Μαίρη-Έλεν Νέζη: «Για να έχεις διάρκεια, πρέπει πάντα να βελτιώνεσαι»

Μαίρη-Έλεν Νέζη: «Για να έχεις διάρκεια, πρέπει πάντα να βελτιώνεσαι» Facebook Twitter
«Ζούμε πλέον στην εποχή της εικόνας. Δεν είναι τυχαίο ότι το αυξημένο ενδιαφέρον για την όπερα δεν το έφεραν μόνο τόσο τα σύγχρονα έργα όσο οι σύγχρονες σκηνοθεσίες».
0

Η μεσόφωνος Μαίρη-Έλεν Νέζη δεν χρειάζεται συστάσεις, αφού έχει κατακτήσει τις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου. Λίγες μέρες πριν συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην υποβλητική (όσο και απαιτητική) Τρίτη Λειτουργία του Άντον Μπρούκνερ, μιλά για τα πρώτα της βήματα στον γοητευτικό κόσμο της όπερας αλλά και για το γεμάτο προκλήσεις ταξίδι που οδηγεί στην καταξίωση.

— Σε παλαιότερη συνέντευξή σας έχετε πει ότι το οικογενειακό σας περιβάλλον υπήρξε σημαντικός παράγοντας στην εμπλοκή σας με τη μουσική. Είναι τελικά η οικογένεια καθοριστική για έναν καλλιτέχνη ή έχει μεγαλύτερη σημασία η έφεση;

To οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να διακρίνει τις δεξιότητες και την έφεση του παιδιού έγκαιρα και να το βοηθήσει να βρει το δρόμο του.

— Η Κεφαλονιά, από όπου κατάγεστε, έχει παράδοση στη μουσική. Αυτά τα ακούσματα πιστεύετε ότι σας επηρέασαν και αν ναι, με ποιο τρόπο;

Η καταγωγή της μητέρας μου είναι από την Κεφαλονιά και του πατέρα μου από την Κόρινθο. Και οι δύο γονείς μου αγαπούν τη μουσική. Ο πατέρας μου με μύησε στην κλασική μουσική και την όπερα. Της μητέρας μου της άρεσε πάντα να τραγουδάει.

Η όπερα συνεχώς ανανεώνεται, εξελίσσεται και ακολουθεί την εποχή, κρατώντας όμως και την ιστορική της ταυτότητα. Αν η όπερα είχε μείνει στις παλιές εκτελέσεις και στατικές σκηνοθεσίες θα είχε πεθάνει.


— Έχετε ασχοληθεί πολύ και με τον κλασικό χορό. Πόσο σημαντική είναι η κίνηση στην καριέρα σας ως λυρικής ερμηνεύτριας;

Ο χορός από πολύ μικρή ηλικία μου έμαθε τι σημαίνει αρμονία, τι σημαίνει να αισθάνεσαι και να ερμηνεύεις με το σώμα σου τη μουσική.

Αργότερα αυτή η γνώση με βοήθησε να κατανοήσω και να ενσωματώσω τη θεωρία τη τεχνικής του τραγουδιού αλλά με βοήθησε και στην ελευθερία της κίνησης στη σκηνή. Όλες οι τέχνες μας βοηθάνε στην άσκηση της δικής μας.


— Πώς θυμάστε τα πρώτα σας βήματα στο λυρικό τραγούδι; Κυρίαρχες ήταν οι δυσκολίες ή η εξερεύνηση αυτού του νέου χώρου;

Η πρώτη μου εμφάνιση στη σκηνή της Λυρικής αλλά και το ντεμπούτο μου στο Μέγαρο Μουσικής ήταν με τον ίδιο ρόλο: την Ντοραμπέλα στο «Έτσι κάνουν όλες» του Μότσαρτ. Ρόλος που μου ταίριαζε γάντι και με έκανε να αισθανθώ σαν το σπίτι μου στη σκηνή. Είχα βρει τον χώρο μου, την όπερα. Όλα μου ήρθαν ομαλά και χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.

Μαίρη-Έλεν Νέζη: «Για να έχεις διάρκεια, πρέπει πάντα να βελτιώνεσαι» Facebook Twitter
«Κανένας ρόλος δεν με τρομάζει και καμιά τεχνική δυσκολία. Ξέρω πια ότι τα πάντα μπορώ να τα ξεπεράσω και αυτό με κάνει να νιώθω δυνατή». Φωτο: Ειρήνη Μιχοπούλου


— Ποιες συμβουλές κρατάτε από τους δασκάλους δίπλα στους οποίους θητεύσατε;

Ήμουν πολύ τυχερή που από την αρχή επικοινώνησα ουσιαστικά με τη δασκάλα μου, τη Μίσα Ικεούτσι, και είχα μαζί της μια πολύ γρήγορη εξέλιξη μέχρι το δίπλωμά μου.

Μετά οι σπουδαίοι Φραγκίσκος Βουτσίνος και Κώστας Πασχάλης με βοήθησαν πολύ να αποκτήσω περισσότερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση. Και τα μαθήματα που πήρα στο εξωτερικό από εξαιρετικούς δασκάλους με βοήθησαν να ολοκληρωθώ ως καλλιτέχνης.

Πάντως, όπως έλεγαν όλοι οι δάσκαλοί μου, η σκηνή είναι το καλύτερο σχολείο. Στη σκηνή μαθαίνουμε, εξελισσόμαστε, ωριμάζουμε.


— Θα λέγατε ότι η όπερα, τα τελευταία χρόνια κερδίζει όλο και μεγαλύτερο κοινό; Και αν ναι, πού οφείλεται αυτό;

Η όπερα συνεχώς ανανεώνεται, εξελίσσεται και ακολουθεί την εποχή, κρατώντας όμως και την ιστορική της ταυτότητα. Αν η όπερα είχε μείνει στις παλιές εκτελέσεις και στατικές σκηνοθεσίες θα είχε πεθάνει. Βέβαια και οι ιστορικές σκηνοθεσίες έχουν το μεγαλείο και τη γοητεία τους, αλλά αφορούν πιο εξειδικευμένο κοινό.

Οι πιο φρέσκες ερμηνευτικές και σκηνικές ματιές κάνουν την όπερα πιο ελκυστική στο κοινό, και πλέον με τους ηλεκτρονικούς τίτλους δεν υπάρχει και το πρόβλημα της γλώσσας. Είναι ελάχιστοι οι άνθρωποι που έχουν δει μια παραγωγή όπερας και δεν έχουν ενθουσιαστεί.

Όσοι δεν την ξέρουν, συχνά νομίζουν ότι πρόκειται για κάτι δυσνόητο, ενώ η όπερα είναι κατά βάση λαϊκό είδος. Φυσικά η διαφήμιση και η προβολή των παραστάσεων παίζουν επίσης μεγάλο ρόλο στην προσέλκυση του κοινού.

— Πώς αντιμετωπίζετε τις αλλαγές στην αντίληψη κοινού αλλά και παραγωγών σχετικά με τις ερμηνεύτριες; Για παράδειγμα, το γεγονός ότι έχει μάλλον καταρριφθεί το στερεότυπο της «υπέρβαρης» τραγουδίστριας.

Ζούμε πλέον στην εποχή της εικόνας. Δεν είναι τυχαίο ότι το αυξημένο ενδιαφέρον για την όπερα δεν το έφεραν μόνο τόσο τα σύγχρονα έργα όσο οι σύγχρονες σκηνοθεσίες. Ο σκηνοθέτης πλέον είναι ισότιμος με τον διευθυντή ορχήστρας, για να μην πω και σημαντικότερος.

Οι σκηνοθέτες θέλουν να ταιριάζεις και οπτικά με τον ρόλο και τη δική τους αντίληψη για το έργο και να έχεις σκηνική παρουσία.

Βέβαια οι σπουδαίες φωνές πάντα θα ξεχωρίσουν, αλλά είναι σίγουρα πιο δύσκολο να επιβληθείς και να κάνεις καριέρα αν είσαι υπέρβαρος – κι αυτό ισχύει για άνδρες και γυναίκες.

Καμιά φορά όμως η αναζήτηση της ιδανικής εικόνας για τον ρόλο φτάνει σε όρια υπερβολής, θυσιάζοντας την ποιότητα. Η όπερα είναι πάνω απ' όλα μουσική.

Μαίρη-Έλεν Νέζη: «Για να έχεις διάρκεια, πρέπει πάντα να βελτιώνεσαι» Facebook Twitter
«Εγώ ήμουν ξεκάθαρη ότι δεν ήθελα να φύγω από την Ελλάδα και είδα ότι τελικά αυτό δεν ήταν πρόβλημα στην καριέρα μου».

— Ποια η σχέση σας με τον χρόνο; Πώς διαχειρίζεστε το αναμφισβήτητο πλεονέκτημα της μακράς εμπειρίας αλλά και πώς προετοιμάζεστε για τις προκλήσεις του μέλλοντος σε σχέση και με τη φωνή σας;

Ο χρόνος, ως εμπειρία, είναι εξέλιξη, ωρίμανση. Η μεγάλη μου εμπειρία με έχει κάνει δυνατή και μου έχει δώσει μεγάλη αυτοπεποίθηση. Κανένας ρόλος δεν με τρομάζει και καμιά τεχνική δυσκολία. Ξέρω πια ότι τα πάντα μπορώ να τα ξεπεράσω και αυτό με κάνει να νιώθω δυνατή.


— Ποια θεωρείτε ότι είναι η καλύτερη περίοδος στην καριέρα ενός ερμηνευτή; Και στη δική σας;

Όταν πια έχεις αρκετή εμπειρία και απολαμβάνεις την κάθε σου εμφάνιση. Αυτό εδραιώνει και την αποδοχή του κοινού.

Το κοινό πάντα ανταποκρίνεται θετικά στον ερμηνευτή που νιώθει αυτοπεποίθηση και μπορεί να αφεθεί στη μουσική και να επικοινωνήσει μαζί του. Άλλωστε οι ερμηνείες των μεγάλων ρόλων βαθαίνουν με τον χρόνο.


Έχετε σπουδάσει και Νοσηλευτική. Υπήρξε κάποια στιγμή στη ζωή σας που σκεφθήκατε ότι μπορεί να μην ασχοληθείτε τελικά με τη μουσική;

Όχι, από τότε που γνώρισα το λυρικό τραγούδι δεν σκέφτηκα ποτέ να ασχοληθώ με κάτι άλλο. Ακολούθησα τον δρόμο της μουσικής σαν υπνωτισμένη.

Όμως δεν αποκλείω η ζωή να με πάει σε κάποιο άλλο δρόμο κάποια στιγμή στο μέλλον. Έχω αρκετά ενδιαφέροντα και θα ήθελα να ασχοληθώ κάποια στιγμή και με αυτά.


— Είστε διεθνώς καταξιωμένη μεσόφωνος και έχετε εμφανιστεί σε μερικές από τις πιο σημαντικές αίθουσες παγκοσμίως (π.χ. Carnegie Hall). Πώς αισθάνεστε για τη σύμπραξη με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών;

Με την ΚΟΑ έχω συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν και πάντα μου δίνεται η ευκαιρία να ερμηνεύσω σπουδαία έργα. Δεν είχε τύχει τα τελευταία χρόνια να συνεργαστώ με την ορχήστρα και όταν μου το πρότεινε ο κ. Τσιαλής χάρηκα πολύ.


— Ποιες οι ερμηνευτικές προκλήσεις αλλά και δυσκολίες σχετικά με τη «Λειτουργία αρ. 3 σε φα ελάσσονα» του Άντον Μπρούκνερ, την οποία θα ερμηνεύσετε στην Πασχαλινή Συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών;

Ο Άντον Μπρούκνερ είναι ένας από τους αγαπημένους μου συνθέτες. Γνώριζα τις μεγαλειώδεις συμφωνίες του αλλά δεν είχα ερμηνεύσει ποτέ την Λειτουργία αρ. 3.

Μελετώντας την, είδα ότι στο έργο η χορωδία έχει πολύ σημαντικό ρόλο και τα σολιστικά μέρη είναι μικρότερα αλλά πολύ απαιτητικά καθώς χρειάζεται οι ερμηνευτές να διαθέτουν μεγάλη φωνητική έκταση.

Μαίρη-Έλεν Νέζη: «Για να έχεις διάρκεια, πρέπει πάντα να βελτιώνεσαι» Facebook Twitter
«Αν δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε με το κοινό μας με την τέχνη μας, δεν μπορούμε να σταθούμε επαγγελματικά. Για να έχεις διάρκεια πρέπει πάντα να βελτιώνεσαι». Φωτο: Ειρήνη Μιχοπούλου

— Από τους δεκάδες ρόλους που έχετε ερμηνεύσει, θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε κάποιους που είναι οι αγαπημένοι σας;

Κάθε ρόλος που ερμηνεύω γίνεται ο αγαπημένος μου. Αν πρέπει να ξεχωρίσω κάποιους θα μπορούσα να πω: Ο Ρουτζέρο στην Αλτσίνα, ο Σέστο στον Ιούλιο Καίσαρα και η Δηιάνειρα στον Ηρακλή του Χέντελ. Η Πηνελόπη στην Επιστροφή του Οδυσσέα του Μοντεβέρντι, η Ντοραμπέλα στο Έτσι κάνουν όλες και ο Κερουμπίνο στους Γάμους του Φίγκαρο του Μότσαρτ, η Σταχτοπούτα και η Ροζίνα από τον Κουρέα της Σεβίλλης του Ροσίνι, η Κάρμεν του Μπιζέ, ο Ρομέο στους Καπουλέτους και Μοντέγους του Μπελίνι, η Τζοβάνα Σέιμουρ στην Άννα Μπολένα του Ντονιτσέτι... και πολλοί άλλοι.


— Πολλοί ίσως πιστεύουν ότι είναι δύσκολο να χτίσει κανείς μια καριέρα τόσο σημαντική όσο η δική σας με έδρα την Ελλάδα. Τι θα απαντούσατε;

Τίποτα δεν είναι δύσκολο, αν αποφασίσεις τι είναι αυτό που θέλεις πραγματικά. Εγώ ήμουν ξεκάθαρη ότι δεν ήθελα να φύγω από την Ελλάδα και είδα ότι τελικά αυτό δεν ήταν πρόβλημα στην καριέρα μου.


— Τι θα λέγατε σε όσους επιθυμούν να ασχοληθούν επαγγελματικά με το λυρικό τραγούδι; Τελικά είναι μακρύς ο δρόμος για την Ιθάκη;

Μα αυτό είναι το ωραίο με την Ιθάκη, σου φέρνει ένα μεγάλο ταξίδι – αρκεί να είναι το ταξίδι που θέλεις εσύ να κάνεις. Θα τους έλεγα λοιπόν αν αυτό είναι το όνειρό τους, να το ακολουθήσουν, και να ακούν πάντα προσεκτικά την κριτική. Να δίνουν σημασία και στα αρνητικά σχόλια γιατί μόνο έτσι θα βελτιώνονται.

Άλλωστε, αν δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε με το κοινό μας με την τέχνη μας, δεν μπορούμε να σταθούμε επαγγελματικά. Για να έχεις διάρκεια πρέπει πάντα να βελτιώνεσαι.

Info

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών - Πασχαλινή Συναυλία

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, 210 7282333)

24/4, 20:30

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM
Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Μουσική / Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Ο Πίτερ Μπράουν, ένας από τους πιο έμπιστους συνεργάτες των Beatles, κυκλοφορεί ένα νέο αποκαλυπτικό βιβλίο, βασισμένο σε συνεντεύξεις που είχε πάρει από τα μέλη του συγκροτήματος και από τον στενό τους κύκλο το 1980 και το 1981.
THE LIFO TEAM