Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης

Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Από όποια όψη κι αν κοιτάξει κανείς το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό σχέδιο παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον. Φωτο: VA
14

Τη συμμετοχή τους στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το «Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης» παρουσίασαν οι συνεργάτες του γραφείου της Ζάχα Χαντίντ, Δημήτρης Κολώνης και Ζέττα Κοτσιώνη. Το μουσείο αναμένεται να αλλάξει την εικόνα της πόλης, αλλά και ολόκληρης της Πελοποννήσου. Το πρότζεκτ αυτό φέρνει νέο αέρα στην οικονομική και πολιτιστική ζωή της πόλης, καθώς σε συνδυασμό με άλλους μουσειακούς χώρους της περιφέρειας, πρόκειται να αποτελέσει σημείο αναφοράς όχι μόνο για το ευρύ κοινό, αλλά και για ανθρώπους από τον χώρο της εκπαίδευσης και του πολιτισμού. 

Από όποια όψη κι αν κοιτάξει κανείς το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό σχέδιο παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον: η βόρεια πλευρά του αντικρίζει τον ποταμό Ευρώτα, η ανατολική χαρακτηρίζεται από μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και διάτρητα πάνελ, τα οποία επιτρέπουν στις ακτίνες του ήλιου να διαχυθούν σε ολόκληρο το κτίριο και να φωτίσουν περισσότερο τα εντυπωσιακά εκθέματα, ενώ η δυτική πλευρά, με τις εξίσου μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τα αρχαία και τα ψηφιδωτά, που είναι τοποθετημένα στον υπαίθριο χώρο. Μ'αυτό τον τρόπο δυσκολεύεται κανείς να διακρίνει με σαφήνεια τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου. Βέβαια, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η νότια πλευρά του κτιρίου, καθώς μέσω αυτής επικοινωνεί το μουσείο με τη σύγχρονη πόλη της Σπάρτης.

Αν και η πρόταση του γραφείου Zaha Hadid δείχνει αρκετά ρηξικέλευθη, η όψη, η ογκομετρία και οι αναλογίες του κινούνται σε μεγάλο βαθμό παράλληλα με τις υπάρχουσες, θέλοντας έτσι να παραμείνει ζωντανή η ξεχωριστή ταυτότητα του μουσείου.

Οι διάφορες διαδρομές, που συνδέουν τον κεντρικό χώρο του μουσείου με τον περιβάλλοντα χώρο, επιτρέπουν στους επισκέπτες να κινούνται με μεγάλη ευκολία σε κάθε μεριά του. Η σύγκλιση αυτών των διαδρομών γίνεται στην Ακρόπολη, όπου και βρίσκονται τα σωζόμενα ευρήματα της αρχαίας εμπορικής οδού. 

Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: VA

Συγχρόνως, η υπερυψωμένη γυάλινη πλατφόρμα, που περνάει πάνω από τα αρχαία μνημεία, είναι αυτή που οδηγεί τους επισκέπτες στην κεντρική είσοδο του μουσείου, ενώ η εγκάρσια τομή που υπάρχει στο κτίσμα αποκαλύπτει την άμεση οπτική επαφή με τα ευρήματα που είναι αποθηκευμένα στον υπόγειο χώρο. 

Αν και η πρόταση του γραφείου Zaha Hadid δείχνει αρκετά ρηξικέλευθη, η όψη, η ογκομετρία και οι αναλογίες του κινούνται σε μεγάλο βαθμό παράλληλα με τις υπάρχουσες, θέλοντας έτσι να παραμείνει ζωντανή η ξεχωριστή ταυτότητα του μουσείου. Πέρα, όμως, από την εξωτερική του διαμόρφωση, το μουσείο εσωτερικά είναι εξαιρετικά «ευέλικτο» για τους επισκέπτες, αφού η οργάνωσή των εκθεσιακών ενοτήτων είναι τέτοια, ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες τάσεις της Μουσειολογίας. 

  

Στην όλη δόμηση του κτιρίου δόθηκε σημαντική έμφαση στον έλεγχο της ηλιακής ακτινοβολίας, στην προσαρμογή και ενσωμάτωση τοπικών υλικών κατασκευής, καθώς επίσης και στον φυσικό αερισμό των εσωτερικών χώρων, στους οποίους απαιτείται λεπτομερής προσοχή, έτσι ώστε να παραμείνει αλώβητη η πολιτιστική κληρονομιά που φυλάσσεται σε αυτούς. 

Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: VA
Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: RENDER_ACCESS_MOSAICS
Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: TOPVIEW_SITEFAR
Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης Facebook Twitter
Φωτο: VA

Πηγή: Archisearch

 

Design
14

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

σχόλια

12 σχόλια
τζίζους! πασέ και αναμενόμενο από ZHA. H ZH υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες σύγχρονες αρχιτεκτόνισσες και αναγνωρίζεται για το χαρακτηριστικό design line της. Πρώτον σταματήστε να εκφυλίζετε το έργο της παράγοντας παράφωνα κακέκτυπα, δεύτερον το μουσείο της Σπάρτης οφείλει να έχει το δικό του design line σε αρμονία με το context και με το ιστορικό υπάρχον κτίριο. Guess what - κανείς δεν ενδιαφέρεται να έχει κάτι που να θυμίζει ZH (τους συνεχιστές της ακόμα λιγότερο) στην πόλη του. Απλά δε μας ενδιαφέρει. Σεβαστείτε τον τόπο για τον οποίο σχεδιάζετε και αν η φαντασία σας περί καινοτομίας αρχίζει και τελειώνει σε κακοαντιγραμμένες καμπύλες, μάλλον υπάρχουν εκπαιδευτικά κοινά στην αρχιτεκτονική σας παιδεία και ελλιπή ερεθίσματα.
Ωραίες οι νέες ιδέες και η μοντέρνα αισθητική αλλά να ξέρουμε τι προιόν πουλάμε πριν αποφασίσουμε σε τι συσκευασία θα το βάλουμε και σε ποια αγορά θα κυκλοφορήσει. Ένα αρχαιολογικό μουσείο και ειδικά στην Ελλάδα πιστεύω οτι στην καλύτερη περίπτωση πρέπει να minimal, διαφορετικά να έχει το ίδιο ύφος με τα εκθέματα του. Δεν είναι τυχαίο οτι τα καλύτερα και μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου (και δε μιλώ για μουσεία μοντέρνας τέχνης) είναι κλασικά κτίρια. Πως είναι δυνατόν ένα τόσο μοντέρνο κτίριο να αναδείξει αρχαία εκθέματα; Και μην αναφέρει κανείς τη λέξη αντίθεση γιατί θα γελάσω δυνατά. Επιπλέον πως μπορεί μια μικρή πόλη σαν τη Σπάρτη να συντηρήσει ένα τέτοιο κτίριο; Πόσο ξένο μοιάζει στο περιβάλλον και τη γύρω περιοχή; Καλά αυτά τα σχέδια για διαγωνισμούς αλλά όταν πρόκειται για πραγματικά projects πρέπει να υπάρχει ρεαλισμός και πλήρης συνείδηση του τι υπάρχει πέρα απο τη μακέτα.
Ο εν λόγω διαγωνισμός ζητούσε ένα σχέδιο το οποίο θα λαμβάνει υπόψη του και θα αναδεικνύει και θα αξιοποιεί το υφιστάμενο βιομηχανικό κτίριο που σχεδίασε ο Τάκης Ζενέτος ως εργοστάσιο χυμών. Είναι αυτό το γκριζωπό τμήμα, το οποίο φαίνεται στην πλαϊνή όψη της πρότασης (τέταρτη εικόνα) και για το οποίο δεν γίνεται καμιά αναφορά στο σκεπτικό της εν λόγω πρότασης... Γατί;Κατά τα λοιπά, όντως εντυπωσιακή η φόρμα, αλλά, απολύτως ξένη με το περιβάλλον και την τοπική ταυτότητα...
Αρχικά, το ότι συνεργάζονταν με την Χαντιντ δεν σημαίνει ότι είναι η Χαντίντ. Έτσι; Όντως είναι ένα εντυπωσιακό σχέδιο αλλά το βρίσκω απολύτως αταίριαστο για τον τόπο. Σαν ένα λευκό διαστημόπλοιο που προσγειώθηκε έξω από την Σπάρτη. Δεν φαίνεται να έχουν λάβει υπόψιν τους καθόλου τον περιβάλλοντα χώρο, έστω και χρωματικά. Και όλα αυτά για γυάλινες επιφάνειες κλπ ακούγονται τελείως άκυρα. Να μην σχολιάσω δε την τελευταία εικόνα της μακέτας του εσωτερικού με τις αιωρούμενες περικεφαλαίες, τους εξώστες και τους καναπέδες. Σαν κιτς φουτουριστικό λόμπι ξενοδοχείου είναι. Ελπίζω να μην κερδίσει στο διαγωνισμό.
Δεν κέρδισε. Δεν είναι καν στις προτάσεις που διακρίθηκαν εδώ τα αποτελέσματα https://www.sadas-pea.gr/apotelesmata-toy-architektonikoy-diagonismoy-proschedion-me-thema-neo-archaiologiko-moyseio-spartis/
Εντωμεταξύ το σχέδιο που νίκησε στον διαγωνισμό είναι των MOR Architects. Μια όψη μπορείτε να δείτε εδωhttps://www.flynews.gr/neo-mouseio-spartis-mor-architects-1o-vraveio-diagwnismou/Η πρόταση δεν είναι επίσημα από το γραφείο των ZHA αλλά ανεξάρτητα των δύο παιδιών.
Την Σπάρτη -πατρίδα της γιαγιάς μου- γνωρισα παιδί το 1960. Η απλότητα και η νεοκλασσική αυστηρότητα δέσποζε. Οι άνθρωποι με βαθιά φυσική ευγένεια, διανθίζονταν και με χωριάτικες πονηριές - ίσα γιά να ξεχωρίζουν οι ενάρετοι.Αυτά γιά να πω, ότι παρ'όλο που τίποτα από αυτά δεν δεν ξαναβρίσκω σ'αυτό το πρότζεκτ, μου φαίνεται γοητευτικό, με ευελιξίες που μπορεί να οδηγήσουν σ' ενα φιλικό αύριο.
«….η ανατολική χαρακτηρίζεται από μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και διάτρητα πάνελ, τα οποία επιτρέπουν στις ακτίνες του ήλιου να διαχυθούν σε ολόκληρο το κτίριο και να φωτίσουν περισσότερο τα εντυπωσιακά εκθέματα, ενώ η δυτική πλευρά, με τις εξίσου μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, …»Κατά πόσο αυτό είναι καλό δεδομένου του όλο και θερμότερου Μεσογειακού κλίματος;Τι ακριβώς μπορεί να σημαίνει το «…δόθηκε σημαντική έμφαση στον έλεγχο της ηλιακής ακτινοβολίας, ...»Μήπως πως έχουν ληφθεί υπόψη κάποιες απαραίτητες οικολογικές ευαισθησίες/ απαιτήσεις ώστε το οικοδόμημα να μην γίνεται φούρνος και ενεργειακά να είναι οικονομικά βιώσιμο/ αυτοσυντηρούμενο/ μειωμένου αποτυπώματος; Αν ναι, γιατί δεν αναφέρονται ρητά;Π.χ: Γιατί η οροφή του δεν είναι καλυμμένη από βλάστηση/ ηλιακά πάνελς/ κεραμίδι;Ή γιατί το πάρκινγκ δεν είναι υπόγειο οπότε να υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη δενδροφυτεμένη επιφάνεια; Το εξωτερικό του κτηρίου δεν έχει ουδεμία σχέση με την τοπική ή παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη. Αυτό αποτέλεσε άραγε συνειδητή επιλογή ή προϊόν …διανοητικής/ καλλιτεχνικής τεμπελιάς των παραγγελιοδόχων / αρχιτεκτόνων;