Η Λάνα των λαών!

Η Λάνα των λαών! Facebook Twitter
1
Η Λάνα των λαών! Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

Μπορεί η Lana να ξενυχτάει διαβάζοντας Γουίτμαν και Ναμπόκοφ –μπορεί και όχι

Από την Μαρία Μαρκουλή


Σειρές από φοίνικες ως τον ουρανό και αυτοκινητάδες, ο ήλιος στη δύση του και χρυσές αντανακλάσεις παλιού Χόλιγουντ, η λάμψη της θάλασσας, το «Ουρλιαχτό» του Γκίνσμπεργκ, κιθάρα ινσταμάτικ και ψυχεδελική παραμόρφωση, μπλουζ από κόκκους άμμου, μεγάλες βλεφαρίδες, κουρτίνες που πάνε κι έρχονται κελαρυστά, τσιγάρα, κάκτοι, ψίθυροι, μυρωδιά από βενζίνη, ένα δεύτερο ζευγάρι γυαλιά. Lana del Rey, αληθινή μυθοπλασία, αυθεντική ποπ παρασπονδία.


Αν επιμένεις να αναλύεις στο μικροσκόπιο, χάνεις από πολλά, ίσως και πάρα πολλά. Εξού και έχω την αίσθηση τώρα ότι η Lana επιστρέφει με την αύρα των τραγουδιών της στο νέο άλμπουμ «Ultraviolence», φτιαγμένο από στέρεα υλικά, έναν ωκεανό με vintage επιρροές και το άγγιγμα του Dan Auerbach των Black Keys στην παραγωγή –πρόσκληση με ενδιαφέρον αυτή!– που δένει και αναδεικνύει το ολοκαίνουργιο παλιό και καθοριστικό φίλτρο. Ενώ συμβαίνουν αυτά, συνεχίζει ιδανικά να παίζει με την εικόνα, χωρίς να την αφήνει να πνίγει τη μουσική, σταθερά σε τόνους Κρις Άιζακ, από τη μελαγχολία ως τις άκρες της λοξής ματιάς του στη μυθολογία του ροκ εν ρολ.


Και κάπως έτσι οι χαμηλόφωνες μελωδίες της, η θλίψη του έρωτα χωρίς ανταπόκριση και η μοίρα της να βρίσκει πάντα τον λάθος άντρα να αγαπήσει (πιο Del Rey δεν έχει!) αποκτούν άλλη χάρη δίπλα στο «Μoney Power Glory», στο «I fuck my way to the top» και στον ασυγκράτητο, εσωτερικό σαματά τους.


Μπορεί η Lana να ξενυχτάει διαβάζοντας Γουίτμαν και Ναμπόκοφ –μπορεί και όχι– ή με το φιλμάκι Tropico να έβαλε πλώρη για πιο βαθιά (ή μπορεί όχι και τόσο), αλλά η διάθλαση των επιλογών της στις γιγαντοοθόνες της ποπ κουλτούρας έχει, χωρίς αμφιβολία, την υπογραφή της. Το υπογραμμίζω με το βαθύ πράσινο του φοίνικα ότι όλα αυτά τα φανταστικά, μενεξεδένια, παλιομοδίτικα σκηνικά και αρώματα θα γκρεμίζονταν μέσα σε αφρούς ματαιοδοξίας αν η Lana del Rey δεν είχε, πριν από όλα, επικοινωνήσει παρορμητικά με στοιχεία αληθινής ταυτότητας και μυθιστορηματικής πλοκής και την εκκωφαντική διαφορετικότητα.


http://mariamarkouli.blogspot.gr

 

Η Λάνα των λαών! Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

 

Δεν είναι αριστούργημα, δεν είναι κακό

 Από τον δημιουργό του μπλογκ Sound Injections

 

Υπήρχαν πολλοί που περίμεναν με λαχτάρα το καινούργιο άλμπουμ της «παγωμένης θεάς» και υπήρχαν πολλοί που εύχονταν αυτή η μέρα να μην ερχόταν ποτέ! Ή, τουλάχιστον, να έρθει για να την περιμένουν στη γωνία με το πολυβόλο οπλισμένο. Προσωπικά, δεν ανήκω σε καμιά από τις δύο κατηγορίες. Η Elizabeth Woolridge Grant ή, αλλιώς, Lana del Rey, είτε αρέσει είτε όχι, έχει παίξει τον ρόλο της στην ποπ κουλτούρα του σήμερα με δύο άλμπουμ στις πλάτες της και τώρα ήρθε το τρίτο (δύσκολο) άλμπουμ για να γιγαντώσει την επιτηδευμένη, καταθλιπτική περσόνα της! Και ενώ στο «Born to Die» μου φαινόταν μια βαριεστημένη περφόρμερ ενός καλοκουρδισμένου παιχνιδιού, μπλεγμένη στον ιστό των media, στο «Ultraviolence» φαίνεται να βρήκε τη θέση της μέσα στα τραγούδια που ερμηνεύει! Μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιξε ο πολύς Dan Auerbach (των Black Keys) που ανέλαβε την παραγωγή. Η νουάρ ατμόσφαιρα που επικρατεί καθ’ όλη τη διάρκεια του άλμπουμ είναι εθιστική, τα τραγούδια δεν μπορείς να τα τοποθετήσεις χρονολογικά (ακούγονται φρέσκα και ταυτόχρονα σκονισμένα) και αν δεν βαρεθείς από το υποτονικό ύφος που σου σιγοτραγουδάει και πατήσεις stop, αλλά κλείσεις τα μάτια, μπορεί και να βγεις κερδισμένος! Τα «Cruel World», «West Coast», «Pretty when you cry», «Old Money» και «The other woman» (πραγματικά όμορφη διασκευή σε Nina Simone) είναι τραγούδια που έχουν τη στόφα του κλασικού, αλλά, από εκεί και πέρα, ο θεός του ύπνου επιβάλλει την παρουσία του! Δεν είναι αριστούργημα, δεν είναι κακό. Είναι, όμως, σίγουρα ένα βήμα μπροστά και ένας σοβαρός λόγος για να περιμένεις την επόμενη δουλειά της…

http://soundinjections.net  

Η Λάνα των λαών! Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

Listen without prejudice

Από τον Dimitris Shack - Intersonik Radio

 

Πιστεύω πως αν δεν είχα διαβάσει προ διετίας μια κριτική για το δεύτερο αλμπουμ της Lana del Rey, ίσως και να μην έμπαινα στη διαδικασία να γράψω κάτι για την πιο πρόσφατη δουλειά της. Στην κριτική αυτή, λοιπόν, ο συντάκτης, εκτός των άλλων που αράδιαζε, βαθμολογούσε το αλμπουμ με μηδέν (προφανώς, έγινε της μόδας απ’ όταν ξεκίνησε να μοιράζει μηδενικά το «Ρitchfork»), οπότε από περιέργεια και μόνο μπήκα στη διαδικασία να το ακούσω. Δεν γνωρίζω και δεν με απασχολεί πόσο ο καθένας βγάζει τα απωθημένα του βαθμολογώντας μια δουλειά κάποιου καλλιτέχνη με το ευτελές μηδέν ή αν πιστεύει ότι με αυτό τον τρόπο απλώς θα προβοκάρει.

 

Το «Ultraviolence» (το οποίο αρχικά θα ονομαζόταν «Black Beauty»), το νέο άλμπουμ της Lana del Rey, δεν είναι σε καμία περίπτωση κακό, όπως κακό δεν ήταν και το προηγούμενο, «Born to Die». Περιέχει έντεκα σκοτεινές, αισθησιακές downtempo και μελωδικές συνθέσεις που θα μπορούσαν να είναι το σάουντρακ ενός φιλμ νουάρ. Εκτυλίσσεται αργά και σταδιακά, με τρόπο τέτοιο ώστε η θλίψη που προκαλεί να είναι πιο έντονη. Η ατμόσφαιρα που δημιουργεί είναι η ίδια με αυτήν πολλών άλλων νέων σχημάτων, τα οποία, όμως, λόγω του ότι δεν έχουν τη Lana del Rey τραγουδίστρια, θεωρούνται περισσότερο εκλεπτυσμένα και λιγότερο εμπορικά. Ακόμα και κάποιες στιγμές που ίσως πάει να γίνει βαρετό, αναλαμβάνει η παραγωγή και δεν το αφήνει να ξεφύγει ή να κουράσει. Δεν είναι τυχαίο, βέβαια, ότι την παραγωγή έχει αναλάβει ο Dan Auerbach των Black Keys, ο άνθρωπος που ευθύνεται για τις τελευταίες δουλειές των Dr John, Michael Kiwanuka, Valerie June αλλά και των Growlers. Η φωνή της Lana del Rey μπορεί να σας θυμίσει κάτι από την Cat Power και τη Marissa Nadler μέχρι και τη Nancy Sinatra. Απολαύστε τα πολύ όμορφα φωνητικά χωρίς να μπείτε στη διαδικασία ανάλυσης των στίχων (δεν υπάρχει, άλλωστε, κανένας λόγος για «summertime sadness»). Μην περιμένετε ν’ ακούσετε τον δίσκο της χρονιάς στο «Ultraviolence», όπως επίσης μη δώσετε σημασία στις βαρύγδουπες κριτικές για το άλμπουμ. Η μόνη συμβουλή (όπως μας προέτρεψε και ένα εξαιρετικό άλμπουμ στις αρχές των ’90s) θα ήταν το «Listen without prejudice». Καλό καλοκαίρι.

www.intersonik.net

Η Λάνα των λαών! Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

 

Το πραγματικό πρόσωπο του μουσικού της υποστρώματος

Από τον Στυλιανό Τζιρίτα

 

Πέραν των όποιων αντεγκλήσεων έχουν ξεσπάσει μεταξύ της κόρης του Cobain και της Lana και αφορούν ουσιαστικά την οπτική της τελευταίας, το σίγουρο είναι ένα: σαφώς και η Del Rey προσπαθεί να χτίσει ένα προφίλ που είναι πιο σοφιστικέ από το προηγούμενο που οικοδομήθηκε γύρω από τον δίσκο που την έκανε παγκοσμίως γνωστή (και το οποίο, έτσι κι αλλιώς, είχε να κάνει με ένα εγκεφαλικό pin up girl). Σε επίπεδο μουσικής τα στοιχεία είναι ακριβώς τα ίδια ως απόρροια της άμεσης σχέσης στην αμερικανική επικράτεια του ύφους του artist development με τον μουσικό ηχοθόλο του καλλιτέχνη και στον νέο της δίσκο παρατηρείται μια στροφή ή, μάλλον, μια απλοποίηση σε σχέση με το «Born to Die» του 2012.

 

To δεύτερο είναι φορτωμένο με καλούδια/στολίδια ήχου που ήταν έτσι φτιαγμένα ώστε να κάνουν κλικ σε ένα ακροατήριο που δεν άκουγε αποκλειστικά mainstream pop και γι’ αυτό η Lana έγινε θέμα συζήτησης στους indie και alternative κύκλους μουσικών και ακροατών. To Ultraviolence εν αντιθέσει είναι πιο ομογενοποιημένο σε επίπεδο αισθητικής ακριβώς επειδή πια έχει γίνει το ξεκαθάρισμα των οπαδών και ακροατηρίου. Οι παραγωγοί παραμένουν αρκετοί (όπως και στο «Born to Die») και η ποπ έχει αυτήν τη φορά μια συγκεκριμένη ροή. Στο Tropico, που πέρασε σχετικά ξώφαλτσα από τη χώρα μας, υπήρχε εν σπέρματι ο ήχος που αναπτύσσεται στο «Ultraviolence». Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, επειδή τώρα θα δούμε το πραγματικό πρόσωπο του μουσικού της υποστρώματος, μου αρέσει πιο πολύ ως κατάθεση ο δίσκος. Το πραγματικά δύσκολο βήμα θα είναι το επόμενο, σε περίπτωση που το «Ultraviolence» δεν πετύχει, όχι τόσο στις πωλήσεις όσο στην ανατροφοδότηση της καλλιτεχνικής περσόνας που επιχειρείται από την Del Rey και το management της. Σαφώς, ένα ενδιαφέρον πείραμα.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια