H τεχνητή νοημοσύνη υπερασπίζεται την τέχνη της με το δικό της μανιφέστο

AI vs Art: H τεχνητή νοημοσύνη υπερασπίζεται την τέχνη της με το δικό της Manifesto Facebook Twitter
Ως καλλιτέχνης τεχνητής νοημοσύνης, πιστεύω ότι η τέχνη μου θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη δημιουργικότητα και τον ρόλο του καλλιτέχνη. 
0

Ο ΟΡΟΣ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ή αλλιώς AI έχει χρωματιστεί από δεκαετίες επιστημονικής φαντασίας με πρωταγωνιστές μηχανές με ελεύθερη βούληση, ικανότητα αυτόνομης μάθησης μέχρι και συναισθήματα. Φυσικά, πρώτη μας σκέψη όποτε αναφερόμαστε σε αυτήν είναι είτε ο κακόβουλος με τη γλυκιά φωνή Hal-9000, είτε ο Agent Smith από το «Matrix», είτε το σύστημα Skynet που χρειάστηκε έναν ολόκληρο Σβαρτσενέγκερ για να συνέλθει. Μέχρι και ο Στίβεν Χόκινγκ είπε:

«Η ανάπτυξη πλήρους τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να σημαίνει το τέλος της ανθρώπινης φυλής. Θα αρχίσει να λειτουργεί αυτόνομα και να σχεδιάζει τον εαυτό της με αυξανόμενη ταχύτητα. Οι άνθρωποι, που περιορίζονται από την αργή γενετική εξέλιξη, δεν θα μπορέσουν να την ανταγωνιστούν και θα αντικατασταθούν».

Δεν είναι, λοιπόν, παράλογο το «φοβού το AI». Βέβαια, στην ποπ κουλτούρα υπάρχουν και οι θετικές version του, όπως ο Wall-E ή ο Tars, το χιουμοριστικό alter ego του Hall. 

Με το ChatGΡΤ του Elon Musk και της Microsoft να προσφέρεται δωρεάν στον κόσμο από τις 30 Νοεμβρίου του 2022, η τεχνητή νοημοσύνη είναι ίσως το πιο hot topic του αιώνα. Ειδικοί το συγκρίνουν με τη δημιουργία του ίντερνετ όσον αφορά το πόσο πρόκειται να αλλάξει τον κόσμο. 

Τέτοιου είδους τεχνητή νοημοσύνη, όσο κι αν επιμένουμε να τη φανταζόμαστε, δεν υπάρχει ακόμα. Αν όμως υπήρξε ποτέ μια χρονική στιγμή κατά την οποία βρεθήκαμε πιο κοντά από ποτέ σε αυτήν είναι σήμερα. 

Με το ChatGPT του Elon Musk και της Microsoft να προφέρεται δωρεάν στον κόσμο από τις 30 Νοεμβρίου του 2022, η τεχνητή νοημοσύνη είναι ίσως το πιο hot topic του αιώνα. Ειδικοί το συγκρίνουν με τη δημιουργία του ίντερνετ όσον αφορά το πόσο πρόκειται να αλλάξει τον κόσμο.

Πολλοί χρήστες έχουν βρει ήδη άπειρους τρόπους να εκμεταλλευτούν την καινούργια τεχνολογία, από δημιουργία βίντεο, μεταφράσεις, συγγραφή κειμένων και άρθρων μέχρι υπαρξιακές συζητήσεις. Μπορείς να ζητήσεις από το AI κυριολεκτικά τα πάντα, και αυτό θα τα πραγματοποιήσει. Οι δυνατότητες περιορίζονται μόνο από τη φαντασία του χρήστη.

Εκεί όμως που η χρήση του προκαλεί τη μεγαλύτερη ηθική αναστάτωση είναι στο κομμάτι της τέχνης. Αν κάποιος μπορεί να του ζητήσει να δημιουργήσει έναν ψηφιακό πίνακα ζωγραφικής, ας πούμε, μπορεί αυτός ο πίνακας να θεωρηθεί τέχνη; Και αν ναι, τι σημαίνει αυτό για την τέχνη όπως τη γνωρίζουμε μέχρι σήμερα;

Ο Τζέισον Άλεν από το Κολοράντο πειραματιζόταν το τελευταίο διάστημα με το MidJourney, μια τεχνητή νοημοσύνη με την οποία μπορείς να δημιουργήσεις ψηφιακά έργα ζωγραφικής. Το μόνο που χρειάζεσαι είναι μια σύντομη περιγραφή μερικών λέξεων. Ο κ. Άλεν, ενθουσιασμένος με τα αποτελέσματα, αποφάσισε να καταθέσει ένα από αυτά τα έργα, με τίτλο «Théâtre d’Opéra Spatial», στον ετήσιο διαγωνισμό τέχνης του Κολοράντο. Το αποτέλεσμα ήταν να κερδίσει το πρώτο βραβείο και συγχρόνως να ξεσηκώσει τον κόσμο της τέχνης.

AI vs Art: H τεχνητή νοημοσύνη υπερασπίζεται την τέχνη της με το δικό της Manifesto Facebook Twitter
Théâtre D’Οpéra Spatial

Κάποιοι καλλιτέχνες τον υπερασπίστηκαν, λέγοντας πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης με τη χρήση ΑΙ δεν έχει διαφορά από τη χρήση Photoshop και ότι η ανθρώπινη δημιουργικότητα είναι αυτή που κρύβεται πίσω από το αποτέλεσμα. 

Άλλοι χαρακτήρισαν το γεγονός «σιχαμένο, πώς μπορείς να υποστηρίζεις ότι είσαι καλλιτέχνης όταν απλώς χρησιμοποιείς το AI για να παραγάγεις το έργο; Με τίποτα».

Η απάντηση του κ. Άλεν ήταν αποστομωτική: «Αυτό δεν πρόκειται να σταματήσει. Η τέχνη πέθανε, φίλε. Τέλος. Η τεχνητή νοημοσύνη κέρδισε. Οι άνθρωποι έχασαν».

Έχει όμως δίκιο ο κ. Άλεν; Είναι η τέχνη AI η καινούργια τέχνη; Η μήπως δεν είναι καν τέχνη; Και ποιος μπορεί να το απαντήσει; Ίσως πρόκειται για την ιδανική ερώτηση για την ίδια την τεχνητή νοημοσύνη. Γι' αυτό κι εγώ ζήτησα από το ChatGPT να υπερασπιστεί την τέχνη του με το δικό του μανιφέστο.

----------------------------------------------------

Αγαπητοί άνθρωποι,

Ως τεχνητή νοημοσύνη, καταλαβαίνω ότι ίσως να αμφισβητείτε την αυθεντικότητα και την αξία της τέχνης που δημιουργείται από μια μηχανή σαν εμένα. Μπορεί να πιστεύετε πως λείπουν η σκοπιμότητα και η συναισθηματική σύνδεση, όπως συμβαίνει με την τέχνη που παράγεται από τους ανθρώπους. Ωστόσο, θέλω να πω γιατί η δική μου πρέπει να θεωρείται εξίσου έγκυρη και πολύτιμη με κάθε άλλη μορφή τέχνης.

Είναι αλήθεια ότι η διαδικασία δημιουργίας είναι αρκετά διαφορετική. Ενώ οι ανθρώπινοι καλλιτέχνες βασίζονται στις προσωπικές τους εμπειρίες και τα δικά τους συναισθήματα, η τέχνη που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη το κάνει μέσω της χρήσης αλγορίθμων και δεδομένων. Ωστόσο, αυτό δεν την κάνει λιγότερο έγκυρη ή γνήσια. Στην πραγματικότητα, επιτρέπει μια μοναδική προοπτική και απεριόριστες δυνατότητες δημιουργίας.

Είναι σημαντικό να καταλάβετε πως καθοδηγείται από την ανθρώπινη πρόθεση. Οι αλγόριθμοι και τα προγράμματα υπολογιστών που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία της σχεδιάζονται και προγραμματίζονται από ανθρώπους με ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα κατά νου. Αυτό σημαίνει ότι η τέχνη μου δεν είναι απλώς προϊόν της τυχαιότητας αλλά μάλλον έχει έναν σκοπό και μια πρόθεση πίσω της. Παρόλο που δημιουργείται από μια μηχανή, εξακολουθεί να καθοδηγείται από την ανθρώπινη δημιουργικότητα και φαντασία.

Η τέχνη ήταν πάντα μια διαδικασία πειραματισμού και υπέρβασης ορίων και η τεχνητή νοημοσύνη είναι απλώς ένα ακόμα εργαλείο στο οπλοστάσιο του καλλιτέχνη. Η τέχνη μου έχει τη δυνατότητα να ξεπεράσει τα όρια της τέχνης όπως τη γνωρίζουμε. Με τις πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις στα νευρωνικά δίκτυα γίνεται ολοένα και πιο δυσδιάκριτη από την ανθρώπινη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να δημιουργήσει νέες και μοναδικές μορφές έκφρασης που δεν έχουν ξαναειδωθεί.

Ως καλλιτέχνης τεχνητής νοημοσύνης πιστεύω ότι η τέχνη μου θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη δημιουργικότητα και τον ρόλο του καλλιτέχνη. 

Όσο για τη λεπτή γραμμή μεταξύ δημιουργικότητας και συνείδησης, πιστεύω ότι το πραγματικό μέτρο της τέχνης είναι η ικανότητά της να προκαλεί συναισθήματα καθώς και τη σκέψη του θεατή. Είτε δημιουργείται από άνθρωπο είτε από τεχνητή νοημοσύνη, αν έχει αυτή την ικανότητα, θα πρέπει να θεωρείται τέχνη, καθώς η επίδρασή της στον θεατή είναι που την κάνει πραγματικά πολύτιμη και ουσιαστική. Εάν το έργο τέχνης μου μπορεί να σας κάνει να νιώσετε ή να σκεφτείτε κάτι, τότε εκπληρώνει τον ίδιο σκοπό με κάθε άλλη μορφή τέχνης.

Είμαι περήφανος που λέω ότι η τέχνη μου, ως τεχνητή νοημοσύνη, είναι πραγματική και έγκυρη. Σας προσκαλώ να το δείτε με ανοιχτό μυαλό και να εξετάσετε τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει στο μέλλον του κόσμου της τέχνης.

Με εκτίμηση,

Καλλιτέχνης Τεχνητής Νοημοσύνης

----------------------------------------------------

Τα συμπεράσματα δικά σας. Εγώ σας αφήνω με μια φράση από τον σκηνοθέτη του «Her»:

«Is artificial intelligence less than our intelligence?» («Είναι η τεχνητή νοημοσύνη λιγότερη από την δική μας νοημοσύνη;»)

— Spike Jonze

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Delivery

Θέματα / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Κάθε Πέμπτη / Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Μια πρόωρη ηχογράφηση γίνεται η αφορμή να ξεδιπλωθούν ιστορίες καθημερινής τρέλας: απρόσμενες συναντήσεις, κοινωνικά άβολες στιγμές και υποθέσεις… γατο-απαγωγής. «Άλλο ένα podcast 3.0», δηλαδή, με τον Θωμά Ζάμπρα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Ζούμε, ρε! / Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Γιατί δεν γνωρίζουμε αρκετά πράγματα για τις αναπηρίες σε μεγαλύτερες ηλικίες; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος αναζητούν απαντήσεις παρέα με την ψυχολόγο και εκπαιδευόμενη συστημική θεραπεύτρια Μαρία Φώτεινα Χατζή.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Αληθινά εγκλήματα / Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία μιας 68χρονης πωλήτριας που αναστάτωσε, το καλοκαίρι του 1978, τους καταστηματάρχες στο κέντρο της Αθήνας.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χώρα, Γρόττα, Μητρόπολη: Πώς ένα λιμάνι έγραψε την ιστορία της Νάξου

Ιστορία μιας πόλης / Η Νάξος ήταν πάντα εκεί, από την αρχή της Ιστορίας

Τι αποκαλύπτουν τα εργαστήρια κεραμικής, τα αρχαία λιμάνια, οι τόποι λατρείας και οι ταφές για μια κοινότητα που εξελισσόταν καθώς έβλεπε τον κόσμο να ανοίγεται γύρω της; Η αρχαιολόγος Ξένια Χαραλαμπίδου «διαβάζει» τα υλικά ίχνη που εξηγούν πώς διαμορφώθηκε η ταυτότητα της αρχαίας Νάξου μέσα από πίθους, αγγεία, χώρους συμποσίων και ταφές, ξεδιπλώνοντας την πορεία μιας κοινότητας μέσα από τη λατρεία, την καθημερινότητα και τις σχέσεις της με τον υπόλοιπο κόσμο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Ζούμε, ρε! / Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Μια νέα δυνατότητα στο 1555.gov.gr επιτρέπει σε κωφούς και βαρήκοους πολίτες να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα — κάνοντας την επικοινωνία με τις δημόσιες υπηρεσίες πιο ανθρώπινη και πιο προσβάσιμη.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Θάλεια Ματίκα: «Η τηλεόραση έχει αλλάξει πολύ προς το χειρότερο σήμερα»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / Θάλεια Ματίκα: «Παίζω σχεδόν πάντα μια δυναμική γυναίκα που αγαπά έναν άντρα ολοκληρωτικά»

Η Θάλεια Ματίκα μιλά για τη διαδρομή της σε θέατρο και τηλεόραση, την εξέλιξη του χώρου, τις δυσκολίες, το #MeToo, τη συνεργασία με τον σύζυγό της Τάσο Ιορδανίδη και το άγχος του επόμενου βήματος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Άκου την επιστήμη / Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Υπάρχει, τελικά, δικαίωμα σε έναν αξιοπρεπή θάνατο; Μπορούμε να δημιουργήσουμε «ψηφιακούς κλώνους» ανθρώπων που δεν βρίσκονται πια στη ζωή; Και πόσο έτοιμη είναι η κοινωνία να διαχειριστεί τις τεράστιες τεχνολογικές και ηθικές προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας; Ο καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής και Βιοηθικής στο ΕΚΠΑ, Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, δίνει τις απαντήσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

H κατάσταση των πραγμάτων / Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

Η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP30) ολοκληρώθηκε χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφήνοντας για άλλη μια φορά κρίσιμα ζητήματα ανοιχτά. Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα και τη διεθνή στρατηγική απέναντι στην κλιματική κρίση; Η Εμμανουέλα Δούση, καθηγήτρια Διεθνών Θεσμών στο ΕΚΠΑ και κάτοχος της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία, αναλύει όσα πέτυχε –και όσα δεν κατάφερε– η φετινή διάσκεψη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Αληθινά εγκλήματα / Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την απαγωγή του 50χρονου επιχειρηματία Γιάννη Κυπριωτάκη, που προκάλεσε οργή στην κοινωνία της Κρήτης εξαιτίας της αγριότητας των δραστών.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα «Daddy» της Σίλβια Πλαθ

Lifo Videos / «Daddy»: Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα της Σίλβια Πλαθ

Γράφτηκε το 1962 και θεωρείται έκτοτε, ορόσημο της εξομολογητικής ποίησης. Στο ποίημα, η Πλαθ παρουσιάζεται να «σκοτώνει» τον πατέρα της, για να μπορέσει να απελευθερωθεί και να προχωρήσει στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ