Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Νύχτα Αγωνίας: Το αριστούργημα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί Facebook Twitter
Από την εικοσάλεπτη σεκάνς του ονείρου που σχεδίασε κατά παραγγελία ο Σαλβαντόρ Νταλί απέμειναν μόνο τα δύο λεπτά. Φωτό.: Getty Images
0

Ο παραγωγός Ντέιβιντ Σέλζνικ, βραβευμένος με δύο συναπτά Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το Όσα παίρνει ο άνεμος και τη Ρεβέκκα, είχε αναπτύξει εμμονή με την ψυχανάλυση, που ήταν πολύ της μόδας τη δεκαετία του ’40, και επιθυμούσε διακαώς να ηγηθεί μιας ταινίας επί του θέματος. Με τον Χίτσκοκ είχε ανοιχτούς λογαριασμούς, αν και σε γενικές γραμμές δεν τα έβρισκαν αρμονικά, γι’ αυτό και ο Βρετανός έκανε συχνά τάκλιν στο αποκλειστικό τους συμβόλαιο, δραπετεύοντας δημιουργικά, με τον δανεισμό ως βολικό παραθυράκι, σε γειτονικά στούντιο. Πρότεινε στον διαβόητο για την παρεμβατικότητά του Σέλζνικ να αγοράσει τα δικαιώματα του παλιότερου μυθιστορήματος The House of Dr. Edwardes των Σόντερς και Πάλμερ και, ως συνήθως, έβαλε τη σύζυγό του, την Άλμα, να επιμεληθεί το σεναριακό προσχέδιο. Μετά από αλλαγές στους αρχικούς υπολογισμούς του κάστινγκ, ο ρόλος του αμνησιακού που φέρεται πως σκότωσε τον δόκτορα Έντουαρντς και πήρε τη θέση του σε περίοπτη ψυχιατρική κλινική κατέληξε στον Γκρέγκορι Πεκ, ενώ εκείνος της γιατρού που τον ερωτεύεται, αλλά πρέπει ταυτόχρονα να τον κουράρει, γιατί κατά κάποιον τρόπο τον πιστεύει, ενώ όλοι τους καταδιώκουν, πήγε στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

Το τελικό σενάριο υπέγραψε ο έμπειρος Μπεν Χεκτ, ενώ ο Σέλζνικ έφερε την προσωπική του αναλύτρια, τη δόκτορα Μέι Ρομ, ειδική στον φετιχισμό και στην επιδειξιομανία, αν αυτό λέει κάτι, ως σύμβουλο της ταινίας Spellbound, επιμένοντας σε αυτήν την πλευρά, όπως είχε οραματισθεί εξαρχής. Κάτω από τη μύτη του αφεντικού του, ωστόσο, ο Χίτσκοκ είχε στο μυαλό του –τι άλλο;– μία ακόμη ταινία για το σεξ με σασπένς γύρω από την ερωτική επιθυμία που γεννιέται κεραυνοβόλα ανάμεσα σε δυο όμορφους ανθρώπους, διακόπτοντας συνεχώς το σαρκικό μοιραίο με διάχυτες υποψίες, υποβολιμαίες ενοχές και ακραίες συνθήκες εγκλήματος και τιμωρίας. Το αποτέλεσμα είναι εξόχως παρακολουθήσιμο παρά την προφανή εκλαΐκευση της φροϊδικής ανάλυσης, με ποπ ψυχολογικές ερμηνείες, σύντομες και συνοπτικές, που προσιδιάζουν περισσότερο σε κουτσομπολιό ονειροκρίτη παρά σε σοβαρή προσέγγιση – Χόλιγουντ ήταν αυτό, και η ταινία έσκισε στα ταμεία, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση στο box office το 1946.

«Ήθελα να μεταφέρω το όνειρο με μεγάλη εικαστική οξύτητα, πιο διαπεραστική και από την ίδια την ταινία», είπε χρόνια αργότερα ο Χίτσκοκ, και παρά τα εμπόδια που προέβαλε ο παραγωγός στην ασυνήθιστη και σύντομη συμβίωση δυο geniuses, το αποτέλεσμα του εφιάλτη-παραγγελιά, έφερε ατόφια τα χαρακτηριστικά του Ισπανού ζωγράφου και καρφώθηκε εκεί όπου προοριζόταν, δηλαδή στο ασυνείδητο της κινηματογραφικής κουλτούρας.

Ο Γκρέγκορι Πεκ θαμπώνει με την εύθραυστη, καθαρογραμμένη ομορφιά του, νεοφερμένος στο σινεμά και αφοπλιστικά ακατέργαστος έτσι όπως εμφανίζεται ανήμπορος σε έναν χώρο που υποτίθεται πως όχι μόνο δεν γνωρίζει αλλά λειτουργεί σαν παγίδα που στήνει στον εαυτό του, και η Μπέργκμαν, ένα τέλειο άγαλμα που ζωντανεύει και σπινθηρίζει, πείθει απόλυτα στην αποστολή μιας αφοσιωμένης επιστήμονα που σαστίζει μπροστά στην ακύρωση της ιδιότητάς της εξαιτίας του πόθου που συνεχώς αναβάλλεται. Η Νύχτα Αγωνίας, παραδόξως, είναι περισσότερο ταινία του Σέλζνικ, και ίσως της Άλμα Ρέβιλ, αν υποθέσουμε πως εκείνη σχημάτισε περισσότερο το πλαίσιο της ανδροκρατούμενης κλινικής που διαρρηγνύεται θριαμβευτικά από το πείσμα της μοναδικής γυναίκας στην ευρύτερη κινηματογραφική εικόνα, μιας σοβαρής και εργατικής γιατρού που συχνότατα γίνεται αντικείμενο σεξιστικών και υποτιμητικών σχολίων, αντιμετωπίζεται χειριστικά και χλευάζεται για το «λάθος» της να ερωτευθεί έναν άγνωστο και ύποπτο, ακόμη και από τον αγαπημένο της καθηγητή, στον οποίο καταφεύγει για βοήθεια – στον ρόλο ο Μάικλ Τσέχοφ, ανιψιός του διάσημου Άντον, υποψήφιος για Όσκαρ β’ ρόλου στην ταινία, μέγας νατουραλιστής, εκλεκτός του Στανισλάφσκι, συγγραφέας ενός πολύ επιδραστικού τόμου για την υποκριτική και δάσκαλος δεκάδων σπουδαίων ηθοποιών, ανάμεσα στους οποίους και ο Κλιντ Ίστγουντ.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ (1945) Spellbound Facebook Twitter
Μετά από αλλαγές στους αρχικούς υπολογισμούς του κάστινγκ, ο ρόλος του αμνησιακού που φέρεται πως σκότωσε τον δόκτορα Έντουαρντς και πήρε τη θέση του σε περίοπτη ψυχιατρική κλινική κατέληξε στον Γκρέγκορι Πεκ, ενώ εκείνος της γιατρού που τον ερωτεύεται, πήγε στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

Ο Χίτσκοκ φαίνεται να σνομπάρει τα φροϊδικά διαλογικά ιντερλούδια ή απλώς να τα ανέχτηκε, ενσωματώνοντάς τα στο ερωτικό crime thriller που είχε στο μυαλό του, με τον ίδιο τρόπο που, χωρίς δυνατότητα επιλογής, υπέστη, όπως υποστηρίζει ο συνθέτης, την υπερ-ρομαντική, και πρωτοποριακή λόγω της χρήσης του υπνωτιστικού οργάνου θέρεμιν, μουσική επένδυση του Μίκλος Ρόζα, τον οποίο και δεν συνεχάρη ποτέ για το Όσκαρ που κέρδισε, προφανώς προτιμώντας τον αγαπημένο του Μπέρναρντ Χέρμαν. Ακόμη κι έτσι, το τέμπο και το ύφος, από τις λεπτομέρειες και την ατμόσφαιρα ως τις χυμώδεις ερμηνείες και τις αξέχαστες πόρτες που ανοίγουν η μία μετά την άλλη και την κατ’ εξαίρεσιν αυτοκτονία, κόντρα στα κινηματογραφικά ήθη της εποχής, ανήκουν στον μετρ και εμείς οι υπόλοιποι ακόμη θρηνούμε τα κομμένα και χαμένα δεκαοκτώ από τα είκοσι λεπτά της σεκάνς του ονείρου που σχεδίασε κατά παραγγελία ο Σαλβαντόρ Νταλί, επιμελήθηκε ο κορυφαίος σκηνογράφος Γουίλιαμ Κάμερον Μένζις (ο Χιτς δεν συμμετείχε καθόλου στις κατασκευές και το concept) και ψαλίδισε ο Σέλζνικ: ακόμη κι αυτό το δίλεπτο έργο μέσα στο έργο αποζημιώνει και ως καλλιτεχνικό αξιοπερίεργο αλλά και ως ευφάνταστη απεικόνιση της συνολικής πλοκής, ένα σουρεαλιστικό best of μιας καθ’ όλα ακαδημαϊκής αφήγησης. «Ήθελα να μεταφέρω το όνειρο με μεγάλη εικαστική οξύτητα, πιο διαπεραστική και από την ίδια την ταινία», είπε χρόνια αργότερα ο Χίτσκοκ, και παρά τα εμπόδια που προέβαλε ο παραγωγός στην ασυνήθιστη και σύντομη συμβίωση δυο geniuses, το αποτέλεσμα του εφιάλτη-παραγγελιά, στιλπνό και ανάγλυφο, έφερε ατόφια τα χαρακτηριστικά του Ισπανού ζωγράφου και καρφώθηκε εκεί όπου προοριζόταν, δηλαδή στο ασυνείδητο της κινηματογραφικής κουλτούρας.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ (1945) Spellbound Facebook Twitter
Κάτω από τη μύτη του αφεντικού του, ωστόσο, ο Χίτσκοκ είχε στο μυαλό του –τι άλλο;– μία ακόμη ταινία για το σεξ με σασπένς γύρω από την ερωτική επιθυμία που γεννιέται κεραυνοβόλα ανάμεσα σε δυο όμορφους ανθρώπους

Ο Νταλί (που αν και συνήθιζε να ομφαλοσκοπεί και να αυτοδοξολογείται ακατάπαυστα, ποτέ δεν επαίνεσε τη συγκεκριμένη δουλειά, υπονοώντας την απογοήτευσή του για την περίεργη αντιμετώπιση) είχε ψυχρανθεί με τον Λουίς Μπουνιουέλ μετά τα δυο αριστουργήματά τους και είχε απομακρυνθεί από το κίνημα που τον έκανε διάσημο, ίσως όμως πίστευε πως η πρόταση για το Spellbound θα του έδινε νέα πνοή για την εκπλήρωση κάποιου από τα σενάριά του: ποιος σινεφίλ δεν θα πλήρωνε όσο όσο για να δει τον Χάρπο Μαρξ να κυνηγάει νάνους με απόχη στο Καμηλοπαρδάλεις σε σαλάτα από σέλες (Giraffes on Horseback Salad), το στόρι που έγραψε ο Νταλί για τους Marx Brothers, αλλά απέρριψε ο Λούι Μέγιερ, γιατί αντιπαθούσε ούτως ή άλλως τα αδέλφια και τις κωμωδίες τους και δεν ήξερε τι να κάνει με τον Ισπανό. Τουλάχιστον, ο Σέλζνικ με τον Χίτσκοκ του εξασφάλισαν ένα αθάνατο μικρού μήκους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Βιβλίο / Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Από την Ίνγκριντ Μπέργκμαν στην Τζόνι Μίτσελ κι από την Ντόρις Λέσινγκ στη Μίριελ Σπαρκ, ένα νέο βιβλίο καταγράφει τις περιπτώσεις των διάσημων γυναικών που άφησαν τα παιδιά τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ