Άρης Σερβετάλης: Η βία είναι μέσα μας

Άρης Σερβετάλης: Η βία είναι μέσα μας Facebook Twitter
Φωτό: Von Hoffman
1
Ποια ήταν η πρώτη σκέψη που έκανες όταν το διάβασες; Το είδες πρώτα ή το διάβασες;

Είχα δει την ταινία όταν ήμουν μικρός. Τη θυμόμουν αμυδρά. Αυτό το σκοτεινό τοπίο και την περίεργη ατμόσφαιρα. Είχα την αίσθηση ότι ήταν μια σκληρή ταινία. Όταν διάβασα το βιβλίο, μου φάνηκε πολύ δυνατή και αστεία η ιστορία. Πολύ γκροτέσκο, πολύ μαύρο και όλα οριακά, όλα στα άκρα. Περιγράφει ένα τοπίο και μια κοινωνία που θα μπορούσες να αποκαλέσεις «κοινωνία παγκοσμιοποίησης» ενός καθεστώτος που πάει να γίνει ολοκληρωτικό. Και μετά βλέπεις ένα παιδί και μια παρέα που το πρωί πηγαίνουν στο σχολείο και το βράδυ δείχνουν τον αληθινό τους ίσως εαυτό, αυτό που θα ήθελαν να κάνουν. Μια απόλυτη αντίδραση που τη βγάζουν μέσα από το κακό και μέσα σε αυτό και με πράξεις που έχουν σχεδόν ολέθριο αποτέλεσμα σε τρίτους.

Όταν βγήκε το «Κουρδιστό Πορτοκάλι», η περίληψη έγραφε ότι ήταν μια ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ισχύει σήμερα;

Νομίζω πως για την εποχή του το έργο ήταν πολύ προφητικό. Το πιο κοντινό σημείο του με το σήμερα, νομίζω, είναι το ότι ζούμε σε ένα καθεστώς ολοκληρωτικό – δεν εννοώ στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως. Είμαστε πολύ κοντά στο να ομογενοποιηθούμε ή να έχουμε όλοι την ίδια κατεύθυνση.

Η βία τι ρόλο έχει σήμερα;

Η βία υπήρχε ανέκαθεν και υπάρχει πρώτα μέσα μας. Το ζήτημα είναι πώς τη διαχειριζόμαστε. Είναι ένα θέμα πολύ επίκαιρο, η βία, ο φασισμός. Ένα χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης. Η βία έρχεται από το μεγάλο «θέλω» που έχει ο καθένας μας, είτε το βγάζει σε ένα κοινωνικό σύνολο, είτε το βγάζει στην οικογένειά σου, στον άνθρωπό σου. Υπάρχει πάντα αυτό το τεράστιο εγώ που σε κάνει να λειτουργείς φασιστικά. Το ίδιο διαχρονικό είναι το θέμα τού πώς μέσα σε αυτή την κοινωνία μπορείς να επανατοποθετηθείς απέναντι στο καλό ή το κακό.

Η βία απαντά με βία;

Ναι. Αυτό είναι το φοβερό. Βλέπεις ανθρώπους που διαδηλώνουν, τα σπάνε όλα, είναι αντιεξουσιαστές και λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί και η εξουσία την οποία μάχονται. Ασκούν την ίδια βία κάπου αλλού. Επίσης, η βία δεν θεραπεύει τη βία. Για μένα το πιο επικίνδυνο είναι να έχεις καταπιεσμένη βία. Δεν λέω να βγεις έξω και να τα σπάσεις, αλλά να το συνειδητοποιήσεις και να τη διαχειριστείς. Το χειρότερο, το πιο επικίνδυνο, είναι να βγαίνει έμμεσα.

Έχεις συνειδητοποιήσει τη δική σου βία;

Με απασχολεί. Όταν θυμώνω ή οργίζομαι, όταν κάποιος μου ξυπνάει αυτό το συναίσθημα, αρχίζω να ψάχνομαι. Τελικά, έχει πολύ μικρή σημασία αυτό που κάνει ο απέναντί μου, ας κάνει ό,τι θέλει. Σημασία έχει αυτό που πηγάζει από μένα. Να το διαχειριστώ. Να προσπαθήσω να μπω σε μια διαδικασία καλλιέργειας. Προσπαθώ να μην κυριαρχεί το ένστικτο, το ζωικό.

Είναι θυμωμένη η γενιά σου;

Αν είναι θυμωμένη η δική μου γενιά, τι να πει η γενιά που βγαίνει τώρα από το σχολείο; Εμείς προλάβαμε τουλάχιστον τη φούσκα, έστω το τελείωμά της. Τώρα τα παιδιά είναι στο ξεφούσκωμα και βλέπουν κατευθείαν το αδιέξοδο. Αυτή, νομίζω, είναι μια γενιά που κανονικά πρέπει να τα σπάσει όλα.

Εσένα αυτή η κατάσταση σε έχει δυσκολέψει;

Εγώ έζησα με λίγα, σπαρτιάτικα. Έχουν περάσει και χρήματα από τα χέρια μου, έχουνε φύγει, και νομίζω ότι μπορώ να λειτουργήσω και με λίγα χρήματα. Έτσι ή αλλιώς, αυτό το επάγγελμα είναι εφήμερο, δεν μπορεί να σου εξασφαλίσει τίποτα. Επομένως, έχω συνηθίσει στα σκαμπανεβάσματα. Δεν έχω παράπονο, γιατί ασχολούμαι με κάτι που μου αρέσει και προς το παρόν δεν με αναγκάζει να κάνω και μια άλλη δουλειά παράλληλα για να ζήσω – αυτό και μόνο στις μέρες μας είναι σημαντικό. Αλλά έχω πάντα μια περίεργη σχέση με το θέατρο. Με έλκει και με απωθεί ταυτόχρονα.

Έχεις βρει κάτι που σε ελκύει περισσότερο;

Όχι ακόμα. Ειλικρινά, δεν ξέρω.

Την πόλη την αγαπάς;

Περνάω φάσεις που θέλω να περπατάω στα στενά, να γίνομαι όσο μπορώ τουρίστας στην ίδια μου την πόλη, και σε άλλες φάσεις είμαι σπίτι μου και δεν θέλω να βγαίνω από αυτό.

Έχεις σκεφτεί να φύγεις από την Αθήνα;

Ναι, και αυτό το έχω σκεφτεί. Όπως όλα τα παιδιά των πόλεων, με μεγάλη φαντασία. Η καθημερινότητα είναι εντελώς διαφορετική και χρειάζονται άλλες προϋποθέσεις. Ας πούμε, πιστεύω ότι δεν μπορώ να αντιληφθώ τη χαρά τού να γεύεσαι τη σιωπή ή την ησυχία. Τα λέω πολύ ωραία και μετά επανέρχομαι και σκέφτομαι ότι η ησυχία δεν βρίσκεται σε έναν τόπο αλλά μέσα μου. Μπορεί να τη βρει κανείς στην Ομόνοια. Υπάρχει ένα δίστιχο που λέει «πήγα στην έρημο να βρω τον εαυτό μου και βρήκα ένα λύκο να με περιμένει». Το λεγόμενο μπούμερανγκ. Πάντα προηγείται η εσωτερική σου κατάσταση.

Ο γάμος έχει επιδράσει στη ζωή σου;

Μου δημιούργησε μια βάση. Έτσι το αντιλαμβάνομαι εγώ. Σε γειώνει και σε απογειώνει, σου δημιουργεί το έδαφος να κάνεις το άλμα.

Θα μου δώσεις εικόνα για το θέατρο;

Νομίζω ότι γίνονται πολύ σοβαρές προσπάθειες, ιδίως από νέες ομάδες. Έχουμε τα πάντα. Και πειραματικές δουλειές και κλασικές. Για τον χορό λυπάμαι, γιατί έχει σταματήσει να υπάρχει το ρεύμα που υπήρχε. Ούτως ή άλλως, οι χορευτές είναι, νομίζω, οι πιο αδικημένοι. Για να γίνεις χορευτής κάνεις μεγάλη προετοιμασία. Για να ετοιμάσεις μια παράσταση χορού κάνεις πρόβες δύο και τρεις μήνες για να κάνεις τέσσερις παραστάσεις. Έχουμε πολύ καλούς χορευτές. Είναι κρίμα, αλλά δεν υπάρχει τίποτα σχεδόν. Εγώ ξεκίνησα από ομάδες χορού –ίσως γι' αυτό σκέφτομαι πάντα τον χορό–, με την Αμάλια Μπένετ και την Αντιγόνη Γύρα και μετά στο Δύο με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Ιδανικές συνθήκες. Πέντε μήνες πληρωμένες πρόβες και στην ουσία μια έρευνα για ένα έργο που δημιουργήθηκε μέσα στις πρόβες. Αυτή ήταν μια παράσταση-σχολή. Μακάρι να γινόντουσαν τέτοιες παραγωγές, δεν είναι εύκολες. Περίπου τα ίδια σκέφτομαι και για τον κινηματογράφο, τουλάχιστον όπως τα έζησα μέσα από την εμπειρία μου με την ταινία του Λάνθιμου. Γίνονται πράγματα που βγάζουν τη χώρα έξω από ένα στενό πλαίσιο και όλοι οι δημιουργοί είναι και αισθάνονται αβοήθητοι. Ας μη μιλήσουμε για τα χρήματα. Ας μιλήσουμε για την ανύπαρκτη ηθική, ψυχολογική υποστήριξη. Και να πούμε και μια αλήθεια: χωρίς την υποστήριξη του κράτους δεν μπορεί να υπάρξει εθνικός κινηματογράφος, χορός και θέατρο που να αφορούν την παγκόσμια κοινότητα. Οι περιπτώσεις των ανθρώπων που θα βγουν έξω από τη χώρα θα είναι πάντα μεμονωμένες ή οι εξαιρέσεις.

 
Τι μας λείπει;

Αυτοματοποιείται ένας μικρόκοσμος. Και ζούμε έτσι. Δεν βλέπουμε πιο πέρα. Όμως τον κόσμο τον βλέπουμε μέσα από τα δικά μας μάτια. Επομένως, αν αλλάξει ο τρόπος που σκεφτόμαστε, θα αλλάξει και ο κόσμος. Ο κόσμος δεν μπορεί να αλλάξει παρά μόνο μέσα από σένα, αν δεις τα πράγματα διαφορετικά.

Τελευταία ερώτηση: Πόσο δύσκολη είναι η συνάντηση με αυτό τον αρνητικό ήρωα;

Νομίζω ότι η δυσκολία ήταν να μην τον κρίνω, να μην πω ότι αυτό ήταν κακό παιδί. Αυτό δεν μπορώ να το κάνω, γιατί έτσι δεν θα μπορούσα να τον αντιμετωπίσω. Αυτός ο άνθρωπος ζητούσε κάτι για να συγκρουστεί μαζί του, να έρθει σε αντιπαράθεση. Τελικά, παγιδεύτηκε στον ίδιο του τον εαυτό, στη μεγαλομανία του. Πολεμούσε μια εξουσία που την περιείχε μέσα του. Κρατώ μια φράση, ίσως το κλειδί: «Δεν υπήρχε τίποτα να πολεμήσει εναντίον του, όλα ήταν εύκολα».

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια