Τι παριστάνει ο Γάλλος φιλόσοφος «με το τέλειο μαλλί» στο ουκρανικό μέτωπο;

Τι παριστάνει ο Γάλλος φιλόσοφος «με το τέλειο μαλλί» στο ουκρανικό μέτωπο; Facebook Twitter
«Ο Θεός είναι νεκρός, αλλά τα μαλλιά μου είναι τέλεια»
0

Στο νέο του ντοκιμαντέρ που φέρει ως τίτλο το γνωστό σύνθημα υποστήριξης του ουκρανικού αγώνα ("Slava Ukraini"), ο Μπερνάρ-Ανρί Λεβί, ο πλέον διάσημος και επιφανής Γάλλος διανοούμενος, εμφανίζεται να αποφεύγει τα πυρά Ρώσων ελεύθερων σκοπευτών στην Ουκρανία, φορώντας με χαλαρό και αδιάφορο στυλ ένα χακί αλεξίσφαιρο γιλέκο πάνω από ένα κομψό κοστούμι.

Σε μια άλλη σκηνή, τον βρίσκουμε στην Οδησσό να έχει επιβιβαστεί σε ουκρανικό σκάφος που σαρώνει τη Μαύρη Θάλασσα αναζητώντας ρωσικές νάρκες, με τη χαίτη των γκρίζων μαλλιών του να ανεμίζει απαλά στον άνεμο. Σε άλλα στιγμιότυπα της ταινίας, επιθεωρεί ανατιναγμένες πολυκατοικίες στο Κίεβο, κατεβαίνει σε χαρακώματα στο Σλόβιανσκ μαζί Ουκρανούς στρατιώτες και παρηγορεί μια μητέρα της οποίας ο μικρός γιος έχει τόσο τραυματιστεί ψυχολογικά από τον πόλεμο, ώστε έχει πάψει να μιλάει.

Είναι εύκολο να απορρίψει κανείς τον Λεβί –  και πολλοί το κάνουν – ως έναν 74χρονο απερίσκεπτο τουρίστα του πολέμου ή ως έναν πλούσιο κληρονόμο που παριστάνει τον ήρωα ταινιών δράσης καθώς οι ρωσικοί πύραυλοι πέφτουν βροχή στο Κίεβο, στο Χάρκοβο και στη Μαριούπολη. Οφείλει όμως να αναγνωρίσει ότι, αντί να περάσει τους τελευταίους δώσεκα μήνες στο γεμάτο ακριβά έργα τέχνης σπίτι του στη δεξιά όχθη του Σηκουάνα ή να απολαύσει τη συνταξιοδότησή του στο παλάτι του 18ου αιώνα που διατηρεί στο Μαρακές, αυτός αποφάσισε να αψηφήσει τις ρωσικές επιθέσεις, τον ίλιγγο και αυτό που ο ίδιος αποκαλεί φυσική του τάση για μελαγχολία, προκειμένου να γυρίσει αυτήν την ταινία για την Ουκρανία.

Είναι εύκολο να απορρίψει κανείς τον Λεβί –  και πολλοί το κάνουν – ως έναν 74χρονο απερίσκεπτο τουρίστα του πολέμου ή ως έναν πλούσιο κληρονόμο που παριστάνει τον ήρωα ταινιών δράσης καθώς οι ρωσικοί πύραυλοι πέφτουν βροχή στο Κίεβο, στο Χάρκοβο και στη Μαριούπολη.

Ήταν, όπως δηλώνει ο ίδιος, απολύτως απαραίτητο να υποστηρίξει την Ουκρανία σε μια σύγκρουση που θεωρεί ότι δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια μάχη για το μέλλον της Ευρώπης, του παγκόσμιου φιλελευθερισμού και του δυτικού πολιτισμού.

«Στην Ουκρανία, είχα για πρώτη φορά την αίσθηση ότι ο κόσμος που ήξερα, ο κόσμος στον οποίο μεγάλωσα, ο κόσμος που θέλω να αφήσω στα παιδιά και τα εγγόνια μου, μπορεί να καταρρεύσει», είπε κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο ξενοδοχείο Carlyle της Νέας Υόρκης νωρίτερα αυτό το μήνα, την οποία εμπλούτισε με αναφορές στον Κλαούζεβιτς, τον Χέγκελ και τη βιεννέζικη λογοτεχνία.

Φιλόσοφος, συγγραφέας, τηλεοπτική προσωπικότητα και κινηματογραφιστής, ο Λεβί είναι μια κατεξοχήν γαλλική εφεύρεση σε μια χώρα που αποθεώνει τους επιφανείς διανοούμενούς της σα να είναι ποπ σταρ. Είναι τόσο πανταχού παρών στη Γαλλία ώστε είναι γνωστός απλά ως B.H.L., με τα αρχικά του να θυμίζουν κάποια γαλλική μάρκα πολυτελείας. Είναι επίσης μια βαθιά διχαστική φιγούρα, που χλευάζεται από πολλούς ως ναρκισσιστής ντιλετάντης και ως φιλόσοφος της ατάκας.  

Ο ίδιος ο 74χρονος φιλόσοφος εμφανίζεται αποστασιοποιημένος από τις επικρίσεις, θεωρώντας ότι το έργο του αποτελεί «ένα ανώτερο κάλεσμα». «Το ηθικό κάλεσμα δεν σιωπά ποτέ για μένα», δηλώνει. «Υποθέτω ότι κάποια στιγμή δεν θα έχω πλέον τη δύναμη να απαντήσω».

Το "Slava Ukraini" γυρίστηκε τον περασμένο χρόνο κατά τη διάρκεια περισσότερων από δέκα ταξιδιών που πραγματοποίησε ο Λεβί στην Ουκρανία και έκανε πρεμιέρα στη Γαλλία στις 22 Φεβρουαρίου. Η ταινία (η δεύτερη που έκανε για τον πόλεμο εκεί) έχει αποσπάσει επαίνους για την αδυσώπητη απεικόνιση της φρίκης του πολέμου. Γιατί όμως φοράει επώνυμα κοστούμια σε μια εμπόλεμη ζώνη; «Το ντύσιμο δεν είναι σημαντικό, αλλά είναι ένα από τα μικρά σημάδια σεβασμού προς τον λαό της Ουκρανίας», εξηγεί ο ίδιος.

Ωστόσο, συνεχίζει να συγκεντρώνει έντονες αντιπάθειες. Έχει επικριθεί για την ανοιχτή υποστήριξή του προς τον Ρομάν Πολάνσκι και τον Ντομινίκ Στρος Καν, του έχει επιτεθεί  με τούρτες τουλάχιστον οκτώ φορές ένας Βέλγος ακτιβιστής που στοχεύει τις πομπώδεις προσωπικότητες, και είναι το αντικείμενο τεσσάρων καυστικών βιογραφιών. Συχνά του αποδίδεται ένας αφορισμός τον οποίον ο ίδιος αρνείται ότι έχει εκστομίσει παρ’ όλα αυτά δηλώνει ότι τον βρίσκει αστείο: «Ο Θεός είναι νεκρός, αλλά τα μαλλιά μου είναι τέλεια».

Ο Λεβί λέει ότι η πίστη του στη δύναμη των ατόμων να αφυπνίσουν τον κόσμο εδραιώθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Βοσνία τη δεκαετία του 1990, όταν πήγε στο Σεράγεβο. Αρχικά ήθελε να οργανώσει μια διεθνή ταξιαρχία για να βοηθήσει τις μουσουλμανικές βοσνιακές δυνάμεις που πολεμούσαν τους Σέρβους, αλλά αποφάσισε ότι θα ήταν πιο αποτελεσματικός κάνοντας μια ταινία. Ο πατέρας του, ο οποίος τον παρακαλούσε να μην πάει στη Βοσνία, χρηματοδότησε τελικά την παραγωγή, η οποία βοήθησε να χυθεί φως στις θηριωδίες των Σέρβων κατά των μουσουλμάνων.

«Η Βοσνία μου έδειξε ότι οι ιδέες έχουν σημασία, οι λέξεις μπορούν να κάνουν τη διαφορά, οι υπεύθυνοι για την λήψη των αποφάσεων μπορούν να μεταπειστούν και τα άτομα μπορούν να γίνουν ένας κόκκος άμμου που μπλοκάρει τη μηχανή», λέει.

Το 2011, σε ένα διάστημα περίπου δύο εβδομάδων, ο Λεβί έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να πειστεί ο πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί να παρέμβει στη Λιβύη, βοηθώντας να ανοίξει ο δρόμος για τη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ να υποστηρίξουν μια νεοσύστατη ομάδα της αντιπολίτευσης και να διεξάγουν έναν πόλεμο που βοήθησε στην ανατροπή του Λίβυου ηγέτη, συνταγματάρχη Μουαμάρ αλ Καντάφι. Ο Λεβί είχε δηλώσει ότι η επέμβαση ήταν το «σωστό πράγμα που έπρεπε να γίνει», κάποιοι όμως επισημαίνουν ότι έκτοτε η κατάσταση στη Λιβύη υποτροπίασε αγρίως και η χώρα οδηγήθηκε σε μακελειό.

Αν και ο Λεβί συνδέεται στενά με την γαλλική κουλτούρα, έχει δηλώσει ότι τα δύο υψηλά πρότυπά του ήταν ανέκαθεν ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, ο επιβλητικός λογοτέχνης της δράσης που κάλυψε τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, και ο Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ, ο πρίγκηπας της αλκοολικής Τζαζ Εποχής της τζαζ εποχής του Παρισιού της δεκαετία του 1920. Όπως είπε χαρακτηριστικά στην πρόσφατη συνέντευξή του, «μου αρέσει να σκέφτομαι με τα πόδια μου, με τα χέρια μου, με τα πνευμόνια μου, με τη σάρκα μου».

Με στοιχεία από τους The New York Times

Τι διαβάζουμε σήμερα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ