«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
Στην ταινία ο Κρουζ ήταν ο αστροναύτης Μπόουμαν σε μια οικογενειακή οδύσσεια και η Κίντμαν μια αρχετυπική προβολή της συζυγικής ασφάλειας στο σεξουαλικό πάθος.
4

Το πρωί της 7ης Μαρτίου 1999 τηλεφωνώ στο γραφείο της ελληνικής Warner για να μάθω αν έχουν νέα από το «Μάτια ερμητικά κλειστά», το κινηματογραφικό «γεφύρι της Άρτας», που ήταν σίγουρο πως είχε γυριστεί, αν και κανείς δεν γνώριζε ακριβώς πότε θα ήταν έτοιμο. Από την άλλη άκρη της γραμμής η πάντα ενθουσιώδης Μαρίνα μου μιλούσε διστακτικά, λες και κάποιος είχε πεθάνει. Δέκα λεπτά αργότερα κατάλαβα πως ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ είχε φύγει απ' τη ζωή. Της είπα «συγγνώμη» και έκλεισα το τηλέφωνο με τον τρόπο που κάποτε έκλειναν τα τηλέφωνα ‒ απότομα. Έκανα ακριβώς δύο μέρες να συνέλθω από το ξαφνικό. Χωρίς λογική, πίστευα πως ο Κιούμπρικ δεν θα τολμούσε να πεθάνει πριν επιμεληθεί μέχρι κεραίας μια ταινία του, ειδικά αυτήν.

Στις αρχές Ιουλίου, μια άλλη εταιρεία διανομής μού προτείνει να πάω στο Λος Άντζελες για να κάνω συνέντευξη με τον Άνταμ Σάντλερ. Για το «Big daddy», που μάλιστα είχε βγει ήδη στις αμερικανικές αίθουσες, με τεράστια επιτυχία. Η Sony ήθελε να «πετάξει» Ευρωπαίους δημοσιογράφους για μια δεκάλεπτη κουβέντα με έναν ηθοποιό που η γηραιά, αλλά και οι υπόλοιπες ήπειροι, σνόμπαραν επιδεικτικά. Δεν με ενδιέφερε καθόλου, αλλά ξανακοίταξα τις ημερομηνίες: 16 με 20 Ιουλίου. Στις 16 έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες των ΗΠΑ το «Μάτια ερμητικά κλειστά». Είπα αμέσως «ναι».

Μέσα στην αίθουσα, για πρώτη φορά, είδα ένα ζευγάρι να σηκώνεται όρθιο και να αποχωρεί φωνάζοντας «αίσχος». Πού, στο πολιτισμένο Μπέβερλι! Λογικό.

Με το που έφτασα στο L.A., φόρτωσα τη βαλίτσα στο νοικιασμένο αυτοκίνητο και πήγα αμέσως, όχι στο ξενοδοχείο, αλλά σε ένα multiplex του Beverly Hills, νωρίς το απόγευμα. Έβγαλα εισιτήριο και μπήκα στην αίθουσα, ξεχνώντας το 18ωρο ταξίδι. Cruise, Kidman, Kubrick, «Eyes wide shut». Αυτό ήταν. Πήγα και ήρθα, σαν τον κλονισμένο Μπιλ (Κρουζ) στην περιπέτειά του στην εσχατιά της επιθυμίας, με την κρεβατοκάμαρα ως τελευταίο σύνορο και την προοπτική της απάτης ως ελιξίριο ζωής και καμπανάκι θανάτου. Ξαναμπαίνω στην ουρά για encore, σε πείσμα του jet lag. Ο μπροστινός μου με ρωτάει τι έργο σκοπεύω να δω. Του λέω ποιο και μου απαντά, «μην μπεις στον κόπο, έχω ακούσει πως είναι χάλια».

«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter

Μέσα στην αίθουσα, για πρώτη φορά, είδα ένα ζευγάρι να σηκώνεται όρθιο και να αποχωρεί φωνάζοντας «αίσχος». Πού, στο πολιτισμένο Μπέβερλι! Λογικό. Είχαν πάει να δουν μια ταινία με τον Κρουζ και την Κίντμαν και τους προέκυψε κλασικός Κιούμπρικ, μια επικίνδυνη ονειροφαντασία ενός παντρεμένου, βασισμένη σε ένα ξεχασμένο βιβλίο ενός Αυστριακού, του Άρθουρ Σνίτσλερ, φίλου του Φρόιντ, διά χειρός ενός Αμερικανού από το Μπρονξ, που γυρίστηκε σε ένα βρετανικό στούντιο που παρίστανε τη Νέα Υόρκη!

Τον Σεπτέμβριο η ταινία έκανε την ευρωπαϊκή της πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας. Οι Κρουζ και Κίντμαν φαίνονταν να έχουν συνέλθει από την απώλεια και, ως συνήθως, χορογράφησαν την είσοδό τους στο Καζινό για τη συνέντευξη Τύπου και τις απαντήσεις τους, με συγκρατημένη λύπη και λόγια ευγνωμοσύνης για τον μαέστρο που έμελλε να τους διαλύσει ολοσχερώς. Κυρίως έμοιαζαν να μην έχουν συνειδητοποιήσει τι έπαιξαν. Στην ταινία ο Κρουζ ήταν ο αστροναύτης Μπόουμαν σε μια οικογενειακή οδύσσεια και η Κίντμαν μια αρχετυπική προβολή της συζυγικής ασφάλειας στο σεξουαλικό πάθος.

Οι κριτικές είναι σαφώς πιο θετικές, ενώ οι Αμερικανοί, όπως και με τα περισσότερα από τα αριστουργήματα του Κιούμπρικ από την «Οδύσσεια του Διαστήματος» και ένθεν, παρεξήγησαν το νόημα στην αρχική τους εκτίμηση. Έχοντας αγοράσει από την Αμερική το χρονικό της συγγραφής του σεναρίου από τον Φρέντερικ Ρέιφιελ, ξεκίνησα να γράφω ένα μεγάλο άρθρο με πληροφορίες και κριτική για λογαριασμό του περιοδικού «Σινεμά» για το τεύχος του Οκτωβρίου της ίδιας χρονιάς. Ήταν μακρύ, δύστροπο και δαιδαλώδες (τότε έγραφα στο χέρι), αλλά άξιζε τον κόπο, για μένα τουλάχιστον. Ταυτόχρονα, ήταν και η μοναδική διαδικασία για να πενθήσω, έστω και ελαφρώς καθυστερημένα, τον σκηνοθέτη που με συνάρπαζε περισσότερο.

«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter

Ο επίλογος του κομματιού ήταν αυτός: «Μήπως ο Κιούμπρικ τελικά δεν είχε ανεξαρτητοποιηθεί, στον βαθμό που υπερηφανευόταν, από ένα σύστημα που δεν δίστασε να τον συγκρίνει με πορνογράφο; Μπορεί να ήταν φρουρός του έργου του, δεν υπήρξε ωστόσο και τόσο αφελής ώστε να μη γνωρίζει πώς να πουλήσει τον εαυτό του με τις μικρότερες δυνατές παραχωρήσεις. Μία από τις κόρες του, η Άνα, δήλωσε σχετικά με την ταινία: "Είναι μια πολύ προσωπική κατάθεση του πατέρα μου". Δέθηκε με το θέμα και μεταλαμπάδευσε σε αυτό τις ιδέες, τις αρχές και τις ηθικές φιλοσοφίες βάσει των οποίων έζησε. Η σύζυγός του υποστηρίζει πως το φιλμ αντικατοπτρίζει την άποψη του σκηνοθέτη πως το μεγαλύτερο τμήμα της ανθρωπότητας δεν είναι αρκετά έξυπνο ώστε να ξέρει τι θέλει και να σχεδιάσει πώς να το αποκτήσει. Για μια ακόμα φορά, ο μέγιστος αυτός δημιουργός εξέφρασε την επιθυμία να κατανοήσει τον κόσμο με δυναμικό και υποκειμενικό τρόπο. Στο "Μάτια ερμητικά κλειστά" το πέτυχε για μια ακόμη φορά με την κατασκευή ενός μικρόκοσμου ‒ανδρικού, βίαιου, ατελούς‒ σε ένα σύμπαν ενιαίο, αχρονικό και απαραβίαστο. Η ζωή συνεχίζεται ώσπου να σταματήσει, λέει ο Ζίγκλερ στον Μπιλ, λίγο πριν από το τέλος, σε ένα από το δύο ειρωνικότατα σχόλια της ταινίας. Το άλλο υποδεικνύει πως ο Κιούμπρικ, συχνά κατηγορούμενος για έλλειψη χιούμορ, φύλαξε το πιο δυνατό του αστείο για την τελευταία λέξη της φιλμογραφίας του. "Let's fuck" είναι η παραίνεση της συζύγου προς τον σύζυγο, μια πρακτική, εύγλωττη και πρόστυχη συμβουλή. Αντί όμως να γελάσουμε, πρέπει να θρηνήσουμε που τα "Μάτια" μοιάζουν απελπιστικά μόνα σε μια θάλασσα αβίαστων σκέψεων που φτηναίνουν το μέσο το οποίο ο Κιούμπρικ, ως αυτοδίδακτος διανοούμενος και κινηματογραφιστής, υπηρετεί, σε προσωπικό στοίχημα με τον χρόνο και τις σκιές, σαν μια παρτίδα σκάκι με γάντια του μποξ"».

Δείτε 15 σπάνιες φωτογραφίες από τα γυρίσματα της ταινίας:

«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
|article_full||article_full||article_full||article_full||article_full|
Οθόνες
4

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ