Βενέδικτος Θ΄: Ο Πάπας «nepo baby» που ξεπούλησε τον θρόνο του

Η περίπτωση του νεαρού Πάπα που ξεπούλησε τον θρόνο του και οδήγησε στο κονκλάβιο Facebook Twitter
Ο Βενέδικτος Θ' ανέλαβε τα καθήκοντά του για πρώτη φορά το 1032. Φωτ.: Ιδιωτική Συλλογή / Bridgeman Images
0


ΑΜΕΣΩΣ ΣΧΕΔΟΝ ΜΕΤΑ
τον θάνατο του Πάπα Φραγκίσκου, οι πλατφόρμες streaming επανάφεραν στο προσκήνιο περιεχόμενο από τους καταλόγους τους που σχετίζεται με την ιστορία του παπισμού. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η σειρά ντοκιμαντέρ Pope: The Most Powerful Man in History, παραγωγής CNN του 2018 με αφηγητή τον Λίαμ Νίσον, που αποτελείται από έξι επεισόδια και εξετάζει την ιστορία του θεσμού. Στο δεύτερο επεισόδιό της, η σειρά ασχολείται με την αμφιλεγόμενη οικειοθελή παραίτηση του Βενέδικτου ΙΣΤ' το 2013. Ο Πάτερ James M. Weiss, καθηγητής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και επισκοπικός ιερέας, εξηγεί στο ντοκιμαντέρ πώς ο Αργεντινός διάδοχός του κληρονόμησε από τον προκάτοχό του «οικονομικό και διοικητικό χάος καθώς και το στίγμα της σεξουαλικής κακοποίησης στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας».

Η σειρά του CNN συνδέει την ιστορία αυτής της παραίτησης με μια πολύ πιο αμφιλεγόμενη ιστορία, αυτή του συνονόματού του, Πάπα Βενέδικτου Θ’, η οποία έδωσε το έναυσμα για τις πλέον εμβληματικές διαδικασίες εκλογής κάθε νέου ποντίφικα, όπως το κονκλάβιο και ο λευκός καπνός. Ο Βενέδικτος Θ’ ήταν ένας προνομιούχος γόνος (ή «nepo baby» σύμφωνα με την τρέχουσα ορολογία) στα χρόνια του μεσαίωνα που μάλιστα κατέλαβε το αξίωμα του Πάπα όχι μία, ούτε δύο, αλλά τρεις φορές κατά τη διάρκεια του 11ου αιώνα. Γιος του Αλμπέρικ Γ', κόμη του Τούσκουλο και ανιψιός των παπών Βενεδίκτου Η' και Ιωάννου ΙΘ’, ήταν μέλος της ισχυρότερης οικογένειας της Ρώμης, η οποία εξαγόρασε τη θέση γι' αυτόν. Ο Βενέδικτος Θ’ ανέλαβε τα καθήκοντά του για πρώτη φορά το 1032, πριν ακόμα κλείσει τα είκοσι του χρόνια.

Σύμφωνα με τις (όχι πάντα αντικειμενικές) μαρτυρίες της εποχής, ο ίδιος ζούσε ζωή έκλυτη και σκανδαλώδη και η «διεφθαρμένη» θητεία του στον παπικό θρόνο έβλαψε την εικόνα της Καθολικής Εκκλησίας σε τέτοιο βαθμό ώστε οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να τον αναγκάσουν να παραιτηθεί.

Σύμφωνα με τις (όχι πάντα αντικειμενικές) μαρτυρίες της εποχής, ο ίδιος ζούσε ζωή έκλυτη και σκανδαλώδη και η «διεφθαρμένη» θητεία του στον παπικό θρόνο έβλαψε την εικόνα της Καθολικής Εκκλησίας σε τέτοιο βαθμό ώστε οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να τον αναγκάσουν να παραιτηθεί. Για να τον πείσουν, του προσέφεραν ένα γενναιόδωρο χρηματικό ποσό, το οποίο ορισμένοι ιστορικοί υπολογίζουν σε 1.500 λίβρες χρυσού. Ο διάδοχός του, ο Σιλβέστρος Γ΄, άντεξε μόλις έξι μήνες στο αξίωμα. Ο Βενέδικτος Θ΄ χρησιμοποίησε τον στρατό που είχε συγκεντρώσει για λογαριασμό του η πανίσχυρη οικογένειά για να τον ανατρέψει με τη βία και να επιστρέψει ο ίδιος στην εξουσία. Λίγες ημέρες αφότου ανέλαβε ξανά τα καθήκοντά του, αποφάσισε ότι προτιμούσε να φύγει και να παντρευτεί την ξαδέρφη του, επιλέγοντας ως διάδοχό του τον νονό του, Γρηγόριο ΣΤ΄. Ο γάμος δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ κι έτσι, για μια ακόμη φορά, ο Βενέδικτος Θ΄ αποφάσισε να αναλάβει εκ νέου τον ρόλο του ως Πάπας.

Όπως υπενθυμίζει η Susan Wise Bauer, θεολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Η Ιστορία του Μεσαιωνικού Κόσμου», η απόφαση αυτή έθεσε την Εκκλησία ενώπιον τριών υποψηφίων που διεκδικούσαν να γίνουν διάδοχοι του Αγίου Πέτρου, μια σύγκρουση που, για άλλη μια φορά, επιλύθηκε με στρατιωτικά μέσα και την οποία, για άλλη μια φορά, κέρδισε ο Βενέδικτος Θ', με την υποστήριξη της ισχυρής οικογένειάς του. Τότε ήταν που οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια σαφή διαδικασία για την εκλογή του εκάστοτε ποντίφικα. Ήταν το πρώτο βήμα προς αυτό που γνωρίζουμε σήμερα ως κονκλάβιο. Κατά τη διάρκεια εκείνων των χρόνων, έγιναν αρκετές προσπάθειες για να συγκροτηθεί μια αδιάβλητη εκλογική διαδικασία, όλες όμως κατέληξαν να θεωρηθούν «στημένες», μέχρι που ο Πάπας Γρηγόριος Ι' έλαβε μια ρηξικέλευθη απόφαση τον 13ο αιώνα, διατάσσοντας τη σύσταση μιας συνέλευσης των καρδιναλίων πίσω από κλειστές (και κλειδωμένες) πόρτες, και χωρίς καμία επαφή με τον έξω κόσμο για τους ψηφοφόρους. Το όνομα της συνέλευσης προήλθε από το λατινικό cum-clavis («με κλειδί») και έμεινε στην ιστορία ως κονκλάβιο.

Με στοιχεία από El PAIS

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Βατικανό έκλεισε την Καπέλα Σιξτίνα εν όψει του κονκλαβίου για την εκλογή νέου Πάπα

Διεθνή / Το Βατικανό έκλεισε την Καπέλα Σιξτίνα εν όψει του κονκλαβίου για την εκλογή νέου Πάπα

Η Καπέλα Σιξτίνα, που πήρε το όνομά της από τον Πάπα Σίξτο Δ΄, κατασκευάστηκε τον 15ο αιώνα και φιλοξενεί τα έργα του Μιχαήλ Άγγελου, ο οποίος ζωγράφισε την οροφή με σκηνές από τη Γένεση και αργότερα τη «Τελική Κρίση» στον τοίχο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ