«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ

«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ Facebook Twitter
Η Μάρθα οφείλει στον εαυτό της να πενθήσει όπως εκείνη νιώθει και νομίζει. Κι εδώ έρχεται το ταλέντο της Βανέσα Κίρμπι.
0



ΓΝΩΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ
και τα προβοκατόρικα θέματα που πραγματεύεται, ο Ούγγρος σκηνοθέτης Κορνέλ Μουντρουκσό του Λευκού Θεού και της Γιοχάνα κάνει το αγγλόφωνο ντεμπούτο του με μια πολύ προσωπική ιστορία: η απώλεια του νεογέννητου παιδιού του βρήκε καλλιτεχνική λύτρωση αφού, μαζί με τη σύζυγό του, Κάτα Βέμπερ, έγραψαν ένα θεατρικό βασισμένο στην αυτοβιογραφική εμπειρία τους, και στη συνέχεια το μετέπλασαν στην ταινία που συνυπογράφουν, το Pieces of a Woman («Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας»), που κάνει πρεμιέρα στο Netflix στις 7 Ιανουαρίου.

Αν και καθαρά γυναικεία υπόθεση, το φιλμ ξεκινά με έναν άνδρα, τον Σον (Σάια Λεμπέφ), που εργάζεται σε οικοδομή γέφυρας (ένας από τους πολλούς συμβολισμούς) και ανυπομονεί να πάει σπίτι για να βρει τη σύζυγό του Μάρθα, η οποία διανύει τις τελευταίες ημέρες της εγκυμοσύνης στο πρώτο τους παιδί. Έχουν επιλέξει τον παλιό τρόπο και η μαία τους στέλνει μια αντικαταστάτρια, την Έβα (Μόλι Πάρκερ), η οποία δείχνει να γνωρίζει τη μέθοδο και τους καθησυχάζει με ζεστασιά και εμπιστοσύνη.

Επί 23 λεπτά, παρακολουθούμε στο μπροστινό κάθισμα μια αξέχαστη σκηνή, όπου η Μάρθα (Βανέσα Κίρμπι) βιώνει ολόκληρη τη διαδικασία, αναμειγνύοντας τις συσπάσεις πόνου με την ανυπομονησία ευτυχίας.

Μετά από έναν μικρό συναγερμό ανησυχίας λίγο πριν από τη γέννα, κρατά το νεογέννητο παιδί στην αγκαλιά της, ώσπου η Έβα διαπιστώνει πως κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Βλέπουμε την τραγωδία να συμβαίνει αναπάντεχα, να χτυπά σε δευτερόλεπτα, και, στην επόμενη μιάμιση ώρα, τις συνέπειές της.

Ο Μουντρουκσό οργανώνει το χάος μιας αυτοσχέδιας γέννας στο σπίτι, σε πλαν σεκάνς χωρίς μοντάζ, με μια και μοναδική λήψη, που επιλέχτηκε ανάμεσα στις 6 που γυρίστηκαν μέσα σε δύο ημέρες.

Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας συντίθενται σε τρεις σκηνές κλειδιά. Η πρώτη είναι ο τοκετός, με τον Μουντρουκσό να οργανώνει το χάος μιας αυτοσχέδιας γέννας στο σπίτι, σε πλαν σεκάνς χωρίς μοντάζ, με μια και μοναδική λήψη, που επιλέχτηκε ανάμεσα στις 6 που γυρίστηκαν μέσα σε δύο ημέρες. Θα μπορούσε να είναι ένα τρικ που υπερισχύει της ουσίας, αλλά το αποτέλεσμα αποπνέει αυθεντικότητα και καθηλώνει με τις πειστικές κινήσεις της Κίρμπι, αλλά και τις ανάλογες αντιδράσεις του Λεμπέφ και της Πάρκερ.

Η απαλή διαδρομή της κάμερας του Μπέντζαμιν Λεμπ απορροφά τους κραδασμούς μιας απρόβλεπτης κατάστασης και παγώνει στο μοιραίο. Προσκεκλημένος στην απατηλή προστασία ενός σπιτικού θαλπωρής και γλυκιάς προσμονής, ο θεατής γίνεται μάρτυρας του χειρότερου περιστατικού που μπορεί να τύχει σ' ένα ζευγάρι, τόσο έντονου, που καμία λογομαχία ή βιαοπραγία, σαν κι εκείνες που θα ακολουθήσουν, δεν μοιάζει με αδιακρισία στα άδυτα μιας οικογένειας.

Η δεύτερη σημαντική σκηνή της ταινίας διαρκεί πολύ λιγότερο και είναι ουσιαστικά ένας μονόλογος της μητέρας της Μάρθα, Ελίζαμπεθ, στο περιθώριο ενός οικογενειακού γεύματος προδιαγεγραμμένης σύγκρουσης. Ήδη από το ξεκίνημα, τη βλέπουμε να υπογράφει το συμβόλαιο αγοράς ενός SUV που κάνει δώρο στην κόρη και τον γαμπρό της, κατανοώντας που εκείνη έχει την οικονομική άνεση να τους το προσφέρει για να τους διευκολύνει, και το κάνει με μισή καρδιά, γιατί ποτέ δεν ενέκρινε τον προβληματικό στα μάτια της Σον.

«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ Facebook Twitter
Η Έλεν Μπέρστιν δίνει μια ανατριχιαστική παράσταση και βρίσκεται πολύ κοντά στην 7η υποψηφιότητά της στα Όσκαρ και ίσως στο δεύτερο βραβείο μετά το «Η Αλίκη δε μένει πια εδώ», πριν από 46 χρόνια.

Η Ελίζαμπεθ κινεί τις νομικές διαδικασίες της μήνυσης εναντίον της μαίας, κατηγορώντας την για εγκληματική ευθύνη, αν και οι γιατροί δεν βρίσκουν σαφές φταίξιμο, ή τον ακριβή λόγο του θανάτου του μωρού. Χειραγωγεί απερίστροφα και αγαπά με αίσθηση αυτοθυσίας, ακόμη και ανορθόδοξα. Υπονοείται πως η Μάρθα έχει κληρονομήσει από αυτήν μια αδιόρατη αποκόλληση από το συναίσθημα.

Στον μονόλογό της, υπενθυμίζει εμφατικά ποια είναι ή, μάλλον, την καταγωγή της ψυχοσύνθεσής της. Για τη Μάρθα είναι το πρότυπο προς αποφυγή: η μάνα είναι τόσο δυνατή, που μόνο αν διαχωρίσει τη θέση της, θα κινηθεί προς διαφορετική κατεύθυνση. Η Έλεν Μπέρστιν δίνει μια ανατριχιαστική παράσταση και βρίσκεται πολύ κοντά στην 7η υποψηφιότητά της στα Όσκαρ και ίσως στο δεύτερο βραβείο μετά το Η Αλίκη δε μένει πια εδώ, πριν από 46 χρόνια.

Η τρίτη σεκάνς διαδραματίζεται στο δικαστήριο. Η υπόθεση έχει λάβει δημοσιότητα, η Έβα κατηγορείται, η στενή οικογένεια περιμένει κυρίως την ηθική δικαίωση, αλλά και την απτή ανακούφιση πως κάποιος φταίει για το κακό. Την ίδια στιγμή η Μάρθα περιπλανιέται σε ένα μουδιασμένο ημίφως, που διακόπτεται από τις σπασμωδικές συμφιλιωτικές κινήσεις με τον Σον, ανάμεσα τους και μια βεβιασμένη ερωτική απόπειρα, με τη γλώσσα του σώματος υποκατάστατα δηλωτική της βουβής απόγνωσης. Η θέση της είναι δύσκολη και το τραύμα της εκκρεμές, γιατί στην περίπτωση της απώλειας ενός νεογέννητου υπάρχει πάντα η προοπτική της επόμενης εγκυμοσύνης, σαν φυσική διόρθωση ενός απρόσμενου «λάθους».

Ωστόσο, η Μάρθα οφείλει στον εαυτό της να πενθήσει όπως εκείνη νιώθει και νομίζει. Κι εδώ έρχεται το ταλέντο της Βανέσα Κίρμπι. Πριν μαζέψει τα κομμάτια της ενώπιον κοινού, χάνεται στον χρόνο και τις σκέψεις της, επιμηκύνοντας την τροχιά της απώλειας όσο το ένστικτο της μητρότητας παλεύει να αποσυρθεί και να εξαφανιστεί. Είναι μια θρυμματισμένη γυναίκα, σκόρπια στη συμπεριφορά και την επιθυμία, μια σύζυγος σε άρνηση και μια κόρη σε αναστολή.

Ο Μουντρουκσό παρακολουθεί την Κίρμπι στην εσωτερική της αναζήτηση και σε πολλά σημεία την αποκαλύπτει. Με την ίδια ένταση που παρουσίασε το βίωμα της τραγωδίας, αφήνει χώρο στη Μάρθα/Κίρμπι να βρει τον εαυτό της, με στόχο να ανακτήσει την πραγματική της αξιοπρέπεια. 

 

Pieces of a woman trailer 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Wolfwalkers, Soul, Midnight Sky, Wonder Woman: Τέσσερις ταινίες που μόλις κυκλοφόρησαν

Οθόνες / Wolfwalkers, Soul, Midnight Sky, Wonder Woman: Τέσσερις ταινίες που μόλις κυκλοφόρησαν

Δυο μικρές Wolfwalkers και η ανίκητη Wonder Woman σώζουν τον κόσμο, ενώ στο «Midnight Sky» και στο «Soul» τα κοριτσάκια δίπλα στον Τζορτζ Κλούνι και στον πιανίστα ανακουφίζουν τους καημούς δυο μοναχικών ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Time»: Το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς

Πρώτη προβολή / «Time»: Το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς

Το ντοκιμαντέρ της Γκάρετ Μπράντλεϊ, που προβάλλεται στην πλατφόρμα του Amazon Prime, συλλαμβάνει εντυπωσιακά και συγκινητικά την πολύτιμη έννοια του χρόνου σε μια δύσκολη φάση και σαρώνει όλα τα βραβεία της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM