Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
 

Η Ελλάδα της δεκαετίας του 60 μέσα από τις φωτογραφίες του Wolfgang Suschitzky

14 φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης του σημαντικού φωτογράφου και μια παλιότερη συνομιλία του με τη LiFO

Ο σημαντικός φωτογράφος Wolfgang Suschitzky πέθανε στις 7 Οκτωβρίου του 2016, σε ηλικία 104 χρονών.

 

Γεννημένος στη Βιέννη το 1912, αλλά κάτοικος Λονδίνου ήδη από το 1935, βρέθηκε στην Ελλάδα τη δεκαετία του '60, όπου φωτογράφισε τοπία, ανθρώπους, ασχολίες και παραδόσεις, λίγο πριν η επέλαση της νεωτερικότητας και της αστυφιλίας αλλάξει θεαματικά τα πρόσωπα και τα σημεία αναφοράς του.

 

Δυο χρόνια πριν από τον θάνατό του μια εξαιρετική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη είχε αποκαλύψει στο κοινό την αγάπη του για την Ελλάδα της δεκαετίας του '60.

 

Είχε πει τότε στον Θοδωρή Αντωνόπουλο:


«Περισσότερο με είχε εντυπωσιάσει το πόσο φιλικοί, πόσο ζεστοί ήταν οι απλοί άνθρωποι, ειδικά στην επαρχία. Περνούσες από ένα κτήμα, σε πλησίαζαν, ρωτούσαν από πού είσαι, σου πρόσφεραν άνθη και σε καλούσαν στο σπίτι για ένα κέρασμα, χυμό, τσάι, γλύκισμα... Η φιλοξενία τους μου έμεινε αξέχαστη».

 

Ο ίδιος είναι ιστορία ολόκληρη. Η οικογένειά του ήταν εβραϊκής μεν καταγωγής, αλλά άθεη και σοσιαλδημοκρατικών πεποιθήσεων.

 

Ο πατέρας του διατηρούσε βιβλιοπωλείο με πολιτικές κυρίως εκδόσεις, οπότε ο Wοlf μεγάλωσε σε ένα κοσμικό, σκεπτόμενο και έντονα πολιτικοποιημένο περιβάλλον.

 

Θυμόταν, μάλιστα, καθώς αναφέρει, πόσο ενθουσιασμό και προσδοκίες είχε προκαλέσει η ρωσική επανάσταση του '17.

 

Καπετάν-φασαρίας ο ίδιος στα γυμνασιακά του χρόνια, ανάγκασε τον πατέρα του να τον στείλει ένα διάστημα σε «ειδικό» σχολείο, ώστε να μάθει κάπως να πειθαρχεί.

 

Πρώτη του αγάπη ήταν η ζωολογία, αλλά γρήγορα τον κέρδισε η φωτογραφία, στην οποία αποφάσισε να αναζητήσει την τύχη του εκτός Αυστρίας, όπου τη δεκαετία του '30 η κατάσταση για αριστερούς, και ειδικά Εβραίους, άρχισε να γίνεται ασφυκτική.

 

Ταξιδεύει στην Ολλανδία κι έπειτα στην Αγγλία, όπου γνωρίζεται με τον σπουδαίο κινηματογραφιστή Paul Rotha και συνεργάζεται μαζί του σε πολλά ντοκιμαντέρ (ανάμεσά τους προπαγανδιστικές παραγωγές στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου) και ταινίες, με πιο γνωστές το War of Plenty (1943) και το No Resting Place (1951).

 

Ο ίδιος αγάπησε περισσότερο ένα ιστορικό φιλμ για τον Ρώσο συγγραφέα Νικολάι Γκόγκολ, τον οποίο πολύ εκτιμούσε.

 

«Με ανησυχεί, όμως, το ότι χάρη στις νέες τεχνολογίες και το Ίντερνετ παρατίθενται διαρκώς εικόνες σωρηδόν, συνήθως δίχως να τις συνοδεύει κάποιο κατατοπιστικό σχόλιο ή σημείωση...»
«Με ανησυχεί, όμως, το ότι χάρη στις νέες τεχνολογίες και το Ίντερνετ παρατίθενται διαρκώς εικόνες σωρηδόν, συνήθως δίχως να τις συνοδεύει κάποιο κατατοπιστικό σχόλιο ή σημείωση...»

 

Καθώς έκανα τη λήψη, σκεφτόμουν με δέος στα χνάρια πόσων χιλιάδων ανθρώπων ανά τους αιώνες βάδιζαν εκείνοι οι επισκέπτες... Είναι συγκλονιστική η αίσθηση να ξετυλίγεται μπροστά σου μια ζωντανή ιστορική συνέχεια.

 


Μέσα από τις 48 πρωτότυπες ασπρόμαυρες φωτογραφίες του από τη Σκιάθο, την Ύδρα και την Αθήνα ζωντάνεψε μια Ελλάδα της αγροτικής ζωής και των αυστηρά τηρούμενων ηθών, εθίμων και παραδόσεων, καθώς και πορτρέτα καθημερινών ανθρώπων, αντιπροσωπευτικά της ανεπιτήδευτης ομορφιάς και της φαινομενικής, έστω, αθωότητας ενός κόσμου που έμελλε γρήγορα να χαθεί.

 

Ξεχώριζε μία του Παρθενώνα που ξεπροβάλλει πίσω από τις κολόνες του Ερεχθείου, με κάποιες ανθρώπινες φιγούρες στο βάθος να δίνουν μια ιδέα της κλίμακας:

 

«Καθώς έκανα τη λήψη, σκεφτόμουν με δέος στα χνάρια πόσων χιλιάδων ανθρώπων ανά τους αιώνες βάδιζαν εκείνοι οι επισκέπτες... Είναι συγκλονιστική η αίσθηση να ξετυλίγεται μπροστά σου μια ζωντανή ιστορική συνέχεια».

 

Δεν βρήκε, πάντως, κάποια μοναδικότητα στο περιώνυμο «αττικό φως»:

 

«Πρόκειται ουσιαστικά για ένα φως που λίγο-πολύ απαντά σε όλη τη Μεσόγειο και, ναι, έχει μια ιδιαίτερη ευκρίνεια που το κάνει ιδανικό για έναν φωτογράφο... Φοβάμαι ότι δυστυχώς δεν θα καταφέρω να ξαναδώ αυτά τα μέρη, πιστεύω όμως ότι το φως τους παραμένει το ίδιο λαμπρό, το ίδιο αφοπλιστικό!».

 

Ξεχώριζε αυτήν τη φωτογραφία του Παρθενώνα που ξεπροβάλλει πίσω από τις κολόνες του Ερεχθείου, με κάποιες ανθρώπινες φιγούρες στο βάθος να δίνουν μια ιδέα της κλίμακας...
Ξεχώριζε αυτήν τη φωτογραφία του Παρθενώνα που ξεπροβάλλει πίσω από τις κολόνες του Ερεχθείου, με κάποιες ανθρώπινες φιγούρες στο βάθος να δίνουν μια ιδέα της κλίμακας...


Θα αποκόμιζε, άραγε, τις ίδιες συγκινήσεις, αν η φωτογράφιση ήταν ψηφιακή;

 

«Κοιτάξτε... Η ψηφιακή φωτογραφία έκανε αναμφίβολα πολύ ευκολότερη τη λήψη πραγματικά καλών φωτογραφιών, ακόμα και σε ακραίες συνθήκες φωτισμού.

 

»Με ανησυχεί, όμως, το ότι χάρη στις νέες τεχνολογίες και το Ίντερνετ παρατίθενται διαρκώς εικόνες σωρηδόν, συνήθως δίχως να τις συνοδεύει κάποιο κατατοπιστικό σχόλιο ή σημείωση...

 

»Στη δική μου εφηβεία μπορούσαμε, ανατρέχοντας στα οικογενειακά φωτογραφικά άλμπουμ, να υπολογίσουμε με μεγάλη ακρίβεια πότε έγιναν οι λήψεις, φτιάχνοντας στο μυαλό μας ένα μίνι ιστορικό.

 

»Αμφιβάλλω αν οι νεότεροι μπορούν να κάνουν το ίδιο. Εμφανίζοντας έπειτα το ασπρόμαυρο φιλμ σε έναν σκοτεινό θάλαμο μπορούσες να επέμβεις, να το "πειράξεις" με έναν τρόπο πιο δημιουργικό από το photoshop.

 

»Πιστεύω όμως ότι η αξία της κλασικής αυτής μεθόδου φωτογράφισης ήδη επανακάμπτει, κάτι ευχάριστο, αφού θα έχουν μεγαλύτερη ζήτηση φωτογραφίες σαν τις δικές μου!».

 

Όμως τι, αλήθεια, τον είχε διδάξει ένας και πλέον αιώνας ζωής;

 

«Να αγαπώ τον πλησίον μου, όποιος κι αν είναι αυτός. Να διατηρώ, επίσης, το χιούμορ μου, ακόμα και στις δυσκολότερες καταστάσεις... είναι η καλύτερη συνταγή νεότητας και υγείας!».

 

Είναι συγκλονιστική η αίσθηση να ξετυλίγεται μπροστά σου μια ζωντανή ιστορική συνέχεια...
Είναι συγκλονιστική η αίσθηση να ξετυλίγεται μπροστά σου μια ζωντανή ιστορική συνέχεια...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ως επαγγελματίας γραφιάς συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τις εκδόσεις Τερζόπουλος, τον ΔΟΛ, την Ελευθεροτυπία, το free press Metropolis, τα περιοδικά 01, 10% και Υποβρύχιο. Ανήκει στην συντακτική ομάδα της Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ

Αρχαιολογία & ΙστορίαΟι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ

Με αφορμή τις εργασίες συντήρησης και ψηφιοποίησης, η υπεύθυνη του αρχείου μιλά στο LIFO.gr για τον φωτογραφικό θησαυρό του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
8.10.2017
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία

ΦωτογραφίαΟ Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία

Το κοινωνιολογικό ενδιαφέρον είναι έντονο στις εικόνες του Θεσσαλονικιού φωτογράφου που μόλις μετακόμισε στο Μπράιτον
3.2.2018

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Τζόε και ο καρναβαλικός του θίασος

Φωτογραφία Ο Τζόε και ο καρναβαλικός του θίασος

Από τη Βραζιλία στο Μοσχάτο
19.2.2019
Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε γατάκια πολύ πριν ανακαλυφθεί το ίντερνετ

Φωτογραφία Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε γατάκια πολύ πριν ανακαλυφθεί το ίντερνετ

Η μόδα έχει τον Χέλμουτ Νιούτον, η αρχιτεκτονική τον Τζούλιους Σούλμαν και οι γάτες τον Ουόλτερ Τσάντοχα.
18.2.2019
Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς

Φωτογραφία Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς

Μια μεγάλη έκθεση παρουσιάζει την πρώιμη αλλά εξίσου σημαντική φάση της διάσημης φωτογράφου που φέτος κλείνει τα 70 της χρόνια
14.2.2019
 Μόσχα εμπιστευτικό: Εικόνες από την άγρια πλευρά της ρωσικής πρωτεύουσας

Φωτογραφία Μόσχα εμπιστευτικό: Εικόνες από την άγρια πλευρά της ρωσικής πρωτεύουσας

Το νέο λεύκωμα του φωτογράφου με το ψευδώνυμο Boogie αποκαλύπτει την σκληρή όψη της Μόσχας σε όλο της το μεγαλείο
14.2.2019
Αδελφικός Δεσμός - Τρυφερά, μεγαλοπρεπή λιοντάρια κέρδισαν το βραβείο Φωτογραφίας Άγριας Ζωής

Φωτογραφία Αδελφικός Δεσμός - Τρυφερά, μεγαλοπρεπή λιοντάρια κέρδισαν το βραβείο Φωτογραφίας Άγριας Ζωής

Η στιγμή που απαθανάτισε ο David Lloyd είναι σπάνια για αρσενικά λιοντάρια
13.2.2019
Γυναίκες με φακίδες, αυτή η ομορφιά

Φωτογραφία Γυναίκες με φακίδες, αυτή η ομορφιά

Ο φωτογράφος Κοσμάς Κουμιανός αναζητά σε όλο τον κόσμο αυτό το ξεχωριστό χαρακτηριστικό του ανθρώπινου δέρματος
11.2.2019
Re-thinking Εnvironment: Μια ομαδική έκθεση με θέμα το περιβάλλον στη ΔΛ Gallery

Φωτογραφία Re-thinking Εnvironment: Μια ομαδική έκθεση με θέμα το περιβάλλον στη ΔΛ Gallery

Η αλλαγή του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος εμπνέει Έλληνες και ξένους φωτογράφους και video artists
8.2.2019
Τέσσερις Έλληνες φωτογράφοι στους φιναλίστ για βραβείο Sony World Photography Awards 2019

Φωτογραφία Τέσσερις Έλληνες φωτογράφοι στους φιναλίστ για βραβείο Sony World Photography Awards 2019

Εντυπωσιακές εικόνες και μοναδικές στιγμές διεκδικούν το μεγάλο βραβείο
6.2.2019
Susan Meiselas: Η φωτογράφος που ασχολήθηκε με την τεκμηρίωση της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Φωτογραφία Susan Meiselas: Η φωτογράφος που ασχολήθηκε με την τεκμηρίωση της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Η Αμερικανίδα φωτογράφος κατέγραψε μεταξύ άλλων την εξέγερση στη Νικαράγουα και τους μαζικούς τάφους στο Ιράκ επί Σαντάμ Χουσεΐν
6.2.2019
Mακροβούτια στις παγωμένες θάλασσες

Φωτογραφία Mακροβούτια στις παγωμένες θάλασσες

Ο διάσημος φωτογράφος του National Geographic Paul Nicklen αποτυπώνει την αγάπη του για τις πολικές περιοχές σε ένα βιβλίο το οποίο προλογίζει ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο.
6.2.2019
Η Ελλάδα του Nick DeWolf που δύσκολα αναγνωρίζουμε σήμερα (1959)

Φωτογραφία Η Ελλάδα του Nick DeWolf που δύσκολα αναγνωρίζουμε σήμερα (1959)

25 ασπρόμαυρες εικόνες μιας πανέμορφης χώρας που προσπαθούσε να να βγεί από την ανέχεια
5.2.2019
Ένας Έλληνας επισκέπτεται τους Tairona, τους ιθαγενείς με τα λευκά ρούχα, στη ζούγκλα της Κολομβίας

Φωτογραφία Ένας Έλληνας επισκέπτεται τους Tairona, τους ιθαγενείς με τα λευκά ρούχα, στη ζούγκλα της Κολομβίας

Ο καθηγητής καρδιολογίας Χαράλαμπος Βλαχόπουλος μπήκε βαθιά μέσα στα τροπικά δάση του Αμαζονίου και γνώρισε από κοντά μια σπάνια φυλή
5.2.2019
O υπέροχος, τρελός, ανεκτίμητος κόσμος της μητρότητας

Φωτογραφία O υπέροχος, τρελός, ανεκτίμητος κόσμος της μητρότητας

Η φωτογράφος Callie Lipkin, μητέρα και η ίδια, επικεντρώνεται στη μητρότητα και τις αγωνίες της
5.2.2019
Οι Κουβανοί. Ένας Δεκέμβριος στην Κούβα.

Φωτογραφία Οι Κουβανοί. Ένας Δεκέμβριος στην Κούβα.

Φωτογραφίες του Γιάννη Μακρογιαννέλη
29.1.2019
Προσπαθώντας να βγεις στην επιφάνεια

Φωτογραφία Προσπαθώντας να βγεις στην επιφάνεια

Οι υποβρύχιες φωτογραφίες της Ρενέ Ρεβάχ σε συνεργασία με το περιοδικό δρόμου «Σχεδία»
28.1.2019
1 σχόλιο
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar
Ανώνυμος/η 18.2.2018 | 09:43
Πενήντα κάτι χρόνια ...και μιλάμε για μια ζωή που διαφέρει κατά πολύ...τι μας περιμένει!
Προηγούμενα 1 Επόμενα