Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού»

Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού» Facebook Twitter
H Κάλλια, η ηρωίδα του Animal προσφέρει εδώ και χρόνια το σώμα της στην υπηρεσία του ελληνικού τουρισμού.
0


ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 19 Ιουνίου βρεθήκαμε στην Αιδηψό, στο πλαίσιο του  4ου Evia Film Project, της πράσινης πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, και είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ξανά δυο ταινίες που συνθέτουν δυο διαφορετικές όψεις του ελληνικού καλοκαιριού, το υποψήφιο για βραβείο LUX Animal (2023) της Σοφίας Εξάρχου και την cult δημιουργία του Ράνταλ Κλάιζερ Summer Lovers (1982).

Kαι έτσι, όπως βολευόμασταν στις πλαστικές καρέκλες του θερινού «Απόλλωνα», θυμηθήκαμε ότι ο φεστιβαλικός προγραμματισμός μπορεί να έχει ΚΑΙ κριτική λειτουργία, καθώς μέσω των επιλογών αλλά και της σειράς παράθεσής τους προτρέπει το κοινό να δει τις ταινίες υπό ένα συγκεκριμένο πρίσμα. Αλλιώς παρακολουθείς το μεγάλο, φωτεινό καλοκαίρι του Summer Lovers, όταν έχει προηγηθεί ο εργασιακός ζόφος του Animal.

Έχοντας δει το Animal νωρίτερα, η μεγάλη ερωτική περιπέτεια και ο γοητευτικός φολκλορισμός του ελληνικού καλοκαιριού μας φαίνονται εικόνες απατηλές, ωστόσο συνεχίζουμε να πιστεύουμε σ’ αυτές, να εθελοτυφλούμε και να συνδράμουμε τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας.

To Αnimal ακολουθεί μια ομάδα ανιματέρ σε ένα all-inclusive τουριστικό θέρετρο στην Κρήτη. Οδηγός μας σε αυτό τον κόσμο, για τον οποίο θα έχουμε μάθει περισσότερα όταν πέσουν οι τίτλοι τέλους –ένα επίτευγμα της ταινίας–, είναι η Κάλλια. Η ηρωίδα προσφέρει εδώ και χρόνια το σώμα της στην υπηρεσία του ελληνικού τουρισμού, που δεν είναι παρά ακόμα μια έκφανση της καπιταλιστικής μηχανής, αυτής που μας έπεισε για την αναπόδραστη φύση της, πουλώντας φύκια για μεταξωτές κορδέλες και πείθοντάς μας να δώσουμε την ψυχή μας – το «animal» μετατρέπεται σε «anima» στους τίτλους αρχής- με αντάλλαγμα έναν μισθό, μια στέγη και τις επαγγελματικές συναναστροφές που λογαριάσαμε για παρέα.

Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού» Facebook Twitter
O φεστιβαλικός προγραμματισμός μπορεί να έχει ΚΑΙ κριτική λειτουργία, καθώς μέσω των επιλογών αλλά και της σειράς παράθεσής τους προτρέπει το κοινό να δει τις ταινίες υπό ένα συγκεκριμένο πρίσμα.

Ομολογουμένως, σε αυτή τη δεύτερη προβολή εντοπίσαμε λίγη παραπάνω περιττολογία, ενώ ζητούμενο ήταν η επανάληψη, ωστόσο η ταινία διαθέτει μια εκστατική ερμηνεία από τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου, που σωματοποιεί την εξέλιξη του χαρακτήρα, και παραμένει μια φρέσκια ματιά στο ελληνικό καλοκαίρι από την πλευρά των εργαζομένων στον τουρισμό.

Κι αφού είδαμε κι αφομοιώσαμε την οπτική τους γωνία, μετά ήρθε η σειρά του τουριστικού βλέμματος, δηλαδή του Summer Lovers (1982), που ο υπογράφων είχε πρωτοδεί σε μια ασπρόμαυρη τηλεόραση 14 ιντσών στο εφηβικό του δωμάτιο, σε κάποια από τις λαθραίες, νυχτερινές κινηματογραφικές του αναζητήσεις. Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, συμπρωταγωνιστής στην ταινία, μάς υποδέχτηκε με βιντεοσκοπημένο μήνυμα, δηλώνοντας ευγνωμοσύνη για τη συμμετοχή του κι έπειτα ανέλαβαν δράση τα μάτια της Ντάριλ Χάνα, τα φρύδια του Πίτερ Γκάλαχερ, τα ηλιοβασιλέματα της Σαντορίνης, τα ηλιοκαμένα, γυμνά κορμιά –αμφιβάλλουμε αν τα βλέπουμε όλα με τη συγκατάθεσή τους, αλλά διώχνουμε γρήγορα τη μαύρη σκέψη– και, βέβαια, τη διαλεχτή tracklist.

Η ταινία είναι camp όχι απλά στο τετράγωνο, αλλά στον κύβο, διαθέτει, όμως, αυξημένο εγχώριο ενδιαφέρον, δίνει την ευκαιρία να δούμε τη Σαντορίνη του τότε, που σε λίγα διαφέρει από εκείνη του τώρα. Ίσως να έχει μερικά μαγαζιά εκσυγχρονισμένα, κάπως διαφορετική κατανομή της τουριστικής κίνησης, ίσως να είναι και λιγότερο γυμνή πια – παρά την τεράστια έκθεση και την εξοικείωση μας στη θέα του γυμνού κορμιού χάρη στον θαυμαστό κόσμο του διαδικτύου, μυστηριωδώς καταφέραμε να γίνουμε ακόμα πιο σεμνότυφοι.

Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού» Facebook Twitter
Στο Summer Lovers ανέλαβαν δράση τα μάτια της Ντάριλ Χάνα, τα φρύδια του Πίτερ Γκάλαχερ, τα ηλιοβασιλέματα της Σαντορίνης, τα ηλιοκαμένα, γυμνά κορμιά.

Ναι, έχοντας δει το Animal νωρίτερα, η μεγάλη ερωτική περιπέτεια και ο γοητευτικός φολκλορισμός του ελληνικού καλοκαιριού μας φαίνονται εικόνες απατηλές, ωστόσο συνεχίζουμε να πιστεύουμε σ’ αυτές, να εθελοτυφλούμε και να συνδράμουμε τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, να παριστάνουμε τους εραστές του καλοκαιριού και να αγνοούμε τον λογαριασμό, που πάντα μας βρίσκει το φθινόπωρο.

Κι αλίμονο αν αφορίσουμε τις εικόνες, κινούμενες και μη, τις έχουμε ανάγκη. Μέσα στις πρώτες, άλλωστε, τις κινούμενες, η Βαλερί Κενεσέν, το τρίτο μέρος της τριμερούς ερωτικής σχέσης στο φιλμ, μια ηθοποιός που έφυγε από τη ζωή λίγα χρόνια μετά, έμεινε για πάντα νέα κι όμορφη και ξαναζωντανεύει  κάθε φορά που προβάλλεται σε κάποιο μέρος του πλανήτη το Summer Lovers, είτε αυτό συμβαίνει σε μια κρεβατοκάμαρα στην Ασουνσιόν, είτε σε ένα θερινό σινεμά της ξακουστής λουτρόπολης της Εύβοιας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ