Βίος ανεόρταστος μακρή οδός απανδόκευτος

Βίος ανεόρταστος μακρή οδός απανδόκευτος Facebook Twitter
4

Κάποτε είχα την μεγάλη χαρά και τιμή να παρευρεθώ σε μια κοπή βασιλόπιτας όπου ήταν παρών ο σπουδαίος καθηγητής Φιλοσοφίας, πρώην υπουργός και νυν ακαδημαϊκός κ. Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, ο οποίος έκλεισε το 2013 τα 100 του χρόνια.

Τελειώνοντας τη μικρή μας γιορτή, αυτός ο αληθινά σημαντικός άνθρωπος με το χαμόγελο στα χείλη ευχήθηκε σε όλους με μια ρήση του Δημόκριτου (από τα Σπαράγματά του) που μου έκανε μεγάλη εντύπωση κι έκτοτε την ανακαλώ συχνά. Ο σοβαρός ακαδημαϊκός, ο άνθρωπος των γραμμάτων, μιας ζωής αφιερωμένης στην ενδελεχή μελέτη και στην προσφορά, μας ευχόταν αυτό:

"Βίος ανεόρταστος μακρή οδός απανδόκευτος"

Αυτό λοιπόν σας εύχομαι κι εγώ. Να γιορτάζετε με κάθε ευκαιρία γιατί αλλιώς η ζωή μας μοιάζει με έναν ατέλειωτο μακρύ δρόμο που δεν συναντά κανείς ούτε ένα πανδοχείο για να ξεκουραστεί. 

Σας χαρίζω επίσης ένα ωραίο αρχαιολογικό εύρημα γεμάτο ευχές. Πρόκειται για ένα τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου του 4ου αι. μ.Χ. από την Αλικαρνασσό της Μικράς Ασίας που ανακαλύφθηκε το 1857 και βρίσκεται  σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο.

Μαζί του σας εύχομαι κι εγώ "Υγεία, Ζωή, Χαρά, Ειρήνη, Ευθυμία, Ελπίδα"

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.

σχόλια

2 σχόλια
Καλή χρονία (όπως πάντα) πολύ ωραίο και ουσιαστική η ανάρτηση!!! (το ποσο τρομερή δουλεια κάνει αυτή τη στήλη δεν χρειάζεται να το γραψω εδώ)Αλλά επειδή ψιθυρίζει μέσα μου ο σκεπτικιστής (και επειδή ειμαι τελείως ασχετος με την κοινή ή τα αρχαία γενικά) μια ερώτηση: είναι όντως ευχές το ψηφιδώτο ή ονόματα π.χ.; Επίσης, η σημασία των λέξεων/ευχών έχει αλλάξει από τότε ή είναι η ίδια;Ευχαριστώ!
Καλή χρονιά! Χωρίς σκεπτικισμό δεν προχωράει η έρευνα :) Στην ερώτησή σας λοιπόν απαντώ ότι στο πιο πρόσφατο άρθρο που έχω υπόψη μου θεωρείται ότι όντως οι επιγραφές αυτές είναι ευχές που απευθύνονται στους θεατές-επισκέπτες του σπιτιού. Το συγκεκριμένο μωσαϊκό βρισκόταν σε έναν πολυσύχναστο διάδρομο στο κέντρο του σπιτιού. Η σημασία των λέξεων εν πολλοίς μένει η ίδια, ίσως με ελάχιστες αποχρώσεις. Ας πούμε η ευθυμία ήταν η καλή διάθεση ενώ σήμερα την συνδέουμε περισσότερο με το γέλιο. Επειδή πιθανόν να σας ενδιαφέρει περισσότερο το θέμα, σας παραπέμπω στο άρθρο της Veronica Scheibelreiter, Inscriptions in the Late Antique Private House: Some Thoughts about their Function and Distribution, διαθέσιμο δωρεάν στο Academia.edu εδώ https://www.academia.edu/2362384/Inscriptions_in_the_Late_Antique_Private_House_Some_Thoughts_about_their_Function_and_Distribution