Τι παριστάνει ο Γάλλος φιλόσοφος «με το τέλειο μαλλί» στο ουκρανικό μέτωπο;

Τι παριστάνει ο Γάλλος φιλόσοφος «με το τέλειο μαλλί» στο ουκρανικό μέτωπο; Facebook Twitter
«Ο Θεός είναι νεκρός, αλλά τα μαλλιά μου είναι τέλεια»
0

Στο νέο του ντοκιμαντέρ που φέρει ως τίτλο το γνωστό σύνθημα υποστήριξης του ουκρανικού αγώνα ("Slava Ukraini"), ο Μπερνάρ-Ανρί Λεβί, ο πλέον διάσημος και επιφανής Γάλλος διανοούμενος, εμφανίζεται να αποφεύγει τα πυρά Ρώσων ελεύθερων σκοπευτών στην Ουκρανία, φορώντας με χαλαρό και αδιάφορο στυλ ένα χακί αλεξίσφαιρο γιλέκο πάνω από ένα κομψό κοστούμι.

Σε μια άλλη σκηνή, τον βρίσκουμε στην Οδησσό να έχει επιβιβαστεί σε ουκρανικό σκάφος που σαρώνει τη Μαύρη Θάλασσα αναζητώντας ρωσικές νάρκες, με τη χαίτη των γκρίζων μαλλιών του να ανεμίζει απαλά στον άνεμο. Σε άλλα στιγμιότυπα της ταινίας, επιθεωρεί ανατιναγμένες πολυκατοικίες στο Κίεβο, κατεβαίνει σε χαρακώματα στο Σλόβιανσκ μαζί Ουκρανούς στρατιώτες και παρηγορεί μια μητέρα της οποίας ο μικρός γιος έχει τόσο τραυματιστεί ψυχολογικά από τον πόλεμο, ώστε έχει πάψει να μιλάει.

Είναι εύκολο να απορρίψει κανείς τον Λεβί –  και πολλοί το κάνουν – ως έναν 74χρονο απερίσκεπτο τουρίστα του πολέμου ή ως έναν πλούσιο κληρονόμο που παριστάνει τον ήρωα ταινιών δράσης καθώς οι ρωσικοί πύραυλοι πέφτουν βροχή στο Κίεβο, στο Χάρκοβο και στη Μαριούπολη. Οφείλει όμως να αναγνωρίσει ότι, αντί να περάσει τους τελευταίους δώσεκα μήνες στο γεμάτο ακριβά έργα τέχνης σπίτι του στη δεξιά όχθη του Σηκουάνα ή να απολαύσει τη συνταξιοδότησή του στο παλάτι του 18ου αιώνα που διατηρεί στο Μαρακές, αυτός αποφάσισε να αψηφήσει τις ρωσικές επιθέσεις, τον ίλιγγο και αυτό που ο ίδιος αποκαλεί φυσική του τάση για μελαγχολία, προκειμένου να γυρίσει αυτήν την ταινία για την Ουκρανία.

Είναι εύκολο να απορρίψει κανείς τον Λεβί –  και πολλοί το κάνουν – ως έναν 74χρονο απερίσκεπτο τουρίστα του πολέμου ή ως έναν πλούσιο κληρονόμο που παριστάνει τον ήρωα ταινιών δράσης καθώς οι ρωσικοί πύραυλοι πέφτουν βροχή στο Κίεβο, στο Χάρκοβο και στη Μαριούπολη.

Ήταν, όπως δηλώνει ο ίδιος, απολύτως απαραίτητο να υποστηρίξει την Ουκρανία σε μια σύγκρουση που θεωρεί ότι δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια μάχη για το μέλλον της Ευρώπης, του παγκόσμιου φιλελευθερισμού και του δυτικού πολιτισμού.

«Στην Ουκρανία, είχα για πρώτη φορά την αίσθηση ότι ο κόσμος που ήξερα, ο κόσμος στον οποίο μεγάλωσα, ο κόσμος που θέλω να αφήσω στα παιδιά και τα εγγόνια μου, μπορεί να καταρρεύσει», είπε κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο ξενοδοχείο Carlyle της Νέας Υόρκης νωρίτερα αυτό το μήνα, την οποία εμπλούτισε με αναφορές στον Κλαούζεβιτς, τον Χέγκελ και τη βιεννέζικη λογοτεχνία.

Φιλόσοφος, συγγραφέας, τηλεοπτική προσωπικότητα και κινηματογραφιστής, ο Λεβί είναι μια κατεξοχήν γαλλική εφεύρεση σε μια χώρα που αποθεώνει τους επιφανείς διανοούμενούς της σα να είναι ποπ σταρ. Είναι τόσο πανταχού παρών στη Γαλλία ώστε είναι γνωστός απλά ως B.H.L., με τα αρχικά του να θυμίζουν κάποια γαλλική μάρκα πολυτελείας. Είναι επίσης μια βαθιά διχαστική φιγούρα, που χλευάζεται από πολλούς ως ναρκισσιστής ντιλετάντης και ως φιλόσοφος της ατάκας.  

Ο ίδιος ο 74χρονος φιλόσοφος εμφανίζεται αποστασιοποιημένος από τις επικρίσεις, θεωρώντας ότι το έργο του αποτελεί «ένα ανώτερο κάλεσμα». «Το ηθικό κάλεσμα δεν σιωπά ποτέ για μένα», δηλώνει. «Υποθέτω ότι κάποια στιγμή δεν θα έχω πλέον τη δύναμη να απαντήσω».

Το "Slava Ukraini" γυρίστηκε τον περασμένο χρόνο κατά τη διάρκεια περισσότερων από δέκα ταξιδιών που πραγματοποίησε ο Λεβί στην Ουκρανία και έκανε πρεμιέρα στη Γαλλία στις 22 Φεβρουαρίου. Η ταινία (η δεύτερη που έκανε για τον πόλεμο εκεί) έχει αποσπάσει επαίνους για την αδυσώπητη απεικόνιση της φρίκης του πολέμου. Γιατί όμως φοράει επώνυμα κοστούμια σε μια εμπόλεμη ζώνη; «Το ντύσιμο δεν είναι σημαντικό, αλλά είναι ένα από τα μικρά σημάδια σεβασμού προς τον λαό της Ουκρανίας», εξηγεί ο ίδιος.

Ωστόσο, συνεχίζει να συγκεντρώνει έντονες αντιπάθειες. Έχει επικριθεί για την ανοιχτή υποστήριξή του προς τον Ρομάν Πολάνσκι και τον Ντομινίκ Στρος Καν, του έχει επιτεθεί  με τούρτες τουλάχιστον οκτώ φορές ένας Βέλγος ακτιβιστής που στοχεύει τις πομπώδεις προσωπικότητες, και είναι το αντικείμενο τεσσάρων καυστικών βιογραφιών. Συχνά του αποδίδεται ένας αφορισμός τον οποίον ο ίδιος αρνείται ότι έχει εκστομίσει παρ’ όλα αυτά δηλώνει ότι τον βρίσκει αστείο: «Ο Θεός είναι νεκρός, αλλά τα μαλλιά μου είναι τέλεια».

Ο Λεβί λέει ότι η πίστη του στη δύναμη των ατόμων να αφυπνίσουν τον κόσμο εδραιώθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Βοσνία τη δεκαετία του 1990, όταν πήγε στο Σεράγεβο. Αρχικά ήθελε να οργανώσει μια διεθνή ταξιαρχία για να βοηθήσει τις μουσουλμανικές βοσνιακές δυνάμεις που πολεμούσαν τους Σέρβους, αλλά αποφάσισε ότι θα ήταν πιο αποτελεσματικός κάνοντας μια ταινία. Ο πατέρας του, ο οποίος τον παρακαλούσε να μην πάει στη Βοσνία, χρηματοδότησε τελικά την παραγωγή, η οποία βοήθησε να χυθεί φως στις θηριωδίες των Σέρβων κατά των μουσουλμάνων.

«Η Βοσνία μου έδειξε ότι οι ιδέες έχουν σημασία, οι λέξεις μπορούν να κάνουν τη διαφορά, οι υπεύθυνοι για την λήψη των αποφάσεων μπορούν να μεταπειστούν και τα άτομα μπορούν να γίνουν ένας κόκκος άμμου που μπλοκάρει τη μηχανή», λέει.

Το 2011, σε ένα διάστημα περίπου δύο εβδομάδων, ο Λεβί έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να πειστεί ο πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί να παρέμβει στη Λιβύη, βοηθώντας να ανοίξει ο δρόμος για τη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ να υποστηρίξουν μια νεοσύστατη ομάδα της αντιπολίτευσης και να διεξάγουν έναν πόλεμο που βοήθησε στην ανατροπή του Λίβυου ηγέτη, συνταγματάρχη Μουαμάρ αλ Καντάφι. Ο Λεβί είχε δηλώσει ότι η επέμβαση ήταν το «σωστό πράγμα που έπρεπε να γίνει», κάποιοι όμως επισημαίνουν ότι έκτοτε η κατάσταση στη Λιβύη υποτροπίασε αγρίως και η χώρα οδηγήθηκε σε μακελειό.

Αν και ο Λεβί συνδέεται στενά με την γαλλική κουλτούρα, έχει δηλώσει ότι τα δύο υψηλά πρότυπά του ήταν ανέκαθεν ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, ο επιβλητικός λογοτέχνης της δράσης που κάλυψε τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, και ο Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ, ο πρίγκηπας της αλκοολικής Τζαζ Εποχής της τζαζ εποχής του Παρισιού της δεκαετία του 1920. Όπως είπε χαρακτηριστικά στην πρόσφατη συνέντευξή του, «μου αρέσει να σκέφτομαι με τα πόδια μου, με τα χέρια μου, με τα πνευμόνια μου, με τη σάρκα μου».

Με στοιχεία από τους The New York Times

Τι διαβάζουμε σήμερα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ