άνθρωπος με το χαμόγελο στα χείλη ευχήθηκε σε όλους με μια ρήση του Δημόκριτου (από τα Σπαράγματά του) που μου έκανε μεγάλη εντύπωση κι έκτοτε την ανακαλώ συχνά. Ο σοβαρός ακαδημαϊκός, ο άνθρωπος των γραμμάτων, μιας ζωής αφιερωμένης στην ενδελεχή μελέτη και στην προσφορά, μας ευχόταν αυτό:

"Βίος ανεόρταστος μακρή οδός απανδόκευτος"

Αυτό λοιπόν σας εύχομαι κι εγώ. Να γιορτάζετε με κάθε ευκαιρία γιατί αλλιώς η ζωή μας μοιάζει με έναν ατέλειωτο μακρύ δρόμο που δεν συναντά κανείς ούτε ένα πανδοχείο για να ξεκουραστεί. 

Σας χαρίζω επίσης ένα ωραίο αρχαιολογικό εύρημα γεμάτο ευχές. Πρόκειται για ένα τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου του 4ου αι. μ.Χ. από την Αλικαρνασσό της Μικράς Ασίας που ανακαλύφθηκε το 1857 και βρίσκεται  σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο.

Μαζί του σας εύχομαι κι εγώ "Υγεία, Ζωή, Χαρά, Ειρήνη, Ευθυμία, Ελπίδα"

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Καλή χρονία (όπως πάντα) πολύ ωραίο και ουσιαστική η ανάρτηση!!! (το ποσο τρομερή δουλεια κάνει αυτή τη στήλη δεν χρειάζεται να το γραψω εδώ)Αλλά επειδή ψιθυρίζει μέσα μου ο σκεπτικιστής (και επειδή ειμαι τελείως ασχετος με την κοινή ή τα αρχαία γενικά) μια ερώτηση: είναι όντως ευχές το ψηφιδώτο ή ονόματα π.χ.; Επίσης, η σημασία των λέξεων/ευχών έχει αλλάξει από τότε ή είναι η ίδια;Ευχαριστώ!
Καλή χρονιά! Χωρίς σκεπτικισμό δεν προχωράει η έρευνα :) Στην ερώτησή σας λοιπόν απαντώ ότι στο πιο πρόσφατο άρθρο που έχω υπόψη μου θεωρείται ότι όντως οι επιγραφές αυτές είναι ευχές που απευθύνονται στους θεατές-επισκέπτες του σπιτιού. Το συγκεκριμένο μωσαϊκό βρισκόταν σε έναν πολυσύχναστο διάδρομο στο κέντρο του σπιτιού. Η σημασία των λέξεων εν πολλοίς μένει η ίδια, ίσως με ελάχιστες αποχρώσεις. Ας πούμε η ευθυμία ήταν η καλή διάθεση ενώ σήμερα την συνδέουμε περισσότερο με το γέλιο. Επειδή πιθανόν να σας ενδιαφέρει περισσότερο το θέμα, σας παραπέμπω στο άρθρο της Veronica Scheibelreiter, Inscriptions in the Late Antique Private House: Some Thoughts about their Function and Distribution, διαθέσιμο δωρεάν στο Academia.edu εδώ https://www.academia.edu/2362384/Inscriptions_in_the_Late_Antique_Private_House_Some_Thoughts_about_their_Function_and_Distribution