Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης

Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Από όποια όψη κι αν κοιτάξει κανείς το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό σχέδιο παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον. Φωτο: VA
14

Τη συμμετοχή τους στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το «Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης» παρουσίασαν οι συνεργάτες του γραφείου της Ζάχα Χαντίντ, Δημήτρης Κολώνης και Ζέττα Κοτσιώνη. Το μουσείο αναμένεται να αλλάξει την εικόνα της πόλης, αλλά και ολόκληρης της Πελοποννήσου. Το πρότζεκτ αυτό φέρνει νέο αέρα στην οικονομική και πολιτιστική ζωή της πόλης, καθώς σε συνδυασμό με άλλους μουσειακούς χώρους της περιφέρειας, πρόκειται να αποτελέσει σημείο αναφοράς όχι μόνο για το ευρύ κοινό, αλλά και για ανθρώπους από τον χώρο της εκπαίδευσης και του πολιτισμού. 

Από όποια όψη κι αν κοιτάξει κανείς το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό σχέδιο παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον: η βόρεια πλευρά του αντικρίζει τον ποταμό Ευρώτα, η ανατολική χαρακτηρίζεται από μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και διάτρητα πάνελ, τα οποία επιτρέπουν στις ακτίνες του ήλιου να διαχυθούν σε ολόκληρο το κτίριο και να φωτίσουν περισσότερο τα εντυπωσιακά εκθέματα, ενώ η δυτική πλευρά, με τις εξίσου μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τα αρχαία και τα ψηφιδωτά, που είναι τοποθετημένα στον υπαίθριο χώρο. Μ'αυτό τον τρόπο δυσκολεύεται κανείς να διακρίνει με σαφήνεια τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου. Βέβαια, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η νότια πλευρά του κτιρίου, καθώς μέσω αυτής επικοινωνεί το μουσείο με τη σύγχρονη πόλη της Σπάρτης.

Αν και η πρόταση του γραφείου Zaha Hadid δείχνει αρκετά ρηξικέλευθη, η όψη, η ογκομετρία και οι αναλογίες του κινούνται σε μεγάλο βαθμό παράλληλα με τις υπάρχουσες, θέλοντας έτσι να παραμείνει ζωντανή η ξεχωριστή ταυτότητα του μουσείου.

Οι διάφορες διαδρομές, που συνδέουν τον κεντρικό χώρο του μουσείου με τον περιβάλλοντα χώρο, επιτρέπουν στους επισκέπτες να κινούνται με μεγάλη ευκολία σε κάθε μεριά του. Η σύγκλιση αυτών των διαδρομών γίνεται στην Ακρόπολη, όπου και βρίσκονται τα σωζόμενα ευρήματα της αρχαίας εμπορικής οδού. 

Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: VA

Συγχρόνως, η υπερυψωμένη γυάλινη πλατφόρμα, που περνάει πάνω από τα αρχαία μνημεία, είναι αυτή που οδηγεί τους επισκέπτες στην κεντρική είσοδο του μουσείου, ενώ η εγκάρσια τομή που υπάρχει στο κτίσμα αποκαλύπτει την άμεση οπτική επαφή με τα ευρήματα που είναι αποθηκευμένα στον υπόγειο χώρο. 

Αν και η πρόταση του γραφείου Zaha Hadid δείχνει αρκετά ρηξικέλευθη, η όψη, η ογκομετρία και οι αναλογίες του κινούνται σε μεγάλο βαθμό παράλληλα με τις υπάρχουσες, θέλοντας έτσι να παραμείνει ζωντανή η ξεχωριστή ταυτότητα του μουσείου. Πέρα, όμως, από την εξωτερική του διαμόρφωση, το μουσείο εσωτερικά είναι εξαιρετικά «ευέλικτο» για τους επισκέπτες, αφού η οργάνωσή των εκθεσιακών ενοτήτων είναι τέτοια, ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες τάσεις της Μουσειολογίας. 

  

Στην όλη δόμηση του κτιρίου δόθηκε σημαντική έμφαση στον έλεγχο της ηλιακής ακτινοβολίας, στην προσαρμογή και ενσωμάτωση τοπικών υλικών κατασκευής, καθώς επίσης και στον φυσικό αερισμό των εσωτερικών χώρων, στους οποίους απαιτείται λεπτομερής προσοχή, έτσι ώστε να παραμείνει αλώβητη η πολιτιστική κληρονομιά που φυλάσσεται σε αυτούς. 

Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: VA
Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: RENDER_ACCESS_MOSAICS
Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: TOPVIEW_SITEFAR
Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: VA

Πηγή: Archisearch

 

Design
14

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

ADM 2025: The Urban Issue / Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

Το Sunset Groves, ένα συγκρότημα κατοικιών και μεικτής χρήσης που σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο A&M Architects σε συνεργασία με το Petras Architecture, προτείνει ένα διαφορετικό αφήγημα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

ADM 2025: The Urban Issue / Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

"Μεγαλύτερη σημασία έχει να είναι μια πόλη ζωντανή παρά όμορφη": Ο γνωστός αρχιτέκτονας μιλά για την πόλη όχι ως μια απλή κατασκευή, αλλά ως έναν ζωντανό οργανισμό που οφείλει να λειτουργεί για όλους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι στα Εξάρχεια με έναν extreme πίνακα για καλωσόρισμα

Design / Ένα σπίτι όπου «welcome» σου λέει ένας καθόλου σοβαροφανής πίνακας

Όλα ξεκίνησαν με έναν μπουφέ που δεν ήταν καν προς πώληση. Η Τζάσμιν τον διεκδίκησε με πείσμα και τελικά τον απέκτησε. Από τότε, έβαλε στόχο να προσθέτει κάθε χρόνο ένα διαχρονικό κομμάτι design στη συλλογή της. Και τα κατάφερε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

σχόλια

12 σχόλια
τζίζους! πασέ και αναμενόμενο από ZHA. H ZH υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες σύγχρονες αρχιτεκτόνισσες και αναγνωρίζεται για το χαρακτηριστικό design line της. Πρώτον σταματήστε να εκφυλίζετε το έργο της παράγοντας παράφωνα κακέκτυπα, δεύτερον το μουσείο της Σπάρτης οφείλει να έχει το δικό του design line σε αρμονία με το context και με το ιστορικό υπάρχον κτίριο. Guess what - κανείς δεν ενδιαφέρεται να έχει κάτι που να θυμίζει ZH (τους συνεχιστές της ακόμα λιγότερο) στην πόλη του. Απλά δε μας ενδιαφέρει. Σεβαστείτε τον τόπο για τον οποίο σχεδιάζετε και αν η φαντασία σας περί καινοτομίας αρχίζει και τελειώνει σε κακοαντιγραμμένες καμπύλες, μάλλον υπάρχουν εκπαιδευτικά κοινά στην αρχιτεκτονική σας παιδεία και ελλιπή ερεθίσματα.
Ωραίες οι νέες ιδέες και η μοντέρνα αισθητική αλλά να ξέρουμε τι προιόν πουλάμε πριν αποφασίσουμε σε τι συσκευασία θα το βάλουμε και σε ποια αγορά θα κυκλοφορήσει. Ένα αρχαιολογικό μουσείο και ειδικά στην Ελλάδα πιστεύω οτι στην καλύτερη περίπτωση πρέπει να minimal, διαφορετικά να έχει το ίδιο ύφος με τα εκθέματα του. Δεν είναι τυχαίο οτι τα καλύτερα και μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου (και δε μιλώ για μουσεία μοντέρνας τέχνης) είναι κλασικά κτίρια. Πως είναι δυνατόν ένα τόσο μοντέρνο κτίριο να αναδείξει αρχαία εκθέματα; Και μην αναφέρει κανείς τη λέξη αντίθεση γιατί θα γελάσω δυνατά. Επιπλέον πως μπορεί μια μικρή πόλη σαν τη Σπάρτη να συντηρήσει ένα τέτοιο κτίριο; Πόσο ξένο μοιάζει στο περιβάλλον και τη γύρω περιοχή; Καλά αυτά τα σχέδια για διαγωνισμούς αλλά όταν πρόκειται για πραγματικά projects πρέπει να υπάρχει ρεαλισμός και πλήρης συνείδηση του τι υπάρχει πέρα απο τη μακέτα.
Ο εν λόγω διαγωνισμός ζητούσε ένα σχέδιο το οποίο θα λαμβάνει υπόψη του και θα αναδεικνύει και θα αξιοποιεί το υφιστάμενο βιομηχανικό κτίριο που σχεδίασε ο Τάκης Ζενέτος ως εργοστάσιο χυμών. Είναι αυτό το γκριζωπό τμήμα, το οποίο φαίνεται στην πλαϊνή όψη της πρότασης (τέταρτη εικόνα) και για το οποίο δεν γίνεται καμιά αναφορά στο σκεπτικό της εν λόγω πρότασης... Γατί;Κατά τα λοιπά, όντως εντυπωσιακή η φόρμα, αλλά, απολύτως ξένη με το περιβάλλον και την τοπική ταυτότητα...
Αρχικά, το ότι συνεργάζονταν με την Χαντιντ δεν σημαίνει ότι είναι η Χαντίντ. Έτσι; Όντως είναι ένα εντυπωσιακό σχέδιο αλλά το βρίσκω απολύτως αταίριαστο για τον τόπο. Σαν ένα λευκό διαστημόπλοιο που προσγειώθηκε έξω από την Σπάρτη. Δεν φαίνεται να έχουν λάβει υπόψιν τους καθόλου τον περιβάλλοντα χώρο, έστω και χρωματικά. Και όλα αυτά για γυάλινες επιφάνειες κλπ ακούγονται τελείως άκυρα. Να μην σχολιάσω δε την τελευταία εικόνα της μακέτας του εσωτερικού με τις αιωρούμενες περικεφαλαίες, τους εξώστες και τους καναπέδες. Σαν κιτς φουτουριστικό λόμπι ξενοδοχείου είναι. Ελπίζω να μην κερδίσει στο διαγωνισμό.
Δεν κέρδισε. Δεν είναι καν στις προτάσεις που διακρίθηκαν εδώ τα αποτελέσματα https://www.sadas-pea.gr/apotelesmata-toy-architektonikoy-diagonismoy-proschedion-me-thema-neo-archaiologiko-moyseio-spartis/
Εντωμεταξύ το σχέδιο που νίκησε στον διαγωνισμό είναι των MOR Architects. Μια όψη μπορείτε να δείτε εδωhttps://www.flynews.gr/neo-mouseio-spartis-mor-architects-1o-vraveio-diagwnismou/Η πρόταση δεν είναι επίσημα από το γραφείο των ZHA αλλά ανεξάρτητα των δύο παιδιών.
Την Σπάρτη -πατρίδα της γιαγιάς μου- γνωρισα παιδί το 1960. Η απλότητα και η νεοκλασσική αυστηρότητα δέσποζε. Οι άνθρωποι με βαθιά φυσική ευγένεια, διανθίζονταν και με χωριάτικες πονηριές - ίσα γιά να ξεχωρίζουν οι ενάρετοι.Αυτά γιά να πω, ότι παρ'όλο που τίποτα από αυτά δεν δεν ξαναβρίσκω σ'αυτό το πρότζεκτ, μου φαίνεται γοητευτικό, με ευελιξίες που μπορεί να οδηγήσουν σ' ενα φιλικό αύριο.
«….η ανατολική χαρακτηρίζεται από μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και διάτρητα πάνελ, τα οποία επιτρέπουν στις ακτίνες του ήλιου να διαχυθούν σε ολόκληρο το κτίριο και να φωτίσουν περισσότερο τα εντυπωσιακά εκθέματα, ενώ η δυτική πλευρά, με τις εξίσου μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, …»Κατά πόσο αυτό είναι καλό δεδομένου του όλο και θερμότερου Μεσογειακού κλίματος;Τι ακριβώς μπορεί να σημαίνει το «…δόθηκε σημαντική έμφαση στον έλεγχο της ηλιακής ακτινοβολίας, ...»Μήπως πως έχουν ληφθεί υπόψη κάποιες απαραίτητες οικολογικές ευαισθησίες/ απαιτήσεις ώστε το οικοδόμημα να μην γίνεται φούρνος και ενεργειακά να είναι οικονομικά βιώσιμο/ αυτοσυντηρούμενο/ μειωμένου αποτυπώματος; Αν ναι, γιατί δεν αναφέρονται ρητά;Π.χ: Γιατί η οροφή του δεν είναι καλυμμένη από βλάστηση/ ηλιακά πάνελς/ κεραμίδι;Ή γιατί το πάρκινγκ δεν είναι υπόγειο οπότε να υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη δενδροφυτεμένη επιφάνεια; Το εξωτερικό του κτηρίου δεν έχει ουδεμία σχέση με την τοπική ή παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη. Αυτό αποτέλεσε άραγε συνειδητή επιλογή ή προϊόν …διανοητικής/ καλλιτεχνικής τεμπελιάς των παραγγελιοδόχων / αρχιτεκτόνων;