Βενέδικτος Θ΄: Ο Πάπας «nepo baby» που ξεπούλησε τον θρόνο του

Η περίπτωση του νεαρού Πάπα που ξεπούλησε τον θρόνο του και οδήγησε στο κονκλάβιο Facebook Twitter
Ο Βενέδικτος Θ' ανέλαβε τα καθήκοντά του για πρώτη φορά το 1032. Φωτ.: Ιδιωτική Συλλογή / Bridgeman Images
0


ΑΜΕΣΩΣ ΣΧΕΔΟΝ ΜΕΤΑ
τον θάνατο του Πάπα Φραγκίσκου, οι πλατφόρμες streaming επανάφεραν στο προσκήνιο περιεχόμενο από τους καταλόγους τους που σχετίζεται με την ιστορία του παπισμού. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η σειρά ντοκιμαντέρ Pope: The Most Powerful Man in History, παραγωγής CNN του 2018 με αφηγητή τον Λίαμ Νίσον, που αποτελείται από έξι επεισόδια και εξετάζει την ιστορία του θεσμού. Στο δεύτερο επεισόδιό της, η σειρά ασχολείται με την αμφιλεγόμενη οικειοθελή παραίτηση του Βενέδικτου ΙΣΤ' το 2013. Ο Πάτερ James M. Weiss, καθηγητής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και επισκοπικός ιερέας, εξηγεί στο ντοκιμαντέρ πώς ο Αργεντινός διάδοχός του κληρονόμησε από τον προκάτοχό του «οικονομικό και διοικητικό χάος καθώς και το στίγμα της σεξουαλικής κακοποίησης στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας».

Η σειρά του CNN συνδέει την ιστορία αυτής της παραίτησης με μια πολύ πιο αμφιλεγόμενη ιστορία, αυτή του συνονόματού του, Πάπα Βενέδικτου Θ’, η οποία έδωσε το έναυσμα για τις πλέον εμβληματικές διαδικασίες εκλογής κάθε νέου ποντίφικα, όπως το κονκλάβιο και ο λευκός καπνός. Ο Βενέδικτος Θ’ ήταν ένας προνομιούχος γόνος (ή «nepo baby» σύμφωνα με την τρέχουσα ορολογία) στα χρόνια του μεσαίωνα που μάλιστα κατέλαβε το αξίωμα του Πάπα όχι μία, ούτε δύο, αλλά τρεις φορές κατά τη διάρκεια του 11ου αιώνα. Γιος του Αλμπέρικ Γ', κόμη του Τούσκουλο και ανιψιός των παπών Βενεδίκτου Η' και Ιωάννου ΙΘ’, ήταν μέλος της ισχυρότερης οικογένειας της Ρώμης, η οποία εξαγόρασε τη θέση γι' αυτόν. Ο Βενέδικτος Θ’ ανέλαβε τα καθήκοντά του για πρώτη φορά το 1032, πριν ακόμα κλείσει τα είκοσι του χρόνια.

Σύμφωνα με τις (όχι πάντα αντικειμενικές) μαρτυρίες της εποχής, ο ίδιος ζούσε ζωή έκλυτη και σκανδαλώδη και η «διεφθαρμένη» θητεία του στον παπικό θρόνο έβλαψε την εικόνα της Καθολικής Εκκλησίας σε τέτοιο βαθμό ώστε οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να τον αναγκάσουν να παραιτηθεί.

Σύμφωνα με τις (όχι πάντα αντικειμενικές) μαρτυρίες της εποχής, ο ίδιος ζούσε ζωή έκλυτη και σκανδαλώδη και η «διεφθαρμένη» θητεία του στον παπικό θρόνο έβλαψε την εικόνα της Καθολικής Εκκλησίας σε τέτοιο βαθμό ώστε οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να τον αναγκάσουν να παραιτηθεί. Για να τον πείσουν, του προσέφεραν ένα γενναιόδωρο χρηματικό ποσό, το οποίο ορισμένοι ιστορικοί υπολογίζουν σε 1.500 λίβρες χρυσού. Ο διάδοχός του, ο Σιλβέστρος Γ΄, άντεξε μόλις έξι μήνες στο αξίωμα. Ο Βενέδικτος Θ΄ χρησιμοποίησε τον στρατό που είχε συγκεντρώσει για λογαριασμό του η πανίσχυρη οικογένειά για να τον ανατρέψει με τη βία και να επιστρέψει ο ίδιος στην εξουσία. Λίγες ημέρες αφότου ανέλαβε ξανά τα καθήκοντά του, αποφάσισε ότι προτιμούσε να φύγει και να παντρευτεί την ξαδέρφη του, επιλέγοντας ως διάδοχό του τον νονό του, Γρηγόριο ΣΤ΄. Ο γάμος δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ κι έτσι, για μια ακόμη φορά, ο Βενέδικτος Θ΄ αποφάσισε να αναλάβει εκ νέου τον ρόλο του ως Πάπας.

Όπως υπενθυμίζει η Susan Wise Bauer, θεολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Η Ιστορία του Μεσαιωνικού Κόσμου», η απόφαση αυτή έθεσε την Εκκλησία ενώπιον τριών υποψηφίων που διεκδικούσαν να γίνουν διάδοχοι του Αγίου Πέτρου, μια σύγκρουση που, για άλλη μια φορά, επιλύθηκε με στρατιωτικά μέσα και την οποία, για άλλη μια φορά, κέρδισε ο Βενέδικτος Θ', με την υποστήριξη της ισχυρής οικογένειάς του. Τότε ήταν που οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια σαφή διαδικασία για την εκλογή του εκάστοτε ποντίφικα. Ήταν το πρώτο βήμα προς αυτό που γνωρίζουμε σήμερα ως κονκλάβιο. Κατά τη διάρκεια εκείνων των χρόνων, έγιναν αρκετές προσπάθειες για να συγκροτηθεί μια αδιάβλητη εκλογική διαδικασία, όλες όμως κατέληξαν να θεωρηθούν «στημένες», μέχρι που ο Πάπας Γρηγόριος Ι' έλαβε μια ρηξικέλευθη απόφαση τον 13ο αιώνα, διατάσσοντας τη σύσταση μιας συνέλευσης των καρδιναλίων πίσω από κλειστές (και κλειδωμένες) πόρτες, και χωρίς καμία επαφή με τον έξω κόσμο για τους ψηφοφόρους. Το όνομα της συνέλευσης προήλθε από το λατινικό cum-clavis («με κλειδί») και έμεινε στην ιστορία ως κονκλάβιο.

Με στοιχεία από El PAIS

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Βατικανό έκλεισε την Καπέλα Σιξτίνα εν όψει του κονκλαβίου για την εκλογή νέου Πάπα

Διεθνή / Το Βατικανό έκλεισε την Καπέλα Σιξτίνα εν όψει του κονκλαβίου για την εκλογή νέου Πάπα

Η Καπέλα Σιξτίνα, που πήρε το όνομά της από τον Πάπα Σίξτο Δ΄, κατασκευάστηκε τον 15ο αιώνα και φιλοξενεί τα έργα του Μιχαήλ Άγγελου, ο οποίος ζωγράφισε την οροφή με σκηνές από τη Γένεση και αργότερα τη «Τελική Κρίση» στον τοίχο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Βυζάντιο στις Κυκλάδες: Μια άγνωστη ιστορία

Ιστορία μιας πόλης / Το Βυζάντιο στις Κυκλάδες: Μια άγνωστη ιστορία

Όταν σκεφτόμαστε τις Κυκλάδες, το μυαλό μας ταξιδεύει συνήθως χιλιάδες χρόνια πίσω, στον προϊστορικό κυκλαδικό πολιτισμό. Κι όμως, στα ίδια νησιά, αιώνες αργότερα, έζησαν άνθρωποι της βυζαντινής εποχής που άφησαν το αποτύπωμά τους χαραγμένο στην πέτρα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τα Χριστούγεννα αλλιώς: Γιατί κάποτε στολίζαμε καραβάκια

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί στολίζουμε καράβια τα Χριστούγεννα;

Ποια είναι η ιστορία του πρώτου χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα και τι διαφορετικό έχει από το σημερινό στολισμένο έλατο; Τι ιστορίες έχουν να αφηγηθούν τα καραβάκια και οι ξύλινες εκκλησίες που στόλιζαν σε άλλα μέρη της χώρας; Η Μαίρη Βέργου, επιμελήτρια του Μουσείου Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη, απαντά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Η πρώτη μαζική απόδραση από ελληνικές φυλακές, με βάση τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ακρόπολις», πήρε διαστάσεις πολιτικού και κατασκοπευτικού θρίλερ.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ