Απεβίωσε ο σπουδαίος διευθυντής ορχήστρας Kurt Masur που διηύθυνε χωρίς παρτιτούρες

Απεβίωσε ο σπουδαίος διευθυντής ορχήστρας Kurt Masur που διηύθυνε χωρίς παρτιτούρες Facebook Twitter
Υπό την διεύθυνση του, η Gewandhausorchester Leipzig εκτέλεσε την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν στην τελετή επανένωσης της Γερμανίας.
0

Ο Σιλεσιανός διευθυντής ορχήστρας Kurt Masur, ειδήμων του ρομαντικού ρεπερτορίου που είχε διευθύνει την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης και την Εθνική Ορχήστρα της Γαλλίας έφυγε από την ζωή το περασμένο Σάββατο σε ηλικία 88 ετών. Έπειτα από συνεχόμενες ακυρώσεις συναυλιακών υποχρεώσεων ο μεγάλος μαέστρος είχε ανακοινώσει το 2012 μέσω του ιστότοπου του ότι έπασχε από την Νόσο του Πάρκινσον.

 

Ο Kurt Masur, ένας από τους "τελευταίους μαέστρους παλαιάς κοπής" όπως τον αποκαλούσαν, γεννήθηκε το 1927 στο Brieg της Κάτω Σιλεσίας. Ασχολήθηκε από πολύ νεαρή ηλικία με την μουσική και η αρχική του επιθυμία ήταν να γίνει πιανίστας, ωστόσο ένας πιο κοντός τένοντας στο μικρό δάκτυλο του δεξιού του χεριού και δύο επεμβάσεις έθεσαν προώρα τέλος στην φιλοδοξία του αυτή.

Είχε μια σαφή προτίμηση στο ρεπερτόριο των ρομαντικών και μεταρομαντικών συνθετών, του Μέντελσον, του Τσαϊκοφσκι και κυρίως του Μπετόβεν για τον οποίο είχε δηλώσει το 2002: "Ο Μπετόβεν παραμένει η καρδιά της συμφωνικής μουσικής, κάθε ορχήστρα ξεγυμνώνεται μπροστά του. Ο τρόπος που παίζεις την μουσική του δεν υπακούει σε ρουτίνες. Απαιτεί κόπο αλλα τον αξίζει κιόλας."

Αποτέλεσε αστέρα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας και παρότι υπήρξε επί σειρά ετών πιστός στις αρχές του κομμουνιστικού καθεστώτος η πολιτική του τοποθέτηση άλλαξε το 1989 με αφορμή την σύλληψη ενός μουσικού του δρόμου στην Λειψία. Το ίδιο έτος παρενέβη μάλιστα σε αντικυβερνητικές διαδηλώσεις διαπραγματευόμενος με τα σώματα ασφαλείας υπέρ των διαδηλωτών και κατόρθωσε να αποτρέψει την χρήση βίας εναντίον τους. Ο Masur παραδέχθηκε πως συνειδητοποίησε πολύ αργά την πνευματική καταπίεση του καθεστώτος και κατά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου είχε μετατρέψει την έδρα της ορχήστρας του στην Λειψία σε εστία αμφισβήτησης.

Ο πρώτος διορισμός του σε συμφωνική ορχήστρα ήταν στην Φιλαρμονική Ορχήστρα της Δρέσδης το 1955 ενώ από το 1970 διήθυνε την ορχήστρα του Gewandhaus της Λειψίας, την ορχήστρα του Μπαχ και του Μέντελσον, μέχρι το 1991. Υπό την διεύθυνση του μάλιστα η Gewandhausorchester Leipzig εκτέλεσε την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν στην τελετή επανένωσης της Γερμανίας. Στην συνέχεια διετέλεσε διευθυντής της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης, της Φιλαρμονικής του Λονδίνου και έκλεισε την καριέρα του στην Εθνική Ορχήστρα της Γαλλίας.

Ο Kurt Masur από νεαρή ηλικία ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, δίνοντας συνολικά πάνω από 900 συναυλίες ακόμα και στις ΗΠΑ την δεκαετία του 1970. Είχε μια σαφή προτίμηση στο ρεπερτόριο των ρομαντικών και μεταρομαντικών συνθετών, του Μέντελσον, του Τσαϊκοφσκι και κυρίως του Μπετόβεν για τον οποίο είχε δηλώσει το 2002: "Ο Μπετόβεν παραμένει η καρδιά της συμφωνικής μουσικής, κάθε ορχήστρα ξεγυμνώνεται μπροστά του. Ο τρόπος που παίζεις την μουσική του δεν υπακούει σε ρουτίνες. Απαιτεί κόπο αλλα τον αξίζει κιόλας."

Ο Σιλεσιανός μαέστρος που απολάμβανε να διευθύνει χωρίς μπαγκέτα και παρτιτούρες ήταν πνευματικό τέκνο των Wilhelm Fürtwangler και Bruno Walter. Στο διάστημα 1960-1964 ανέλαβε και την διεύθυνση της Komische Oper του ανατολικού Βερολίνου όπου συνεργάστηκε με τον Walter Felsenstein. Σύντομα όμως οι προσεγγίσεις των μοντερνιστών σκηνοθετών τον απομάκρυναν από την όπερα.

Απεβίωσε ο σπουδαίος διευθυντής ορχήστρας Kurt Masur που διηύθυνε χωρίς παρτιτούρες Facebook Twitter

Ως ανθρωπιστής επιθυμούσε με την μουσική να εμπνεύσει "έντιμα συναισθήματα" όπως έλεγε αναφερόμενος στο έργο του Walter. Ο Masur ήταν εξαιρετικά ανοιχτός στην νέα γενιά μουσικών και σε άλλα είδη, κάτι που απέδειξε προσκαλώντας τον τζαζίστα Wynton Marsalis να εμφανιστεί με την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης στον εορτασμό της επετείου των 100 ετών από την γέννηση του Duke Ellington. Σε έναν κόσμο τον οποίο θεωρούσε "επικίνδυνο, ιδίως για τους νέους" ο Kurt Mansur θεωρούσε χρέος του να φροντίσει μέσω του έργου του «να συνεχίσουν οι άνθρωποι να έρχονται στα κονσέρτα, να αναζητούν σε αυτά τα διαχρονικά έργα την απάντηση στα ερωτήματα τους για την ζωή και τον θάνατο. Εμείς οφείλουμε να μεταδώσουμε μηνύματα ζώης.»

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ