Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια

Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
Η Φιλιώ Πυργάκη, μία από τις λίγες ερμηνεύτριες του χώρου που έχει περάσει τα σύνορα και έχει τραγουδήσει σε ελληνικές κοινότητες στην Αμερική, την Αυστραλία, τον Καναδά και την Γερμανία. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO
3

Τα φώτα πέφτουν. Η Φιλιώ Πυργάκη, υποβασταζόμενη, ανεβαίνει στην πίστα και κάθεται στην καρέκλα που έχουν τοποθετήσει κάτω ακριβώς από την μπάντα. Ξεκινά να τραγουδά. Όλοι οι θαμώνες του μαγαζιού σηκώνονται και χειροκροτούν. Δεν τραγουδούν, μόνο χειροκροτούν. Είναι βράδυ Σαββάτου και βρισκόμαστε στα ιστορικά Αγρίμια.

Το ρολόι δείχνει μία το βράδυ και σχεδόν όλα τα τραπέζια είναι γεμάτα. Από μια μεριά αθόρυβα, ο εμβληματικός ιδιοκτήτης των Αγριμιών, ο Γιάννης ο Μπάρμπας, παρακολουθεί την κίνηση.

«Δώσαμε αγώνα για να κρατήσουμε ζωντανό το μαγαζί. Το είδος κάποια στιγμή πήγε να εξαφανιστεί. Είχαν υπάρξει μέρες που είχα μείνει μόνος μου εδώ. Αν το είχα κλείσει, όλα αυτά θα ήταν ακούσματα του παρελθόντος» εξηγεί ο ίδιος καθώς παίζει το κομπολόι του.

Και εκεί που δεν το περιμένει κανείς, τα τελευταία χρόνια, όπως συμπεραίνει, τα κλαρίνα έχουν γίνει ξανά μόδα, με όλο και περισσότερους Αθηναίους να τα επισκέπτονται για να διασκεδάσουν τα Σαββατόβραδα.

Παλιότερα έπρεπε να πληρώσεις για να χορέψεις. Χόρευαν μόνο αυτοί που είχαν λεφτά. Εγώ από την αρχή το σταμάτησα και είπα πως όποιος θέλει να διασκεδάσει, μπορεί να ανέβει στην πίστα και να χορέψει. Έτσι μπορούσε να συμμετάσχει και η νεολαία. 

Τα Αγρίμια είναι τα ιστορικότερα κλαρίνα της πόλης. Η ιστορία του ονόματος του κέντρου διασκέδασης κρατά από πολύ παλιά. «Το μαγαζί το έχω εγώ 31 χρόνια. Πριν από μένα παίζονταν κρητικά. Εδώ τραγούδησε ο μακαρίτης ο Ξυλούρης. Είχε βγάλει τότε το "Αγρίμια κι Αγριμάκια μου" και απ' αυτό μπήκε η ταμπέλα απ' έξω».

Από τον «ναό της διασκέδασης», όπως συνηθίζουν να τον αποκαλούν οι θαμώνες του, έχουν περάσει όλα αυτά τα 30 χρόνια μερικές από τις διασημότερες φίρμες της δημοτικής μουσικής της χώρας.

Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
Η Χαρά Βέρρα είναι σήμερα είναι μία από τις ιέρειες του δημοτικού τραγουδιού. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

Μία από αυτές και η Χαρά Βέρρα, η οποία φέτος επιστρέφει στα Αγρίμια για να τραγουδήσει, 20 χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση στο μαγαζί και συνάμα στις πίστες της Αθήνας.

Σήμερα είναι μία από τις ιέρειες του δημοτικού τραγουδιού. Ανιψιά της διάσημης Τασίας Βέρρα και από μια οικογένεια που όλα τα μέλη της ασχολούνται με την παραδοσιακή μουσική, δεν άργησε να εμπλακεί και εκείνη.

«Πρώτη μου φορά τραγούδησα σ' έναν γάμο στην Αχαγιά, στα 13 μου. Αυτή τη δουλειά εγώ τη λάτρευα αλλά ο μπαμπάς μου, μουσικός κι αυτός, δεν ήθελε να την ακολουθήσω, γιατί θεωρούσε πως είναι πολύ δύσκολο επάγγελμα. Να φανταστείς, μ' έστειλε να σπουδάσω κομμώτρια. Πήγα στη σχολή, πήρα το δίπλωμα, αλλά τραγουδούσα, μέρα-νύχτα, μ' ό,τι έβρισκα, ακόμη και με τη βούρτσα.

»Μικρή, άσ' το, τι άκουγα. Καμιά σχέση μ' αυτά που τραγουδάω τώρα. Άκουγα λαϊκά. Μεγάλωσα με Στέλιο Καζαντζίδη, Μανώλη Αγγελόπουλο, Στράτο Διονυσίου» θυμάται από το καμαρίνι, το οποίο, όμως, είναι πολύ μικρό και το χρησιμοποιεί ουσιαστικά μόνο για την –πολύχρωμη– γκαρνταρόμπα της.

Το μεγάλο της όνειρο ήταν να δουλέψει στο πλάι της Κατερίνας Στανίση, κάτι που τελικά καταφέρνει. Μπορεί η ίδια να μη δηλώνει αποκλειστικά δημοτική τραγουδίστρια, αλλά για εκείνη τα πανηγύρια και τα κλαρίνα ήταν και είναι πάντοτε το σημείο αναφοράς της.

Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
«Παλιά όταν έλεγα πως έχω τα Αγρίμια με σνόμπαραν. Απ' αυτό το μαγαζί, όμως, μπορεί να μην ξέρουν πως έχουν περάσει για να διασκεδάσουν ονόματα όπως ο Σταμάτης Γονίδης, ο Βασίλης Καρράς, ακόμη και ο Νταλάρας» εξηγεί ο Γιάννης Μπάρμπας. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

Η ίδια θυμάται ακόμη το πανηγύρι στον Βόλο όπου τραγούδησε μπροστά σε πέντε χιλιάδες ανθρώπους, πριν από δύο χρόνια. «Όταν πήγα και είδα τα καθίσματα, έπαθα σοκ. Λέω, δεν γίνεται να γεμίσουν όλα αυτά. Παιδιά, έγινε το έλα να δεις. Ήταν όλοι όρθιοι και τραβούσαν βίντεο με τα κινητά τους. Είσαι αλλού, δεν πιστεύεις αυτό που γίνεται.

»Υπάρχουν κάποιοι που ντρέπονται να μιλήσουν για πανηγύρι και λένε συναυλία. Τι συναυλία; Δεν με ενοχλεί που τα υποτιμούν. Εγώ καμαρώνω για τη δημοτική μουσική, είμαι περήφανη. Δεν μπορούν να τα πουν όλοι αυτά τα τραγούδια. Είναι πολύ δύσκολο είδος και όποιος μπορεί να τραγουδήσει αυτά, μπορεί και οποιοδήποτε άλλο».

Για τον 41χρονο Κώστα Σαφέτη που είναι χρόνια στο κουρμπέτι του δημοτικού τραγουδιού, τα Αγρίμια είναι το μεγαλύτερο σχολείο. «Ένας νέος στον χώρο πρέπει να περάσει πρώτα από δω, αλλιώς δεν μπορεί να πει πως έγινε τραγουδιστής» σημειώνει ο ίδιος.

«Παλιά, όταν έλεγα πως έχω τα Αγρίμια με σνόμπαραν. Απ' αυτό το μαγαζί, όμως, μπορεί να μην ξέρουν πως έχουν περάσει για να διασκεδάσουν ονόματα όπως ο Σταμάτης Γονίδης, ο Βασίλης Καρράς, ακόμη και ο Νταλάρας» εξηγεί ο Γιάννης Μπάρμπας.

Συνήθως, μάλιστα, η «διαφορετική» αντιμετώπιση απέναντι στους δημοτικούς τραγουδιστές δεν έρχεται από πολύ μακριά, αλλά από τους λαϊκούς, οι οποίοι, όπως παραδέχεται η Χαρά Βέρρα, διασκευάζουν τραγούδια τους, χωρίς να αναφέρουν τα ονόματα των πρώτων ερμηνευτών τους.

Η συγκεκριμένη τακτική είναι όμως, όπως προσθέτει ο Γιάννης Μπάρμπας, η απόδειξη πως το δημοτικό τραγούδι πια, υπό τη σύγχρονη μορφή του, έχει κάνει επιτυχία.

Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
«Την οικογένειά μου δεν την βλέπω σχεδόν καθόλου το καλοκαίρι. Δεν μπορούν να με ακολουθήσουν» παραδέχεται ο Κώστας Σαφέτης. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

Την ίδια ώρα, όμως, δεν είναι λίγοι εκείνοι που τους προσάπτουν πως δεν εκφράζουν τόσο την παραδοσιακή διασκέδαση και ότι τα σύγχρονα κλαρίνα θυμίζουν πιο πολύ μπουζούκια.

«Εγώ είμαι κήρυκας του νεοδημοτικού, όχι του παλιού. Εγώ θέλω τα δημοτικά τραγούδια, όποια και να 'ναι αυτά, τσιφτετέλια, νησιώτικα, τσάμικα, να είναι χορευτικά. Παλιά τα πιο πολλά δημοτικά τραγούδια ήταν του πόνου. Έβλεπες ένα τραγουδιστή να λέει ένα κλέφτικο και από κάτω 15 παρέες άρχιζαν να κλαίνε με μαύρο δάκρυ για κάποιον δικό τους που είχαν χάσει.

»Σήμερα οι παλιότεροι δεν μπορούν να 'ρθουν και εμείς έπρεπε κάπως να κερδίσουμε τη νεολαία. Αλλιώς θα τελείωνε άδοξα όλο αυτό».

Οι πιο πολύ από τους τραγουδιστές πλέον έχουν εκσυγχρονίσει και το ρεπερτόριό τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως σε live τους θα πουν ακόμη και το «Ξημερώματα» του Κωνσταντίνου Αργυρού. Το κάνει και η Χαρά Βέρρα.

Δεν είναι, όμως, η μόνη αλλαγή. Ο Γιάννης από τα πρώτα χρόνια στο μαγαζί καταργεί τον «νόμο της χαρτούρας».

«Παλιότερα έπρεπε να πληρώσεις για να χορέψεις. Χόρευαν μόνο αυτοί που είχαν λεφτά. Εγώ από την αρχή το σταμάτησα και είπα πως όποιος θέλει να διασκεδάσει, μπορεί να ανέβει στην πίστα και να χορέψει. Έτσι μπορούσε να συμμετάσχει και η νεολαία».

Και, όντως, η ώρα είναι σχεδόν δύο το πρωί και ενώ η Χαρά Βέρρα τραγουδά το διάσημο «Θα κάνω ζημιές, θα κάνω ζημιές και στον λογαριασμό, ας χρεωθούν και αυτές», στα τραπέζια έχουν μείνει μόνο τα ποτήρια με το ουίσκι, καθώς οι περισσότεροι έχουν σηκωθεί στην πίστα και χορεύουν.

Δίπλα πάντα στον τραγουδιστή, οι κλαρινίστες, με το τσιγάρο στο άλλο χέρι, οι οποίοι δίνουν το ρυθμό των τραγουδιών.

«Ξέρεις, το χαρακτηριστικό σ' αυτόν το χώρο είναι ένα όργανο, το κλαρίνο. Άμα δεν υπάρχει καλό κλαρίνο, δεν μπορεί να τραγουδήσει κανείς. Καμιά φορά έχουν μεγαλύτερη ευθύνη ακόμη και από τον τραγουδιστή» εξηγεί ο κ. Μπάρμπας από το γραφείο του, που συχνά λειτουργεί και ως δωμάτιο για τα παιδιά των θαμώνων τους, που μένουν εκεί για να κοιμηθούν όσοι οι γονείς τους διασκεδάζουν.

Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
Οι κλαρινίστες είναι αυτοί που ακολουθούν τους τραγουδιστές το καλοκαίρι στα απέραντα πανηγύρια σ' όλη την Ελλάδα. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

Οι κλαρινίστες είναι αυτοί που ακολουθούν τους τραγουδιστές το καλοκαίρι στα απέραντα πανηγύρια σ' όλη την Ελλάδα. Για εκείνους «το καλοκαίρι είναι τώρα», καθώς τον χειμώνα τραγουδούν μόλις δύο με τρία βράδια τη βδομάδα.

Τα Αγρίμια είναι πια ανοιχτά μόνο το Σαββατοκύριακο. «Παλιά δεν μας έδιναν ούτε μία μέρα ρεπό, όταν το ζητούσαμε. Τα μαγαζιά κάθε βράδυ γεμάτα. Τότε ήταν καλύτερα, όμως, τι να πούμε.

»Πλέον ξεκινάμε από τα τέλη Μαΐου, αλλά δυναμικά στο τρέξιμο είμαστε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Τραγουδάμε κάθε μέρα. Αφού σου λέω, δεν μας φτάνουν οι ώρες να κοιμηθούμε, να ξεκουραστούμε λίγο» λέει η Χαρά Βέρρα.

Τα δρομολόγια των πανηγυριών, πολλές φορές, μπορεί να είναι εξοντωτικά, καθώς τη μία μέρα μπορεί να βρίσκονται στο Αγρίνιο, την άλλη στη Θεσσαλονίκη, και από κει στην Καλαμάτα. Κι όλα αυτά σε δύο βράδια. «Την οικογένειά μου δεν την βλέπω σχεδόν καθόλου το καλοκαίρι. Δεν μπορούν να με ακολουθήσουν» παραδέχεται ο Κώστας Σαφέτης.

Αν, ωστόσο, υπάρχει μια τραγουδίστρια που έχει «φάει με το κουτάλι» τα χιλιόμετρα των πανηγυριών, αυτή δεν είναι άλλη από τη Φιλιώ Πυργάκη, η οποία είναι μία από τις λίγες ερμηνεύτριες του χώρου που έχει περάσει τα σύνορα και έχει τραγουδήσει σε ελληνικές κοινότητες στην Αμερική, την Αυστραλία, τον Καναδά και τη Γερμανία.

Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
«Εγώ ήμουν στο χωριό, παιδί μου, με τα πρόβατα. Η οικογένεια μου ήταν φτωχή και δεν μ' αφήνανε να γίνω τραγουδίστρια». Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

«Τραγουδάω 50 χρόνια. Ξεκίνησα από τα 14 και στα 17 μου έβγαλα τον πρώτο μου δίσκο. Μ' αρέσει πολύ η δουλειά μου, την αγαπώ». Η ίδια θυμάται ακόμη με λεπτομέρεια πολλές στιγμές της καριέρας της, αλλά πιο πολύ τη στιγμή που άφησε το χωριό της για να ρθει στην Αθήνα να τραγουδήσει.

«Εγώ ήμουν στο χωριό, παιδί μου, με τα πρόβατα. Η οικογένεια μου ήταν φτωχή και δεν μ' αφήνανε να γίνω τραγουδίστρια. Έφυγα μόνη μου, όμως, και ήρθα στην Αθήνα στα 17 μου. Υπέφερα στην αρχή. Εγώ μόνη μου ξεκίνησα και εδώ έφτασα. Έχω κάνει φίλους καλούς όλα αυτά τα χρόνια, καρδιακούς. Απ' ό,τι λένε, τραγουδάω καλά».

Τόσα χρόνια πια και δεν μπορεί να κοιμηθεί τις νύχτες. Ακόμη και όταν φεύγει από τα Αγρίμια, ο ύπνος την παίρνει στις 7 το πρωί.

Τι είναι, όμως, αυτό που την κάνει ακόμη μέχρι σήμερα να συνεχίζει να τραγουδά; «Ο κόσμος, παιδί μου, η νεολαία. Πω πω, Παναγία μου, η νεολαία να 'ναι καλά. Η δημοτική μουσική είναι η παράδοσή μας. Είναι η αρχή του ανθρώπου και το τέλος του. Μ' αυτή γεννιέσαι και μ' αυτή πεθαίνεις».

  

Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO
Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO
Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO
Σάββατο βράδυ με τη Φιλιώ Πυργάκη, τη Χαρά Βέρρα και πολύ κλαρίνο στ' Αγρίμια Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

Info

Αγρίμια

Λιοσίων 9 & Μάγερ, πλ. Βάθη

210 5244739

Μουσική
3

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τασία Βέρρα, η αξεπέραστη Φωνή της δημοτικής μας παράδοσης

Ένας θρύλος της δημοτικής μουσικής / Τασία Βέρρα, η αξεπέραστη Φωνή της δημοτικής μας παράδοσης

Ένα βιβλίο για την «ιέρεια των πανηγυριών» είναι αφορμή για να αναλογιστούμε την ακάματη τραγουδίστρια με εύρος φωνής και τεχνική αρτιότητα που ελάχιστοι άλλοι έχουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Αυτό που τίποτα δεν ζει αν δεν μεταφραστεί σε τσιφτετέλι να το δούμε ως έθνος. Από τον Παπάζογλου στη Φιλιώ Πυργάκη δεν είναι υποχρεωτικό να είναι όλα ντιριντάχταχ.