Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter
1

Ήθελα πολύ να πάω στη χθεσινή συναυλία του Ηρωδείου για πολλούς λόγους: Αφενός συναισθηματικούς, μια και είχα είκοσι χρόνια ακριβώς να δω live τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, αφετέρου ιστορικούς, εφόσον κι ο ίδιος θα είχε πολλά χρόνια να ερμηνεύσει Μίκη Θεοδωράκη.

Προτού ξεκινήσει η συναυλία και λίγο πριν οι μουσικοί της Λαϊκής Ορχήστρας Μίκης Θεοδωράκης πάρουν τις θέσεις τους, τα δυνατά χειροκροτήματα μεσ' στο κατάμεστο Ηρώδειο αποκάλυψαν την είσοδο του Μίκη αυτοπροσώπως, συνοδεία της Μαρίας Φαραντούρη και των δικών του ανθρώπων. Ο μαέστρος κάθισε στην ειδική καρέκλα του, με την οποία προσέρχεται πάντα στον ίδιο χώρο τα τελευταία χρόνια, και μολονότι δε σηκώθηκε καθόλου, είχα την αίσθηση πως διηύθυνε τους τραγουδιστές και τους μουσικούς από κει ακριβώς που βρισκόταν!

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Βλέπεις αυτό τον άνθρωπο, τον ακούς κι αν δε γνωρίζεις την ηλικία του - αισίως μπήκε στα 64 - νομίζεις πως σου τραγουδάει κάποιος καλλίφωνος νεανίας, έτσι ακριβώς!

Αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν πως δεν επρόκειτο περί συναυλίας - αρπαχτής. Αποτελούταν δηλαδή από ένα καλά δομημένο πρόγραμμα, με μια πρώτη ενότητα τραγουδιών του Θεοδωράκη που είπε σε πρώτη εκτέλεση ο Παπακωνσταντίνου και με όλα τα επόμενα τραγούδια χωρισμένα ανά ποιητές. 

Ακούσαμε έτσι λίγα κομμάτια από τους κύκλους Της Εξορίας (το Ήτανε νέοι σε ποίηση Μανώλη Αναγνωστάκη), Καρυωτάκης (το Κι αν έσβησε σαν ίσκιος) Εχθρός Λαός (το Αρνιέμαι - αρνιέμαι σε στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη) για να ακολουθήσουν αποσπάσματα από το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη, τα Λυρικά του Τάσου Λειβαδίτη, τα 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας και τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου, τα Τραγούδια του Αγώνα του Μάνου Ελευθερίου κ.α.

Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου εμφανίστηκε με το γνώριμο rock στυλ του, όπως ακριβώς θα εμφανιζόταν και σε οποιονδήποτε άλλον συναυλιακό χώρο. Βλέπεις αυτό τον άνθρωπο, τον ακούς κι αν δε γνωρίζεις την ηλικία του - αισίως μπήκε στα 64 - νομίζεις πως σου τραγουδάει κάποιος καλλίφωνος νεανίας, έτσι ακριβώς! Κι αν η φωνή συνήθως προδίδει την ηλικία του εκάστοτε τραγουδιστή, όχι βέβαια με ακρίβεια, ο χρόνος για τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου μοιάζει να έχει σταματήσει στο 1984, στο ΄89 και στο ΄93, τότε που τον βλέπαμε πιτσιρικάδες στο Κατράκειο της Νίκαιας και πετάγαμε τα πουκάμισα μας! Εντυπωσιακό, τουλάχιστον!

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

Δεν είναι τυχαίο ότι διάλεξε να ερμηνεύσει όχι μόνο μπαλάντες που είναι το φόρτε του, αλλά και ορισμένα πολύ απαιτητικά θεοδωρακικά τραγούδια σαν Τη Ρωμιοσύνη μην τη κλαις - αν είσαι εν ολίγοις τραγουδιστής και δεν τό'χεις, που λένε, με το συγκεκριμένο άσμα κάλλιστα γίνεσαι ρεζίλι. Οι διονυσιακές ιαχές του απαιτούν εύρος φωνής και αποφυγή κάθε στοιχείου θεατρινισμού και υπερβολής, κάτι που ο Παπακωνσταντίνου γνωρίζει καλά εδώ και τόσες δεκαετίες. 

Άκρως επικοινωνιακός επίσης ο τραγουδιστής κέρδισε ακόμη ένα θερμό χειροκρότημα, λέγοντας πως ως λαός χρωστάμε περισσότερα στους ποιητές και λιγότερα στους δανειστές μας! 

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Διάλεξε να ερμηνεύσει όχι μόνο μπαλάντες που είναι το φόρτε του, αλλά και ορισμένα πολύ απαιτητικά θεοδωρακικά τραγούδια σαν Τη Ρωμιοσύνη μην τη κλαις

Κι όμως, ενώ περίμενα - το ομολογώ - κάπου η συναυλία να ξεφύγει, να κατρακυλήσει έως και στη δημαγωγία με αριστερού τύπου συνθηματολογία, ο Παπακωνσταντίνου φρόντισε να την/ μας προφυλάξει και απ' αυτό: Τραγούδησε το Σφαγείο (Χτυπούν το βράδυ στην ταράτσα τον Ανδρέα) ή το Ένα το χελιδόνι με το φυσικό παλμό που προξενεί η μουσική του Θεοδωράκη και ο λόγος των ποιητών. Αυτό ο κόσμος το εισέπραξε και γι' αυτό δεν έβλεπες πολλές υψωμένες γροθιές, αλλά ένα κύμα παλλόμενο να σαρώνει το Ηρώδειο απ' άκρη σ' άκρη! Ένιωσα σα να ζούσα εκείνη τη συναυλία της Μεταπολίτευσης που κινηματογράφησε ο Νίκος Κούνδουρος στα Τραγούδια της Φωτιάς του, όπου ο λαός είχε αποτινάξει τη χούντα από πάνω του και, πολύ απλά, χαιρόταν!

Κορυφαία στιγμή της βραδιάς: Όταν ο Παπακωνσταντίνου κατέβηκε από τη σκηνή, πλησίασε τον Θεοδωράκη κι εκείνος άνοιξε διάπλατα την αγκαλιά του. Μια σφιχτή αγκαλιά του ερμηνευτή με τον συνθέτη του που διήρκησε αρκετά, προξενώντας όπως ήταν αναμενόμενο τις επευφημίες του κοινού. Σ' ευχαριστούμε, Δάσκαλε του είπε μετά ο Παπακωνσταντίνου, υποκλίθηκε και ξαναπήρε τη θέση του στη σκηνή για να κλείσει, επίσης όπως ήταν αναμενόμενο, με το Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ του Ελύτη.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

 

Στο ύψος των περιστάσεων και οι δύο γυναικείες φωνές που συνόδευσαν τον ερμηνευτή. Η πιο λαϊκή Σοφία Παπάζογλου και η πιο λυρική Μπέττυ Χαρλαύτη, εξαιρετικές αμφότερες, η πρώτη σε τραγούδια που της πήγαιναν πολύ, σαν τις Άπονες Εξουσίες και το Στα περβόλια, η δεύτερη στο Γελαστό παιδί και στον Λεβέντη από τα Τραγούδια του Αγώνα.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

 

Χαίρομαι, επομένως, που βρέθηκα στο Ηρώδειο χθες βράδυ. Παρακολούθησα μία εξαιρετική συναυλία, στην οποία κυριάρχησαν πραγματικά δύο σταθερές αξίες: Η τραγουδοποιία του Μίκη Θεοδωράκη και η φωνή του Βασίλη Παπακωνσταντίνου.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

Σημειωτέον, η διοργάνωση είχε φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Όλα τα έσοδα από τα εισιτήρια διατέθηκαν για τον εξοπλιστικό εκσυγχρονισμό της Μονάδας Πρόωρων Νεογνών του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων Αθηνών.

Review/ Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο Facebook Twitter

 

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια