Ομήρου Ιλιάδα: Ένα ποιητικό σύμπαν γεμάτο προκλήσεις

Ομήρου Ιλιάδα: Ένα ποιητικό σύμπαν γεμάτο προκλήσεις Facebook Twitter
Φωτό: Ελίνα Γιουνανλή
1

Το ομηρικό έπος της Ιλιάδας αποπειράται να στήσει στη σκηνή ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός, ένα ρηξικέλευθο εγχείρημα μεγάλης θεατρικής τόλμης, μια αναπαράσταση του κολοσσιαίου ποιητικού έργου της αρχαιότητας, που θα διαρκεί, μαζί με τα 3 διαλείμματα, περί τις πέντε ώρες. Βασίζεται στη βραβευμένη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη και το έχουν επεξεργαστεί θεατρικά ο ίδιος ο σκηνοθέτης και η Έλσα Ανδριανού, με επιστημονικό σύμβουλο τον Μενέλαο Χριστόπουλο. Πρόκειται για μεταφορά στη σκηνή ενός κειμένου το οποίο καταρχάς αποτέλεσε προφορικό και όχι γραπτό πόνημα, ένα έργο ορόσημο του ανθρώπινου πνεύματος, του οποίου μάλιστα η πατρότητα αμφισβητείται: ανήκει στον Όμηρο ή σε περισσότερους και διαφορετικούς ραψωδούς, οι οποίοι και του έδωσαν ψυχή και σώμα μέσα στη διάρκεια του χρόνου;

Ο στόχος που έχει θέσει ο Λιβαθινός, το καλλιτεχνικό του όραμα, δεν είναι να αναπαραστήσει ρεαλιστικά μια –έτσι κι αλλιώς αδύνατο να εικονοποιηθεί– πολεμική σύγκρουση του αρχαίου κόσμου αλλά να αφηγηθεί μια ιστορία με βαθιές προεκτάσεις. Να πατήσει στην ποιητική διάστασή της και να ερεθίσει τον σύγχρονο θεατή, στρέφοντάς τον σε καίρια ερωτήματα, όπως ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τον πόλεμο σήμερα και ποια είναι η θέση μας απέναντι σε μια εμφύλια σύρραξη. Ποια είναι η σημασία του ηρωισμού σήμερα και ποιος θεωρείται ήρωας και για ποιους λόγους. Αν αντέχει ο σημερινός άνθρωπος την απώλεια και πώς υπερασπίζεται την εξουσία. Πώς διαχειριζόμαστε τον θυμό και την αγάπη, τη νοσταλγία της επιστροφής. Δεκαπέντε ηθοποιοί-σύγχρονοι ραψωδοί που δουλεύουν προετοιμάζοντας την παράσταση από το φθινόπωρο υπό την καθοδήγηση του σκηνοθέτη τους καλούνται να ερμηνεύσουν μεγάλες μυθικές και ηρωικές μορφές της ελληνικής μυθολογίας αλλά και τους θεούς τους, ώστε μέσα από τον λόγο όλων τους να απαντήσουν στα φιλοσοφικά ερωτήματα που ταλανίζουν τον άνθρωπο από τους αρχαίους χρόνους μέχρι τις μέρες μας. Κι όλα αυτά μέσα από μια ανατρεπτική ματιά που προσπαθεί να εξηγήσει το μεγαλείο και τη φρίκη του πολέμου ως φυσικού φαινομένου. Ο ίδιος ο Λιβαθινός εξηγεί: «Η Ιλιάδα σήμερα είναι ένα ποιητικό σύμπαν γεμάτο προκλήσεις. Το έπος του θυμού και του μίσους είναι βέβαια και μια τρομερή πρόβλεψη. Αναπόφευκτα ο Όμηρος υπονοούσε κάτι για τον τρόπο σκέψης του ανθρώπινου είδους αλλά και των ανθρώπων που θα κατοικήσουν στην Ελλάδα. Πάνω απ' όλα, βέβαια, με ενδιαφέρει για άλλη μια φορά να πω την ιστορία, έτσι όπως την καταλαβαίνω σήμερα».

Ως εκ τούτου, η σύγχρονη αυτή Ιλιάδα δεν θα αρκείται στο να μεταφέρει στο θέατρο μια ιστορία που συνέβη κάποιους αιώνες πριν, ένα σπουδαίο αφήγημα. Το στοίχημα του σκηνοθέτη της είναι να μιλήσει για όλα εκείνα τα θέματα που εγείρει το συγκεκριμένο έπος σε μια εποχή μεγάλης αξιακής κρίσης, κατά την οποία όλα αυτά τα ερωτήματα ξαναπέφτουν στο τραπέζι και όλα αποκτούν «πολεμικές» διαστάσεις. Γιατί, πάνω απ' όλα, η παράσταση καλείται να φωτίσει το μέγα ζήτημα του τι σημαίνει να είσαι νικητής και τι ηττημένος, αφού στο σπουδαίο έπος δεν διακρίνονται οι μεν από τους δε, αλλά ουσιαστικά καταδεικνύεται η τεράστια σημασία του να τιμάς και να σέβεσαι τον εχθρό σου.

Κι εκεί είναι που υπεισέρχεται το άλλο μεγάλο θέμα της απώλειας, δηλαδή η ηθική και ανθρωποκεντρική πλευρά της Ιλιάδας, το μεγαλείο της συγχώρεσης, αφού πρώτα έχει συμβεί η απώλεια, αποδεικνύοντας ότι ο άνθρωπος δεν έχει αλλάξει μέσα στη μεγάλη πορεία των αιώνων.

Η παράσταση κρατάει τα βασικά επεισόδια στα οποία οι ηθοποιοί έχουν αναλάβει περισσότερους από έναν ρόλους, ένα πείραμα που θα αποδείξει αν μπορεί σήμερα να υπάρξει η έννοια του ραψωδού. Ραψωδοί και ερμηνευτές μιας λιτής και αφαιρετικής παράστασης μέσα σε ένα ταρκοφσκικό περιβάλλον, όπου ο στόχος δεν είναι το θέαμα αλλά η βαθιά ποίηση του λόγου και των σωμάτων.

[Από τον Χρήστο Παρίδη για το τεύχος 342 της LiFO]

 

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

σχόλια

1 σχόλια