Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Faith and Fury του Μάρκος Πιμεντέλ
0

Μπαίνεις στη σκηνή. Κάποιος σου προσφέρει φαγητό σε ένα ξύλινο σκεύος. Ένα σμήνος από μύγες αιωρείται πάνω από το πιάτο. Η τέντα πυρώνει απ' τον ήλιο. Νιώθεις την αποπνικτική ζέστη. Ιδρώνεις.


Ανεβαίνεις στη σκηνή. Η πλατεία είναι γεμάτη. Ακούς μουρμουρητά μέσα στο σκοτάδι. Το θέατρο μυρίζει βαριά αρώματα. Ένας προβολέας ανάβει. Πλησιάζεις το μικρόφωνο, παίρνεις βαθιά ανάσα, τραγουδάς.


Σκηνή από σκηνή διαφέρει, όμως αν αφεθείς στο ντοκιμαντέρ, όλες γίνονται δικές σου. Η θέαση ντοκιμαντέρ δεν μοιάζει με καμία. Σε μετατοπίζει. Σε αλλάζει. Αλλάζεις χρώμα, φύλο, πολιτική. Συνήθειες, τρόπο ζωής.


Η μεταμορφωτική ενέργεια του ντοκιμαντέρ δρα αθροιστικά σε ένα φεστιβάλ, μια σκηνή για όλες τις σκηνές. Ο βασιλιάς των φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, είναι με διαφορά το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA). Το IDFA εξερευνά την αλματώδη εξέλιξη του ντοκιμαντέρ στις αίθουσες, αλλά και τα νέα πεδία που ανοίγονται μέσα από το διαδραστικό πρόγραμμα DοcLab, μια εναλλακτική πλατφόρμα αφήγησης. Κάθε χρόνο, το φεστιβάλ αναθέτει projects σε καλλιτέχνες που διαμορφώνουν αυτήν τη στιγμή ένα απρόβλεπτο τοπίο πειραματισμού. Χτίζουν έναν κόσμο και καλούν τους θεατές να αφήσουν στο χαλάκι τους φόβους και τις αναστολές τους και να μπουν με ανοιχτό μυαλό. Χτίζουν εμπειρίες.

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
I Owe you a Letter about Brazil της Κάρολ Μπέντζαμιν


Στο IDFA, κάθε χρόνο, σηκώνεται η σκόνη.


Μπαίνεις στην αίθουσα κρατώντας τα γκέμια. Βγαίνεις παραδομένος.


Είναι η αμηχανία που νιώθεις μπροστά στις εξομολογήσεις ανήλικων κοριτσιών σε μια φυλακή της Τεχεράνης στο Sunless Shadows του Μεχράντ Οσκουέι (βραβείο σκηνοθεσίας στο IDFA). Έχουν σκοτώσει τον πατέρα τους, τον σύζυγό τους, ένα μέλος της οικογένειάς τους. Αρσενικό μέλος. Ζουν καταδικασμένες, σε μια φυλακή που παραδόξως τις προστατεύει από ένα σκληρό ανδροκρατούμενο περιβάλλον.

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Sunless Shadows του Μεχράντ Οσκουέι


Ύστερα, δυο γυναίκες, η Χάιντι Χασάν και η Πατρίτσια Πέρες Φερντάντες σου ψιθυρίζουν την μελαγχολική τους ιστορία στο In a Whisper (μεγάλο βραβείο στο διαγωνιστικό του IDFA 2019). Απ' τον τρόμο, στη συγκίνηση. Κάποτε αχώριστες, μεγάλωσαν στην Κούβα των υποσχέσεων που χτίστηκαν πάνω στο μύθο του Τσε και ακολούθησαν άλλους δρόμους. Στα 40 τους πλέον, διατηρούν την φιλία τους μέσα από κινηματογραφημένες επιστολές, τρυφερές καταθέσεις για τους άρρηκτους δεσμούς, την ξενιτιά, την μητρότητα και την ελευθερία.


Οι δαίμονες μιας ομάδας νεαρών στο Punks της Μάσα Ουμς (βραβεία μοντάζ και φωτογραφίας στο IDFA), γίνονται για μια στιγμή και δικοί σου δαίμονες. Η τελευταία τους ευκαιρία να επανενταχθούν γράφεται σε μια απομακρυσμένη φάρμα στη Γαλλία. Μπαίνεις στη θέση τους. Αν δεν τα καταφέρουν, δεν τα έχεις καταφέρει κι εσύ.


Μετατοπίζεσαι. Φοράς τα ρούχα άλλων ανθρώπων. Γίνεσαι ενεργός θεατής. Βλέπεις ξαφνικά και το δικό σου όνομα στη μαύρη λίστα που απέτρεπε οικοδόμους από το να βρουν ξανά δουλειά στο Solidarity της Λούσι Γουόκερ (μεγάλο βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη).

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Solidarity της Λούσι Γουόκερ


Στα άδυτα της σύγχρονης μαγείας, στο Faith and Fury του Μάρκος Πιμεντέλ, περπατάς στις βραζιλιάνικες φαβέλες, εκεί όπου έμποροι ναρκωτικών, αστυνομικοί και φτωχοδιάβολοι μετατρέπονται σε όργανα της πολιτικής αρένας. Στη Βραζιλία, ο χρόνος γυρίζει και προς τα πίσω στο I Owe you a Letter about Brazil της Κάρολ Μπέντζαμιν (ειδική μνεία για πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη), η οποία ψάχνει τα ίχνη μιας πολύ προσωπικής ιστορίας. Όταν ο πατέρας της καταδικάστηκε από την χούντα σε φυλάκιση, μια ομάδα ανθρώπων στάθηκαν δίπλα του και αγωνίστηκαν για την ελευθερία του.


Cut. Η σκηνή αλλάζει. Βρισκόμαστε σε ένα ρωσικό λιμάνι ξεχασμένο απ' τον κόσμο, στο Froth του Ίλια Ποβολότσκι (ειδική μνεία για πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη). Αν είχες γεννηθεί εκεί, τώρα θα ήσουν ο Μπαρντάκ ή ο Ντίμα. Ή ίσως η ανήλικη Μάσα, που διατηρεί το βλέμμα της στραμμένο διαρκώς στις μεγάλες πόλεις.


Το ντοκιμαντέρ αλλάζει το παιχνίδι. Τσαλακώνει τη ματαιοδοξία σου. Σε κάνει διάφανο. Το facade καταρρέει. Σύντομα, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί από τις 6 έως τις 15 Μαρτίου 2020, θα γίνει μια σκηνή για όλες τις σκηνές.

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Punks της Μάσα Ουμς
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ