ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Από το Τέξας στον ISIS: Ένα 20λεπτο υποβλητικό ντοκιμαντέρ στο Netflix λέει πολλά για την απομόνωση, τη φιλία και τα πολιτισμικά στερεότυπα

Από το Τέξας στον ISIS: Ένα 20λεπτο υποβλητικό ντοκιμαντέρ στο Netflix λέει πολλά για την απομόνωση, τη φιλία και τα πολιτισμικά στερεότυπα Facebook Twitter
0

Δεν είναι απαραίτητη ολόκληρη τηλεοπτική σειρά που ξεχειλώνει μέχρι ακύρωσης ούτε καν ταινία μεγάλου μήκους, για να αφηγηθείς με την κάμερα κάτι ουσιώδες και σημαντικό. Το ντοκιμαντέρ "Ghosts of Sugar Land" κατορθώνει σε είκοσι μόλις λεπτά να πει με έναν ιδιαίτερο και αισθητικά υποβλητικό τρόπο, σημαντικά πράγματα για την κοινωνική απομόνωση, για την φιλία και για τα πολιτισμικά στερεότυπα στην Αμερική αλλά και παντού.

Το σύντομης διάρκειας αλλά βραδυφλεγούς έντασης ντοκιμαντέρ του 33χρονου Μπάσαμ Ταρίκ (γεννημένου στο Καράτσι του Πακιστάν, αλλά κατοίκου ΗΠΑ από βρεφική ηλικία) ξετυλίγει ένα προσωπικό δράμα μιας παρέας φίλων από το Χιούστον του Τέξας προσδίδοντάς του συγχρόνως μια γεωπολιτική εμβέλεια αλλά και οικουμενικά συναισθηματικές προεκτάσεις.

 

Μια μέρα εξαφανίστηκε, για να επικοινωνήσει μετά από καιρό και πάλι μαζί τους πληροφορώντας τους ότι βρίσκεται στην Συρία και έχει γίνει μαχητής του ISIS.

Ο σκηνοθέτης επιστρέφει στη γειτονιά που πέρασε την εφηβεία του (στο πολυπολιτισμικό Sugar Land του Χιούστον) για να πάρει συνέντευξη από εννιά από φίλους του από το Λύκειο σχετικά με την κατάληξη ενός δέκατου, ο οποίος στην ταινία αναφέρεται με το ψευδώνυμο «Μαρκ». Όλα τα μέλη της παρέας που αποτελείται αποκλειστικά από Αμερικανούς Μουσουλμάνους (όχι ότι θα το καταλάβαινε κανείς από τα ενδιαφέροντά τους που δεν διαφέρουν καθόλου από οποιουδήποτε άλλου σύγχρονου «Δυτικού» νέου) και είναι γέννημα-θρέμμα του Χιούστον, εμφανίζονται με μάσκες καθώς μιλάνε στον φακό αλλά και στις "πειραγμένες" παλιότερες φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην ταινία, φοβούμενοι ότι η έκθεσή τους θα τους προκαλέσει παραπάνω προβλήματα από αυτά που έχουν ήδη βιώσει ως μουσουλμάνοι πολίτες των ΗΠΑ μετά την 11η Σεπτεμβρίου.

Από το Τέξας στον ISIS: Ένα 20λεπτο υποβλητικό ντοκιμαντέρ στο Netflix λέει πολλά για την απομόνωση, τη φιλία και τα πολιτισμικά στερεότυπα Facebook Twitter
Από το Τέξας στον ISIS: Ένα 20λεπτο υποβλητικό ντοκιμαντέρ στο Netflix λέει πολλά για την απομόνωση, τη φιλία και τα πολιτισμικά στερεότυπα Facebook Twitter
Όλα τα μέλη της παρέας του 'Μαρκ" που αποτελείται αποκλειστικά από Αμερικανούς Μουσουλμάνους, εμφανίζονται με μάσκες καθώς μιλάνε στον φακό αλλά και στις "πειραγμένες" παλιότερες φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην ταινία, φοβούμενοι ότι η έκθεσή τους θα τους προκαλέσει παραπάνω προβλήματα από αυτά που έχουν ήδη βιώσει ως μουσουλμάνοι πολίτες των ΗΠΑ μετά την 11η Σεπτεμβρίου.

Ο «Μαρκ» ήταν ο μοναδικός μαύρος σε μια παρέα «καφετιών» τύπων (όπως λένε οι ίδιοι) και από μικρός είχε προβλήματα προσαρμογής και λόγω της συνεσταλμένης φύσης του - ως χαρακτηριστικό δείγμα 'blerd', δηλαδή black nerd (μαύρου σπασίκλα) - αλλά και επειδή ζούσε σε μια γειτονιά και πήγαινε σε ένα σχολείο όπου για κακή του τύχη υπήρχαν εκπρόσωποι όλων κυριολεκτικά των φυλών και των θρησκειών, πλην των Αφροαμερικανών. Δεν πέρασε πολύς καιρός από την ένταξή του στην παρέα αυτή και ο «Μαρκ» βαπτίστηκε Μουσουλμάνος (το 2004) και άρχισε να παρουσιάζεται πολύ πιο ένθερμος υποστηρικτής ενός ριζοσπαστικού ισλαμισμού από τους φίλους του («ντροπή σας που είστε τόσο άσχετοι με την ίδια σας τη θρησκεία» τους έλεγε), καλώντας σε τζιχάντ μέσω των αναρτήσεών του στα social media.

Προβληματισμένοι οι φίλοι του, άρχισαν να διερωτώνται αν ήταν ειλικρινής αυτή η ακραία ριζοσπαστικοποίησή του (που όπως λένε, αν την εξέφραζε ένας από αυτούς, ενδεχομένως θα είχε λιντσαρισεί ως στερεοτυπικός ισλαμιστής) ή είχε γίνει πληροφοριοδότης του FBI με στόχο τους ίδιους. Ώσπου μια μέρα εξαφανίστηκε, για να επικοινωνήσει μετά από καιρό και πάλι μαζί τους πληροφορώντας τους ότι βρίσκεται στην Συρία και έχει γίνει μαχητής του ISIS.

Το φιλμ προβλήθηκε για πρώτη φορά στο φεστιβάλ του Sundance τον περασμένο Γενάρη, πήρε το βραβείο ταινίας (μη μυθοπλασίας) μικρού μήκους και αγοράστηκε αμέσως από το Netflix που ξεκίνησε να την προβάλλει πριν από λίγο καιρό. Στο διάστημα που μεσολάβησε – όπως αναφέρεται στο τέλος της ταινίας – αποκαλύφθηκε ότι ο Γουόρεν Κρίστοφερ Κλαρκ (το πραγματικό όνομα του «Μαρκ») μετά τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον, εργάστηκε ως αναπληρωτής εκπαιδευτικός στο Τέξας και μετά ως καθηγητής Αγγλικών στη Σαουδική Αραβία.

Από εκεί βρέθηκε στις γραμμές του ISIS ώσπου συνελήφθη από κουρδικές δυνάμεις λίγες μέρες μετά την πρεμιέρα του "Ghosts of Sugar Land" και παραδόθηκε στον αμερικανικό στρατό. Σήμερα, βρίσκεται κρατούμενος σε αμερικανική φυλακή και περιμένει να δικαστεί. Οι πρώην κολλητοί του ακόμα δεν ξέρουν πώς πρέπει να νιώσουν για την απώλεια του φίλου τους που βρέθηκε για τους δικούς του ψυχοκοινωνικούς λόγους στην «σκοτεινή πλευρά», είτε επρόκειτο για το FBI είτε για τον ISIS.

 
Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ